MISERICORDIAE VULTUS (III)
17. A
Coresma deste ano Xubilar sexa vivida con maior intensidade, como momento forte
para celebrar e experimentar a misericordia de Deus. Cantas páxinas da Sacra
Escritura poden ser meditadas nas semanas de Coresma para redescubrir o rostro
misericordioso do Pai! Coas palabras do profeta Miqueas tamén nós podemos
repetir: ¿Que
Deus hai coma ti, que quita a iniquidade, e lle pasa por alto o pecado ó resto
da súa herdanza, que non se obstina para sempre na ira, senón que lle ten amor
á misericordia? Cambiará de actitude, terá compaixón de nós, esmagará as nosas
iniquidades. ¡Si, ti botarás no fondo do mar todos os nosos pecados! (cfr Mq 7,18-19).
As páxinas do profeta Isaías
poderán ser meditadas con maior atención neste tempo de oración, xaxún e
caridade: «¿Non
é estoutro o xaxún que eu quero? Romper as cadeas inxustas, deslear as sogas do
xugo, mandar libres os oprimidos e romper todo xugo. ¿Non é acaso repartir o
teu pan co famento e acoller na túa casa os pobres sen pobo? Cando vexas o
espido, vísteo e non te escondas da túa propia carne. Entón resplandecerá a túa
luz coma a alba e a carne nova da túa ferida brotará logo. Si, a túa xustiza
camiñará diante de ti e a gloria do Señor pechará a marcha. Entón clamarás ó
Señor e responderache, pediraslle axuda e dirache: "Aquí estou". Se
apartas do medio de ti o xugo, o sinalar co dedo e a palabra mala, se lle
quitas ó famento a gana que ti sentes, e fartar a gorxa aflixida, entón a túa
luz brillará na escuridade e a túa tebra será coma o mediodía. E o Señor
conducirache constantemente e fartará a túa gorxa nas sequidades, fortalecerá
os teus ósos e serás coma un horto ben regado. Si, como un manancial de augas que
non deixan de manar. » (Is 58,6-11).
A iniciativa "24 horas para o Señor", a
celebrarse durante o venres e sábado que anteceden o IV domingo de Coresma,
increméntese nas Dioceses. Moitas persoas están a volver a achegarse ao
sacramento da Reconciliación e entre elas moitos novas, quen nunha experiencia
semellante adoitan reencontrar o camiño para volver ao Señor, para vivir un
momento de intensa oración e redescubrir o sentido da propia vida. De novo
pomos convencidos no centro o sacramento da Reconciliación, porque nos permite
experimentar en carne propia a grandeza da misericordia. Será para cada
penitente fonte de verdadeira paz interior.
Nunca me cansarei de insistir en que os confesores sexan un
verdadeiro signo da misericordia do Pai. Ser confesores non se improvisa.
Chégase a selo cando, ante todo, facémonos nós penitentes en busca de perdón.
Nunca esquezamos que ser confesores significa participar da mesma misión de Xesús
e ser signo concreto da continuidade dun amor divino que perdoa e que salva.
Cada un de nós recibiu o don do Espírito Santo para o perdón dos pecados, disto
somos responsables. Ningún de nós é dono do Sacramento, senón fiel servidor do
perdón de Deus. Cada confesor deberá acoller aos fieis como o pai na parábola
do fillo pródigo: un pai que corre ao encontro do fillo non obstante dilapidase
os seus bens. Os confesores están chamados a abrazar ese fillo arrepentido que
volve a casa e a manifestar a alegría por atopalo. Non se cansarán de saír ao
encontro tamén do outro fillo que quedou fóra, incapaz de alegrarse, para
explicarlle que o seu xuízo severo é inxusto e non ten ningún sentido ante a
misericordia do Pai que non coñece confíns. Non farán preguntas impertinentes,
senón como o pai da parábola interromperán o discurso preparado polo fillo
pródigo, porque serán capaces de percibir no corazón de cada penitente a
invocación de axuda e a súplica de perdón. En fin, os confesores están chamados
a ser sempre, en todas partes, en cada situación e a pesar de todo, o signo do
primado da misericordia.
