LAUDATO SI´: Capítulo 2 - I,II,III (1ª parte)
CAPÍTULO SEGUNDO
O EVANXEO DA CREACIÓN
62. Por que incluír
neste documento, dirixido a todas as persoas de boa vontade, un capítulo
referido a conviccións crentes? Non ignoro que, no campo da política e do
pensamento, algúns rexeitan con forza a idea dun Creador, ou a consideran
irrelevante, ata o punto de relegar ao ámbito do irracional a riqueza que as
relixións poden ofrecer para unha ecoloxía integral e para un desenvolvemento
pleno da humanidade. Outras veces suponse que constitúen unha subcultura que
simplemente debe ser tolerada. Con todo, a ciencia e a relixión, que achegan
diferentes aproximacións á realidade, poden entrar nun diálogo intenso e
produtivo para ambas.
I. A
luz que ofrece a fe
63. Se temos en conta
a complexidade da crise ecolóxica e as súas múltiples causas, deberiamos
recoñecer que as solucións non poden chegar desde un único modo de interpretar
e transformar a realidade. Tamén é necesario acudir ás diversas riquezas
culturais dos pobos, á arte e á poesía, á vida interior e á espiritualidade. Se
de verdade queremos construír unha ecoloxía que nos permita sandar todo o que
destruímos, entón ningunha rama das ciencias e ningunha forma de sabedoría pode
ser deixada de lado, tampouco a relixiosa coa súa propia linguaxe. Ademais, a
Igrexa católica está aberta ao diálogo co pensamento filosófico, e iso
permítelle producir diversas sínteses entre a fe e a razón. No que respecta ás cuestións
sociais, isto pódese constatar no desenvolvemento da doutrina social da Igrexa,
que está chamada a enriquecerse cada vez máis a partir dos novos desafíos.
64. Por outra banda,
aínda que esta encíclica se abre a un diálogo con todos, para buscar xuntos
camiños de liberación, quero mostrar desde o comezo como as conviccións da fe
ofrecen aos cristiáns, e en parte tamén a outros crentes, grandes motivacións
para o coidado da natureza e dos irmáns e irmás máis fráxiles. Se o só feito de
ser humanos move ás persoas a coidar o ambiente do cal forman parte, «os cristiáns, en particular, descobren que o seu labor
dentro da creación, así como os seus deberes coa natureza e o Creador, forman parte da súa fe» 36. Por iso, é un ben para a humanidade
e para o mundo que os crentes recoñezamos mellor os compromisos ecolóxicos que
brotan das nosas conviccións.
II. A
sabedoría dos relatos bíblicos
65. Sen repetir aquí a
enteira teoloxía da creación, preguntámonos que nos din os grandes relatos
bíblicos acerca da relación do ser humano co mundo. Na primeira narración da
obra creadora no libro da Xénese, o plan de Deus inclúe a creación da
humanidade. Logo da creación do ser humano, dise que «Deus viu todo o que fixera e era moi bo»
(Xn 1,31). A Biblia
ensina que cada ser humano é creado por amor, feito a imaxe e semellanza de
Deus (cf. Xn 1,26). Esta afirmación móstranos a inmensa dignidade de cada
persoa humana, que «non é soamente algo, senón alguén. É capaz de coñecerse, de
posuírse e de darse libremente e entrar en comuñón con outras persoas» 37. San Xoán Paulo II lembrou que o
amor especialísimo que o Creador ten por cada ser humano confírelle unha
dignidade infinita 38. Quen se
empeñan na defensa da dignidade das persoas poden atopar na fe cristiá os
argumentos máis profundos para ese compromiso. Que marabillosa certeza é que a
vida de cada persoa non se perde nun desesperante caos, nun mundo rexido pola
pura casualidade ou por ciclos que se repiten sen sentido! O Creador pode dicir
a cada un de nós: «Antes que te formases no seo da túa nai, eu xa te coñecía»
(Xr 1,5). Fomos concibidos no corazón de
Deus, e por iso «cada un de nós é o froito dun
pensamento de Deus. Cada un de nós é querido, cada un é amado, cada un é
necesario» 39.
