EVANGELII GAUDIUM - Capítulo 3 (2ª parte)
III. A
preparación da predicación [145-159]
O culto á verdade [146-148]
A personalización da Palabra [149-151]
A lectura espiritual [152-153]
Un oído no pobo [154-155]
Recursos pedagóxicos [156-159]
IV. Unha
evanxelización para a profundización do kerygma [160-175]
Unha catequese kerygmática e mistagóxica [163-168]
O acompañamento persoal dos procesos de crecemento [169-173]
Ao redor da Palabra de Deus [174-175]
--------------------------------------
III. A preparación da predicación
145. A preparación da predicación é unha tarefa tan
importante que convén dedicarlle un tempo prolongado de estudo, oración,
reflexión e creatividade pastoral. Con moito agarimo quero determe a propor un
camiño de preparación da homilía. Son indicacións que para algúns poderán
parecer obvias, pero considero conveniente suxerilas para lembrar a necesidade
de dedicar un tempo de calidade a este precioso ministerio. Algúns párrocos
adoitan expor que isto non é posible debido á multitude de tarefas que deben
realizar; con todo, atrévome a pedir que todas as semanas dedíquese a esta
tarefa un tempo persoal e comunitario suficientemente prolongado, aínda que
deba darse menos tempo a outras tarefas tamén importantes. A confianza no
Espírito Santo que actúa na predicación non é meramente pasiva, senón activa e
creativa. Implica ofrecerse como instrumento (cf. Rm 12,1), con todas as
propias capacidades, para que poidan ser utilizadas por Deus. Un predicador que
non se prepara non é «espiritual»; é deshonesto e irresponsable cos dons que
recibiu.
O culto á verdade
146. O primeiro paso, despois de invocar ao Espírito Santo, é
prestar toda a atención ao texto bíblico, que debe ser o fundamento da
predicación. Cando un se detén a tratar de comprender cal é a mensaxe dun
texto, exercita o «culto á verdade»[113]. É a humildade do corazón que recoñece
que a Palabra sempre nos transcende, que non somos «nin os donos, nin os
árbitros, senón os depositarios, os heraldos, os servidores»[114]. Esa actitude
de humilde e asombrada veneración da Palabra exprésase deténdose a estudala con
sumo coidado e cun santo temor de manipulala. Para poder interpretar un texto
bíblico fai falta paciencia, abandonar toda ansiedade e darlle tempo, interese
e dedicación gratuíta. Hai que deixar de lado calquera preocupación que nos
domine para entrar noutro ámbito de serena atención. Non vale a pena dedicarse
a ler un texto bíblico se un quere obter resultados rápidos, fáciles ou
inmediatos. Por iso, a preparación da predicación require amor. Un só lle
dedica un tempo gratuíto e sen présa ás cousas ou ás persoas que ama; e aquí
trátase de amar a Deus que quixo falar. A partir dese amor, un pode deterse
todo o tempo que sexa necesario, cunha actitude de discípulo: «Fala, Señor, que
o teu servo escoita» (1 S 3,9).
147. Ante todo convén estar seguros de comprender
adecuadamente o significado das palabras que lemos. Quero insistir en algo que
parece evidente pero que non sempre é tido en conta: o texto bíblico que
estudamos ten dous mil ou tres mil anos, a súa linguaxe é moi distinto do que
utilizamos agora. Por máis que nos pareza entender as palabras, que están
traducidas á nosa lingua, iso non significa que comprendemos correctamente
canto quería expresar o escritor sacro. Son coñecidos os diversos recursos que
ofrece a análise literaria: prestar atención ás palabras que se repiten ou se
destacan, recoñecer a estrutura e o dinamismo propio dun texto, considerar o
lugar que ocupan os personaxes, etc. Pero a tarefa non apunta a entender todos
os pequenos detalles dun texto, o máis importante é descubrir cal é a mensaxe
principal, o que estrutura o texto e dálle unidade. Se o predicador non realiza
este esforzo, é posible que a súa predicación tampouco teña unidade nin orde; o
seu discurso será só unha suma de diversas ideas desarticuladas que non terminarán
de mobilizar aos demais. A mensaxe central é aquilo que o autor en primeiro
lugar quixo transmitir, o cal implica non só recoñecer unha idea, senón tamén o
efecto que ese autor quixo producir. Se un texto foi escrito para consolar, non
debería ser utilizado para corrixir erros; se foi escrito para exhortar, non
debería ser utilizado para adoutrinar; se foi escrito para ensinar algo sobre
Deus, non debería ser utilizado para explicar diversas opinións teolóxicas; se
foi escrito para motivar o encomio ou a tarefa misioneira, non o utilicemos
para informar acerca das últimas noticias.
