Amoris Laetitia - capítulo 6A
CAPÍTULO 6 - YOUTUBE
CAPÍTULO
SEXTO
ALGUNHAS PERSPECTIVAS PASTORAIS
199. O diálogo do camiño sinodal
levaron a expor a necesidade de desenvolver novos camiños pastorais, que
procurarei percoller agora de maneira xeral. Serán as distintas comunidades quen
deberán elaborar propostas máis prácticas e eficaces, que teñan en conta tanto
as ensinanzas da Igrexa como as necesidades e os desafíos locais. Sen pretender
presentar aquí unha pastoral da familia, quero determe só a recoller algúns dos
grandes desafíos pastorais.
ANUNCIAR
O EVANXEO DA FAMILIA HOXE
200. Os Pais sinodais insistiron en
que as familias cristiás, pola graza do sacramento nupcial, son os principais
suxeitos da pastoral familiar, sobre todo achegando «o testemuño gozoso dos
cónxuxes e das familias, igrexas domésticas».225 Por iso, remarcaron que se trata de facer experimentar que o
Evanxeo da familia é alegría que "enche o corazón e a vida enteira",
porque en Cristo somos "liberados do pecado, da tristeza, do baleiro
interior, do illamento" (Evangelii gaudium, 1). Á luz da parábola do
sembrador (cf. Mt 13,3-9), a nosa tarefa é cooperar en seméntaa: o demais é
obra de Deus. Tampouco hai que esquecer que a Igrexa que predica sobre a
familia é signo de contradición»,226
pero os matrimonios agradecen que os pastores lles ofrezan motivacións para
unha valente aposta por un amor forte, sólido, duradeiro, capaz de facer fronte
a todo o que se lle cruce por diante. A Igrexa quere chegar ás familias con
humilde comprensión, e o seu desexo «é acompañar a cada unha e a todas as
familias para que poidan descubrir a mellor maneira de superar as dificultades
que se atopan no seu camiño».227 Non
basta incorporar unha xenérica preocupación pola familia nos grandes proxectos pastorais.
Para que as familias poidan ser cada vez máis suxeitos activos da pastoral
familiar, requírese «un esforzo evanxelizador e catequístico dirixido á familia»,228 que o oriente neste sentido.
225 Relatio Synodi 2014, 30.
226 Ibíd., 31.
227 Relación final 2015, 56.
201. «Isto esixe a toda a Igrexa unha
conversión misioneira: é necesario non quedar nun anuncio meramente teórico e
desvinculado dos problemas reais das persoas».229 A pastoral familiar «debe facer experimentar que o Evanxeo da
familia responde as expectativas máis profundas da persoa humana: á súa
dignidade e á realización plena na reciprocidad, na comuñón e na fecundidade.
Non se trata soamente de presentar unha normativa, senón de propor valores,
respondendo á necesidade que se constata hoxe, mesmo nos países máis
secularizados, de tales valores».230
Tamén se subliñou a necesidade dunha evangelización que denuncie con franqueza
os condicionamentos culturais, sociais, políticos e económicos, como o espazo excesivo
concedido á lóxica de mercado, que impiden unha auténtica vida familiar,
determinando discriminacións, pobreza, exclusións e violencia. Para iso, hai
que establecer un diálogo e unha cooperación coas estruturas sociais, así como alentar
e soster aos laicos que se comprometen, como cristiáns, no ámbito cultural e
sociopolítico».231
228 Ibíd., 89.
229 Relatio Synodi 2014, 32.
230 Ibíd., 33.
231 Ibíd., 38.
202. «A principal contribución á
pastoral familiar ofrécea a parroquia, que é unha familia de familias, onde se
harmonizan achegas das pequenas comunidades, movementos e asociacións eclesiais».232 Xunto cunha pastoral especificamente
orientada ás familias, expónsenos a necesidade de «unha formación máis adecuada
dos presbíteros, os diáconos, os relixiosos e as relixiosas, os catequistas e
outros axentes pastorais».233 Nas respostas
ás consultas enviadas a todo o mundo, destacouse que aos ministros ordenados
adóitalles faltar formación adecuada para tratar os complexos problemas actuais
das familias. Neste sentido, tamén pode ser útil a experiencia da longa tradición
oriental dos sacerdotes casados.
