Benaventurados os Misericordiosos (III)


 3. CATRO GRANDES RETOS PARA A NOSA DIOCESE HOXE 

Entre os grandes retos que nos resultan particularmente urxentes, sinalaremos catro: a vivencia da misericordia, da comuñón e da alegría; a necesidade e a beleza de camiñar xuntos; os sacramentos da iniciación cristiá; e o Evanxeo de a familia.

3.1. A misericordia, a comuñón e a alegría
 O egoísmo é a raíz da avaricia e, no fondo, a fonte da tristeza. Se nos deixásemos levar polo egoísmo, se o noso ideal fose querernos a nós mesmos por encima de todo, considerando que o mundo existe “para min” esquecéndonos do outro, construiriamos unha sociedade inmisericorde, desapiadada, carente de empatía e, ao cabo, unha sociedade moi triste.


O Evanxeo márcanos unha ruta moi distinta. A Igrexa está chamada a ser un signo profético que pon en primeiro plano o respecto á persoa humana proclamando a validez dun principio fundamental: “Que cadaquén, sen ningunha excepción, debe considerar ao próximo como ‘outro eu’, coidando en primeiro lugar da súa vida e dos medios necesarios para vivila dignamente[109]”.

 A caridade é o camiño que permite superar o egoísmo e abrirse á misericordia e á comuñón. Como lembra o Catecismo da Igrexa católica, os temores, os prexuízos, as actitudes de soberbia e egoísmo que obstaculizan a fraternidade, “só cesan coa caridade que ve en cada home un ‘próximo’, un irmán”[110].

As ensinanzas do papa Francisco en Evangelii gaudium e o profundo maxisterio de Bieito XVI en Deus caritasest e en Caritas inveritate , constitúen para todos nós, como Igrexa diocesana, non só un motivo de reflexión e de estudo senón, sobre todo, un reto pastoral que non podemos descoidar.


Estamos chamados a “compartir cos pobres os bens e a alegría de Deus”[111]. En cada un de nós, sen menoscabo do que sexa propio do noso estado de vida, ha de resoar a chamada de Xesús: “vende todo canto tes e repárteo entre os pobres -e terás un tesouro nos ceos-: e despois ven e sígueme” (Lc 18,22). Trátase de pór ao Señor por riba de todo; por riba da nosa tendencia ao egoísmo.

O dignatario que foi obxecto desta proposta de Xesús “quedou moi apesarado, porque era moi rico” (Lc 18,23). Cando nos falta a valentía para seguir ao Señor, invádenos a tristeza. O papa Francisco dinos que o encontro con Xesús nos libera “do pecado, do baleiro interior, do illamento. Con Xesucristo sempre nace e renace a alegría[112]”.
 O primeiros quince números da Exhortación Evangeli gaudium son un dos manifestos máis lúcidos da Igrexa no mundo moderno. É a resposta dun crente que vai espida e directa á gran reserva do pensamento actual á fe: a fe é triste e proclama o fracaso como resignación.
 Que facer cando falta a alegría? Debemos emprender a senda do encontro, da comuñón, que é o contrario ao illamento. Como indicou Benedicto XVI:
 “Quixese mencionar [di] un terceiro elemento para entrar na alegría do amor: facer que creza na vosa vida e na vida das vosas comunidades a comuñón fraterna. Hai vínculo estreito entre a comuñón e a alegría. Non en balde Paulo escribe a súa exhortación en plural; é dicir, non se dirixe a cada un en singular senón que afirma: “Estade sempre alegres no Señor” (Flp 4,4). Só xuntos, vivindo en comuñón fraterna, podemos experimentar esta alegría”[113].
 É unha chamada a vivir a fondo a nosa fraternidade para penetrarnos na senda do seguimento alegre do Señor. O punto de partida da nosa alegría é a comunidade fraterna que a alimenta.
 Necesitamos espazos gratuítos de encontro: simplemente estar xuntos, conversar, compartir,alegrarnos xuntos. Pola contra, non sería estraño que buscásemos fóra o que non fomos capaces de crear dentro.

A nosa alegría debe ser unha alegría aberta. Estamos chamados a compartir a alegría con todos, en todas as nosas relacións humanas. Isto débenos levar a devolver o encanto á nosa vida cristiá e a manter viva a esperanza.

