MISERICORDIAE VULTUS (I)
BULA DE CONVOCACIÓN
DO XUBILEU
EXTRAORDINARIO
DA MISERICORDIA
FRANCISCO
BISPO DE ROMA
SERVO DOS SERVOS DE
DEUS
A CANTOS LEAN ESTA
CARTA
GRAZA, MISERICORDIA E
PAZ
________________________________________
1. Xesucristo é o rostro
da misericordia do Pai. O misterio da fe cristiá parece atopar a súa síntese
nesta palabra. Ela volveuse viva, visible e alcanzou o seu culmen en Xesús de
Nazaret. O Pai, « rico en
misericordia » (Ef 2,4), despois de revelar o seu nome a Moisés como « Deus compasivo e misericordioso,
lento á ira, e pródigo en amor e fidelidade » (Ex 34,6) non cesou de dar
a coñecer en varios modos e en tantos momentos da historia a súa natureza
divina. Na « plenitude do
tempo » (Gal 4,4), cando todo estaba disposto segundo o seu plan de
salvación, El enviou ao seu Fillo nado da Virxe María para revelarnos de
maneira definitiva o seu amor. Quen o ve a El ve ao Pai (cfr Xn 14,9). Xesús de
Nazaret coa súa palabra, cos seus xestos e con toda a súa persoa [1] revela a misericordia de Deus.
2. Sempre temos necesidade
de contemplar o misterio da misericordia. É fonte de alegría, de serenidade e
de paz. É condición para a nosa salvación. Misericordia: é a palabra que revela
o misterio da Santísima Trindade. Misericordia: é o acto último e supremo co
cal Deus vén ao noso encontro. Misericordia: é a lei fundamental que habita no
corazón de cada persoa cando mira con ollos sinceros ao irmán que atopa no
camiño da vida. Misericordia: é a vía que une Deus e o home, porque abre o
corazón á esperanza de ser amados para sempre no entanto o límite do noso
pecado.
3. Hai momentos nos que
dun modo moito máis intenso estamos chamados a ter a mirada fixa na
misericordia para poder ser tamén nós mesmo signo eficaz do obrar do Pai. É por
isto que anunciei un Xubileu Extraordinario da Misericordia como tempo propicio
para a Igrexa, para que faga máis forte e eficaz o testemuño dos crentes.
O Ano Santo abrirase o 8 de decembro de 2015, solemnidade da
Inmaculada Concepción. Esta festa litúrxica indica o modo de obrar de Deus
desde os albores da nosa historia. Despois do pecado de Adán e Eva, Deus non
quixo deixar a humanidade en soidade e a mercé do mal. Por isto pensou e quixo
a María santa e inmaculada no amor (cfr Ef 1,4), para que fose a Nai do Redentor do home. Ante a
gravidade do pecado, Deus responde coa plenitude do perdón. A misericordia
sempre será máis grande que calquera pecado e ninguén poderá pór un límite ao
amor de Deus que perdoa. Na festa da Inmaculada Concepción terei a alegría de
abrir a Porta Santa. Nesta ocasión será unha Porta da Misericordia, a través da
cal calquera que entrará poderá experimentar o amor de Deus que consola, que
perdoa e ofrece esperanza.
O domingo seguinte, III de Advento, abrirase a Porta Santa
na Catedral de Roma, a Basílica de San Xoán de Letrán. Sucesivamente abrirase a
Porta Santa nas outras Basílicas Papais. Para o mesmo domingo establezo que en
cada Igrexa particular, na Catedral que é a Igrexa Nai para todos os fieis, ou
na Concatedral ou nunha igrexa de significado especial se abra por todo o Ano
Santo unha idéntica Porta da Misericordia. A xuízo do Ordinario, ela poderá ser
aberta tamén nos Santuarios, meta de tantos peregrinos que nestes lugares
santos con frecuencia son tocados no corazón pola graza e atopan o camiño da
conversión. Cada Igrexa particular, entón, estará directamente comprometida a
vivir este ano Santo como un momento extraordinario de graza e de renovación
espiritual. O Xubileu, por tanto, será celebrado en Roma así como nas Igrexas
particulares como signo visible da comuñón de toda a Igrexa.
4. Escollín a data do 8 de
decembro polo seu gran significado na historia recente da Igrexa. En efecto,
abrirei a Porta Santa no quincuaxésimo aniversario da conclusión do Concilio
Ecuménico Vaticano II. A Igrexa sente a necesidade de manter vivo este evento.
Para ela iniciaba un novo período da súa historia. Os Pais reunidos no Concilio
percibiran intensamente, como un verdadeiro sopro do Espírito, a esixencia de
falar de Deus aos homes do seu tempo nun modo máis comprensible. Derrubadas as
murallas que por moito tempo recluíran a Igrexa nunha cidadela privilexiada,
chegara o tempo de anunciar o Evanxeo dun modo novo. Unha nova etapa na
evanxelización de sempre. Un novo compromiso para todos os cristiáns de
testemuñar con maior entusiasmo e convicción a propia fe. A Igrexa sentía a
responsabilidade de ser no mundo signo vivo do amor do Pai.