232 Relación final 2015, 77.
233 Ibíd., 61.
203. Os seminaristas deberían acceder
a unha formación interdisciplinaria máis ampla sobre noivado e matrimonio, e
non só en canto á doutrina. Ademais, a formación non sempre lles permite
despregar o seu mundo psicoafectivo. Algúns levan sobre as súas vidas a
experiencia da súa propia familia ferida, con ausencia de pais e con
inestabilidade emocional. Haberá que garantir durante a formación unha
maduración para que os futuros ministros posúan o equilibrio psíquico que a súa
tarefa lles esixe. Os vínculos familiares son fundamentais para fortalecer a sa
autoestima dos seminaristas. Por iso é importante que as familias acompañen
todo o proceso do seminario e do sacerdocio, xa que axudan a fortalecelo dun
modo realista. Nese sentido, é saudable a combinación dalgún tempo de vida no
seminario con outro de vida en parroquias, que permita tomar maior contacto coa
realidade concreta das familias. En efecto, ao longo da súa vida pastoral o
sacerdote atópase sobre todo con familias. «A presenza dos laicos e das
familias, en particular a presenza feminina, na formación sacerdotal, favorece
o aprecio pola variedade e complementariedade das diversas vocacións na Igrexa
».234
234 Ibíd.
204. As respostas ás consultas tamén expresan
con insistencia a necesidade da formación de axentes laicos de pastoral
familiar con axuda de psicopedagogos, médicos de familia, médicos comunitarios,
asistentes sociais, avogados de minoridade e familia, con apertura a recibir achegas
da psicoloxía, a sociología, a sexología, e mesmo o counseling. Os
profesionais, en especial quen teñen experiencia de acompañamento, axudan a
encarnar as propostas pastorais nas situacións reais e nas inquietudes concretas
das familias. «Os camiños e cursos de formación destinados especificamente aos
axentes de pastoral poderán facerlles idóneos para inserir o mesmo camiño de
preparación ao matrimonio na dinámica máis ampla da vida eclesial».235 Unha boa capacitación pastoral é
importante «sobre todo á vista das situacións particulares de emerxencia
derivadas dos casos de violencia doméstica e o abuso sexual».236 Todo isto de ningunha maneira
diminúe, senón que complementa, o valor fundamental da dirección espiritual,
dos inestimables recursos espirituais da Igrexa e da Reconciliación sacramental.
235 Ibíd.
236 Ibíd.
GUIAR AOS
PROMETIDOS NO CAMIÑO DA PREPARACIÓN DO MATRIMONIO
205. Os Pais sinodais dixeron de
diversas maneiras que necesitamos axudar aos mozos a descubrir o valor e a
riqueza do matrimonio. 237 Deben
poder percibir o atractivo dunha unión plena que eleva e perfecciona a
dimensión social da existencia, outorga á sexualidade o seu maior sentido, á
vez que promove o ben dos fillos e ofrécelles o mellor contexto para a súa
maduración e educación.
237 Cf. Relatio Synodi 2014, 26.
206. «A complexa realidade social e os
desafíos que a familia está chamada a afrontar hoxe requiren un compromiso
maior de toda a comunidade cristiá na preparación dos prometidos ao matrimonio.
É preciso lembrar a importancia das virtudes. Entre estas, a castidade resulta condición
preciosa para o crecemento xenuíno do amor interpersoal. Respecto desta
necesidade, os Pais sinodales eran concordes en subliñar a esixencia dunha
maior implicación de toda a comunidade, privilexiando o testemuño das familias,
ademais dun arraigamento da preparación ao matrimonio no camiño de iniciación cristiá,
facendo fincapé no nexo do matrimonio co bautismo e os outros sacramentos. Do
mesmo xeito, púxose de relevo a necesidade de programas específicos para a
preparación próxima ao matrimonio que sexan unha auténtica experiencia de
participación na vida eclesial e profunden nos diversos aspectos da vida
familiar».238
238 Ibíd., 39.
207.
Convido as
comunidades cristiás a recoñecer que acompañar o camiño de amor dos noivos é un
ben para elas mesmas. Como ben dixeron os Bispos de Italia, os que casan son para
a súa comunidade cristiá «un precioso recurso, porque, empeñándose con
sinceridade para crecer no amor e no don recíproco, poden contribuír a renovar
o tecido mesmo de todo o corpo eclesial: a particular forma de amizade que eles
viven pode volverse contaxiosa, e facer crecer na amizade e na fraternidade á comunidade
cristiá da cal forman parte».239 Hai
diversas maneiras lexítimas de organizar a preparación próxima ao matrimonio, e
cada Igrexa local discernirá o que sexa mellor, procurando unha formación
adecuada que ao mesmo tempo non afaste aos mozos do sacramento. Non se trata de
darlles todo o Catecismo nin de saturalos con demasiados temas. Porque aquí
tamén vale que «non o moito saber farta e satisfai á alma, senón o sentir e
gustar das cousas interiormente».240 Interesa
máis a calidade que a cantidade, e hai que dar prioridade -xunto cun renovado
anuncio do kerygma- a aqueles contidos que, comunicados de maneira atractiva e
cordial, axúdenlles a comprometerse nun camiño de toda a vida «con gran ánimo e
liberalidad».241 Trátase dunha sorte
de «iniciación» ao sacramento do matrimonio que lles achegue os elementos
necesarios para poder recibilo coas mellores disposicións e comezar con certa
solidez a vida familiar.