148. É verdade que, para entender adecuadamente o sentido da
mensaxe central dun texto, é necesario polo en conexión co ensino de toda a
Biblia, transmitida pola Igrexa. Este é un principio importante da
interpretación bíblica, que ten en conta que o Espírito Santo non inspirou só
unha parte, senón a Biblia enteira, e que nalgunhas cuestións o pobo creceu na
súa comprensión da vontade de Deus a partir da experiencia vivida. Así se
evitan interpretacións equivocadas ou parciais, que neguen outros ensinos das
mesmas Escrituras. Pero isto non significa debilitar o acento propio e
específico do texto que corresponde predicar. Un dos defectos dunha predicación
tediosa e ineficaz é precisamente non poder transmitir a forza propia do texto
que se proclamou.
A personalización da Palabra
149. O predicador «debe ser o primeiro en ter unha gran
familiaridade persoal coa Palabra de Deus: non lle basta coñecer o seu aspecto
lingüístico ou esexético, que é tamén necesario; necesita achegarse á Palabra
cun corazón dócil e orante, para que ela penetre a fondo nos seus pensamentos e
sentimentos e procree dentro de si unha mentalidade nova»[115]. Fainos ben
renovar cada día, cada domingo, o noso fervor ao preparar a homilía, e
verificar se en nós mesmos crece o amor pola Palabra que predicamos. Non é bo
esquecer que «en particular, a maior ou menor santidade do ministro inflúe
realmente no anuncio da Palabra»[116]. Como di san Paulo, « falamos así porque Deus nos
considerou dignos de nos confia-lo Evanxeo sen intentarmos contenta-los homes,
senón contentar a Deus, que pescuda os nosos corazóns» (1 Ts 2,4). Se está vivo
este desexo de escoitar primeiro nós a Palabra que temos que predicar, esta
transmitirase dunha maneira ou outra ao Pobo fiel de Deus: «do que reborda o
corazón fala a boca» (Mt 12,34). As lecturas do domingo resoarán con todo o seu
esplendor no corazón do pobo se primeiro resoaron así no corazón do Pastor.

151. Non se nos pide que sexamos inmaculados, pero si que
esteamos sempre en crecemento, que vivamos o desexo profundo de crecer no
camiño do Evanxeo, e non baixemos os brazos. O indispensable é que o predicador
teña a seguridade de que Deus ámao, de que Xesucristo salvouno, de que o seu
amor ten sempre a última palabra. Ante tanta beleza, moitas veces sentirá que a
súa vida non lle dá gloria plenamente e desexará sinceramente responder mellor
a un amor tan grande. Pero se non se detén a escoitar esa Palabra con apertura
sincera, se non deixa que toque a súa propia vida, que lle reclame, que o
exhorte, que o mobilice, se non dedica un tempo para orar con esa Palabra,
entón si será un falso profeta, un estafador ou un charlatán baleiro. En todo
caso, desde o recoñecemento da súa pobreza e co desexo de comprometerse máis,
sempre poderá entregar a Xesucristo, dicindo como Pedro: «Non teño prata nin
ouro, pero douche o que teño» (Ftos 3,6). O Señor quere usarnos como seres
vivos, libres e creativos, que se deixan penetrar pola súa Palabra antes de
transmitila; a súa mensaxe debe pasar realmente a través do predicador, pero
non só pola súa razón, senón tomando posesión de todo a súa ser. O Espírito
Santo, que inspirou a Palabra, é quen «hoxe, igual que nos comezos da Igrexa,
actúa en cada evanxelizador que se deixa posuír e conducir por El, e pon nos
seus beizos as palabras que por si só non podería achar»[119].
