LAUDATO SI´: Capítulo 2 - IV,V,VI,VII (2ª parte)
IV. A
mensaxe de cada criatura na harmonía de todo o creado
84. Cando insistimos
en dicir que o ser humano é imaxe de Deus, iso non debería levarnos a esquecer
que cada criatura ten unha función e ningunha é superflua. Todo o universo
material é unha linguaxe do amor de Deus, do seu desmesurado agarimo cara a
nós. O chan, a auga, as montañas, todo é caricia de Deus. A historia da propia
amizade con Deus sempre se desenvolve nun espazo xeográfico que se converte nun
signo personalísimo, e cada un de nós garda na memoria lugares cuxo lembro
faille moito ben. Quen creceu entre os montes, ou quen de neno sentaba xunto ao
arroio a beber, ou quen xogaba nunha praza do seu barrio, cando volve a eses
lugares, sente chamado a recuperar a súa propia identidade.
85. Deus escribiu un
libro precioso, «cuxas letras son a multitude de
criaturas presentes no universo» 54.
Ben expresaron os Bispos de Canadá que ningunha criatura queda fóra desta
manifestación de Deus: «Desde os panoramas máis
amplos á forma de vida máis ínfima, a natureza é un continuo manancial de
marabilla e de temor. Ela é, ademais, unha continua revelación do divino»
55. Os Bispos de Xapón, pola súa
banda, dixeron algo moi suxestivo: «Percibir a cada
criatura cantando o himno da súa existencia é vivir gozosamente no amor de Deus
e na esperanza» 56 . Esta
contemplación do creado permítenos descubrir a través de cada cousa algún
ensino que Deus nos quere transmitir, porque «para
o crente contemplar o creado é tamén escoitar unha mensaxe, ouvir unha voz
paradoxal e silenciosa» 57.
Podemos dicir que, «xunto á Revelación propiamente
dita, contida na sacra Escritura, dáse unha manifestación divina cando brilla o
sol e cando cae a noite» 58.
Prestando atención a esa manifestación, o ser humano aprende a recoñecerse a si
mesmo na relación coas demais criaturas: «Eu me
autoexpreso ao expresar o mundo; eu exploro a miña propia sacralidad ao tentar
descifrar a do mundo» 59.
[54] Xoán Paulo II, Catequese (30 xaneiro 2002), 6:
L?Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2002), p. 12.
[55] Conferencia dos Bispos Católicos de Canadá. Comisión para os
?suntos Sociais, Carta pastoral You love all that exists... all things are
yours, God, Lover of Life (4 outubro 2003), 1.
[56] Conferencia dos Bispos Católicos de Xapón,
Reverence for Life. A Message for the Twenty-First Century (1 xaneiro
2001), n. 89.
[57] Xoán Paulo II, Catequese (26 xaneiro 2000), 5:
L?Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (28 xaneiro 2000), p. 3.
[58] Ide., Catequese (2 agosto 2000), 3: L?Osservatore
Romano, ed. semanal en lingua española(4 agosto 2000), p. 8.
[59] Paul Ricoeur, Philosophie da volonté II. Finitude
et culpabilité, Paris 2009, 2016 (ed. esp.:Finitud e culpabilidade, Madrid
1967, 249).
86. O conxunto do
universo, coas súas múltiples relacións, mostra mellor a inesgotable riqueza de
Deus. San Tomé de Aquino remarcaba
sabiamente que a multiplicidade e a variedade proveñen «da intención do primeiro axente», que quixo que «o que falta a cada cousa para representar a bondade divina
fose suplido polas outras» 60,
porque a súa bondade «non pode ser representada
convenientemente por unha soa criatura» 61. Por iso, nós necesitamos captar a variedade das cousas nas súas
múltiples relacións 62. Entón,
enténdese mellor a importancia e o sentido de calquera criatura se lla
contempla no conxunto do proxecto de Deus. Así o ensina o Catecismo: «A interdependencia das criaturas é querida por Deus. O
sol e a lúa, o cedro e a flor, a aguia e o pardal, as innumerables diversidades
e desigualdades significan que ningunha criatura se basta a si mesma, que non
existen senón en dependencia unhas doutras, para complementarse e servirse
mutuamente» 63.