239 Conferencia Episcopal Italiana. Orientacións
pastorais sobre a preparación ao matrimonio e á familia (22 outubro 2012), 1.
240 Ignacio de Loyola, Exercicios Espirituais, anotación
2.
241 Ibíd., anotación 5.
208. Convén atopar ademais as
maneiras, a través das familias misioneiras, das propias familias dos noivos e
de diversos recursos pastorais, de ofrecer unha preparación remota que faga
madurar o amor que se teñen, cun acompañamento próximo e testemuñal. Adoitan ser
moi útiles os grupos de noivos e as ofertas de charlas opcionais sobre unha
variedade de temas que interesan realmente aos mozos. No entanto, son
indispensables algúns momentos personalizados, porque o principal obxectivo é axudar
a cada un para que aprenda a amar a esta persoa concreta coa que pretende
compartir toda a vida. Aprender a amar a alguén non é algo que se improvisa nin
pode ser o obxectivo dun breve curso previo á celebración do matrimonio. En
realidade, cada persoa prepárase para o matrimonio desde o seu nacemento. Todo
o que a súa familia lle achegou debería permitirlle aprender da propia historia
e capacitarlle para un compromiso pleno e definitivo. Probablemente quen chegan
mellor preparados ao casamento son quen aprenderon dos seus propios pais o que
é un matrimonio cristián, onde ambos se elixiron sen condicións, e seguen
renovando esa decisión. Nese sentido, todas as accións pastorais tendientes a
axudar aos matrimonios a crecer no amor e a vivir o Evanxeo na familia, son
unha axuda inestimable para que os seus fillos se preparen para a súa futura
vida matrimonial. Tampouco hai que esquecer os valiosos recursos da pastoral popular.
Para dar un sinxelo exemplo, lembro o día de san Valentín, que nalgúns países é
mellor aproveitado polos comerciantes que pola creatividade dos pastores.
209. A preparación dos que xa
formalizaron un noivado, cando a comunidade parroquial logra acompañalos cun bo tempo de
anticipación, tamén debe darlles a posibilidade de recoñecer incompatibilidades
ou riscos. Deste xeito pódese chegar a advertir que non é razoable apostar por
esa relación, para non exporse a un fracaso previsible que terá consecuencias moi
dolorosas. O problema é que o deslumbramiento inicial leva a tratar de ocultar
ou de relativizar moitas cousas, evítase discrepar, e así só se patean as
dificultades para adiante. Os noivos deberían ser estimulados e axudados para
que poidan falar do que cada un espera dun eventual matrimonio, do seu modo de
entender o que é o amor e o compromiso, do que se desexa do outro, do tipo de
vida en común que se quixese proxectar. Estas conversacións poden axudar a ver
que en realidade os puntos de contacto son escasos, e que a mera atracción
mutua non será suficiente para soster a unión. Nada é máis volátil, precario e
imprevisible que o desexo,e nunca hai que alentar unha decisión de contraer matrimonio
se non se profundaron outras motivacións que outorguen a ese compromiso
posibilidades reais de estabilidade.
210. En todo caso, se se recoñecen con
claridade os puntos débiles do outro, é necesario que haxa unha confianza
realista na posibilidade de axudarlle a desenvolver o mellor da súa persoa para
contrarrestar o peso das súas fraxilidades, cun firme interese en promovelo
como ser humano. Isto implica aceptar con sólida vontade a posibilidade de
afrontar algunhas renuncias, momentos difíciles e situacións conflitivas, e a
decisión firme de prepararse para iso. Débense detectar os sinais de perigo que
podería ter a relación, para atopar antes do casamento recursos que permitan
afrontalas con éxito. Lamentablemente, moitos
chegan ás nupcias sen coñecerse. Só se distraeron xuntos, fixeron experiencias xuntos,
pero non enfrontaron o desafío de mostrarse
a si
mesmos e de aprender quen é en realidade o outro.