A lectura espiritual
152. Hai unha forma concreta de escoitar o que o Señor nos
quere dicir na súa Palabra e de deixarnos transformar polo Espírito. É o que
chamamos «lectio divina». Consiste na lectura da Palabra de Deus nun momento de
oración para permitirlle que nos ilumine e nos renove. Esta lectura orante da
Biblia non está separada do estudo que realiza o predicador para descubrir a
mensaxe central do texto; ao contrario, debe partir de alí, para tratar de
descubrir que lle di esa mesma mensaxe á propia vida. A lectura espiritual dun
texto debe partir do seu sentido literal. Doutra maneira, un facilmente faralle
dicir a ese texto o que lle convén, o que lle sirva para confirmar as súas
propias decisións, o que se adapta aos seus propios esquemas mentais. Isto, en
definitiva, será utilizar algo sacro para o propio beneficio e trasladar esa
confusión ao Pobo de Deus. Nunca hai que esquecer que ás veces «porque o mesmo
Satanás se disfraza de anxo da luz» (2 Co 11,14).
153. Na presenza de Deus, nunha lectura repousada do texto, é
bo preguntar, por exemplo: «Señor, que me di a min este texto? Que queres
cambiar da miña vida con esta mensaxe? Que me molesta neste texto? Por que isto
non me interesa?», ou ben: «Que me agrada? Que me estimula desta Palabra? Que
me atrae? Por que me atrae?». Cando un tenta escoitar ao Señor, adoita haber
tentacións. Unha delas é simplemente sentirse molesto ou atafegado e pecharse;
outra tentación moi común é comezar a pensar o que o texto di a outros, para
evitar aplicalo á propia vida. Tamén sucede que un comeza a buscar escusas que
lle permitan diluír a mensaxe específica dun texto. Outras veces pensamos que Deus
nos esixe unha decisión demasiado grande, que non estamos aínda en condicións
de tomar. Isto leva a moitas persoas a perder o gozo no seu encontro coa
Palabra, pero sería esquecer que ninguén é máis paciente que o Pai Deus, que
ninguén comprende e espera como El. Convida sempre a dar un paso máis, pero non
esixe unha resposta plena se aínda non percorremos o camiño que a fai posible.
Simplemente quere que miremos con sinceridade a propia existencia e
presentémola sen mentiras ante os seus ollos, que esteamos dispostos a seguir
crecendo, e que lle pidamos a El o que aínda non podemos lograr.
Un oído no pobo
154. O predicador necesita tamén pór un oído no pobo, para
descubrir o que os fieis necesitan escoitar. Un predicador é un contemplativo
da Palabra e tamén un contemplativo do pobo. Desa maneira, descobre «as
aspiracións, as riquezas e os límites, as maneiras de orar, de amar, de
considerar a vida e o mundo, que distinguen a tal ou cal conxunto humano»,
prestando atención «ao pobo concreto cos seus signos e símbolos, e respondendo
as cuestións que expón»[120]. Trátase de conectar a mensaxe do texto bíblico
cunha situación humana, con algo que eles viven, cunha experiencia que necesite
a luz da Palabra. Esta preocupación non responde a unha actitude oportunista ou
diplomática, senón que é profundamente relixiosa e pastoral. No fondo é unha
«sensibilidade espiritual para ler nos acontecementos a mensaxe de Deus»[121] e
isto é moito máis que atopar algo interesante para dicir. O que se procura
descubrir é «o que o Señor desexa dicir nunha determinada circunstancia»[122].
Entón, a preparación da predicación convértese nun exercicio de discernimiento
evangélico, onde se tenta recoñecer -á luz do Espírito- «unha chamada que Deus
fai ouvir nunha situación histórica determinada; nela e por medio dela Deus
chama ao crente»[123].
155. Nesta procura é posible acudir simplemente a algunha
experiencia humana frecuente, como a alegría dun reencontro, as desilusións, o
medo á soidade, a compaixón pola dor allea, a inseguridade ante o futuro, a
preocupación por un ser querido, etc.; pero fai falta ampliar a sensibilidade
para recoñecer o que teña que ver realmente coa vida deles. Lembremos que nunca
hai que responder preguntas que ninguén se fai; tampouco convén ofrecer
crónicas da actualidade para espertar interese: para iso xa están os programas
televisivos. En todo caso, é posible partir dalgún feito para que a Palabra
poida resoar con forza na súa invitación á conversión, á adoración, a actitudes
concretas de fraternidade e de servizo, etc., porque ás veces algunhas persoas
gozan escoitando comentarios sobre a realidade na predicación, pero non por iso
déixanse interpelar persoalmente.