[60] Summa
Theologiae I, q. 47, art. 1.
[61] Ibíd
[62] Cf. ibíd., art.
2, ad 1; art. 3.
[63]Catecismo da Igrexa católica, 340.
87. Cando tomamos
conciencia do reflexo de Deus que hai en todo o que existe, o corazón
experimenta o desexo de adorar ao Señor por todas as súas criaturas e xunto con
elas, como se expresa no precioso himno de san Francisco de Asís:
«Loado sexas, o meu Señor,
con
todas as túas criaturas, especialmente o irmán sol,
por
quen nos dás o día e ilumínasnos.
E é
belo e radiante con gran esplendor, de ti, Altísimo, leva significación.
Loado
sexas, o meu Señor,
pola
irmá lúa e as estrelas,
no ceo
formáchelas claras e preciosas, e belas.
Loado
sexas, o meu Señor, polo irmán vento
e
polo aire, e a nube e o ceo sereno, e todo tempo,
por
todos eles ás túas criaturas dás sustento.
Loado
sexas, o meu Señor, pola irmá auga,
a cal
é moi humilde, e preciosa e caste.
Loado
sexas, o meu Señor,
polo
irmán lume, polo cal iluminas a noite,
e é
belo, e alegre e vigoroso, e forte» 64.
[64] Cántico das criaturas: FF 263.
88. Os Bispos de
Brasil remarcaron que toda a natureza, ademais de manifestar a Deus, é lugar da
súa presenza. En cada criatura habita o seu Espírito vivificante que nos chama
a unha relación con El 65. O
descubrimento desta presenza estimula en nós o desenvolvemento das «virtudes ecolóxicas» 66. Pero cando dicimos isto, non esquecemos que tamén existe unha
distancia infinita, que as cousas deste mundo non posúen a plenitude de Deus.
Doutro xeito, tampouco fariamos un ben ás criaturas, porque non recoñeceriamos
o seu propio e verdadeiro lugar, e terminariamos esixíndolles indebidamente o
que no seu pequeñez non nos poden dar.
[65] Cf. Conferencia Nacional dos Bispos de Brasil, A
Igreja e a questão ecolóxica (1992), 53-54.
[66] Ibíd., 61.
V.
Unha comuñón universal
89. As criaturas deste
mundo non poden ser consideradas un ben sen dono: «Son túas, Señor, que amas a vida»
(Sb 11,26). Isto provoca a convicción de
que, sendo creados polo mesmo Pai, todos os seres do universo estamos unidos
por lazos invisibles e conformamos unha especie de familia universal, unha
sublime comuñón que nos move a un respecto sacro, cariñoso e humilde. Quero
lembrar que «Deus nos uniu tan estreitamente ao
mundo que nos rodea, que a desertificación do chan é como unha enfermidade para
cada un, e podemos lamentar a extinción dunha especie coma se fose unha
mutilación» 67.
[67] Exhort. ap.
Evangelii gaudium (24 novembro 2013), 215: AAS 105 (2013), 1109.
90. Isto non significa
igualar a todos os seres vivos e quitarlle ao ser humano ese valor peculiar que
implica ao mesmo tempo unha tremenda responsabilidade. Tampouco supón unha
divinización da terra que nos privaría do chamado a colaborar con ela e a
protexer a súa fraxilidade. Estas concepcións terminarían creando novos
desequilibrios por escapar da realidade que nos interpela 68. Ás veces advírtese unha obsesión por negar toda preeminencia á
persoa humana, e leva adiante unha loita por outras especies que non
desenvolvemos para defender a igual dignidade entre os seres humanos. É verdade
que debe preocuparnos que outros seres vivos non sexan tratados irresponsablemente.
