MENSAXE PAPAL XORNADA MUNDIAL DA PAZ 2016 (II)
A paz ameazada pola
indiferenza globalizada
4. A indiferenza
ante Deus supera a esfera íntima e espiritual de cada persoa e alcanza á esfera
pública e social. Como afirmaba Benedito XVI, «existe un vínculo íntimo entre a glorificación de Deus e a paz dos
homes sobre a terra»[13]. En efecto, «sen unha apertura á transcendencia, o home
cae facilmente presa do relativismo, resultándolle difícil actuar de acordo coa
xustiza e traballar pola paz»[14]. O
esquecemento e a negación de Deus, que levan ao home a non recoñecer algunha
norma por encima de si e a tomar soamente a si mesmo como norma, produciron
crueldade e violencia sen medida[15].
No plano individual e comunitario, a indiferenza ante o
próximo, filla da indiferenza ante Deus, asume o aspecto de inercia e despreocupación,
que alimenta o persistir de situacións de inxustiza e grave desequilibrio
social, os cales, á súa vez, poden conducir a conflitos ou, en todo caso, xerar
un clima de insatisfacción que corre o risco de terminar, antes ou despois, en
violencia e inseguridade.
Neste sentido a indiferenza, e a despreocupación que se
deriva, constitúen unha grave falta ao deber que ten cada persoa de contribuír,
na medida das súas capacidades e do papel que desempeña na sociedade, ao ben
común, de modo particular á paz, que é un dos bens máis preciosos da
humanidade[16].
Cando afecta o plano institucional, a indiferenza respecto
ao outro, á súa dignidade, aos seus dereitos fundamentais e á súa liberdade,
unida a unha cultura orientada á ganancia e ao hedonismo, favorece, e ás veces xustifica,
actuacións e políticas que terminan por constituír ameazas á paz. Dita actitude
de indiferenza pode chegar tamén a xustificar algunhas políticas económicas
deplorables, premonitoras de inxustizas, divisións e violencias, con vistas a
conseguir o benestar propio ou o da nación. En efecto, non é raro que os
proxectos económicos e políticos dos homes teñan como obxectivo conquistar ou
manter o poder e a riqueza, mesmo á conta de pisar os dereitos e as esixencias
fundamentais dos outros. Cando as poboacións ven privadas dos seus dereitos
elementares, como o alimento, a auga, a asistencia sanitaria ou o traballo,
senten tentadas a tomarllos pola forza[17].
Ademais, a indiferenza respecto ao ambiente natural,
favorecendo a deforestación, a contaminación e as catástrofes naturais que
desarraigan comunidades enteiras do seu ambiente de vida, forzándoas á
precariedade e á inseguridade, crea novas pobrezas, novas situacións de
inxustiza de consecuencias a miúdo nefastas en termos de seguridade e de paz
social. Cantas guerras houbo e cantas se combaterán aínda por mor da falta de
recursos ou para satisfacer á insaciable demanda de recursos naturais?[18]
Da indiferenza á
misericordia: a conversión do corazón
5. Hai un ano, na
Mensaxe para a Xornada Mundial da Paz «non máis escravos, senón irmáns»,
referinme á primeira icona bíblica da fraternidade humana, a de Caín e Abel
(cf. Xn 4,1-16), e
fíxeno para chamar a atención sobre o modo en que foi traizoada esta primeira
fraternidade. Caín e Abel son irmáns. Proveñen os dous do mesmo ventre, son
iguais en dignidade, e creados a imaxe e semellanza de Deus; pero a súa
fraternidade creacional rompe. «Caín,
ademais de non soportar ao seu irmán Abel, mátao por envexa cometendo o
primeiro fratricidio»[19]. O fratricidio
convértese en paradigma da traizón, e o rexeitamento por parte de Caín á
fraternidade de Abel é a primeira ruptura das relacións de irmandade,
solidariedade e respecto mutuo.