Quixese agradecer a Cáritas o traballo que leva a cabo de atención ás persoas necesitadas. Desexo pedirlles, a todos os que colaboran nesta tarefa, que continúen nesta senda de profunda renovación da Diocese no exercicio da caridade.


3.2. A necesidade e a beleza de camiñar xuntos

“A Igrexa ten nome de sínodo”, dicía san Xoán Crisóstomo[114]. Todas as accións da Igrexa han de estar marcadas por un estilo comunional, fraterno, que se expresa de forma comunitaria e social na sinodalidade, no camiñar xuntos; é dicir, na colaboración afectiva e efectiva de todos os membros de a Igrexa particular.

Esta Diocese viviu recentemente a experiencia dun Sínodo Diocesano, que exhortaba ao exercicio da comuñón e da corresponsabilidade[115]. É un compromiso -e un estilo de acción pastoral-que non debemos esquecer.

A necesaria corresponsabilidade na vida da Igrexa fundaméntase en poderosas razóns. No Pobo de Deus é “común a dignidade dos membros, que deriva da súa rexeneración en Cristo; común a graza da filiación; común a chamada á perfección: unha soa salvación, única a esperanza e indivisa a caridade[116]”.

Por outra banda, na Igrexa o sacerdocio común dos fieis e o sacerdocio ministerial ou xerárquico, aínda que diferentes esencialmente e non só en grao, ordénanse, con todo, o un ao outro, pois ambos participan á súa maneira do único sacerdocio de Cristo[117].

De modo análogo, “Pastores e fieis colaboran estreitamente na conservación, no exercicio e na profesión da fe recibida[118]”. O Concilio Vaticano II pide ao Bispo que “non se negue a ouvir aos seus súbditos, aos que, como a verdadeiros fillos seus, alimenta e a quen exhorta a cooperar animosamente con el[119]”.

A tarefa de aconsellar na Igrexa, en ben da comunidade, é propia de todos os cristiáns, e singularmente importante. Con esta finalidade existen canles para a escoita e para o consello -para a corresponsabilidade- na vida das parroquias e da Diocese. Canles de comuñón e de participación que se han de fomentar. Como ensinaba san Xoán Paulo II:

“Posto que a comuñón expresa a esencia da Igrexa, é normal que a espiritualidade de comuñón tenda a manifestarse tanto no ámbito persoal como comunitario, suscitando sempre novas formas de participación e corresponsabilidade nas diversas categorías de fieis. Por tanto, o Bispo debe esforzarse en suscitar na súa Igrexa particular estruturas de comuñón e participación que permitan escoitar ao Espírito que fala e vive nos fieis, para impulsalos a pór en práctica o que o mesmo Espírito suxire para o auténtico ben de a Igrexa”[120].

Tamén o papa Francisco insiste na necesidade e a beleza de “camiñar xuntos”:
 “O mundo no que vivimos, e que estamos chamados a amar e a servir tamén nas súas contradicións, esixe da Igrexa o fortalecemento das sinerxías en todos os ámbitos da súa misión. Precisamente o camiño da sinodalidade é o camiño que Deus espera da Igrexa do terceiro milenio”[121].

O camiño da sinodalidade é o camiño da escoita recíproca, na cal cada un ten algo que aprender. Este dinamismo da escoita, do que o Espírito Santo quérenos dicir e da escoita mutua, ha de ser levado a todos os ámbitos da vida da Igrexa diocesana. Escoitar ao pobo, escoitar aos pastores, escoitar ao Bispo e escoitar a o Papa.

Como reza un axioma medieval: “O que afecta a todos e a cada un debe ser aprobado por todos”. O cal non significa descoñecer a estrutura xerárquica da Igrexa, senón destacar a necesidade da participación real de todos no que nos concierne a todos.

O Papa indica que o primeiro nivel de exercicio da sinodalidade realízase en as Igrexas particulares:
 “O primeiro nivel de exercicio da sinodalidade realízase nas Igrexas particulares. Despois de citar a nobre institución do Sínodo diocesano, no cal presbíteros e laicos están chamados a colaborar co bispo para o ben de toda a comunidade eclesial, o Código de Dereito Canónico dedica amplo espazo ao que usualmente chámanse os «organismos de comuñón» da Igrexa particular: o consello presbiteral, o colexio dos consultores, o capítulo dos cóengos e o consello pastoral. Soamente na medida na cal estes organismos permanecen conectados co «baixo» e parten da xente, dos problemas de cada día, pode comezar a tomar forma unha Igrexa sinodal: tales instrumentos, que algunhas veces proceden con desánimo, deben ser valorizados como ocasión de escoita e participación”[122].