66. Os relatos da
creación no libro da Xénese conteñen, na súa linguaxe simbólica e narrativa,
profundos ensinos sobre a existencia humana e a súa realidade histórica. Estas
narracións suxiren que a existencia humana baséase en tres relacións
fundamentais estreitamente conectadas: a relación con Deus, co próximo e coa
terra. Segundo a Biblia, as tres relacións vitais rompéronse, non só
externamente, senón tamén dentro de nós. Esta ruptura é o pecado. A harmonía
entre o Creador, a humanidade e todo o creado foi destruída por pretender
ocupar o lugar de Deus, negándonos a recoñecernos como criaturas limitadas.
Este feito desnaturalizó tamén o mandato de « dominar » a terra (cf. Xn 1,28) e de «labrala e coidala» (cf. Xn 2,15). Como resultado, a relación
orixinariamente harmoniosa entre o ser humano e a natureza transformouse nun
conflito (cf. Xn 3,17-19). Por iso é
significativo que a harmonía que vivía san Francisco de Asís con todas as
criaturas fose interpretada como unha sanación daquela ruptura. Dicía san Boaventura
que, pola reconciliación universal con todas as criaturas, dalgún modo
Francisco retornaba ao estado de inocencia primitiva 40. Lonxe dese modelo, hoxe o pecado se manifesta con toda a súa
forza de destrución nas guerras, as diversas formas de violencia e malos
tratos, o abandono dos máis fráxiles, os ataques á natureza.
67. Non somos Deus. A
terra precédenos e foinos dada. Isto permite responder a unha acusación lanzada
ao pensamento xudeu-cristián: díxose que, desde o relato da Xénese que convida
a « dominar
» a terra (cf. Xn 1,28), favoreceríase a
explotación salvaxe da natureza presentando unha imaxe do ser humano como
dominante e destrutivo. Esta non é unha correcta interpretación da Biblia como
a entende a Igrexa. Se é verdade que algunhas veces os cristiáns interpretamos
incorrectamente as Escrituras, hoxe debemos rexeitar con forza que, do feito de
ser creados a imaxe de Deus e do mandato de dominar a terra, dedúzase un
dominio absoluto sobre as demais criaturas. É importante ler os textos bíblicos
no seu contexto, cunha hermenéutica adecuada, e lembrar que nos convidan a «labrar e coidar»
o xardín do mundo (cf. Xn 2,15). Mentres «labrar» significa cultivar, arar ou
traballar, «coidar» significa
protexer, custodiar, preservar, gardar, vixiar. Isto implica unha relación de
reciprocidade responsable entre o ser humano e a natureza. Cada comunidade pode
tomar da bondade da terra o que necesita para a súa supervivencia, pero tamén
ten o deber de protexela e de garantir a continuidade da súa fertilidade para
as xeracións futuras. Porque, en definitiva, «a terra é do Señor » (Sal 24,1), a el pertence « a terra e canto hai nela » (Dt 10,14). Por iso, Deus nega toda pretensión de
propiedade absoluta: « A terra non pode venderse a perpetuidad, porque a terra é
miña, e vós sodes forasteiros e hóspedes na miña terra » (Lv 25,23).
68. Esta
responsabilidade ante unha terra que é de Deus implica que o ser humano, dotado
de intelixencia, respecte as leis da natureza e os delicados equilibrios entre
os seres deste mundo, porque « el ordenouno e foron creados, el fixounos por sempre,
polos séculos, e deulles unha lei que nunca pasará » (Sal 148,5b-6). Por iso é polo que a lexislación
bíblica se detén a propor ao ser humano varias normas, non só en relación cos
demais seres humanos, senón tamén en relación cos demais seres vivos: « Se ves caído no
camiño o asno ou o boi do teu irmán, non te desentenderás deles [...] Cando
atopes no camiño un niño de ave nunha árbore ou sobre a terra, e estea a nai
botada sobre os pichóns ou sobre os ovos, non tomarás á nai cos fillos
» (Dt 22,4.6). Nesta liña, o descanso do
sétimo día non se propón só para o ser humano, senón tamén « para que
repousen o teu boi e o teu asno » (Ex23,12). Deste xeito advertimos que a Biblia non dá lugar a un
antropocentrismo despótico que se desentienda das demais criaturas.