Deus intervén entón para chamar ao home á responsabilidade
ante o seu semellante, como fixo con Adán e Eva, os primeiros pais, cando
romperon a comuñón co Creador. «O Señor
dixo a Caín: "Onde está Abel, o teu irmán" Respondeu Caín: "Non
sei; son eu o gardián do meu irmán?". O Señor lle replicó:" Que
fixeches? O sangue do teu irmán está a gritarme desde o chan"» (Xn 4,9-10).
Caín di que non sabe o que lle sucedeu ao seu irmán, di que
non é o seu gardián. Non sente responsable da súa vida, da súa sorte. Non se sente
implicado. É indiferente ante o seu irmán, a pesar de que ambos estean unidos
polo mesmo orixe. Que tristeza! Que drama fraterno, familiar, humano! Esta é a
primeira manifestación da indiferenza entre irmáns. En cambio, Deus non é
indiferente: o sangue de Abel ten gran valor ante os seus ollos e pide a Caín
que renda contas dela. Por tanto, Deus revélase desde o inicio da humanidade
como Aquel que se interesa pola sorte do home. Cando máis tarde os fillos de
Israel están baixo a escravitude en Exipto, Deus intervén novamente. Di a
Moisés: «Vin a opresión do meu pobo en
Exipto e ouvín as súas queixas contra os opresores; coñezo os seus sufrimentos.
Baixei a liberalo dos exipcios, a sacalo desta terra, para levalo a unha terra
fértil e espazosa, terra que mana leite e mel» (Ex 3,7-8). É importante destacar os verbos que describen a intervención
de Deus: El ve, ouve, coñece, baixa, libera. Deus non é indiferente. Está
atento e actúa.
Do mesmo xeito, Deus, no seu Fillo Xesús, baixou entre os
homes, encarnouse e mostrouse solidario coa humanidade en todo, menos no pecado.
Xesús identificábase coa humanidade: «o
primoxénito entre moitos irmáns» (Rm 8,29). El non se limitaba a ensinar ao xentío, senón que se
preocupaba dela, especialmente cando a vía famenta (cf. Mc 6,34-44) ou desocupada (cf. Mt 20,3). A súa mirada non
estaba dirixida soamente aos homes, senón tamén aos peixes do mar, ás aves do
ceo, ás plantas e ás árbores, pequenos e grandes: abrazaba a toda a creación.
Certamente, el ve, pero non se limita a isto, posto que toca ás persoas, fala
con elas, actúa no seu favor e fai o ben a quen se atopa en necesidade. Non só,
senón que se deixa conmover e chora (cf. Xn 11,33-44). E actúa para pór fin ao sufrimento, á tristeza, á
miseria e á morte.
Xesús ensínanos a ser misericordiosos como o Pai (cf. Lc 6,36). Na parábola do bo
samaritano (cf. Lc 10,29-37)
denuncia a omisión de axuda fronte á urxente necesidade dos semellantes: «viuno e pasou de longo» (cf. Lc 6,31.32). Da mesma
maneira, mediante este exemplo, convida os seus oíntes, e en particular aos
seus discípulos, a que aprendan a deterse ante os sufrimentos deste mundo para
alivialos, ante as feridas dos demais para curalas, cos medios que teñan,
comezando polo propio tempo, a pesar de tantas ocupacións. En efecto, a
indiferenza busca a miúdo pretextos: o cumprimento dos preceptos rituais, a
cantidade de cousas que hai que facer, os antagonismos que nos afastan os uns
dos outros, os prexuízos de todo tipo que nos impiden facernos próximo.
A misericordia é o corazón de Deus. Por iso debe ser tamén o
corazón de todos os que se recoñecen membros da única gran familia dos seus
fillos; un corazón que bate forte alí onde a dignidade humana "reflexo do rostro de Deus nos seus creaturas"
estea en xogo. Xesús advírtenos: o amor aos demais -os estranxeiros, os
enfermos, os encarcerados, os que non teñen fogar, incluso os inimigos- é a
medida coa que Deus xulgará as nosas accións. Disto depende o noso destino
eterno. Non é de estrañar que o apóstolo Paulo convide os cristiáns de Roma a
alegrarse cos que se alegran e a chorar cos que choran (cf. Rm 12,15), ou que aconselle
aos de Corinto organizar colectas como signo de solidariedade cos membros da
Igrexa que sofren (cf. 1 Co
16,2-3). E san Xoán escribe: «Se
un ten bens do mundo e, vendo ao seu irmán en necesidade, péchalle as súas
entrañas, como vai estar nel o amor de Deus?» (1 Xn 3,17; cf. St 2,15-16).