Volven á mente as palabras cargadas de significado que san
Xoán XXIII pronunciou na apertura do Concilio para indicar o camiño a seguir: « No noso tempo, a Esposa de Cristo prefire usar o
medicamento da misericordia e non empuñar as armas da severidade ... A Igrexa
católica, ao elevar por medio de leste Concilio Ecuménico o facho da verdade
católica, quere mostrarse nai amable de todos, benigna, paciente, chea de
misericordia e de bondade para cos fillos separados dela ».[2] No mesmo horizonte colocábase tamén
o beato Paulo VI quen, na Conclusión do Concilio, expresábase desta maneira: « Queremos máis ben notar como a relixión de noso Concilio
foi principalmente a caridade ... A antiga historia do samaritano foi a pauta
da espiritualidade do Concilio ... Unha corrente de afecto e admiración
envorcouse do Concilio cara ao mundo moderno. Reprobou os erros, si, porque o
esixe, non menos a caridade que a verdade, pero, para as persoas, só
invitación, respecto e amor. O Concilio enviou ao mundo contemporáneo en lugar
de deprimentes diagnósticos, remedios alentadores, no canto de funestos
presaxios, mensaxes de esperanza: os seus valores non só foron respectados
senón honrados, sostidos os seus incesantes esforzos, as súas aspiracións,
purificadas e bendicidas ... Outra cousa debemos destacar aínda: toda esta
riqueza doctrinal envórcase nunha única dirección: servir ao home. Ao home en
todas as súas condicións, en todas as súas debilidades, en todas as súas
necesidades ».[3]
Con estes sentimentos de agradecemento por canto a Igrexa
recibiu e de responsabilidade pola tarefa que nos espera, atravesaremos a Porta
Santa, na plena confianza de sabernos acompañados pola forza do Señor
Resucitado que continua sostendo a nosa peregrinación. O Espírito Santo que
conduce os pasos dos crentes para que cooperen na obra de salvación realizada
por Cristo, sexa guía e apoio do Pobo de Deus para axudalo a contemplar o
rostro da misericordia.[4]
[2] Discurso de apertura do Conc. Ecum. Vat. II, Gaudet Mater Ecclesia, 11 de outubro de 1962, 2-3.
[3] Alocución na última sesión pública, 7 de decembro de 1965.
[4] Cfr Conc. Ecum. Vat. II, Const. dogm. Lumen gentium, 16; Const. past. Gaudium et spes, 15.
5. O Ano xubilar
concluirase na solemnidade litúrxica de Xesucristo Rei do Universo, o 20 de
novembro de 2016. Nese día, pechando a Porta Santa, teremos ante todo
sentimentos de gratitude e de recoñecemento cara á Santísima Trindade por
concedernos un tempo extraordinario de graza. Encomendaremos a vida da Igrexa,
a humanidade enteira e o inmenso cosmos á Señoría de Cristo, esperando que
derrame o seu misericordia como o rocío da mañá para unha fecunda historia,
aínda por construír co compromiso de todos no próximo futuro. Como desexo, que
os anos por vir estean impregnados de misericordia para poder ir ao encontro de
cada persoa levando a bondade e a tenrura de Deus! A todos, crentes e afastados,
poida chegar o bálsamo da misericordia como signo do Reino de Deus que está xa
presente no medio de nós.
6. « É propio de Deus usar misericordia e especialmente nisto
maniféstase o seu omnipotencia ».[5]
As palabras de san Tomé de Aquino mostran canto a misericordia divina non
sexa en absoluto un signo de debilidade, senón máis ben a calidade da
omnipotencia de Deus. É por isto que a liturxia, nunha das colectas máis
antigas, convida a orar dicindo: « Oh Deus que
revelas o teu omnipotencia sobre todo na misericordia e o perdón ».[6] Deus será sempre para a humanidade
como Aquel que está presente, próximo, providente, santo e misericordioso.
"Paciente e
misericordioso" é o binomio que a miúdo aparece no Antigo Testamento
para describir a natureza de Deus. O seu ser misericordioso constátase
concretamente en tantas accións da historia da salvación onde a súa bondade
prevalece por encima do castigo e a destrución. Os Salmos, en modo particular,
destacan esta grandeza do proceder divino: « El
perdoa todas as túas culpas, e cura todas as túas doenzas; rescata a túa vida
do sepulcro, coróache de graza e de misericordia » (Sal 103,3-4). Dunha
maneira aínda máis explícita, outro Salmo testemuña os signos concretos do seu
misericordia: « O Señor libera aos cativos, abre os
ollos dos cegos e levanta ao caído; o Señor protexe aos estranxeiros e sustenta
ao orfo e á viúva; o Señor ama aos xustos e entorpece o camiño dos malvados
» (146,7-9). Por último, velaquí outras expresións do salmista: « O Señor sa os corazóns afligidos e véndalles as súas
feridas. [...] O Señor sostén aos humildes e humilla aos malvados ata o po
» (147,3.6). Así pois, a misericordia de Deus non é unha idea abstracta, senón
unha realidade concreta coa cal El revela o seu amor, que é como o dun pai ou
unha nai que se conmoven no máis profundo das súas entrañas polo propio fillo.