69. Á vez que podemos
facer un uso responsable das cousas, estamos chamados a recoñecer que os demais
seres vivos teñen un valor propio ante Deus e, «pola
súa simple existencia, bendino e danlle gloria» 41, porque o Señor se alegra nas súas obras (cf. Sal 104,31). Precisamente pola súa dignidade única
e por estar dotado de intelixencia, o ser humano está chamado a respectar o
creado coas súas leis internas, xa que «pola sabedoría o Señor fundou a terra» (Pr 3,19). Hoxe a Igrexa non di simplemente que as
demais criaturas están completamente subordinadas ao ben do ser humano, coma se
non tivesen un valor en si mesmas e nós puidésemos dispor delas a vontade. Por
iso os Bispos de Alemaña ensinaron que nas demais criaturas «poderíase falar da prioridade do ser sobre o ser útiles»
42. O Catecismo cuestiona de maneira
moi directa e insistente o que sería un antropocentrismo desviado: «Toda criatura posúe a súa bondade e a súa perfección
propias [...] As distintas criaturas, queridas na súa ser propio, reflicten,
cada unha á súa maneira, un raio da sabedoría e da bondade infinitas de Deus.
Por isto, o home debe respectar a bondade propia de cada criatura para evitar
un uso desordenado das cousas» 43.
70. Na narración sobre
Caín e Abel, vemos que os celos conduciron a Caín a cometer a inxustiza extrema
co seu irmán. Isto á súa vez provocou unha ruptura da relación entre Caín e
Deus e entre Caín e a terra, da cal foi exiliado. Esta pasaxe resúmese na
dramática conversación de Deus con Caín. Deus pregunta: «Onde está Abel, o teu irmán?».
Caín responde que non o sabe e Deus insístelle: «Que fixeches? A voz do sangue do teu irmán
clama a min desde o chan! Agora serás maldito e afastarasche desta terra»
(Xn 4,9-11). O descoido no empeño de
cultivar e manter unha relación adecuada co veciño, cara ao cal teño o deber do
coidado e da custodia, destrúe a miña relación interior comigo mesmo, cos
demais, con Deus e coa terra. Cando todas estas relacións son descoidadas,
cando a xustiza xa non habita na terra, a Biblia dinos que toda a vida está en
perigo. Isto é o que nos ensina a narración sobre Noé, cando Deus ameaza con
exterminar a humanidade pola súa constante incapacidade de vivir á altura das
esixencias da xustiza e da paz: « Decidín acabar con todos os seres humanos, porque a
terra, por mor deles, está chea de violencia » (Xn 6,13). Nestes relatos tan antigos, cargados de
profundo simbolismo, xa estaba contida unha convicción actual: que todo está
relacionado, e que o auténtico coidado de nosa propia vida e das nosas
relacións coa natureza é inseparable da fraternidade, a xustiza e a fidelidade
aos demais.
71. Aínda que «a maldade se estendía
sobre a face da terra» (Xn 6,5) e
a Deus «pesoulle
crear ao home na terra» (Xn 6,6),
con todo, a través de Noé, que aínda se conservaba íntegro e xusto, decidiu
abrir un camiño de salvación. Así deu á humanidade a posibilidade dun novo
comezo. Basta un home bo para que haxa esperanza! A tradición bíblica establece
claramente que esta rehabilitación implica o redescubrimiento e o respecto dos
ritmos inscritos na natureza pola man do Creador. Isto móstrase, por exemplo,
na lei do Shabbath. O sétimo día, Deus descansou de todas as súas obras. Deus
ordenou a Israel que cada sétimo día debía celebrarse como un día de descanso,
un Shabbath (cf. Xn 2,2-3; Ex 16,23; 20,10).