Pero especialmente deberían exasperarnos as enormes inequidades que existen
entre nós, porque seguimos tolerando que uns se consideren máis dignos que
outros. Deixamos de advertir que algúns se arrastran nunha degradante miseria,
sen posibilidades reais de superación, mentres outros nin sequera saben que
facer co que posúen, ostentan vanidosamente unha suposta superioridade e deixan
tras de si un nivel de desperdicio que sería imposible xeneralizar sen
esnaquizar o planeta. Seguimos admitindo na práctica que uns se vexan máis
humanos que outros, coma se nacesen con maiores dereitos.
[68] Cf. Benedito XVI, Carta enc. Caritas in veritate
(29 xuño 2009), 14: AAS 101 (2009), 650.
91. Non pode ser real
un sentimento de íntima unión cos demais seres da natureza se ao mesmo tempo no
corazón non hai tenrura, compaixón e preocupación polos seres humanos. É
evidente a incoherencia de quen loita contra o tráfico de animais en risco de
extinción, pero permanece completamente indiferente ante a trata de persoas, se
desentiende dos pobres ou se empeña en destruír a outro ser humano que lle
desagrada. Isto pon en risco o sentido da loita polo ambiente. Non é casual
que, no himno onde san Francisco encomia a Deus polas criaturas, anada o
seguinte: «Loado sexas, o meu Señor, por aqueles
que perdoan polo teu amor». Todo está conectado. Por iso requírese unha
preocupación polo ambiente unida ao amor sincero cara aos seres humanos e a un
constante compromiso ante os problemas da sociedade.
92. Por outra banda,
cando o corazón está autenticamente aberto a unha comuñón universal, nada nin
ninguén está excluído desa fraternidade. Por conseguinte, tamén é verdade que a
indiferenza ou a crueldade ante as demais criaturas deste mundo sempre terminan
trasladándose dalgún modo ao trato que damos a outros seres humanos. O corazón
é un só, e a mesma miseria que leva a maltratar a un animal non tarda en
manifestarse na relación coas demais persoas. Todo ensañamiento con calquera
criatura «é contrario á dignidade humana» 69. Non podemos considerarnos grandes
amantes se excluímos dos nosos intereses algunha parte da realidade: «Paz, xustiza e conservación da creación son tres temas
absolutamente ligados, que non poderán apartarse para ser tratados
individualmente so pena de caer novamente no reduccionismo» 70. Todo está relacionado, e todos os
seres humanos estamos xuntos como irmáns e irmás nunha marabillosa
peregrinación, entrelazados polo amor que Deus ten a cada unha das súas
criaturas e que nos une tamén, con tenro agarimo, ao irmán sol, á irmá lúa, ao
irmán río e á nai terra.
[69] Catecismo da Igrexa católica, 2418.
[70] Conferencia do Episcopado Dominicano, Carta
pastoral Sobre a relación do home coanatureza (21 xaneiro1987).
VI.
Destino común dos bens
93. Hoxe crentes e non
crentes estamos de acordo en que a terra é esencialmente unha herdanza común,
cuxos froitos deben beneficiar a todos. Para os crentes, isto convértese nunha
cuestión de fidelidade ao Creador, porque Deus creou o mundo para todos. Por
conseguinte, todo expoño ecolóxico debe incorporar unha perspectiva social que
teña en conta os dereitos fundamentais dos máis postergados. O principio da
subordinación da propiedade privada ao destino universal dos bens e, por tanto,
o dereito universal ao seu uso é unha «regra de ouro»
do comportamento social e o «primeiro principio de
todo o ordenamento ético-social» 71.