Vale dicir que se trata realmente dun amor "visceral". Provén desde o
máis íntimo como un sentimento profundo, natural, feito de tenrura e compaixón,
de indulxencia e de perdón.
[5] San Tomé de
Aquino, Summa Theologiae, II-II, q. 30, a. 4.
[6] XXVI domingo do tempo
ordinario. Esta colecta encóntrase xa no século VIII, entre os textos eucolóxicos
do Sacramentario Gelasiano (1198).
7. "Eterna é a súa misericordia": é o refrán que
acompaña cada verso do Salmo 136 mentres se narra a historia da revelación de
Deus. En razón da misericordia, todas as vicisitudes do Antigo Testamento están
cargadas dun profundo valor salvífico. A misericordia fai da historia de Deus
con Israel unha historia de salvación. Repetir continuamente "Eterna é a súa misericordia", como
o fai o Salmo, parece un intento por romper o círculo do espazo e do tempo para
introducilo todo no misterio eterno do amor. É coma se quixésese dicir que non
só na historia, senón por toda a eternidade o home estará sempre baixo a mirada
misericordiosa do Pai. Non é casual que o pobo de Israel quixese integrar este
Salmo, o grande hallel como é
coñecido, nas festas litúrxicas máis importantes.
Antes da Paixón, Xesús orou con este Salmo da misericordia.
Testemúñao o evanxelista Mateo cando di que « despois
de cantar o himno » (Mt 26,30),
Xesús cos seus discípulos saíron cara ao Monte das Oliveiras. Mentres instituía
a Eucaristía, como memorial perenne del e da súa Pascua, puxo simbólicamente
este acto supremo da Revelación á luz da misericordia. En leste mesmo horizonte
da misericordia, Xesús viviu a súa paixón e morte, consciente do gran misterio
do amor de Deus que se habería de cumprir na cruz. Saber que Xesús mesmo fixo
oración con este Salmo, o fai para nós os cristiáns aínda máis importante e
comprométenos a incorporar este refrán na nosa oración de encomio cotián:
"Eterna é a súa misericordia".
8. Coa mirada fixa en
Xesús e no seu rostro misericordioso podemos percibir o amor da Santísima
Trindade. A misión que Xesús recibiu do Pai foi a de revelar o misterio do amor
divino en plenitude. « Deus é amor » (1 Xn 4,8.16), afirma pola primeira e
única vez en toda a Sacra Escritura o evanxelista Xoán. Este amor fíxose agora
visible e tanxible en toda a vida de Xesús. A súa persoa non é outra cousa
senón amor. Un amor que se doa gratuitamente. As súas relacións coas persoas
que se lle achegan deixan ver algo único e irrepetible. Os signos que realiza,
sobre todo cara aos pecadores, cara ás persoas pobres, excluídas, enfermas e
sufrientes levan consigo o distintivo da misericordia. Nel todo fala de misericordia.
Nada nel é falto de compaixón.
Xesús, ante a multitude de persoas que o seguían, vendo que
estaban cansadas e extenuadas, perdidas e sen guía, sentiu desde o profundo do
corazón unha intensa compaixón por elas (cfr Mt 9,36). Por mor deste amor compasivo curou os enfermos que lle
presentaban (cfr Mt 14,14) e con
poucos pans e peixes acougou a fame de grandes xentíos (cfr Mt 15,37). O que movía a Xesús en todas
as circunstancias non era senón a misericordia, coa cal lía o corazón dos
interlocutores e respondía as súas necesidades máis reais. Cando atopou a viúva
de Naim, que levaba o seu único fillo ao sepulcro, sentiu gran compaixón pola
inmensa dor da nai en bágoas, e devolveulle ao seu fillo resucitándoo da morte
(cfr Lc 7,15). Despois de liberar o
endemoniado de Xerasa, confíalle esta misión: « Anuncia
todo o que o Señor che fixo e a misericordia que obrou contigo » (Mc 5,19). Tamén a vocación de Mateo
colócase no horizonte da misericordia. Pasando diante do banco dos impostos, os
ollos de Xesús póusanse sobre os de Mateo. Era unha mirada cargada de
misericordia que perdoaba os pecados daquel home e, vencendo a resistencia dos
outros discípulos, escólleo a el, o pecador e publicano, para que sexa un dos
Doce. San Beda o Venerable, comentando esta escena do Evanxeo, escribiu que
Xesús mirou a Mateo con amor misericordioso e elixiuno: miserando atque eligendo.[7]
Sempre me cativou esta expresión, tanto que quixen facela a miña propio
lema.
[7] Cfr Hom.
21: CCL 122, 149-151.
Comentarios
Publicar un comentario