LAUDATO SI´: Capítulo 1-V,VI,VII (3ª parte)
V. Inequidade
planetaria
48. O ambiente humano e o
ambiente natural degrádanse xuntos, e non poderemos afrontar adecuadamente a
degradación ambiental se non prestamos atención a causas que teñen que ver coa
degradación humana e social. De feito, a deterioración do ambiente e o da sociedade
afectan dun modo especial aos máis débiles do planeta: «Tanto a experiencia común da vida ordinaria como a investigación
científica demostran que os máis graves efectos de todas as agresións
ambientais sófreos a xente máis pobre ». 26
Por exemplo, o esgotamento das reservas ictícolas prexudica
especialmente a quen vive da pesca artesanal e non ten como substituíla, a
contaminación da auga afecta particularmente aos máis pobres que non teñen
posibilidade de comprar auga envasada, e a elevación do nivel do mar afecta
principalmente ás poboacións costeiras empobrecidas que non teñen onde
trasladarse. O impacto dos desaxustes actuais maniféstase tamén na morte
prematura de moitos pobres, nos conflitos xerados por falta de recursos e en
tantos outros problemas que non teñen espazo suficiente nas axendas do mundo.27
26 Conferencia Episcopal
Boliviana, Carta pastoral sobre medio ambiente e desenvolvemento humano en
Bolivia O universo, don de Deus para a vida (2012), 17.
27 Cf. Conferencia
Episcopal Alemana. Comisión para Asuntos Sociais, Der Klimawandel: Brennpunkt
globaler, intergenerationeller und ökologischer Gerechtigkeit (setembro 2006),
28-30.
49. Quixese advertir que
non adoita haber conciencia clara dos problemas que afectan particularmente aos
excluídos. Eles son a maior parte do planeta, miles de millóns de persoas. Hoxe
están presentes nos debates políticos e económicos internacionais, pero
frecuentemente parece que os seus problemas se expoñen como un apéndice, como
unha cuestión que se engade case por obrigación ou de maneira periférica, se é
que non llos considera un mero dano colateral. De feito, á hora da actuación
concreta, quedan frecuentemente no último lugar. Iso débese en parte a que
moitos profesionais, formadores de opinión, medios de comunicación e centros de
poder están situados lonxe deles, en áreas urbanas illadas, sen tomar contacto
directo cos seus problemas. Viven e reflexionan desde a comodidade dun
desenvolvemento e dunha calidade de vida que non están ao alcance da maioría da
poboación mundial. Esta falta de contacto físico e de encontro, ás veces
favorecida pola desintegración das nosas cidades, axuda a cauterizar a
conciencia e a ignorar parte da realidade en análises nesgadas. Isto ás veces
convive cun discurso « verde ». Pero
hoxe non podemos deixar de recoñecer que unha verdadeira formulación ecolóxica
convértese sempre nun formulación social, que debe integrar a xustiza nas
discusións sobre o ambiente, para escoitar tanto o clamor da terra como o
clamor dos pobres.
50. En lugar de resolver
os problemas dos pobres e de pensar nun mundo diferente, algúns atinan só a
propor unha redución da natalidade. Non faltan presións internacionais aos
países en desenvolvemento, condicionando axudas económicas a certas políticas
de «saúde reprodutiva ». Pero, «aínda que é certo
que a desigual distribución da poboación e dos recursos dispoñibles crean
obstáculos ao desenvolvemento e ao uso sustentable do ambiente, debe
recoñecerse que o crecemento demográfico é plenamente compatible cun
desenvolvemento integral e solidario».28 Culpar ao aumento da poboación e non ao consumismo extremo e
selectivo dalgúns é un modo de non enfrontar os problemas. Preténdese lexitimar
así o modelo distributivo actual, onde unha minoría crese co dereito de
consumir nunha proporción que sería imposible xeneralizar, porque o planeta non
podería nin sequera conter os residuos de semellante consumo. Ademais, sabemos
que se desperdicia aproximadamente un terzo dos alimentos que se producen, e «o alimento que se refuga é coma se roubásese da mesa do
pobre ».29 De calquera xeito,
é certo que hai que prestar atención ao desequilibrio na distribución da
poboación sobre o territorio, tanto no nivel nacional como no global, porque o
aumento do consumo levaría a situacións rexionais complexas, polas combinacións
de problemas ligados á contaminación ambiental, ao transporte, ao tratamento de
residuos, á perda de recursos, á calidade de vida.