18. Durante a Coresma
deste ano Santo teño a intención de enviar os Misioneiros da Misericordia.
Serán un signo da solicitude materna da Igrexa polo Pobo de Deus, para que
entre en profundidade na riqueza deste misterio tan fundamental para a fe.
Serán sacerdotes aos cales darei a autoridade de perdoar tamén os pecados que
están reservados á Sede Apostólica, para que se faga evidente a amplitude do
seu mandato. Serán, sobre todo, signo vivo de como o Pai acolle cuantos están
en busca do seu perdón. Serán misioneiros da misericordia porque serán os
artífices ante todos dun encontro cargado de humanidade, fonte de liberación,
rico de responsabilidade, para superar os obstáculos e retomar a vida nova do
Bautismo. Deixaranse conducir na súa misión polas palabras do Apóstolo: « Deus encerrou a todos á desobediencia, para se compadecer
de todos » (Rm 11,32). Todos
entón, sen excluír a ninguén, están chamados a percibir o chamamento á
misericordia. Os misioneiros vivan esta chamada conscientes de poder fixar a
mirada sobre Xesús, « sumo sacerdote misericordioso
e digno de fe » (Hb 2,17).
Pido aos irmáns Bispos que conviden e acollan estes
Misioneiros, para que sexan ante todo predicadores convincentes da
misericordia. Organícense nas Dioceses -misións para o pobo- de modo que estes
Misioneiros sexan anunciadores da alegría do perdón. Pídaselles celebrar o
sacramento da Reconciliación para os fieis, para que o tempo de graza doado no
Ano xubilar permita a tantos fillos afastados atopar o camiño de regreso cara á
casa paterna. Os Pastores, especialmente durante o tempo forte de Coresma,
sexan solícitos en convidar os fieis a achegarse « ao
trono da graza, a fin de obter misericordia e alcanzar a graza » (Hb 4,16).
19. A palabra do perdón
poida chegar a todos e a chamada a experimentar a misericordia non deixe a
ningún indiferente. A miña invitación á conversión diríxese con maior
insistencia a aquelas persoas que se atopan afastadas da graza de Deus debido á
súa conduta de vida. Penso en modo particular aos homes e mulleres que
pertencen a algún grupo criminal, calquera que este sexa. Polo voso ben,
pídovos cambiar de vida. Pídovolo no nome do Fillo de Deus que aínda que
combate o pecado nunca rexeita a ningún pecador. Non caiades na terrible trampa
de pensar que a vida depende do diñeiro e que ante el todo o resto vólvese carente
de valor e dignidade. É só unha ilusión. Non levamos o diñeiro connosco ao máis
aló. O diñeiro non nos dá a verdadeira felicidade. A violencia usada para
amasar fortunas que escurren sangue non converte a ninguén en poderoso nin
inmortal. Para todos, tarde ou cedo, chega o xuízo de Deus ao cal ningún pode
escapar.
A mesma chamada chegue tamén a todas as persoas promotoras
ou cómplices de corrupción. Esta chaga putrefacta da sociedade é un grave
pecado que grita cara ao ceo pois mina desde os seus fundamentos a vida persoal
e social. A corrupción impide mirar o futuro con esperanza porque coa súa
prepotencia e avidez destrúe os proxectos dos débiles e oprime aos máis pobres.
É un mal que se aniña en xestos cotiáns para expandirse logo en escándalos públicos.