Recursos pedagóxicos
156. Algúns cren que poden ser bos predicadores por saber o
que teñen que dicir, pero descoidan o como, a forma concreta de desenvolver
unha predicación. Quéixanse cando os demais non os escoitan ou non os valoran,
pero quizais non se empeñaron en buscar a forma adecuada de presentar a mensaxe.
Lembremos que «a evidente importancia do contido non debe facer esquecer a
importancia dos métodos e medios da evanxelización»[124]. A preocupación pola
forma de predicar tamén é unha actitude profundamente espiritual. É responder o
amor de Deus, entregándonos con todas as nosas capacidades e a nosa
creatividade á misión que El nos confía; pero tamén é un exercicio exquisito de
amor ao próximo, porque non queremos ofrecer aos demais algo de escasa
calidade. Na Biblia, por exemplo, atopamos a recomendación de preparar a
predicación en orde a asegurar unha extensión adecuada: «Serás breve: di moito
en poucas verbas» (Si 32,8).

158. Xa dicía Paulo VI que os fieis «esperan moito desta
predicación e sacan froito dela con tal que sexa sinxela, clara, directa,
acomodada»[125]. A sinxeleza ten que ver coa linguaxe utilizada. Debe ser a
linguaxe que comprenden os destinatarios para non correr o risco de falar ao
baleiro. Frecuentemente sucede que os predicadores usan palabras que aprenderon
nos seus estudos e en determinados ambientes, pero que non son parte da
linguaxe común das persoas que os escoitan. Hai palabras propias da teoloxía ou
da catequese, cuxo sentido non é comprensible para a maioría dos cristiáns. O
maior risco para un predicador é afacerse á súa propia linguaxe e pensar que
todos os demais o usan e o comprenden espontaneamente. Se un quere adaptarse á
linguaxe dos demais para poder chegar a eles coa Palabra, ten que escoitar
moito, necesita compartir a vida da xente e prestarlle unha gustosa atención. A
sinxeleza e a claridade son dúas cousas diferentes. A linguaxe pode ser moi
sinxela, pero a prédica pode ser pouco clara. Pódese volver incomprensible pola
desorde, pola súa falta de lóxica, ou porque trata varios temas ao mesmo tempo.
Por tanto, outra tarefa necesaria é procurar que a predicación teña unidade
temática, unha orde clara e unha conexión entre as frases, de maneira que as
persoas poidan seguir facilmente ao predicador e captar a lóxica do que lles
di.
159. Outra característica é a linguaxe positiva. Non di tanto
o que non hai que facer senón que propón o que podemos facer mellor. En todo
caso, se indica algo negativo, sempre tenta mostrar tamén un valor positivo que
atraia, para non quedar na queixa, o queixume, a crítica ou o remorso. Ademais,
unha predicación positiva sempre dá esperanza, orienta cara ao futuro, non nos
deixa encerrados na negatividad. Que bo que sacerdotes, diáconos e laicos se
reúnan periodicamente para atopar xuntos os recursos que fan máis atractiva a
predicación!
IV. Unha evanxelización para a profundización do kerygma
160. O envío misioneiro do Señor inclúe o chamado ao
crecemento da fe cando indica: «ensinándolles a gardar canto vos mandei» (Mt
28,20). Así queda claro que o primeiro anuncio debe provocar tamén un camiño de
formación e de maduración. A evanxelización tamén busca o crecemento, que
implica tomarse moi en serio a cada persoa e o proxecto que Deus ten sobre ela.
Cada ser humano necesita máis e máis de Cristo, e a evanxelización non debería
consentir que alguén se conforme con pouco, senón que poida dicir plenamente:
«Xa non vivo eu, é Cristo quen vive dentro de min» (Ga 2,20).