Por outra banda, tamén se instaurou un ano sabático para Israel e a súa terra,
cada sete anos (cf. Lv 25,1-4), durante o
cal se daba un completo descanso á terra, non se sementaba e só se cultivaba o
indispensable para subsistir e brindar hospitalidade (cf. Lv 25,4-6). Finalmente, pasadas sete semanas de
anos, é dicir, corenta e nove anos, celebrábase o Xubileu, ano de perdón
universal e «de
liberación para todos os habitantes» (Lv25,10). O desenvolvemento desta lexislación tratou de asegurar o
equilibrio e a equidade nas relacións do ser humano cos demais e coa terra onde
vivía e traballaba. Pero ao mesmo tempo era un recoñecemento de que o agasallo
da terra cos seus froitos pertence a todo o pobo. Aqueles que cultivaban e custodiaban
o territorio tiñan que compartir os seus froitos, especialmente cos pobres, as
viúvas, os orfos e os estranxeiros: «Cando cultives a terra, non chegues ata a última beira do
teu campo, nin trates de aproveitar os restos da túa mies. Non rebusques na
viña nin recollas os froitos caídos do horto. Deixaralos para o pobre e o
forasteiro» (Lv 19,9-10).
72. Os Salmos con
frecuencia convidan ao ser humano a encomiar a Deus creador: «Ao que asentou a
terra sobre as augas, porque é eterno o seu amor» (Sal 136,6). Pero tamén convidan ás demais
criaturas a encomialo: «Loádeo, sol e lúa, loádeo, estrelas lucientes, loádeo,
ceos dos ceos, augas que estades sobre os ceos! Loen eles o nome do Señor,
porque El o ordenou e foron creados» (Sal148,3-5). Existimos non só polo poder de Deus, senón fronte a el e xunto
a el. Por iso adorámolo.
73. Os escritos dos
profetas convidan a recobrar a fortaleza nos momentos difíciles contemplando ao
Deus poderoso que creou o universo. O poder infinito de Deus non nos leva a
escapar da súa tenrura paterna, porque nel conxúganse o agarimo e o vigor. De
feito, toda sa espiritualidade implica ao mesmo tempo acoller o amor divino e
adorar con confianza ao Señor polo seu infinito poder. Na Biblia, o Deus que
libera e salva é o mesmo que creou o universo, e eses dous modos divinos de
actuar están íntima e inseparablemente conectados: «Ai, o meu Señor! Ti es quen fixeches os
ceos e a terra co teu gran poder e tenso brazo. Nada é extraordinario para ti […]
E sacaches ao teu pobo Israel de Exipto con sinais e prodixios» (Xr 32,17.21). «O Señor é un Deus eterno, creador da terra ata os seus
bordos, non se cansa nin fatiga. É imposible escrutar a súa intelixencia. Ao
canso dá vigor, e ao que non ten forzas acrecéntalle a enerxía» (Is 40,28b-29).
74. A experiencia da
catividade en Babilonia procreou unha crise espiritual que provocou unha
profundización da fe en Deus, explicitando a súa omnipotencia creadora, para
exhortar ao pobo a recuperar a esperanza no medio da súa situación desdichada.
Séculos despois, noutro momento de proba e persecución, cando o Imperio Romano
buscaba impor un dominio absoluto, os fieis volvían atopar consolo e esperanza
acrecentando a súa confianza no Deus todopoderoso, e cantaban: «Grandes e
marabillosas son as túas obras, Señor Deus omnipotente, xustos e verdadeiros os
teus camiños!» (Ap 15,3). Púidose
crear o universo da nada, pode tamén intervir neste mundo e vencer calquera
forma de mal. Entón, a inxustiza non é invencible.