A corrupción é unha obstinación no pecado, que pretende substituír a Deus coa
ilusión do diñeiro como forma de poder. É unha obra das tebras, sostida pola
sospeita e a intriga. Corruptio optimi pessima, dicía con razón san Gregorio
Magno, para indicar que ningún pode sentirse inmune desta tentación. Para
erradicala da vida persoal e social son necesarias prudencia, vixilancia,
lealdade, transparencia, unidas á coraxe da denuncia. Se non llo combate
abertamente, tarde ou cedo busca cómplices e destrúe a existencia.
Este é o tempo oportuno para cambiar de vida! Este é o tempo
para deixarse tocar o corazón. Ante o mal labor, mesmo crimes graves, é o
momento de escoitar o pranto de todas as persoas inocentes depredadas dos bens,
a dignidade, os afectos, a vida mesma. Permanecer no camiño do mal é só fonte
de ilusión e de tristeza. A verdadeira vida é algo ben distinto. Deus non se
cansa de tender a man. Está disposto a escoitar, e tamén eu o estou, do mesmo
xeito que os meus irmáns bispos e sacerdotes. Basta soamente que acollades a
chamada á conversión e sometádesvos á xustiza mentres a Igrexa vos ofrece
misericordia.
20. Non será inútil neste
contexto lembrar a relación existente entre xustiza e misericordia. Non son
dous momentos contrastantes entre si, senón dúas dimensións dunha única
realidade que se desenvolve progresivamente até alcanzar o seu ápice na
plenitude do amor. A xustiza é un concepto fundamental para a sociedade civil
cando, normalmente, faise referencia a unha orde xurídica a través do cal se
aplica a lei. Coa xustiza enténdese tamén que a cada un se debe dar o que lle é
debido. Na Biblia, moitas veces faise referencia á xustiza divina e a Deus como
xuíz. Xeralmente é entendida como a observación integral da lei e como o
comportamento de todo bo israelita conforme aos mandamentos dados por Deus.
Esta visión, con todo, conduciu non poucas veces a caer no legalismo,
falsificando o seu sentido orixinario e escurecendo o profundo valor que a
xustiza ten. Para superar a perspectiva legalista, sería necesario lembrar que
na Sacra Escritura a xustiza é concibida esencialmente como un abandonarse
confiado na vontade de Deus.
Pola súa banda, Xesús fala moitas
veces da importancia da fe, máis ben que da observancia da lei. É neste sentido
que debemos comprender as súas palabras cando estando á mesa con Mateo e outros
publicanos e pecadores, di aos fariseos que lle replicaban: « Ide, pois, aprender
o que significa aquilo de Misericordia quero e non sacrificios. Porque non vin
chamar polos xustos, senón polos pecadores.» (Mt 9,13). Ante a visión dunha xustiza como mera observancia da lei
que xulga, dividindo as persoas en xustos e pecadores, Xesús inclínase a
mostrar o gran don da misericordia que busca aos pecadores para ofrecerlles o
perdón e a salvación. Compréndese por que, en presenza dunha perspectiva tan
liberadora e fonte de renovación, Xesús foi rexeitado polos fariseos e polos
doutores da lei. Estes, para ser fieis á lei, puñan só pesos sobre as costas
das persoas, pero así frustraban a misericordia do Pai. O reclamo a observar a
lei non pode obstaculizar a atención ás necesidades que tocan a dignidade das
persoas.
Respecto diso é moi significativa a referencia que Xesús fai
ao profeta Oseas :« Eu quero amor, non sacrificio
» (Os 6, 6). Xesús afirma que de
agora en diante a regra de vida dos seus discípulos deberá ser a que dá o
primado á misericordia, como El mesmo testemuña compartindo a mesa cos
pecadores. A misericordia, unha vez máis, revélase como dimensión fundamental
da misión de Xesús. Ela é un verdadeiro reto para os seus interlocutores que se
deteñen no respecto formal da lei. Xesús, en cambio, vai máis aló da lei; o seu
compartir con aqueles que a lei consideraba pecadores permite comprender ata
onde chega o seu misericordia.