161. Non sería correcto interpretar este chamado ao
crecemento exclusiva ou prioritariamente como unha formación doctrinal. Trátase
de «observar» o que o Señor nos indicou, como resposta ao seu amor, onde se
destaca, xunto con todas as virtudes, aquel mandamento novo que é o primeiro, o
máis grande, o que mellor nos identifica como discípulos: «Este é o meu
mandamento, que vos amedes uns a outros como eu vos amei» (Xn 15,12). É
evidente que cando os autores do Novo Testamento queren reducir a unha última
síntese, todo o máis esencial, a mensaxe moral cristián, preséntannos a esixencia
ineludible do amor ao próximo: «O que ama ao próximo, ten cumprida a Lei [...] o
amor é o pleno cumprimento da Lei» (Rm 13,8.10). Así san Paulo, para quen o
precepto do amor non só resume a lei senón que constitúe o seu corazón e razón
de ser: «Toda a Lei está completa neste precepto: Amara-lo teu próximo coma a
ti mesmo» (Ga 5,14). E presenta ás súas comunidades a vida cristiá como un
camiño de crecemento no amor: «Que o Señor vos faga medrar no amor duns cos
outros e con todos, ata rebordar, como nos pasa a nós respecto de vós» (1 Ts
3,12). Tamén Santiago exhorta aos cristiáns a cumprir: «cumprides á perfección
a Lei rexia da Escritura que di: "Amara-lo teu próximo coma a ti mesmo»
(2,8), para non fallar en ningún precepto.
162. Por outra banda, este camiño de resposta e de crecemento
está sempre precedido polo don, porque o antecede aqueloutro pedido do Señor:
«bautizándoos no nome…» (Mt 28,19). A filiación que o Pai regala gratuitamente
e a iniciativa do don da súa graza (cf. Ef2,8-9; 1 Co 4,7) son a condición de posibilidade desta santificación
constante que agrada a Deus e dálle gloria. Trátase de deixarse transformar en
Cristo por unha progresiva vida «segundo o Espírito» (Rm 8,5).
Unha catequese kerygmática e mistagóxica
163. A educación e a catequese están ao servizo deste
crecemento. Xa contamos con varios textos maxisteriais e subsidios sobre as
catequeses ofrecidos pola Santa Sé e por diversos episcopados. Lembro a
Exhortación apostólica Catechesi Tradendae (1979), o Directorio xeral para a
catequese (1997) e outros documentos cuxo contido actual non é necesario
repetir aquí. Quixese determe só nalgunhas consideracións que me parece
conveniente destacar.
164. Temos redescubierto que tamén na catequese ten un rol
fundamental o primeiro anuncio ou «kerygma», que debe ocupar o centro da
actividade evanxelizadora e de todo intento de renovación eclesial. O kerygma é
trinitario. É o lume do Espírito que se doa en forma de linguas e fainos crer
en Xesucristo, que coa súa morte e resurrección nos revela e comunica a
misericordia infinita do Pai. Na boca do catequista volve resoar sempre o
primeiro anuncio: «Xesucristo ámate, deu a súa vida para salvarte, e agora está
vivo ao teu lado cada día, para iluminarte, para fortalecerte, para liberarte».
Cando a este primeiro anuncio se lle chama «primeiro», iso non significa que
está ao comezo e despois esquécese ou se substitúe por outros contidos que o
superan. É o primeiro nun sentido cualitativo, porque é o anuncio principal,
ese que sempre hai que volver escoitar de diversas maneiras e ese que sempre
hai que volver anunciar dun xeito ou doutro ao longo da catequese, en todas as
súas etapas e momentos[126]. Por iso, tamén «o sacerdote, como a Igrexa, debe
crecer na conciencia da súa permanente necesidade de ser evanxelizado»[127].
165. Non hai que pensar que na catequese o kerygma é
abandonado en pos dunha formación supostamente máis «sólida». Nada hai máis
sólido, máis profundo, máis seguro, máis denso e máis sabio que ese anuncio.
Toda formación cristiá é ante todo a profundización do kerygma que se vai
facendo carne cada vez máis e mellor, que nunca deixa de iluminar a tarefa
catequística, e que permite comprender adecuadamente o sentido de calquera tema
que se desenvolva na catequese. É o anuncio que responde o anhelo de infinito
que hai en todo corazón humano. A centralidade do kerygma demanda certas
características do anuncio que hoxe son necesarias en todas partes: que exprese
o amor salvífico de Deus previo á obrigación moral e relixiosa, que non impoña
a verdade e que apele á liberdade, que posúa unhas notas de alegría, estímulo,
vitalidade, e unha integralidad armoniosa que non reduza a predicación a unhas
poucas doutrinas ás veces máis filosóficas que evanxélicas. Isto esixe ao
evanxelizador certas actitudes que axudan a acoller mellor o anuncio:
proximidade, apertura ao diálogo, paciencia, acollida cordial que non condena.