211. Tanto a preparación próxima como
o acompañamento máis prolongado, deben asegurar que os noivos non vexan o
casamento como o final do camiño, senón que asuman o matrimonio como unha
vocación que os lanza cara a adiante, coa firme e realista decisión de
atravesar xuntos todas as probas e momentos difíciles. A pastoral prematrimonial
e a pastoral matrimonial deben ser ante todo unha pastoral do vínculo, onde se
acheguen elementos que axuden tanto a madurar o amor como a superar os momentos
duros. Estas achegas non son unicamente conviccións doctrinais, nin sequera
poden reducirse aos preciosos recursos espirituais que sempre ofrece a Igrexa,
senón que tamén deben ser camiños prácticos, consellos ben encarnados, tácticas
tomadas da experiencia, orientacións psicolóxicas. Todo isto configura unha
pedagoxía do amor que non pode ignorar a sensibilidade actual dos mozos, en
orde a mobilizalos interiormente. Á súa vez, na preparación dos noivos, debe ser
posible indicarlles lugares e persoas, consultorías ou familias dispoñibles,
onde poidan acudir en busca de axuda cando xurdan dificultades. Pero nunca hai
que esquecer a proposta da Reconciliación sacramental, que permite colocar os
pecados e os erros da vida pasada, e da mesma relación, baixo o influxo do
perdón misericordioso de Deus e da súa
forza sanadora.
Preparación
da celebración
212. A preparación próxima ao
matrimonio tende a concentrarse nas invitacións, a vestimenta, a festa e os
innumerables detalles que consomen tanto o orzamento como as enerxías e a
alegría. Os noivos chegan angustiados e esgotados ao casamento, en lugar de
dedicar as mellores forzas a prepararse como parella para o gran paso que van
dar xuntos. Esta mentalidade reflíctese tamén nalgunhas unións de feito que
nunca chegan ao casamento porque pensan en festexos demasiado custosos, en
lugar de dar prioridade ao amor mutuo e á súa formalización ante os demais.
Queridos noivos: « Tede a valentía de ser diferentes, non vos deixedes devorar
pola sociedade do consumo e da aparencia. O que importa é o amor que vos une,
fortalecido e santificado pola graza. Vós sodes capaces de optar por un festexo
austero e sinxelo, para colocar o amor por encima de todo ». Os axentes de
pastoral e a comunidade enteira poden axudar a que esta prioridade se converta
no normal e non na excepción.
213. Na preparación máis inmediata é
importante iluminar aos noivos para vivir con moita fondura a celebración
litúrxica, axudándolles a percibir e vivir o sentido de cada xesto. Lembremos que
un compromiso tan grande como o que expresa o consentimento matrimonial, e a unión
dos corpos que consuma o matrimonio, cando se trata de dous bautizados, só
poden interpretarse como signos do amor do Fillo de Deus feito carne e unido
coa súa Igrexa en alianza de amor. Nos bautizados, as palabras e os xestos
convértense nunha linguaxe elocuente da fe. O corpo, cos significados que Deus
quixo infundirle ao crealo «convértese na linguaxe dos ministros do sacramento,
conscientes de que no pacto conxugal maniféstase e realízase o misterio».242
242 Xoán Paulo II, Catequese (27 xuño 1984), 4: L'Osservatore
Romano, ed. semanal en lingua española, 1 de xullo de 1984, p. 3.
214. Ás veces, os noivos non perciben
o peso teolóxico e espiritual do consentimento, que ilumina o significado de
todos os xestos posteriores. Fai falta destacar que esas palabras non poden ser
reducidas ao presente; implican unha totalidade que inclúe o futuro: «ata que a
morte os separe». O sentido do consentimento mostra que «liberdade e fidelidade
non se opoñen, máis ben sostéñense mutuamente, tanto nas relacións
interpersoais, como nas sociais. Efectivamente, pensemos nos danos que
producen, na civilización da comunicación global, a inflación de promesas
incumpridas [...] A honra da palabra dada, a fidelidade á promesa, non se poden
comprar nin vender. Non se poden impor coa forza, pero tampouco custodiar sen
sacrificio».243
243 Catequese (21 outubro 2015): L'Osservatore Romano,
ed. semanal en lingua española, 23 de outubro de 2015, p. 16.
215. Os bispos de Kenia advertiron
que, «demasiado centrados no día da
voda, os futuros esposos esquécense de que están a se preparar para un
compromiso que dura toda a vida».244
Hai que axudar a advertir que o sacramento non é só un momento que logo pasa a
formar parte do pasado e dos recordos, porque exerce a súa influencia sobre
toda a vida matrimonial, de maneira permanente.245 O significadoprocreativo da sexualidade, a linguaxe do corpo, e
os xestos de amor vividos na historia dun matrimonio, convértense nunha
«ininterrompida continuidade da linguaxe litúrxica» e« a vida conxugal vén ser,
nalgún sentido, liturxia».246
244 Conferencia Episcopal de Kenia, Mensaxe de Coresma,
18 febreiro 2015.