75. Non podemos soster
unha espiritualidade que esqueza ao Deus todopoderoso e creador. Dese modo,
terminariamos adorando outros poderes do mundo, ou nos colocariamos no lugar do
Señor, ata pretender pisar a realidade creada por El sen coñecer límites. A
mellor maneira de pór no seu lugar ao ser humano, e de acabar coa súa
pretensión de ser un dominador absoluto da terra, é volver propor a figura dun
Pai creador e único dono do mundo, porque doutro xeito o ser humano tenderá
sempre a querer impor á realidade as súas propias leis e intereses.
III.
O misterio do universo
76. Para a tradición
xudeu-cristiá, dicir « creación » é
máis que dicir natureza, porque ten que ver cun proxecto do amor de Deus onde
cada criatura ten un valor e un significado. A natureza adoita entenderse como
un sistema que se analiza, comprende e xestiona, pero a creación só pode ser
entendida como un don que xorde da man aberta do Pai de todos, como unha
realidade iluminada polo amor que nos convoca a unha comuñón universal.
77. «Pola palabra do
Señor foron feitos os ceos» (Sal 33,6).
Así se nos indica que o mundo procedeu dunha decisión, non do caos ou a
casualidade, o cal o enaltece aínda máis. Hai unha opción libre expresada na
palabra creadora. O universo non xurdiu como resultado dunha omnipotencia
arbitraria, dunha demostración de forza ou dun desexo de autoafirmación. A
creación é da orde do amor. O amor de Deus é o móbil fundamental de todo o
creado: « Amas
a todos os seres e non aborreces nada do que fixeches, porque, se algo odiases,
non o creaches » (Sb 11,24).
Entón, cada criatura é obxecto da tenrura do Pai, que lle dá un lugar no mundo.
Ata a vida efémera do ser máis insignificante é obxecto do seu amor e, neses
poucos segundos de existencia, el rodéao co seu agarimo. Dicía san Basilio
Magno que o Creador é tamén «a bondade sen envexa»
44, e Dante Alighieri falaba do « amor que move o sol e as estrelas » 45. Por iso, das obras creadas
ascéndese «ata a súa misericordia amorosa » 46.
78. Ao mesmo tempo, o
pensamento xudeu-cristián desmitificó a natureza. Sen deixar de admirala polo
seu esplendor e a súa inmensidade, xa non lle atribuíu un carácter divino. Desa
maneira destácase aínda máis o noso compromiso ante ela. Un retorno á natureza
non pode ser á conta da liberdade e a responsabilidade do ser humano, que é
parte do mundo co deber de cultivar as súas propias capacidades para protexelo
e desenvolver as súas potencialidades. Se recoñecemos o valor e a fraxilidade da
natureza, e ao mesmo tempo as capacidades que o Creador nos outorgou, isto
permítenos terminar hoxe co mito moderno do progreso material sen límites. Un
mundo fráxil, cun ser humano a quen Deus lle confía o seu coidado, interpela a
nosa intelixencia para recoñecer como deberiamos orientar, cultivar e limitar o
noso poder.
79. Neste universo,
conformado por sistemas abertos que entran en comunicación uns con outros, podemos
descubrir innumerables formas de relación e participación. Isto leva a pensar
tamén ao conxunto como aberto á transcendencia de Deus, dentro da cal se
desenvolve. A fe permítenos interpretar o sentido e a beleza misteriosa do que
acontece. A liberdade humana pode facer a súa achega intelixente cara a unha
evolución positiva, pero tamén pode agregar novos males, novas causas de
sufrimento e verdadeiros retrocesos. Isto dá lugar á apaixonante e dramática
historia humana, capaz de converterse nun despregamento de liberación,
crecemento, salvación e amor, ou nun camiño de decadencia e de mutua
destrución. Por iso, a acción da Igrexa non só tenta lembrar o deber de coidar
a natureza, senón que ao mesmo tempo «debe protexer
sobre todo ao home contra a destrución de si mesmo» 47.