Este espírito sinodal posúe un valor de testemuño para o mundo, no que, a miúdo, o destino de poboacións enteiras depende da decisión de uns poucos.

Como sinalei na apertura do Ano Xubilar de a Misericordia:
“Este camiñar xuntos na Igrexa temos que convertelo nun compromiso importante da nosa Diocese ao longo deste Xubileu Extraordinario da Misericordia. E para iso non teremos que facer experiencias descoñecidas, senón camiñar ao ritmo que a Igrexa nos marca para este ano da Misericordia”[123].

Chamo a vivir a comuñón en tódolos ámbitos da vida diocesana: á proximidade das parroquias aos fieis; á axuda e á colaboración nos arciprestados; á corresponsabilidade nos consellos diocesanos e en os movementos apostólicos.


3.3. Os sacramentos da iniciación cristiá

Os fundamentos ou alicerces da vida cristiá ponse mediante os sacramentos da iniciación cristiá: o Bautismo, a Confirmación e a Eucaristía[124]. Sen estas bases sólidamente establecidas non se pode permanecer na fe no medio dunha sociedade crecientemente secularizada[125].

Os fieis, renacidos polo Bautismo, fortalécense co sacramento da Confirmación e son alimentados na Eucaristía. A Igrexa, colaborando coa acción salvadora da Trindade, ha de velar non só polo nacemento á vida de fe, senón que ha de acompañar tamén o proceso de crecemento e de maduración de esa vida nova.

O modelo da iniciación cristiá vémolo reflectido na pasaxe evanxélica dos discípulos de Emaús (Lc 24,13-35). O Señor Resucitado, mediante as súas palabras e os seus xestos, conduce a aqueles homes do desencanto á confianza, da confianza á fe nas Escrituras, da fe nas Escrituras ao recoñecemento del mesmo na Fracción do Pan e do recoñecemento a a misión[126].

Na nosa Diocese debemos asumir o reto de ofrecer un itinerario, un proceso, de iniciación cristiá para os nenos, adolescentes e mozos, en íntima conexión cos sacramentos da iniciación e en relación coa pastoral educativa. Igualmente hai que atender á iniciación cristiá dos adultos (realizándoa desde o principio, ou completándoa, se fose o caso de adultos xa bautizados que non cumprisen do todo a iniciación).

Debemos salvagardar a unidade deste proceso de iniciación. Non basta simplemente coa recepción do Bautismo, xa que para a plenitude da graza bautismal é necesaria así mesmo a recepción do sacramento da Confirmación. Pola súa banda, a Sacra Eucaristía culmina a iniciación cristiá.

O proceso unitario da iniciación cristiá ha de axudar aos catecúmenos e aos fieis a incorporarse á comunidade eclesial, a introducirse  na vida litúrxica, a iniciarse  na oración e no compromiso[127]. En realidade trátase de prepararse para a transformación de toda a existencia en Cristo.

Os sacramentos – singularmente os da iniciación cristiá – constitúen o ámbito no que a fe se transmite e se comunoca, xa que non se trata de transferir unicamente un contido doctrinal senón unha luz nova que afecta a toda a persoa:
“Para transmitir esta riqueza hai un medio particular, que pon en xogo a toda a persoa, corpo, espírito, interioridade e relacións. Este medio son os sacramentos celebrados na liturxia da Igrexa. Neles comunícase unha memoria encarnada, ligada aos tempos e lugares da vida, asociada a todos os sentidos; implican á persoa como membro dun suxeito vivo, dun tecido de relacións comunitarias. Por iso, aínda que, por unha banda, os sacramentos son sacramentos da fe, tamén se debe dicir que a fe ten unha estrutura sacramental. O espertar da fe pasa polo espertar dun novo sentido sacramental da vida do home e da existencia cristiá, no que o visible e material está aberto ao misterio do eterno”[128].

O tesouro da memoria que a Igrexa transmite nos sacramentos contense, ademais de na celebración dos propios sacramentos, na confesión da fe, no camiño do decálogo e na oración[129].

Nos problemas prácticos que poidan xurdir habemos de respectar a verdade dos sacramentos e, para iso, aternos ás normas de o Código de Dereito Canónico e ás orientacións diocesanas. Nada se gaña se cada un actúa pola súa conta. Moito se gaña, en cambio, se logramos manter un criterio común.