245 Cf. Pío XI, Carta enc. Casti connubii (31 decembro 1930):
AAS 22 (1930), 583.
246 Xoán Paulo II, Catequese (4 xullo 1984), 3.6:
L?Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española, 8 de xullo de 1984, p. 3.
216. Tamén se pode meditar coas
lecturas bíblicas e enriquecer a comprensión dos aneis que se intercambian, ou
doutros signos que formen parte do rito. Pero non sería bo que se chegue ao
casamento sen haber orado xuntos, o un polo outro, pedindo axuda a Deus para ser
fieis e xenerosos, preguntándolle xuntos a Deus que é o que el espera deles, e
mesmo consagrando o seu amor ante unha imaxe de María. Quen os acompañen na
preparación do matrimonio deberían orientalos para que saiban vivir eses
momentos de oración que poden facerlles moito ben. «A liturxia nupcial é un evento
único, que se vive no contexto familiar e social dunha festa. Xesús iniciou os
seus milagres no banquete de vodas de Caná: o viño bo do milagre do Señor, que
anima o nacemento dunha nova familia, é o viño novo da Alianza de Cristo cos
homes e mulleres de todos os tempos [...] Xeralmente, o celebrante ten a
oportunidade de dirixirse a unha asemblea composta de persoas que participan
pouco na vida eclesial ou que pertencen a outra confesión cristiá ou comunidade
relixiosa. Por tanto, trátase dunha ocasión imperdible para anunciar o Evanxeo
de Cristo ».247
247 Relación final 2015, 59.
ACOMPAÑAR
NOS PRIMEIROS ANOS DA VIDA MATRIMONIAL
217. Temos que recoñecer como un gran
valor que se comprenda que o matrimonio é unha cuestión de amor, que só poden
casar os que se elixen libremente e ámanse. No entanto, cando o amor convértese
nunha mera atracción ou nunha afectividad difusa, isto fai que os cónxuxes
sufran unha extraordinaria fraxilidade cando a afectividad entra en crise ou
cando a atracción física decae. Dado que estas confusións son frecuentes, vólvese
imprescindible acompañar nos primeiros anos da vida matrimonial para enriquecer
e profundar a decisión consciente e libre de pertencerse e de amarse até o fin.
Moitas veces, o tempo de noivado non é suficiente, a decisión de casar
precipítase por diversas razóns e, coma se non bastase, a maduración dos mozos
atrasouse. Entón, os recentemente casados teñen que completar ese proceso que
debería realizarse durante o noivado.
218. Por outra banda, quero insistir
en que un desafío da pastoral matrimonial é axudar a descubrir que o matrimonio
non pode entenderse como algo acabado. A unión é real, é irrevogable, e foi
confirmada e consagrada polo sacramento do matrimonio. Pero ao unirse, os esposos
convértense en protagonistas, donos da súa historia e creadores dun proxecto
que hai que levar adiante xuntos. A mirada diríxese ao futuro que hai que
construír día a día coa graza de Deus e, por iso mesmo, ao cónxuxe non se lle
esixe que sexa perfecto. Hai que deixar ao carón as ilusións e aceptalo como é:
inacabado, chamado a crecer, en proceso. Cando a mirada cara ao cónxuxe é
constantemente crítica, iso indica que non se asumiu o matrimonio tamén como un
proxecto de construír xuntos, con paciencia, comprensión, tolerancia e
xenerosidade. Isto leva a que o amor sexa substituído aos poucos por unha
mirada inquisidora e implacable, polo control dos méritos e dereitos de cada un,
polos reclamos, a competencia e a autodefensa. Así se volven incapaces de
facerse cargo o un do outro para a maduración dos dous e para o crecemento da
unión. Aos novos matrimonios hai que mostrarlles isto con claridade realista
desde o inicio, de maneira que tomen conciencia de que «están a comezar». O si
que se deron é o inicio dun itinerario, cun obxectivo capaz de superar o que
expoñan as circunstancias e os obstáculos que se interpoñan. A bendición
recibida é unha graza e un impulso para ese camiño sempre aberto. Adoita axudar
o que senten a dialogar para elaborar o seu proxecto concreto nos seus
obxectivos, os seus instrumentos, os seus detalles.
219. Lembro un refrán que dicía que a
auga estancada se corrompe, bótase a perder. É o que pasa cando esa vida do
amor nos primeiros anos do matrimonio se estanca, deixa de estar en movemento,
deixa de ter esa inquietude que a empuxa cara adiante. A danza cara a adiante con
ese amor novo, a danza con eses ollos asombrados cara á esperanza, non debe
deterse. No noivado e nos primeiros anos do matrimonio a esperanza é a que leva
a forza do fermento, a que fai mirar máis aló das contradicións, dos conflitos,
das conxunturas, a que sempre fai ver máis aló. É a que pon en marcha toda
inquietude para manterse nun camiño de crecemento. A mesma esperanza convídanos
a vivir a pleno o presente, pondo o corazón na vida familiar, porque a mellor
forma de preparar e consolidar o futuro é vivir ben o presente.