Tamén o Apóstolo Paulo fixo un percorrido parecido. Antes de
atopar a Xesús no camiño a Damasco, a súa vida estaba dedicada a perseguir de
maneira irreprensible a xustiza da lei (cfr Flp 3,6). A conversión a Cristo conduciuno a ampliar a súa visión
precedente ao momento que na carta aos Gálatas afirma: « Cremos en Xesucristo, para ser xustificados pola fe de
Cristo e non polas obras da Lei » (Flp2,16). A súa comprensión da xustiza cambiou agora radicalmente. Paulo pon
en primeiro lugar a fe e non máis a lei. Non é a observancia da lei o que salva,
senón a fe en Xesucristo, que coa súa morte e resurrección trae a salvación
xunto coa misericordia que xustifica. A xustiza de Deus convértese agora en
liberación para cuantos están oprimidos pola escravitude do pecado e as súas
consecuencias. A xustiza de Deus é o seu perdón (cfr Sal 51,11-16).
21. A
misericordia non é contraria á xustiza senón que expresa o comportamento de
Deus cara ao pecador, ofrecéndolle unha ulterior posibilidade para examinarse,
converterse e crer. A experiencia do profeta Oseas vén na nosa axuda para
mostrarnos a superación da xustiza en dirección cara á misericordia. A época
deste profeta cóntase entre as máis dramáticas da historia do pobo hebreo. O
Reino está próximo da destrución; o pobo non permaneceu fiel á alianza, afastouse
de Deus e perdeu a fe dos Pais. Segundo unha lóxica humana, é xusto que Deus
pense en rexeitar o pobo infiel: non observou o pacto establecido e por tanto
merece a pena correspondente, o exilio. As palabras do profeta testemúñano: « Volverá ao país de Exipto, e Asur será o seu rei, porque
se negaron a converterse » (Os11,5). E con todo, despois desta reacción que apela á xustiza, o profeta
modifica radicalmente a súa linguaxe e revela o verdadeiro rostro de Deus: « O meu corazón
revólvese contra min, ó mesmo tempo que a miña compaixón se conmove. Non
provocarei o incendio da miña ira, non volverei a destruír a Efraím, pois son
Deus, e non un home, o Santo no medio de ti: non te volverei a destruír.
» (Os 11,8-9). San Agustín,
como comentando as palabras do profeta di: « É máis
fácil que Deus conteña a ira que a misericordia ».[13] É precisamente así. A ira de Deus dura un instante, mentres
que o seu misericordia dura eternamente.
Se Deus detivésese na xustiza
deixaría de ser Deus, sería como todos os homes que invocan respecto pola lei.
A xustiza por si mesma non basta, e a experiencia ensina que apelando soamente
a ela córrese o risco de destruíla. Por isto Deus vai máis aló da xustiza coa
misericordia e o perdón. Isto non significa restarlle valor á xustiza ou facela
superflua, ao contrario. Quen se equivoca deberá expiar a pena. Só que este non
é o fin, senón o inicio da conversión, porque se experimenta a tenrura do
perdón. Deus non rexeita a xustiza. El englóbaa e supéraa nun evento superior onde
se experimenta o amor que está á base dunha verdadeira xustiza. Debemos prestar
moita atención a canto escribe Paulo para non caer no mesmo erro que o Apóstolo
reprochaba aos seus contemporáneos xudeus: «Pois ignorando a xustificación de Deus, e
procurando establecer a súa propia, non se someteron á xustificación de Deus.
4Porque a culminación da Lei é Cristo, para xustificar a todos os que cren. »
(Rm 10,3-4). Esta xustiza de Deus é
a misericordia concedida a todos como graza en razón da morte e resurrección de
Xesucristo. A Cruz de Cristo, entón, é o xuízo de Deus sobre todos nós e sobre
o mundo, porque nos ofrece a certeza do amor e da vida nova.
[13] Enarr. in Ps. 76,11.