166. Outra característica da catequese, que se desenvolveu
nas últimas décadas, é a dunha iniciación mistagóxica[128], que significa
basicamente dúas cousas: a necesaria progresividade da experiencia formativa
onde intervén toda a comunidade e unha renovada valoración dos signos
litúrxicos da iniciación cristiá. Moitos manuais e planificacións aínda non se
deixaron interpelar pola necesidade dunha renovación mistagóxica, que podería
tomar formas moi diversas de acordo co discernimiento de cada comunidade
educativa. O encontro catequístico é un anuncio da Palabra e está centrado
nela, pero sempre necesita unha adecuada ambientación e unha atractiva
motivación, o uso de símbolos elocuentes, a súa inserción nun amplo proceso de
crecemento e a integración de todas as dimensións da persoa nun camiño
comunitario de escoita e de resposta.
167. É bo que toda catequese preste unha especial atención ao
«camiño da beleza» (via pulchritudinis)[129]. Anunciar a Cristo significa
mostrar que crer nel e seguilo non é só algo verdadeiro e xusto, senón tamén
belo, capaz de colmar a vida dun novo resplandor e dun gozo profundo, aínda no
medio das probas. Nesta liña, todas as expresións de verdadeira beleza poden
ser recoñecidas como un carreiro que axuda a atoparse co Señor Xesús. Non se
trata de fomentar un relativismo estético[130], que poida escurecer o lazo
inseparable entre verdade, bondade e beleza, senón de recupera-la estima da
beleza para poder chegar ao corazón humano e facer resplandecer nel a verdade e
a bondade do Resucitado. Se, como di san Agustín, nós non amamos senón o que é
belo[131], o Fillo feito home, revelación da infinita beleza, é sumamente
amable, e atráenos cara a si con lazos de amor. Entón vólvese necesario que a
formación na via pulchritudinis estea
insere na transmisión da fe. É desexable que cada Igrexa particular alente
o uso das artes na súa tarefa evanxelizadora, en continuidade coa riqueza do
pasado, pero tamén na vasteza das súas múltiples expresións actuais, en orde a
transmitir a fe nunha nova «linguaxe parabólica»[132]. Hai que atreverse a
atopar os novos signos, os novos símbolos, unha nova carne para a transmisión
da Palabra, as formas diversas de beleza que se valoran en diferentes ámbitos
culturais, e mesmo aqueles modos non convencionais de beleza, que poden ser
pouco significativos para os evanxelizadores, pero que se volveron
particularmente atractivos para outros.
168. No que se refire á proposta moral da catequese, que
convida a crecer en fidelidade ao estilo de vida do Evanxeo, convén manifestar
sempre o ben desexable, a proposta de vida, de madurez, de realización, de
fecundidade, baixo cuxa luz pode comprenderse a nosa denuncia dos males que
poden escurecela. Máis que como expertos en diagnósticos apocalípticos ou
escuros xuíces que se ufanan en detectar todo perigo ou desviación, é bo que
poidan vernos como alegres mensaxeiros de propostas superadoras, custodios do
ben e a beleza que resplandecen nunha vida fiel ao Evanxeo.
O acompañamento persoal dos procesos de crecemento
169. Nunha civilización paradoxalmente ferida de anonimato e,
á vez obsesionada polos detalles da vida dos demais, impudorosamente enferma de
curiosidade malsana, a Igrexa necesita a mirada próxima para contemplar,
conmoverse e deterse ante o outro cantas veces sexa necesario. Neste mundo os
ministros ordenados e os demais axentes pastorais poden facer presente a
fragrancia da presenza próxima de Xesús e a súa mirada persoal. A Igrexa terá
que iniciar aos seus irmáns -sacerdotes, relixiosos e laicos- nesta «arte do
acompañamento», para que todos aprendan sempre a quitarse as sandalias ante a
terra sacra do outro (cf. Ex 3,5).
Temos que darlle ao noso camiñar o ritmo sanador de proximidade, cunha mirada
respectuosa e chea de compaixón pero que ao mesmo tempo sane, libere e alente a
madurar na vida cristiá.
170. Aínda que soe obvio, o acompañamento espiritual debe
levar máis e máis a Deus, en quen podemos alcanzar a verdadeira liberdade.