220. O camiño implica pasar por
distintas etapas que convocan a doarse con xenerosidade: do impacto inicial,
caracterizado por unha atracción marcadamente sensible, pásase á necesidade do
outro percibido como parte da propia vida. De alí pásase ao gusto da pertenza
mutua, logo á comprensión da vida enteira como un proxecto dos dous, á
capacidade de pór a felicidade do outro por encima das propias necesidades, e
ao gozo de ver o propio matrimonio como un ben para a sociedade. A maduración do
amor implica tamén aprender a «negociar». Non é unha actitude interesada ou un
xogo de tipo comercial, senón en definitiva un exercicio do amor mutuo, porque
esta negociación é un entrelazado de recíprocas ofrendas e renuncias para o ben
da familia. En cada nova etapa da vida matrimonial hai que sentar a volver
negociar os acordos, de maneira que non haxa gañadores e perdedores senón que
os dous gañen. No fogar as decisións non se toman unilateralmente, e os dous
comparten a responsabilidade pola familia, pero cada fogar é único e cada síntese
matrimonial é diferente.
221. Unha das causas que levan a
rupturas matrimoniais é ter expectativas demasiado altas sobre a vida conxugal.
Cando se descobre a realidade, máis limitada e desafiante que o que se soñou, a
solución non é pensar rápida e irresponsablemente na separación, senón asumir o
matrimonio como un camiño de maduración, onde cada un dos cónxuxes é un
instrumento de Deus para facer crecer ao outro. É posible o cambio, o
crecemento, o desenvolvemento das potencialidades boas que cada un leva en si. Cada
matrimonio é unha « historia de salvación », e isto supón que se parte dunha
fraxilidade que, grazas ao don de Deus e a unha resposta creativa e xenerosa,
vai dando paso a unha realidade cada vez máis sólida e preciosa. Quizais a
misión máis grande dun home e unha muller no amor sexa esa, a de facerse o un
ao outro máis home ou máis muller. Facer crecer é axudar ao outro a moldearse na
súa propia identidade. Por iso o amor é artesanal. Cando un le a pasaxe da
Biblia sobre a creación do home e da muller, ve que Deus primeiro plasma ao
home (cf. Gn 2,7), despois dáse conta de que falta algo esencial e plasma á
muller, e entón escoita a sorpresa do home: «Ah, agora si, esta si!». E logo,
un parece escoitar ese fermoso diálogo onde o home e a muller vanse
descubrindo. Porque aínda nos momentos difíciles o outro volve sorprender e
ábrense novas portas para o reencontro, coma se fose a primeira vez; e en cada
nova etapa vólvense a "plasmarse" o un ao outro. O amor fai que un
espere ao outro e exercite esa paciencia propia do artesán que se herdou de
Deus.
222. O acompañamento debe alentar aos esposos
a ser xenerosos na comunicación da vida. «De acordo co carácter persoal e humanamente
completo do amor conxugal, o camiño adecuado para a planificación familiar presupón
un diálogo consensual entre os esposos, o respecto dos tempos e a consideración
da dignidade de cada un dos membros da parella. Neste sentido, é preciso
redescubrir a mensaxe da Encíclica Humanae vitae (cf. 10-14) e a Exhortación
apostólica Familiaris consortio (cf. 14; 28-35) para contrarrestar unha
mentalidade a miúdo hostil á vida [...] A elección responsable da paternidade
presupón a formación da conciencia que é "o núcleo máis secreto e o sagrario
do home, no que este sente a soas con Deus, cuxa voz resoa no recinto máis íntimo
daquela" (Gaudium et spes, 16). Na medida en que os esposos traten de
escoitar máis na súa conciencia a Deus e os seus mandamentos (cf. Rm 2,15), e
fáganse acompañar espiritualmente, tanto máis a súa decisión será intimamente
libre dun arbitrio subxectivo e do acomodamiento aos modos de comportarse no
seu ambiente ».248 Segue en pé o
devandito con claridade no Concilio Vaticano
II: «Cumprirán a súa tarefa [...] de común acordo e cun esforzo común,
formaranse un recto xuízo, atendendo non só ao seu propio ben, senón tamén ao
ben dos fillos, xa nados ou futuros, discerniendo as condicións dos tempos e do
estado de vida, tanto materiais como espirituais, e, finalmente, tendo en conta
o ben da comunidade familiar, da sociedade temporal e da propia Igrexa. En
último termo, son os mesmos esposos os que deben formarse este xuízo ante Deus».249 Por outra banda, «hase de promover
