San Martiño de Tours (11/11) e S.Martiño de Dumio (03/03)
AS FOGUEIRAS DO SAN MARTIÑO 
LUMES DO SÉCULO VI QUE QUENTAN O NOSO PRESENTE
‘As fogueiras do San Martiño’, así titulou don Ramón Otero
Pedrayo un dos capítulos do seu ‘Ensaio Histórico  sobre a Cultura Galega’. A imaxe dos
arredores do Ourense acendidos nos magostos, traíalle ao señor de Trasalba  todo o engado da Alta Idade Media. Un tempo
convulso que en Galiza tivo como protagonista principal a Martiño,  un bispo que chegou dende Oriente disposto a
cristianizar definitivamente estas terras da fin do Mundo.
A súa pegada é inmensa. O seu  nome preside popularmente todo  este mes, curiosamente días de  sombras preñados de ritos antigos.  Imos dar pois unha voltiña polo século  VI. Non falamos de leccións de historia,  senon de remexer nas imaxes evocadoras  dun tempo, aparentente esquecido, que  latexa con forza no noso presente.  En rigor os galegos temos dous Martiños,  moitas veces confundidos entre si.  Este mes celebramos a festa de Martiño de  Tours, santo da parte das Galias. Era
soldado  romano e por iso se lle
representa  compartindo cun pobre a súa
capa encarnada.  
Mais o que realmente
estivo entre  nós foi outro Martiño,
probablemente discípulo  seu, San Martiño
de Dumio, así  coñecido polo mosteiro que
fundou pola  parte de Braga. Era natural
de Panonia, na  actual Hungría, e estaba
formado en Constantinopla,  a capital do
Imperio Romano  de Oriente. O de Dumio
reorganizou a  igrexa galega e encheu
todos os recunchos  de parroquias que
teñen a Martiño -o de  Tours- como santo
patrón.  
Dende o século V existiu na
Gallaecia  un reino independente. Os
suevos costituíron  por acó o primeiro
reino bárbaro dentro  dos limes do
imperio. A Gallaecia  romana abranguía a
actual Galiza, o Norte  de Portugal e
territorios de Asturias e  León. Tras un
tempo de loitas os suevos  chegaron a un
acordo cos galaico-romanos  e comezou
unha etapa de certa prosperidade.  Por
presión dos visigodos as clases 
dirixentes deste reino fixéronse arrianas,  unha das herexías do cristianismo. San  Gregorio de Tours conta que o fillo de  Charrarico, rei de Galiza, curou da
lepra  pola intercesión de Martiño de
Tours. Tras  o milagre os suevos
convertéronse de novo  ao catolicismo e
reclamaron reliquias do  santo para
erguer un templo no seu reino.  De
seguido, a mediados do século VI,  chegou
a Galiza o outro Martiño. Abofé  que tiña
traballo. Ademais da cuestión  arriana,
continuaban as prácticas priscilianistas 
e os antigos ritos de adoración á 
natureza. 
 Unha das súas primeiras
medidas foi  meterlle o machado a un
piñeiro no que a  xente cría que vivía un
demo. Todo o  mundo pensaba que lle ía
caer enriba con  resultado de morte
segura. Mais “milagrosamente”  a árbore
foi para o outro lado e  do demo do arume
non se soubo nin  pouco nin moito. Por
este detalle colleu o  alcume de Martiño
“do piñeiro”. E por iso  o Seminario
Maior de Santiago se chama  San Martiño
Pinario, de “pinus”, “piñeiro”  en
latín.  Martiño escribiu un longo sermón
“De  correctione rusticorum”. Nel dicía
que  tiñamos que deixar de adorar aos
penedos,  as fontes e as encrucilladas. E
sobre todo,  ¿que era iso de denominar os
días da  semana cos nomes dos deuses
pagáns?  “Luns” día da Lúa, “martes día
de Marte”,  “mércores” de Mercurio… Por
iso hoxe en  Portugal e nalgúns
currunchos de Galiza,  en vez de “luns”
din “segunda feira”,  “terza feira” en
lugar de “martes”… Isto é  o sistema
oficial proposto pola Igrexa que  só
triunfo, gracias a Martiño, nestas terras 
extremas de Occidente.  A súa
figura coa machada na man evócanos 
directamente o “Irminsul”, a árbore 
sagrada dos saxóns que tronzou Carlomagno.  As historias deste tempo teñen moito  aquel. Anos de conflicto entre a igrexa  católica e as antigas crenzas. Grandes  sabios que chegaban dende o Oriente
civilizado  tentando cristianizar estas
terras  neboentas.  Martiño, bispo evanxelizador na fin do  mundo, ten o seu contrapunto ideal no  Merddin das lendas galesas, símbolo dos  derradeiros representantes da antiga
relixión.  No século XII, Geoffrey de
Monmout  considerou que este nome non
era  moi propio para denoninar a un
sabio  —soáballe un chisco escatolóxico—
e  adaptouno coa forma “Merlín” que
hoxe  todos coñecemos.  
A pegada dos dous Martiños confundidos  é intensa. Velaí un recorte persoal. Un  señor de Pantín —sinto non lembrar o seu  nome— díxome que na Guerra Civil non  morrera ningún rapaz das parroquias que  tiñan a este santo por patrón.  Como premio ao grande esforzo do de Dumio, a onomástica do seu mestre  —o de Tours— coincide coa festa  doméstica da matanza. Aínda que ben  mirado, ¿non haberá trampa no conto?  ¿Pode existir unha festa máis pagana  que as gulas que xeneran entre nós as  gloriosas carnes porcinas? Non sei qué  pensaría o autor de “De correctione
rusticorum”  sobre o asunto. 
ALTA POLÍTICA DA ALTA IDADE MEDIA
O traballo de Martiño de Dumio hai que enmarcalo no contexto
da política  internacional do seu tempo.
Algúns autores mesmo o consideran directamente 
como un axente do emperador romano de Oriente, Xustiniano. O reino da
Gallaecia  entrara na órbita do poder dos
visigodos que dominaba o centro da península. 
Os suevos fixéranse arrianos por presión destes. A súa nova conversión
ao  catolicismo significaba pois un
desafío. Xustiniano no seu intento de reconstruír  o Imperio Romano asentou aos seus bizantinos
no Sur de Hispania. Os suevos  tiñan nel
un aliado natural contra os visigodos. Nese momento aparece Martiño.  Non revelo o final. As aventuras máis
apaixonantes están nos propios libros de 
historia...
PARA SABER MÁIS:


Comentarios
Publicar un comentario