Convido os párrocos, aos pais e aos catequistas a comprometerse nunha profunda renovación da iniciación cristiá en a nosa Diocese.


·         O Evanxeo da familia

“Desde as súas orixes, o núcleo da Igrexa estaba a miúdo constituído polos que, ‘con toda a súa casa’ (cf Ftos 18,8), chegaran a ser crentes (…) Estas familias convertidas eran illas de vida cristiá nun mundo non crente[130]”, dinos o Catecismo da Igrexa Católica.

Do mesmo xeito que na Igrexa nacente, tamén hoxe o anuncio e o testemuño do Evanxeo da familia constitúe unha prioridade para a Diocese, así como para a Igrexa universal, como se puxo de manifesto nos dous últimos Sínodos celebrados no Vaticano. A Igrexa aposta pola axuda á familia no cumprimento da súa vocación e misión en o mundo.

 “Nos nosos días, nun mundo frecuentemente estraño e mesmo hostil á fe, as familias crentes teñen unha importancia primordial en canto faros dunha fe viva e irradiadora”[131]. Toda a comunidade diocesana ten, pois, o deber de apoiar ás familias cristiás, que constitúen, como ensinou o Concilio Vaticano II, a Igrexa doméstica[132].

“O despregamento do matrimonio na familia é expresión verdadeira da fecundidade do amor”[133]. O amor conxugal está ordenado, por designio divino, á unión dos esposos e á procreación e educación dos fillos. A familia ten, en consecuencia, a misión de descubrir, acoller, “custodiar, revelar e comunicar o amor”[134].

Como lembrou o papa Francisco: “A fe crece coa práctica e é plasmada polo amor. Por iso, as nosas familias, os nosos fogares, son verdadeiras Igrexas domésticas. É o lugar propio onde a fe faise vida e a vida crece en a fe”[135].

Existen dimensións especificamente familiares da evanxelización que só “se poden levar a cabo adecuadamente no ámbito familiar e polo testemuño valente e sincero das familias cristiás”[136]. É no seo da familia cristiá onde se produce o “espertar relixioso” dos fillos. Tamén é a familia o ámbito máis adecuado para a primeira educación ao amor, como un proceso que acompaña ao home e á muller na súa maduración persoal.

A Igrexa, e a sociedade no seu conxunto, necesitan o testemuño vivo da familia cristiá, que é unha comunidade de graza e de oración, unha escola de virtudes humanas e de caridade cristiá[137].

O noso compromiso como Diocese ha de ser mellorar a atención á familia, coidando a preparación ao matrimonio, a celebración das vodas e o acompañamento das familias, especialmente nos primeiros anos[138].

Así mesmo debemos prestar atención á transmisión da vida e á educación na familia, coidando dos máis débiles, fronte á cultura do “descarte” dos nenos, nados ou por nacer, e dos anciáns, e fronte a toda forma de violencia no núcleo familiar, como a que, con escandalosa frecuencia, padecen as mulleres. Nesta tarefa educativa, é moi valiosa a axuda de as escolas católicas.

É preciso acompañar -con discernimiento, verdade, claridade, sentido positivo e misericordia- ás familias que, por diversos motivos, atravesan especiais dificultades, atendendo sobre todo ao ben de os fillos.

A familia é “a primeira e insubstituíble educadora para a paz”[139], a promotora máis fiable de cohesión social e a mellor escola de virtudes de boa cidadanía. Por iso, “defender e promover a vida familiar estable interesa a todos e, especialmente, aos gobernos”[140].

Chamo aos matrimonios cristiáns a un compromiso renovador da familia, como lugar privilexiado da vida e de a fe.