28 Consello Pontificio Xustiza
e Paz, Compendio da Doctrina Social da Igrexa, 483.
29 Catequese (5 junio
2013): L’Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (7 xuño 2013), p.
12.
51. A inequidade non
afecta só a individuos, senón a países enteiros, e obriga a pensar nunha ética
das relacións internacionais. Porque hai unha verdadeira «débeda ecolóxica »,
particularmente entre o Norte e o Sur, relacionada con desequilibrios
comerciais con consecuencias no ámbito ecolóxico, así como co uso
desproporcionado dos recursos naturais levado a cabo historicamente por algúns
países. As exportacións dalgunhas materias primas para satisfacer os mercados
no Norte industrializado ten producido danos locais, como a contaminación con
mercurio na minería do ouro ou con dióxido de xofre na do cobre. Especialmente
hai que computar o uso do espazo ambiental de todo o planeta para depositar
residuos gaseosos que se foron acumulando durante dous séculos e xeraron unha
situación que agora afecta a todos os países do mundo. O quecemento orixinado
polo enorme consumo dalgúns países ricos ten repercusións nos lugares máis
pobres da terra, especialmente en África, onde o aumento da temperatura unido á
seca fai estragos no rendemento dos cultivos. A isto agréganse os danos
causados pola exportación cara aos países en desenvolvemento de residuos
sólidos e líquidos tóxicos, e pola actividade contaminante de empresas que fan
nos países menos desenvolvidos o que non poden facer nos países que lles
achegan capital: «Constatamos que con frecuencia as
empresas que obran así son multinacionais, que fan aquí o que non se lles
permite en países desenvolvidos ou do chamado primeiro mundo. Xeralmente, ao
cesar as súas actividades e ao retirarse, deixan grandes pasivos humanos e
ambientais, como a desocupación, pobos sen vida, esgotamento dalgunhas reservas
naturais, deforestación, empobrecimiento da agricultura e gandaría local,
cráteres, cerros triturados, ríos contaminados e algunhas poucas obras sociais
que xa non se poden soster». 30
30 Bispos da rexión de
Patagonia-Comahue (Argentina), Mensaxe de Nadal (decembro 2009), 2.
52. A débeda externa dos
países pobres converteuse nun instrumento de control, pero non ocorre o mesmo
coa débeda ecolóxica. De diversas maneiras, os pobos en vías de
desenvolvemento, onde se atopan as máis importantes reservas da biosfera,
seguen alimentando o desenvolvemento dos países máis ricos á conta do seu
presente e do seu futuro. A terra dos pobres do Sur é rica e pouco contaminada,
pero o acceso á propiedade dos bens e recursos para satisfacer as súas
necesidades vitais estalles vedado por un sistema de relacións comerciais e de
propiedade estruturalmente perverso. É necesario que os países desenvolvidos
contribúan a resolver esta débeda limitando de maneira importante o consumo de
enerxía non renovable e achegando recursos aos países máis necesitados para
apoiar políticas e programas de desenvolvemento sustentable. As rexións e os
países máis pobres teñen menos posibilidades de adoptar novos modelos en orde a
reducir o impacto ambiental, porque non teñen a capacitación para desenvolver
os procesos necesarios e non poden cubrir os custos. Por iso, hai que manter
con claridade a conciencia de que no cambio climático hai responsabilidades diversificadas
e, como dixeron os Bispos de Estados Unidos, corresponde enfocarse «especialmente nas necesidades dos pobres, débiles e
vulnerables, nun debate a miúdo dominado por intereses máis poderosos». 31 Necesitamos fortalecer a conciencia
de que somos unha soa familia humana. Non hai fronteiras nin barreiras
políticas ou sociais que nos permitan illarnos, e por iso mesmo tampouco hai
espazo para a globalización da indiferenza.
31 Conferencia dos Bispos
Católicos dos Estados Unidos, Global Climate Change: A Plea for Dialogue,
Prudence and the Common Good (15 xuño 2001).