Algúns se cren libres cando camiñan á marxe de Deus, sen advertir que quedan
existencialmente orfos, desamparados, sen un fogar onde retornar sempre. Deixan
de ser peregrinos e convértense en errantes, que viran sempre ao redor de si
mesmos sen chegar a ningunha parte. O acompañamento sería contraproducente se
se convertese nunha sorte de terapia que fomente este peche das persoas na súa
inmanencia e deixe de ser unha peregrinación con Cristo cara ao Pai.
171. Máis que nunca necesitamos de homes e mulleres que,
desde a súa experiencia de acompañamento, coñezan os procesos onde campea a
prudencia, a capacidade de comprensión, a arte de esperar, a docilidade ao
Espírito, para coidar entre todos ás ovellas que se nos confían dos lobos que
tentan disgregar o rabaño. Necesitamos exercitarnos na arte de escoitar, que é
máis que ouvir. O primeiro, na comunicación co outro, é a capacidade do corazón
que fai posible a proximidade, sen a cal non existe un verdadeiro encontro
espiritual. Escoitala axúdanos a atopar o xesto e a palabra oportuna que nos
desinstala da tranquila condición de espectadores. Só a partir desta escoita
respectuosa e compasiva pódense atopar os camiños dun xenuíno crecemento,
espertar o desexo do ideal cristián, as ansias de responder plenamente ao amor
de Deus e o anhelo de desenvolver o mellor que Deus sementou na propia vida.
Pero sempre coa paciencia de quen sabe aquilo que ensinaba san Tomé de Aquino:
que alguén pode ter a graza e a caridade, pero non exercitar ben algunha das
virtudes «por mor dalgunhas inclinacións contrarias» que persisten[133]. É
dicir, a organicidade das virtudes dáse sempre e necesariamente «in habitu», aínda que os
condicionamentos poidan dificultar as operacións deses hábitos virtuosos. Por
iso é polo que faga falta «unha pedagoxía que leve ás persoas, paso a paso, á
plena asimilación do misterio»[134]. Para chegar a un punto de madurez, é
dicir, para que as persoas sexan capaces de decisións verdadeiramente libres e
responsables, é preciso dar tempo, cunha inmensa paciencia. Como dicía o beato
Pedro Fabro: «O tempo é o mensaxeiro de
Deus».
172. O acompañante sabe recoñecer que a situación de cada
suxeito ante Deus e a súa vida en graza é un misterio que ninguén pode coñecer
plenamente desde fóra. O Evanxeo proponnos corrixir e axudar a crecer a unha
persoa a partir do recoñecemento da maldade obxectiva das súas accións (cf. Mt 18,15), pero sen emitir xuízos sobre
a súa responsabilidade e a súa culpabilidade (cf. Mt 7,1; Lc 6,37). De tódolos xeitos, un bo acompañante non consente
os fatalismos ou a pusilanimidade. Sempre convida a querer curarse, a cargar a
padiola, a abrazar a cruz, a deixalo todo, a saír sempre de novo a anunciar o
Evanxeo. A propia experiencia de deixarnos acompañar e curar, capaces de
expresar con total sinceridade a nosa vida ante quen nos acompaña, ensínanos a
ser pacientes e compasivos cos demais e capacítanos para atopar as maneiras de
espertar a súa confianza, a súa apertura e a súa disposición para crecer.
173. O auténtico acompañamento espiritual sempre se inicia e
leva adiante no ámbito do servizo á misión evanxelizadora. A relación de Paulo
con Timoteo e Tito é exemplo deste acompañamento e formación no medio da acción
apostólica. Ao mesmo tempo que lles confía a misión de quedar en cada cidade
para «que seguise endereitando o que faltaba» (Tt 1,5; cf. 1 Tm 1,3-5), dálles criterios para a vida persoal e para a acción
pastoral. Isto distínguese claramente de todo tipo de acompañamento intimista,
de autorrealización illada. Os discípulos misioneiros acompañan aos discípulos
misioneiros.
Ao redor da Palabra de Deus
174. Non só a homilía debe alimentarse da Palabra de Deus.
Toda a evanxelización está fundada sobre ela, escoitada, meditada, vivida,
celebrada e testemuñada. As Sagradas Escrituras son fonte da evanxelización.