22. O Xubileu leva tamén
consigo a referencia á indulxencia. No Ano Santo da Misericordia ela adquire
unha relevancia particular. O perdón de Deus polos nosos pecados non coñece
límites. Na morte e resurrección de Xesucristo, Deus fai evidente este amor que
é capaz mesmo de destruír o pecado dos homes. Deixarse reconciliar con Deus é
posible por medio do misterio pascual e da mediación da Igrexa. Así entón, Deus
está sempre dispoñible ao perdón e nunca se cansa de ofrecelo de maneira sempre
nova e inesperada. Todos nós, con todo, vivimos a experiencia do pecado.
Sabemos que estamos chamados á perfección (cfr Mt 5,48), pero sentimos forte o peso do pecado. Mentres percibimos
a potencia da graza que nos transforma, experimentamos tamén a forza do pecado
que nos condiciona. Non obstante o perdón, levamos na nosa vida as
contradicións que son consecuencia dos nosos pecados. No sacramento da
Reconciliación Deus perdoa os pecados, que realmente quedan cancelados; e con
todo, a pegada negativa que os pecados deixan nos nosos comportamentos e nos
nosos pensamentos permanece. A misericordia de Deus é mesmo máis forte que
isto. Ela transfórmase en indulxencia do Pai que a través da Esposa de Cristo
alcanza ao pecador perdoado e libérao de todo residuo, consecuencia do pecado,
habilitándoo a obrar con caridade, a crecer no amor máis ben que a recaer no
pecado.
A Igrexa vive a comuñón dos Santos. Na Eucaristía esta
comuñón, que é don de Deus, actúa como unión espiritual que nos une aos crentes
cos Santos e os Beatos cuxo número é incalculable (cfr Ap 7,4). A súa santidade vén en axuda da nosa fraxilidade, e así a
Nai Igrexa é capaz coa súa oración e a súa vida de ir ao encontro da debilidade
duns coa santidade doutros. Vivir entón a indulxencia no Ano Santo significa
achegarse á misericordia do Pai coa certeza que o seu perdón se estende sobre
toda a vida do crente. Indulxencia é experimentar a santidade da Igrexa que
participa a todos dos beneficios da redención de Cristo, para que o perdón sexa
estendido ata as extremas consecuencias á cal chega o amor de Deus. Vivamos
intensamente o Xubileu pedindo ao Pai o perdón dos pecados e a dispensación da
súa indulxencia misericordiosa.
23. A misericordia posúe
un valor que excede os confíns da Igrexa. Ela relaciónanos co xudaísmo e o
islam, que a consideran un dos atributos máis cualificativos de Deus. Israel
primeiro que todo recibiu esta revelación, que permanece na historia como o
comezo dunha riqueza inconmensurable de ofrecer á enteira humanidade. Como
vimos, as páxinas do Antigo Testamento están entretejidas de misericordia
porque narran as obras que o Señor realizou en favor do seu pobo nos momentos
máis difíciles da súa historia. O islam, pola súa banda, entre os nomes que lle
atribúe ao Creador está o de Misericordioso e Clemente. Esta invocación aparece
con frecuencia nos beizos dos fieis musulmáns, que senten acompañados e
sostidos pola misericordia na súa cotiá debilidade. Tamén eles cren que ninguén
pode limitar a misericordia divina porque as súas portas están sempre abertas.
Este ano Xubilar vivido na misericordia poida favorecer o
encontro con estas relixións e coas outras nobres tradicións relixiosas;
fáganos máis abertos ao diálogo para coñecernos e comprendernos mellor; elimine
toda forma de cerrazón e desprezo, e afaste calquera forma de violencia e de
discriminación.
24. O pensamento diríxese
agora á Nai da Misericordia. A dozura da súa mirada acompáñenos neste ano
Santo, para que todos podamos redescubrir a alegría da tenrura de Deus. Ningún
como María coñeceu a profundidade do misterio de Deus feito home. Todo na súa
vida foi plasmado pola presenza da misericordia feita carne. A Nai do
Crucificado Resucitado entrou no santuario da misericordia divina porque
participou intimamente no misterio do seu amor.