VI. A
debilidade das reaccións
53. Estas situacións provocan o xemido
da irmá terra, que se une ao xemido dos abandonados do mundo, cun clamor que
nos reclama outro rumbo. Nunca maltratamos e magoamos a nosa casa común como
nos últimos dous séculos. Pero estamos chamados a ser os instrumentos do Pai Deus
para que o noso planeta sexa o que el soñou ao crealo e responda o seu proxecto
de paz, beleza e plenitude. O problema é que non dispomos aínda da cultura
necesaria para enfrontar esta crise e fai falla construír liderados que marquen
camiños, buscando atender as necesidades das xeracións actuais incluíndo a todos,
sen prexudicar ás xeracións futuras. Vólvese indispensable crear un sistema
normativo que inclúa límites infranqueables e asegure a protección dos
ecosistemas, antes que as novas formas de poder derivadas do paradigma
tecnoeconómico terminen arrasando non só coa política senón tamén coa liberdade
e a xustiza.
54. Chama a atención a
debilidade da reacción política internacional. O sometemento da política ante a
tecnoloxía e as finanzas móstrase no fracaso dos Cumes mundiais sobre medio
ambiente. Hai demasiados intereses particulares e moi facilmente o interese económico
chega a prevalecer sobre o ben común e a manipular a información para non ver
afectados os seus proxectos. Nesta liña, o Documento de Aparecida reclama que «
nas intervencións sobre os recursos naturais non
predominen os intereses de grupos económicos que arrasan irracionalmente as
fontes de vida ». 32 A alianza entre a economía e a tecnoloxía termina
deixando fóra o que non forme parte dos seus intereses inmediatos. Así só
poderían esperarse algunhas declamaciones superficiais, accións filantrópicas
illadas, e aínda esforzos por mostrar sensibilidade cara ao medio ambiente,
cando na realidade calquera intento das organizacións sociais por modificar as
cousas será visto como unha molestia provocada por ilusos románticos ou como un
obstáculo a sortear.
32 V Conferencia Xeral do
Episcopado Latinoamericano e do Caribe, Documento de Aparecida (29 xuño 2007),
471.
55. Aos poucos, algúns
países poden mostrar avances importantes, o desenvolvemento de controis máis
eficientes e unha loita máis sincera contra a corrupción. Hai máis sensibilidade
ecolóxica nas poboacións, aínda que non alcanza para modificar os hábitos
daniños de consumo, que non parecen ceder senón que se amplían e desenvolven. É
o que sucede, para dar só un sinxelo exemplo, co crecente aumento do uso e da
intensidade dos acondicionadores de aire. Os mercados, procurando un beneficio
inmediato, estimulan aínda máis a demanda. Se alguén observase desde fóra a
sociedade planetaria, asombraríase ante semellante comportamento que ás veces
parece suicida.
56. Mentres tanto, os poderes
económicos continúan xustificando o actual sistema mundial, onde priman unha
especulación e unha procura da renda financeira que tenden a ignorar todo
contexto e os efectos sobre a dignidade humana e o medio ambiente. Así se
manifesta que a degradación ambiental e a degradación humana e ética están
intimamente unidas. Moitos dirán que non teñen conciencia de realizar accións
inmorais, porque a distracción constante quítanos a valentía de advertir a
realidade dun mundo limitado e finito. Por iso, hoxe « calquera
cousa que sexa fráxil, como o medio ambiente, queda indefensa ante os intereses
do mercado divinizado, convertidos en regra absoluta ». 33
33 Exhort. ap. Evangelii gaudium (24 novembro 2013), 56: AAS 105 (2013),
1043.
57. É previsible que, ante
o esgotamento dalgúns recursos, se vaia creando un escenario favorable para
novas guerras, disfrazadas detrás de nobres reivindicacións. A guerra sempre
produce danos graves ao medio ambiente e á riqueza cultural das poboacións, e
os riscos axigántanse cando se pensa nas armas nucleares e nas armas
biolóxicas. Porque, « a pesar de que determinados
acordos internacionais prohíban a guerra química, bacteriolóxica e biolóxica,
de feito nos laboratorios séguese investigando para o desenvolvemento de novas
armas ofensivas, capaces de alterar os equilibrios naturais». 34
Requírese da política unha maior atención para previr e resolver as causas que
poidan orixinar novos conflitos. Pero o poder conectado coas finanzas é o que
máis se resiste a este esforzo, e os deseños políticos non adoitan ter
amplitude de miras. Para que se quere preservar hoxe un poder que será lembrado
pola súa incapacidade de intervir cando era urxente e necesario facelo?