A tradición cristiá nunca recoñeceu como absoluto ou intocable o dereito á
propiedade privada e subliñou a función social de calquera forma de propiedade
privada. San Xoán Paulo II lembrou con moita énfase esta doutrina, dicindo que
«Deus deu a terra a todo o xénero humano para que
ela sustente a todos os seus habitantes, sen excluír a ninguén nin privilexiar
a ningún» 72. Son palabras
densas e fortes. Remarcou que «non sería
verdadeiramente digno do home un tipo de desenvolvemento que non respectase e
promovese os dereitos humanos, persoais e sociais, económicos e políticos,
incluídos os dereitos das nacións e dos pobos» 73. Con toda claridade explicou que «a
Igrexa defende, si, o lexítimo dereito á propiedade privada, pero ensina con
non menor claridade que sobre toda propiedade privada grava sempre unha
hipoteca social, para que os bens sirvan á destinación xeral que Deus lles deu»
74. Por tanto afirmou que «non é conforme co designio de Deus usar este don de modo
tal que os seus beneficios favorezan só a uns poucos» 75. Isto cuestiona seriamente os
hábitos inxustos dunha parte da humanidade 76.
[71] Xoán Paulo II, Carta enc. Laborem exercens (14
setembro 1981), 19: AAS 73 (1981), 626.
[72] Carta enc. Centesimus annus (1 maio 1991), 31: AAS
83 (1991), 831.
[73] Carta enc. Sollicitudo rei socialis (30 decembro
1987), 33: AAS 80 (1988), 557.
[74] Discurso aos indíxenas e campesiños de México,
Cuilapán (29 xaneiro 1979), 6: AAS 71 (1979), 209.
[75] Homilía durante a Misa celebrada para os
agricultores en Recife, Brasil (7 xullo 1980), 4:AAS 72 (1980), 926.
[76] Cf. Mensaxe para a Xornada Mundial da Paz 1990, 8:
AAS 82 (1990), 152.
94. O rico e o pobre
teñen igual dignidade, porque «aos dous os fixo o Señor» (Pr 22,2); «El mesmo fixo a
pequenos e a grandes» (Sb 6,7) e «fai saír o seu sol sobre malos e bos»
(Mt 5,45). Isto ten consecuencias prácticas, como as que enunciaron os Bispos
de Paraguai: «Todo campesiño ten dereito natural a
posuír un lote racional de terra onde poida establecer o seu fogar, traballar
para a subsistencia da súa familia e ter seguridade existencial. Este dereito
debe estar garantido para que o seu exercicio non sexa ilusorio senón real. O
cal significa que, ademais do título de propiedade, o campesiño debe contar con
medios de educación técnica, créditos, seguros e comercialización» 77.
[77] Conferencia Episcopal Paraguaia, Carta pastoral O
campesiño paraguaio e a terra (12xuño 1983), 2, 4, d.
95. O medio ambiente é
un ben colectivo, patrimonio de toda a humanidade e responsabilidade de todos. Quen
se apropia algo é só para administralo en ben de todos. Se non o facemos,
cargamos sobre a conciencia o peso de negar a existencia dos outros. Por iso,
os Bispos de Nova Zelandia preguntáronse que significa o mandamento «non matarás» cando «un vinte por cento da poboación mundial consome recursos
en tal medida que rouba ás nacións pobres e ás futuras xeracións o que
necesitan para sobrevivir» 78.
[78] Conferencia
Episcopal de Nova Zelandia, Statement on Environmental Issues, Wellington (1setembro 2006).
VII.
A mirada de Xesús
96. Xesús asume a fe
bíblica no Deus creador e destaca un dato fundamental: Deus é Pai (cf. Mt 11,25). Nos diálogos cos seus discípulos, Xesús
convidábaos a recoñecer a relación paterna que Deus ten con todas as criaturas,
e lembráballes cunha conmovedora tenrura como cada unha delas é importante aos
seus ollos: «Non
se venden cinco paxariños por dúas moedas? Pois ben, ningún deles está
esquecido ante Deus» (Lc 12,6). «Mirade as aves do ceo, que non sementan nin cultivan, e
non teñen celeiros. Pero o Pai celestial as alimenta» (Mt 6,26).