Elixida para ser a Nai do Fillo de Deus, María estivo
preparada desde sempre polo amor do Pai para ser Arca da Alianza entre Deus e os
homes. Custodiou no seu corazón a divina misericordia en perfecta sintonía co
seu Fillo Xesús. O seu canto de encomio, no limiar da casa de Sabela, estivo
dedicado á misericordia que se estende « de
xeración en xeración » (Lc 1,50).
Tamén nós estabamos presentes naquelas palabras proféticas da Virxe María. Isto
serviranos de consolación e de apoio mentres atravesaremos a Porta Santa para
experimentar os froitos da misericordia divina.
Ao pé da cruz, María xunto con Xoán, o discípulo do amor, é
testemuña das palabras de perdón que saen da boca de Xesús. O perdón supremo
ofrecido a quen o ha crucificado móstranos até onde pode chegar a misericordia
de Deus. María testemuña que a misericordia do Fillo de Deus non coñece límites
e alcanza a todos sen excluír a ningún. Dirixamos a ela a antiga e sempre nova
oración do Salve Regina, para que nunca se canse de volver a nós os seus ollos
misericordiosos e fáganos dignos de contemplar o rostro da misericordia, o seu
Fillo Xesús.
A nosa pregaria esténdase tamén a tantos Santos e Beatos que
fixeron da misericordia a súa misión de vida. En particular o pensamento
diríxese ao grande apóstolo da misericordia, santa Faustina Kowalska. Ela que
foi chamada a entrar nas profundidades da divina misericordia, interceda por nós
e obtéñanos vivir e camiñar sempre no perdón de Deus e na inquebrantable
confianza no seu amor.
25. Un Ano Santo
extraordinario, entón, para vivir na vida de cada día a misericordia que desde
sempre o Pai dispensa cara a nós. Neste Xubileu deixémonos sorprender por Deus.
El nunca se cansa de destrabar a porta do seu corazón para repetir que nos ama
e quere compartir connosco a súa vida. A Igrexa sente a urxencia de anunciar a
misericordia de Deus. A súa vida é auténtica e crible cando con convicción fai
da misericordia o seu anuncio. Ela sabe que a primeira tarefa, sobre todo nun
momento como o noso, cheo de grandes esperanzas e fortes contradicións, é a de
introducir a todos no misterio da misericordia de Deus, contemplando o rostro
de Cristo. A Igrexa está chamada a ser a primeira testemuña veraz da
misericordia, profesándoa e vivíndoa como o centro da Revelación de Xesucristo.
Desde o corazón da Trindade, desde a intimidade máis profunda do misterio de
Deus, brota e corre sen parar o gran río da misericordia. Esta fonte nunca
poderá esgotarse, sen importar cantos sexan os que a ela se acheguen. Cada vez
que alguén terá necesidade poderá vir a ela, porque a misericordia de Deus non
ten fin. É tan insondable a profundidade do misterio que encerra, tan inesgotable
a riqueza que dela provén.
Neste ano Xubilar a Igrexa
convértase no eco da Palabra de Deus que resoa forte e decidido como palabra e
xesto de perdón, de soporte, de axuda, de amor. Nunca se canse de ofrecer
misericordia e sexa sempre paciente no confortar e perdoar. A Igrexa fágase voz
de cada home e muller e repita con confianza e sen descanso: « Lémbrate, Señor,
da túa compaixón e do teu amor, pois existen desde sempre » (Sal25,6).
Dado en Roma, xunto a
San Pedro, o 11 de abril, Vixilia do Segundo Domingo de Pascua ou
da Divina Misericordia,
do Ano do Señor 2015, terceiro do meu pontificado.
Franciscus
Comentarios
Publicar un comentario