34 Xoán Paulo II,
Mensaxe para a Xornada Mundial da Paz 1990, 12: AAS 82 (1990), 154.
58. Nalgúns países hai
exemplos positivos de logros na mellora do ambiente, como a purificación
dalgúns ríos que estiveron contaminados durante moitas décadas, ou a
recuperación de bosques autóctonos, ou o embelecemento de paisaxes con obras de
saneamento ambiental, ou proxectos edilicios de gran valor estético, ou avances
na produción de enerxía non contaminante, na mellora do transporte público.
Estas accións non resolven os problemas globais, pero confirman que o ser
humano aínda é capaz de intervir positivamente. Como foi creado para amar, no
medio dos seus límites brotan inevitablemente xestos de xenerosidade,
solidariedade e coidado.
59. Ao mesmo tempo, crece
unha ecoloxía superficial ou aparente que consolida un certo adormecemento e
unha alegre irresponsabilidade. Como adoita suceder en épocas de profundas
crises, que requiren decisións valentes, temos a tentación de pensar que o que
está a ocorrer non é certo. Se miramos a superficie, máis aló dalgúns signos
visibles de contaminación e de degradación, parece que as cousas non fosen tan
graves e que o planeta podería persistir por moito tempo nas actuais
condicións. Este comportamento evasivo sérvenos para seguir cos nosos estilos
de vida, de produción e de consumo. É o modo como o ser humano arránxallas para
alimentar tódolos vicios autodestructivos: tentando non velos, loitando para
non recoñecelos, postergando as decisións importantes, actuando coma se nada
ocorrese.
VII. Diversidade
de opinións
60. Finalmente,
recoñezamos que se desenvolveron diversas visións e liñas de pensamento acerca
da situación e das posibles solucións. Nun extremo, algúns sosteñen custe o que
custe o mito do progreso e afirman que os problemas ecolóxicos resolveranse
simplemente con novas aplicacións técnicas, sen consideracións éticas nin
cambios de fondo. No outro extremo, outros entenden que o ser humano, con
calquera das súas intervencións, só pode ser unha ameaza e prexudicar ao
ecosistema mundial, polo cal convén reducir a súa presenza no planeta e
impedirlle todo tipo de intervención. Entre estes extremos, a reflexión debería
identificar posibles escenarios futuros, porque non hai un só camiño de
solución. Isto daría lugar a diversos achegues que poderían entrar en diálogo
cara a respostas integrais.
61. Sobre moitas cuestións
concretas a Igrexa non ten por que propor unha palabra definitiva e entende que
debe escoitar e promover o debate honesto entre os científicos, respectando a
diversidade de opinións. Pero basta mirar a realidade con sinceridade para ver
que hai unha gran deterioración da nosa casa común. A esperanza convídanos a
recoñecer que sempre hai unha saída, que sempre podemos reorientar o rumbo, que
sempre podemos facer algo para resolver os problemas. Con todo, parecen
advertirse síntomas dun punto de crebe, por mor da gran velocidade dos cambios
e da degradación, que se manifestan tanto en catástrofes naturais rexionais
como en crises sociais ou mesmo financeiras, dado que os problemas do mundo non
poden analizarse nin explicarse de forma illada. Hai rexións que xa están
especialmente en risco e, máis aló de calquera predición catastrófica, o certo
é que o actual sistema mundial é insustentable desde diversos puntos de vista,
porque deixamos de pensar nos fins da acción humana: « Se
a mirada percorre as rexións do noso planeta, enseguida nos decatamo de que a
humanidade defraudou as expectativas divinas». 35
35 Id., Catequese (17
enero 2001), 3: L’Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (19 xaneiro
2001), p. 12.
Comentarios
Publicar un comentario