[109] Con­ci­lio Va­ti­cano II, Gau­dium et spes, 27.
[110] Ca­te­cis­mo de la Igle­sia Ca­tó­li­ca, 1931.
[111] Cf. L. Quin­tei­ro Fiu­za, Ho­mi­lía en la Misa Cris­mal, (01-IV-2015).
[112] Papa Fran­cis­co, Evan­ge­lii gau­dium, 1.
[113] Be­ne­dic­to XVI, Men­sa­je para la XX­VII Jor­na­da Mun­dial de la Ju­ven­tud, (15-III-2012).
[114] San Juan Cri­sós­to­mo, Exp. in Psalm, 149, 1. en: Papa Fran­cis­co, Dis­cur­so en la con­me­mo­ra­ción del 50 aniver­sa­rio de la ins­ti­tu­ción del Sí­no­do de los Obis­pos, (17-X-2015).
[115] Cf. Dio­ce­se Tui-Vigo, XVI Sí­no­do Dio­ce­sano. 2002-2006, Cons­ti­tu­cio­nes Si­no­da­les 72-78.
[116] Con­ci­lio Va­ti­cano II, Lu­men gen­tium, 32.
[117] Cf. Ibíd., 10.
[118] Con­ci­lio Va­ti­cano II, Dei ver­bum, 10.
[119] Con­ci­lio Va­ti­cano II, Lu­men gen­tium, 27.
[120] Juan Pa­blo II, Pas­to­res gre­gis, 44.
[121] Cf. Papa Fran­cis­co, Dis­cur­so en la con­me­mo­ra­ción del 50 aniver­sa­rio de la ins­ti­tu­ción del Sí­no­do de los Obis­pos, (17-X-2015).
[122] Ibíd.
[123] L. Quin­tei­ro Fiu­za, Ho­mi­lía en la aper­tu­ra del Año Ju­bi­lar de la Mi­se­ri­cor­dia, (13-XII-2015).
[124] Cf. Ca­te­cis­mo de la Igle­sia Ca­tó­li­ca, 1212.
[125] Cf. Con­fe­ren­cia Epis­co­pal Es­pa­ño­la. LXX Asam­blea Ple­na­ria, La ini­cia­ción cris­tia­na. Re­fle­xio­nes y orien­ta­cio­nes, EDI­CE, Ma­drid 1998, 3.
[126] Cf. Ibíd., 10.
[127] Cf. Dio­ce­se Tui-Vigo, XVI Sí­no­do Dio­ce­sano, 2002-2006, Cons­ti­tu­ción Si­no­dal 47.
[128] Papa Fran­cis­co, Lu­men fi­dei, 40.
[129] Cf. Ibíd., 46.
[130] Ca­te­cis­mo de la Igle­sia Ca­tó­li­ca, 1655.
[131] Ibíd., 1656.
[132] Cf. Con­ci­lio Va­ti­cano II, Lu­men gen­tium, 11.
[133] Con­fe­ren­cia Epis­co­pal Es­pa­ño­la. LXX­XI Asam­blea Ple­na­ria, Di­rec­to­rio de la Pas­to­ral Fa­mi­liar de la Igle­sia en Es­pa­ña, EDI­CE, Ma­drid 2003, 63.
[134] Juan Pa­blo II, Fa­mi­lia­ris con­sor­tio, 17.
[135] Papa Fran­cis­co, Ho­mi­lía en la San­ta Misa de Clau­su­ra del VIII En­cuen­tro Mun­dial de las Fa­mi­lias en Fi­la­del­fia, (27-IX-2015).
[136] Cf. Con­fe­ren­cia Epis­co­pal Es­pa­ño­la. LXX­XI Asam­blea Ple­na­ria, Di­rec­to­rio de la Pas­to­ral Fa­mi­liar de la Igle­sia en Es­pa­ña, EDI­CE, Ma­drid 2003, 65.
[137] Cf Ca­te­cis­mo de la Igle­sia Ca­tó­li­ca, 1666.
[138] Cf. Dio­ce­se Tui-Vigo, XVI Sí­no­do Dio­ce­sano, 2002-2006, Cons­ti­tu­cio­nes Si­no­da­les 86-93.
[139] Be­ne­dic­to XVI, Fami­lia hu­ma­na, co­mu­ni­dad de paz. Men­sa­je para la ce­le­bra­ción de la XLI Jor­na­da Mun­dial de la Paz, (01-I-2008), 3.
[140] Be­ne­dic­to XVI, Dis­cur­so a los bis­pos de Es­can­di­na­via en la vi­si­ta “Ad Li­mi­na Apos­to­lo­rum”, (25-III-2010).