Por iso «é
determinante para a Igrexa e para a credibilidade do seu anuncio que ela viva e
testemuñe en primeira persoa a misericordia. A súa linguaxe e os seus xestos
deben transmitir misericordia para penetrar no corazón das persoas e motivalas
a reencontrar o camiño de volta ao Pai. A primeira verdade da Igrexa é o amor
de Cristo. Deste amor, que chega ata o perdón e ao don de si, a Igrexa faise
serva e mediadora ante os homes. Por tanto, onde a Igrexa estea presente, alí
debe ser evidente a misericordia do Pai. Nas nosas parroquias, nas comunidades,
nas asociacións e movementos, en fin, dondequiera que haxa cristiáns, calquera
debería poder atopar un oasis de misericordia»[20].
Tamén nós estamos chamados a que o amor, a compaixón, a
misericordia e a solidariedade sexan o noso verdadeiro programa de vida, un
estilo de comportamento nas nosas relacións dos uns cos outros[21]. Isto pide a conversión do corazón: que a
graza de Deus transforme o noso corazón de pedra nun corazón de carne (cf. Ez 36,26), capaz de abrirse
aos outros con auténtica solidariedad. Esta é moito máis que un «sentimento superficial polos males de tantas
persoas, próximas ou afastadas»[22]. A
solidariedade «é a determinación firme e
perseverante de empeñarse polo ben común; é dicir, polo ben de todos e cada un,
para que todos sexamos verdadeiramente responsables de todos»[23], porque a compaixón xorde da fraternidade.
Así entendida, a solidariedade constitúe a actitude moral e
social que mellor responde á toma de conciencia das feridas do noso tempo e da
innegable interdependencia que aumenta cada vez máis, especialmente nun mundo
globalizado, entre a vida da persoa e da súa comunidade nun determinado lugar,
así como a dos demais homes e mulleres do resto do mundo[24].
[13]
Discurso aos membros do Corpo Diplomático acreditado ante a Santa Sé (7 xaneiro
2013).
[14]
Ibíd.
[15]
Cf. Benedito XVI, Intervención durante a Xornada de reflexión, diálogo e
oración pola paz e a xustiza no mundo, Agarrades, 27 outubro 2011.
[16] Cf. Exhort. ap. Evangelii gaudium,
217-237.
[17]
«Pero ata que non se revertan a exclusión e a inequidad dentro dunha sociedade
e entre os distintos pobos será imposible erradicar a violencia. Acúsase da
violencia aos pobres e aos pobos pobres pero, sen igualdade de oportunidades,
as diversas formas de agresión e de guerra atoparán un caldo de cultivo que tarde
ou cedo provocará a súa explosión. Cando a sociedade ?local, nacional ou
mundial? abandona na periferia unha parte de si mesma, non haberá programas
políticos nin recursos policiais ou de intelixencia que poidan asegurar
indefinidamente a tranquilidade. Isto non sucede soamente porque a inequidad
provoca a reacción violenta dos excluídos do sistema, senón porque o sistema
social e económico é inxusto na súa raíz. Así como o ben tende a comunicarse, o
mal consentido, que é a inxustiza, tende a expandir a súa potencia daniña e a
socavar silenciosamente as bases de calquera sistema político e social por máis
sólido que pareza» (Exhort. ap. Evangelii gaudium, 59).
[18]
Cf. Carta enc. Laudato se?, 31; 48.
[19]
Mensaxe para a Xornada Mundial da Paz 2015, 2.
[20]
Bula de convocación do Xubileu extraordinario da Misericordia Misericordiae
vultus, 12.
[21]
Cf. ibíd., 13.
[22]
Xoán Paulo II, Carta. enc. Sollecitudo rei socialis, 38.
[23]
Ibíd.
[24]
Cf. ibíd.
Comentarios
Publicar un comentario