Por tanto, fai falta formarse continuamente na escoita da Palabra. A Igrexa non
evanxeliza se non se deixa continuamente evanxelizar. É indispensable que a
Palabra de Deus «sexa cada vez máis o corazón de toda actividade
eclesial»[135]. A Palabra de Deus escoitada e celebrada, sobre todo na
Eucaristía, alimenta e reforza interiormente aos cristiáns e vólveos capaces
dun auténtico testemuño evanxélico na vida cotiá. Xa superamos aquela vella
contraposición entre Palabra e Sacramento. A Palabra proclamada, viva e eficaz,
prepara a recepción do Sacramento, e no Sacramento esa Palabra alcanza a súa
máxima eficacia.
175. O estudo das Sagradas Escrituras debe ser unha porta
aberta a tódolos crentes[136]. É fundamental que a Palabra revelada fecunde
radicalmente a catequese e todos os esforzos por transmitir a fe[137]. A evanxelización
require a familiaridade coa Palabra de Deus e isto esixe ás dioceses,
parroquias e a todas as agrupacións católicas, propor un estudo serio e
perseverante da Biblia, así como promover a súa lectura orante persoal e
comunitaria.[138] Nós non buscamos ás apalpadelas nin necesitamos esperar que Deus
nos dirixa a palabra, porque realmente «Deus falou, xa non é o gran descoñecido
senón que se mostrou»[139]. Acollamos o sublime tesouro da Palabra revelada.
---------------------------------------------
[113] Paulo
VI, Exhort. ap. Evangelii nuntiandi (8 decembro 1975), 78: AAS 68 (1976), 71.
[114] Ibíd.
[115]
XoánPaulo II, Exhort. ap. postsinodal Pastores dabo vobis (25 marzo 1992), 26:
AAS 84 (1992), 698.
[116] Ibíd.,
25: AAS 84 (1992), 696.
[117] Santo
Tomé de Aquino, Summa Theologiae II-II, q. 188, art. 6.
[118] Paulo
VI, Exhort. ap. Evangelii nuntiandi (8 diciembre 1975), 76: AAS 68 (1976), 68.
[119] Ibíd.,
75: AAS 68 (1976), 65.
[120] Ibíd.,
63: AAS 68 (1976), 53.
[121] Ibíd.,
43: AAS 68 (1976), 33.
[122] Ibíd.
[123]
XoánPaulo II, Exhort. ap. postsinodal Pastores dabo vobis (25 marzo 1992), 10:
AAS 84 (1992), 672.
[124] Paulo
VI, Exhort. ap. Evangelii nuntiandi (8 decembro 1975), 40: AAS 68 (1976), 31.
[125] Ibíd.,
43: AAS 68 (1976), 33.
[126] Cf.
Propositio 9.
[127]
XoánPaulo II, Exhort. ap. postsinodal Pastores dabo vobis (25 marzo 1992), 26:
AAS 84 (1992), 698.
[128] Cf.
Propositio 38.
[129] Cf.
Propositio 20.
[130] Cf.
Conc. Ecum. Vat. II, Decreto Inter mirifica, sobre os medios de comunicación
social, 6.
[131] Cf. De
musica, VI, XIII, 38: PL 32, 1183-1184; Confessiones, IV, XIII, 20: PL 32, 701.
[132]
Benedicto XVI, Discurso en ocasión da proxección do documental «Arte e fe – via
pulchritudinis» (25 outubro 2012): L’Osservatore Romano, ed. semanal en lingua
española (4 novembro 2012), 11.
[133] Summa
Theologiae I-II q. 65, art. 3, ad 2: «propter aliquas dispositiones
contrarias».
[134]
XoánPaulo II, Exhort. ap. postsinodal Ecclesia in Asia (6 noviembre 1999), 20:
AAS 92 (2000), 481.
[135]
Benedicto XVI, Exhort. ap. postsinodal Verbum Domini (30 setembro 2010), 1: AAS
102 (2010), 682.
[136] Cf.
Propositio 11.
[137] Cf.
Conc. Ecum. Vat. II, Const. dogm. Dei Verbum, sobrela divina Revelación, 21-22.
[138] Cf.
Benedicto XVI, Exhort. ap. postsinodal Verbum Domini (30 setembro 2010), 86-87:
AAS 102 (2010), 757-760.
[139]
Benedicto XVI, Discurso durante a primeira Congregación xeral do Sínodo dos
Bispos (8 outubro 2012): AAS 104 (2012), 896.
Comentarios
Publicar un comentario