97. O Señor podía
convidar a outros a estar atentos á beleza que hai no mundo porque El mesmo estaba
en contacto permanente coa natureza e prestáballe unha atención chea de agarimo
e asombro. Cando percorría cada recuncho da súa terra detíñase a contemplar a
fermosura sementada polo seu Pai, e convidaba os seus discípulos a recoñecer
nas cousas unha mensaxe divina: «Levantade os ollos e mirade os campos, que xa están
listos para a colleita» (Xn 4,35). «O reino dos ceos é como unha semente de
mostaza que un home sementa no seu campo. É máis pequena que calquera semente,
pero cando crece é maior que as hortalizas e faise unha árbore» (Mt13,31-32).
98. Xesús vivía en
harmonía plena coa creación, e os demais asombrábanse: «Quen é este, que ata o vento e o mar
obedécenlle?» (Mt 8,27). Non aparecía como un asceta separado do
mundo ou inimigo das cousas agradables da vida. Referíndose a si mesmo
expresaba: «Veu
o Fillo do home, que come e bebe, e din que é un comilón e borracho»
(Mt 11,19). Estaba lonxe das filosofías que desprezaban o corpo, a materia e as
cousas deste mundo. Con todo, eses dualismos malsanos chegaron a ter unha
importante influencia nalgúns pensadores cristiáns ao longo da historia e
desfiguraron o Evanxeo. Xesús traballaba coas súas mans, tomando contacto
cotián coa materia creada por Deus para darlle forma coa súa habilidade de
artesán. Chama a atención que a maior parte da súa vida foi consagrada a esa
tarefa, nunha existencia sinxela que non espertaba admiración algunha: «Non é este o
carpinteiro, o fillo de María?» (Mc 6,3). Así santificou o traballo
e outorgoulle un peculiar valor para a nosa maduración. San Xoán Paulo II
ensinaba que, «soportando a fatiga do traballo en
unión con Cristo crucificado por nós, o home colabora en certo xeito co Fillo
de Deus na redención da humanidade» 79.
[79]Carte en. Laborem exercens (14 setembro 1981), 27:
AAS 73 (1981), 645.
99. Para a comprensión
cristiá da realidade, o destino de toda a creación pasa polo misterio de
Cristo, que está presente desde a orixe de todas as cousas: «Todo foi creado
por El e para El » (Col 1,16) 80. O prólogo do Evanxeo de Xoán (1,1-18) mostra a actividade creadora de Cristo
como Palabra divina (Logos). Pero este prólogo sorprende pola súa afirmación de
que esta Palabra «se fixo carne» (Xn 1,14). Unha Persoa da Trindade inseriuse
no cosmos creado, correndo a súa sorte con el ata a cruz. Desde o inicio do
mundo, pero de modo peculiar a partir da encarnación, o misterio de Cristo
opera de maneira oculta no conxunto da realidade natural, sen por iso afectar a
súa autonomía.
100. O Novo Testamento
non só nos fala do Xesús terreo e da súa relación tan concreta e amable con
todo o mundo. Tamén o mostra como resucitado e glorioso, presente en toda a
creación co seu señorío universal: «Deus quixo que nel residise toda a Plenitude. Por el
quixo reconciliar consigo todo o que existe na terra e no ceo, restablecendo a
paz polo sangue da súa cruz» (Col 1,19-20). Isto proxéctanos ao
final dos tempos, cando o Fillo entregue ao Pai todas as cousas e «Deus sexa todo
en todos» (1 Co 15,28). Dese modo, as criaturas deste mundo xa non
se nos presentan como unha realidade meramente natural, porque o Resucitado
envólveas misteriosamente e oriéntaas a un destino de plenitude. As mesmas
flores do campo e as aves que el contemplou admirado cos seus ollos humanos,
agora están cheas da súa presenza luminosa.
Comentarios
Publicar un comentario