o uso dos métodos baseados nos "ritmos naturais de fecundidade" (Humanae
vitae, 11). Tamén se debe facer ver que "estes métodos respectan o corpo
dos esposos, fomentan o afecto entre eles e favorecen a educación dunha
liberdade auténtica" (Catecismo da Igrexa católica, 2370), insistindo
sempre en que os fillos son un marabilloso don de Deus, unha alegría para os
pais e para a Igrexa. A través deles o Señor renova o mundo».250
248 Ibíd., 63.
249 Conc. Ecum.
Vat. II, Const. past. Gaudium et spes, sobre a Igrexa no mundo
actual, 50.
250 Relación final 2015, 63.
Algúns
recursos
223. Os Pais sinodais indicaron que «os
primeiros anos de matrimonio son un período vital e delicado durante o cal os
cónxuxes crecen na conciencia dos desafíos e do significado do matrimonio. De
aquí a esixencia dun acompañamento pastoral que continúe despois da celebración
do sacramento (cf. Familiaris consortio, 3ª parte). Resulta de gran importancia
nesta pastoral a presenza de esposos con experiencia. A parroquia considérase o
lugar onde os cónxuxes expertos poden ofrecer a súa dispoñibilidade a axudar
aos máis novos, co eventual apoio de asociacións, movementos eclesiais e novas
comunidades. Hai que alentar aos esposos a unha actitude fundamental de acollida
do gran don dos fillos. É preciso resaltar a importancia da espiritualidade
familiar, da oración e da participación na Eucaristía dominical, e alentar aos
cónxuxes a reunirse regularmente para que creza a vida espiritual e a solidariedade
nas esixencias concretas da vida. Liturxias, prácticas de devoción e
Eucaristías celebradas para as
familias, sobre todo no aniversario do matrimonio, citáronse como ocasións vitais
para favorecer a evangelización mediante a familia».251
251 Relatio Synodi 2014, 40.
224. Este camiño é unha cuestión de
tempo. O amor necesita tempo dispoñible e gratuíto, que coloque outras cousas
nun segundo lugar. Hai falta tempo para dialogar, para abrazarse sen présa, para
compartir proxectos, para escoitarse, para mirarse, para valorarse, para
fortalecer a relación. Ás veces, o problema é o ritmo frenético da sociedade,
ou os tempos que impoñen os compromisos laborais. Outras veces, o problema é
que o tempo que se pasa xuntos non ten calidade. Só compartimos un espazo
físico pero sen prestarnos atención o un ao outro. Os axentes pastorais e os
grupos matrimoniais deberían axudar aos matrimonios novos ou fráxiles a
aprender a atoparse neses momentos, a deterse o un fronte ao outro, e mesmo a
compartir momentos de silencio que os obriguen a experimentar a presenza do
cónxuxe.
225. Os matrimonios que teñen unha boa
experiencia de aprendizaxe neste sentido poden achegar os recursos prácticos
que lles foron de utilidade: a programación dos momentos para estar xuntos
gratuitamente, os tempos de recreación cos fillos, as diversas maneiras de
celebrar cousas importantes, os espazos de espiritualidade compartida. Pero
tamén poden ensinar recursos que axudan a encher de contido e de sentido eses
momentos, para aprender a comunicarse mellor. Isto é de suma importancia cando
se apagou a novidade do noivado. Porque, cando non se sabe que facer co tempo
compartido, un ou outro dos cónxuxes terminará refuxiándose na tecnoloxía,
inventará outros compromisos, buscará outros brazos, ou escapará dunha
intimidade incómoda.
226. Aos matrimonios novos tamén hai que
estimulalos a crear unha rutina propia, que brinda unha sa sensación de
estabilidade e de seguridade, e que se constrúe cunha serie de rituais cotiáns
compartidos. É bo darse sempre un bico pola mañá, bendicirse todas as noites,
esperar ao outro e recibilo cando chega, ter algunha saída xuntos, compartir
tarefas domésticas. Pero ao mesmo tempo é bo cortar a rutina coa festa, non
perder a capacidade de celebrar en familia, de alegrarse e de festexar as
experiencias lindas. Necesitan sorprenderse xuntos polos dons de Deus e
alimentar xuntos o entusiasmo por vivir. Cando se sabe celebrar, esta
capacidade renova a enerxía do amor, o libera da monotonía, e chea de cor e de
esperanza a rutina diaria.