80. No entanto, Deus,
que quere actuar connosco e contar coa nosa cooperación, tamén é capaz de sacar
algún ben dos males que nós realizamos, porque «o
Espírito Santo posúe unha inventiva infinita, propia da mente divina, que prové
a desatar os nós dos sucesos humanos, incluso os máis complexos e impenetrables»
48.
El, dalgún modo, quixo limitarse a si mesmo ao crear un mundo necesitado
de desenvolvemento, onde moitas cousas que nós consideramos males, perigos ou
fontes de sufrimento, en realidade son parte das dores de parto que nos
estimulan a colaborar co Creador 49.
El está presente no máis íntimo de cada cousa sen condicionar a autonomía da
súa criatura, e isto tamén dá lugar á lexítima autonomía das realidades terreas
50. Esa presenza divina, que asegura
a permanencia e o desenvolvemento de cada ser, «é a
continuación da acción creadora» 51.
O Espírito de Deus encheu o universo con virtualidades que permiten que do seo
mesmo das cousas poida brotar sempre algo novo: «A
natureza non é outra cousa senón a razón de certa arte, concretamente a arte
divina, inscrito nas cousas, polo cal as cousas mesmas se moven cara a un fin
determinado. Coma se o mestre construtor de barcos puidese outorgar á madeira
que puidese moverse a si mesma para tomar a forma do barco» 52.
81. O ser humano,
aínda que supón tamén procesos evolutivos, implica unha novidade non explicable
plenamente pola evolución doutros sistemas abertos. Cada un de nós ten en si
unha identidade persoal, capaz de entrar en diálogo cos demais e co mesmo Deus.
A capacidade de reflexión, a argumentación, a creatividade, a interpretación, a
elaboración artística e outras capacidades inéditas mostran unha singularidade
que transcende o ámbito físico e biolóxico. A novidade cualitativa que implica
o xurdimiento dun ser persoal dentro do universo material supón unha acción
directa de Deus, un chamado peculiar á vida e á relación dun Ti a outro ti. A
partir dos relatos bíblicos, consideramos ao ser humano como suxeito, que nunca
pode ser reducido á categoría de obxecto.
82. Pero tamén sería
equivocado pensar que os demais seres vivos deban ser considerados como meros
obxectos sometidos á arbitraria dominación humana. Cando se propón unha visión
da natureza unicamente como obxecto de proveito e de interese, isto tamén ten
serias consecuencias na sociedade. A visión que consolida a arbitrariedade do
máis forte propiciou inmensas desigualdades, inxustizas e violencia para a
maioría da humanidade, porque os recursos pasan a ser do primeiro que chega ou
do que ten máis poder: o gañador leva todo. O ideal de harmonía, de xustiza, de
fraternidade e de paz que propón Xesús está nas antípodas de semellante modelo,
e así o expresaba con respecto aos poderes da súa época: «Os poderosos das nacións domínanas como
señores absolutos, e os grandes oprímenas co seu poder. Que non sexa así entre
vós, senón que o que queira ser grande sexa o servidor » (Mt 20,25-26).
83. O fin da marcha do
universo está na plenitude de Deus, que xa foi alcanzada por Cristo resucitado,
eixo da maduración universal 53. Así agregamos un argumento máis para
rexeitar todo dominio despótico e irresponsable do ser humano sobre as demais
criaturas. O fin último das demais criaturas non somos nós. Pero todas avanzan,
xunto connosco e a través de nós, cara ao termo común, que é Deus, nunha
plenitude transcendente onde Cristo resucitado abraza e ilumina todo. Porque o
ser humano, dotado de intelixencia e de amor, e atraído pola plenitude de
Cristo, está chamado a reconducir todas as criaturas ao seu Creador.
Comentarios
Publicar un comentario