A modo de conclusión 
TESTEMUÑAS DO GOZO DE O EVANXEO

 A palabra testemuño -e a chamada a ser testemuñas– foi empregada moitas veces nesta carta pastoral. O testemuño é a unión, a coherencia, entre a fe e a vida. Crer é á vez testemuñar o que se cre. A fe persoal de cada un de nós acendeuse en contacto coa fe de os outros:

“Un ensino puramente doctrinal é incapaz de espertar a fe en quen a recibe; pero pode conseguilo unha doutrina na cal cre o mestre mesmo. Só pode suscitar a fe, a verdade amada e vivida. É a fe da túa nai ou ben dalgún mestre, dalgún amigo ou de alguén do teu ambiente, a que espertou a túa. Con aqueles en cuxa fe viviches xorde a túa propia fe, ao principio sen sabelo, e vai afirmándose, ata que, finalmente, adquire a forza necesaria para marchar por si mesma. Como un cirio acéndese coa chama doutro, así a fe acéndese ao contacto de a fe”[141].

Como indicaba Benedicto XVI:
 [Ao crer], “o que facemos non é tanto aceptar a verdade nun acto puramente intelectual, senón abrazala nunha dinámica espiritual que penetra ata a esencia do noso ser. Verdade que se transmite non só polo ensino formal, por importante que esta sexa, senón tamén polo testemuño dunha vida íntegra, fiel e santa”[142].

A orixe da fe e a vivencia da mesma están ligados ao testemuño. Tamén o está a renovación da Igrexa, a súa conversión pastoral, que alcanza unha dimensión concreta na vida dos cristiáns: “coa súa mesma existencia no mundo, os cristiáns están chamados efectivamente a facer resplandecer a Palabra de verdade que o Señor Xesús nos deixou ”[143].

O amor de Cristo move á conversión e á vida nova dos bautizados. A fe é inseparable desta transformación completa do home, que cambia toda a existencia. Por outra banda, o amor de Cristo está na orixe da evanxelización.

Vivir a fe, ser auténticas testemuñas, implica asumir a responsabilidade social de dar conta do contido e das razóns da fe: “o que o mundo necesita hoxe de maneira especial é o testemuño crible dos que, iluminados na mente e no corazón pola Palabra do Señor, son capaces de abrir o corazón e a mente de moitos ao desexo de Deus e da vida verdadeira, esa que non ten fin”[144].

Non se nos pide ser testemuñas de calquera cousa, senón do gozo, da alegría, do Evanxeo. Debemos lembrar as palabras do beato Paulo VI: 
“Non é normal que teñamos alegría dentro de nós, cando os nosos corazóns contemplan ou descobren de novo, pola fe, os seus motivos fundamentais? Estes son ademais sinxelos: Tanto amou Deus ao mundo que lle deu o seu único Fillo; polo seu Espírito, a súa presenza non cesa de envolvernos coa súa tenrura e de penetrarnos  coa súa vida; imos cara á transfiguración feliz das nosas existencias, seguindo as pegadas da resurrección de Xesús. Si, sería moi estraño que esta Boa Nova, que suscita o aleluia da Igrexa non nos dese un aspecto de salvados”[145].

Ser testemuñas do gozo do Evanxeo é ser testemuñas da misericordia: “Benaventurados os misericordiosos, porque eles alcanzarán misericordia” (Mt 5,7). Son benaventurados os que experimentan o gozo de apostar polo Evanxeo; os que descobren nos seus corazóns a alegría de optar polo amor compasivo de Deus; un amor que non suprime a xustiza nin a verdade, senón que nos concede a todos a posibilidade de elixir ser destinatarios do perdón de Deus, da xenerosa soberanía de o seu amor.

A Igrexa quere seguir sendo servidora do Evanxeo, da Boa Nova que transmite, a quen se deixa alcanzar por ela, a alegría de Cristo.

Con este “Evangelii gaudium” dispómonos a levar á práctica nosa misión de Igrexa diocesana de Tui-Vigo e, en comuñón co Papa e coa Igrexa universal, a celebrar o Xubileu de a Misercordia.

[141] R. Guar­di­ni, So­bre la vida de fe, Rialp, Ma­drid 1955, 125.
[142] Be­ne­dic­to XVI, Sa­lu­do en la vi­gi­lia de ora­ción por la bea­ti­fi­ca­ción del Car­de­nal. John Henry New­man en Lon­dres, (18-IX-2010).
[143] Be­ne­dic­to XVI, Por­ta fi­dei, 6. Ver tam­bién: L. Quin­tei­ro Fiu­za, Ho­mi­lía con mo­ti­vo de la Aper­tu­ra del Año Ju­bi­lar de la Fe, (12-X-2012).
[144] Be­ne­dic­to XVI, Por­ta fi­dei, 15.
[145] Pa­blo VI, Gau­de­te in Do­mino, 71.

Comentarios

Publicacións populares