227. Os pastores debemos alentar ás
familias a crecer na fe. Para iso é bo animar á confesión frecuente, a
dirección espiritual, a asistencia a retiros. Pero non hai que deixar de
convidar a crear espazos semanais de oración familiar, porque «a familia que
reza unida permanece unida». Á súa vez, cando visitemos os fogares, deberiamos
convocar a todos os membros da familia a un momento para orar uns por outros e
para pór a familia nas mans do Señor. Ao mesmo tempo, convén alentar a cada un dos
cónxuxes a ter momentos de oración en soidade ante Deus, porque cada un ten as
súas cruces secretas. Por que non contarlle a Deus o que perturba ao corazón,
ou pedirlle a forza para sanar as propias feridas, e implorar as luces que se
necesitan para poder manter o propio compromiso? Os Pais sinodais tamén
remarcaron que «a Palabra de Deus é fonte de vida e espiritualidade para a
familia. Toda a pastoral familiar deberá deixarse modelar interiormente e formar
aos membros da igrexa doméstica mediante a lectura orante e eclesial da Sagrada
Escritura. A Palabra de Deus non só é unha boa nova para a vida privada das
persoas, senón tamén un criterio de xuízo e unha luz para o discernimiento dos
diversos desafíos que deben afrontar os cónxuxes e as familias ».252
252 Ibíd., 34.
228. É posible que uno dos dous
cónxuxes non sexa bautizado, ou que non queira vivir os compromisos da fe. Nese
caso, o desexo do outro de vivir e crecer como cristián fai que a indiferenza dese
cónxuxe sexa vivida con dor. No entanto, é posible atopar algúns valores comúns
que se poidan compartir e cultivar con entusiasmo. De todos os xeitos, amar ao
cónxuxe incrédulo, darlle felicidade, aliviar os seus sufrimentos e compartir a
vida con el é un verdadeiro camiño de santificación. Por outra banda, o amor é
un don de Deus, e alí onde se derrama fai sentir a súa forza transformadora, de
maneiras ás veces misteriosas, até o punto de que «o marido non crente queda
santificado pola muller, e a muller non crente queda santifica polo marido
crente» (1 Co 7,14).
229. As parroquias, os movementos, as
escolas e outras institucións da Igrexa poden despregar diversas mediacións
para coidar e reavivar ás familias. Por exemplo, a través de recursos como:
reunións de matrimonios veciños ou amigos, retiros breves para matrimonios,
charlas de especialistas sobre problemáticas moi concretas da vida familiar,
centros de asesoramento matrimonial, axentes misioneiros orientados a conversar
cos matrimonios sobre as súas dificultades e anhelos, consultorías sobre
diferentes situacións familiares (adiccións, infidelidade, violencia familiar),
espazos de espiritualidade, talleres de formación para pais con fillos
problemáticos, asembleas familiares. A secretaría parroquial debería contar coa
posibilidade de acoller con cordialidade e de atender as urxencias familiares,
ou de derivar facilmente cara a quen poidan axudarlles. Tamén hai un apoio
pastoral que se dá nos grupos de matrimonios, tanto de servizo ou de misión, de
oración, de formación, ou de apoio mutuo. Estes grupos brindan a ocasión de
dar, de vivir a apertura da familia aos demais, de compartir a fe, pero ao
mesmo tempo son un medio para fortalecer ao matrimonio e facelo crecer.
230. É verdade que moitos matrimonios
desaparecen da comunidade cristiá despois do casamento, pero moitas veces
desperdiciamos algunhas ocasións en que volven facerse presentes, onde
poderiamos reproponerles de maneira atractiva o ideal do matrimonio cristián e
achegalos a espazos de acompañamento:
refírome, por exemplo, ao bautismo dun fillo, á primeira comuñón, ou cando
participan dun funeral ou do casamento dun parente ou amigo. Case todos os
matrimonios reaparecen nesas ocasións, que poderían ser mellor aproveitadas. Outro
camiño de achegamento é a bendición dos fogares ou a visita dunha imaxe da Virxe,
que dan a ocasión para desenvolver un diálogo pastoral acerca da situación da
familia. Tamén pode ser útil asignar a matrimonios máis crecidos a tarefa de
acompañar a matrimonios máis recentes da súa propia veciñanza, para visitalos,
acompañalos nos seus comezos e proporlles un camiño de crecemento. Co ritmo de vida
actual, a maioría dos matrimonios non estarán dispostos a reunións frecuentes,
e non podemos reducirnos a unha pastoral de pequenas elites. Hoxe, a pastoral
familiar debe ser fundamentalmente misioneira, en saída, en proximidade, en
lugar de reducirse a ser unha fábrica de cursos aos que poucos asisten.
Comentarios
Publicar un comentario