Amoris Laetitia - capítulo 4A
CAPÍTULO CUARTO
O AMOR NO MATRIMONIO
89. Todo o devandito non basta para manifestar o evanxeo
do matrimonio e da familia se non nos detemos especialmente a falar de amor. Porque non poderemos alentar un camiño de fidelidade e de
entrega recíproca se non estimulamos o crecemento, a consolidación e a
profundización do amor conxugal e familiar. En efecto, a graza do sacramento do
matrimonio está destinada ante todo «a perfeccionar o amor dos cónxuxes».104
Tamén aquí aplícase que, «podería ter fe
como para mover montañas; se non teño amor, non son nada. Podería repartir en
esmolas todo o que teño e aínda deixarme queimar vivo; se non teño amor, de
nada me serve» (1 Co 13,2-3).
Pero a palabra « amor », unha das máis utilizadas, aparece
moitas veces desfigurada.105
104 Catecismo da Igrexa católica, 1641.
105 Cf. Benedito XVI, Carta enc. Deus caritas est (25 decembro 2005), 2: AAS 98 (2006), 218.O noso amor cotián
90. No así chamado himno da caridade escrito por san
Paulo, vemos algunhas características do amor verdadeiro: «O amor é paciente,é
servicial;o amor non ten envexa,non fai alarde,non é arrogante,non obra con
dureza,non busca o seu propio interese,non se irrita,non leva contas do mal,non
se alegra da inxustiza,senón que goza coa verdade.Todo o desculpa,todo o
cre,todo o espera,todo o soporta» (1 Co 13,4-7).
Isto vívese e cultívase no medio da vida que comparten
todos os días os esposos, entre si e cos seus fillos. Por iso é valioso deterse
a precisar o sentido das expresións deste texto, para tentar unha aplicación á
existencia concreta de cada familia.
Paciencia
91. A primeira expresión utilizada é makrothymei.
A tradución non é simplemente «que todo o soporta», porque esa idea está
expresada ao final do v. 7. O sentido tómase da tradución grega do Antigo
Testamento, onde di que Deus é «lento á ira» (Ex 34,6; Nm 14,18). Móstrase
cando a persoa non se deixa levar polos impulsos e evita agredir. É unha
calidade do Deus da Alianza que convoca á súa imitación tamén dentro da vida
familiar. Os textos nos que Paulo usa este termo débense ler co transfondo do
Libro da Sabedoría (cf. 11,23; 12,2.15-18); ao mesmo tempo que se encomia a
moderación de Deus para dar espazo ao arrepentimento, insístese no seu poder
que se manifesta cando actúa con misericordia. A paciencia de Deus é exercicio
da misericordia co pecador e manifesta o verdadeiro poder.
92. Ter paciencia non é deixar que nos maltraten continuamente,
ou tolerar agresións físicas, ou permitir que nos traten como obxectos. O
problema é cando esiximos que as relacións sexan celestiais ou que as persoas
sexan perfectas, ou cando nos colocamos no centro e esperamos que só se cumpra
a propia vontade. Entón todo nos impacienta, todo nos leva a reaccionar con
agresividade. Se non cultivamos a paciencia, sempre teremos escusas para
responder con ira, e finalmente converterémonos en persoas que non saben
convivir, antisociais, incapaces de postergar os impulsos, e a familia
volverase un campo de batalla. Por iso, a Palabra de Deus exhórtanos:
«Desterrade de vós a amargura, a ira, os
enfados e insultos e toda a maldade» (Ef 4,31). Esta paciencia afiánzase
cando recoñezo que o outro tamén ten dereito a vivir nesta terra xunto a min,
así como é. Non importa se é un estorbo para min, se altera os meus plans, se
me molesta co seu modo de ser ou coas súas ideas, se non é todo o que eu
esperaba. O amor ten sempre un sentido de profunda compaixón que leva a aceptar
ao outro como parte deste mundo, tamén cando actúa dun modo diferente ao que eu
desexaría.
Actitude de servizo
93. Segue a palabra jrestéuetai, que é única
en toda a Biblia, derivada de jrestós (persoa boa, que mostra a
súa bondade nas súas obras). Pero, polo lugar en que está, en estrito
paralelismo co verbo precedente, é un complemento seu.
Así, Paulo quere aclarar que a « paciencia » nomeada en
primeiro lugar non é unha postura totalmente pasiva, senón que está acompañada
por unha actividade, por unha reacción dinámica e creativa ante os demais.
Indica que o amor beneficia e promove aos demais. Por iso tradúcese como «servicial».
94. En todo o texto vese que Paulo quere insistir en
que o amor non é só un sentimento, senón que se debe entender no sentido que
ten o verbo «amar» en hebreo: é «facer o ben». Como dicía san Ignacio de
Loyola, «o amor débese pór máis nas obras que nas palabras».106 Así pode
mostrar toda a súa fecundidade, e permítenos experimentar a felicidade de dar, a
nobreza e a grandeza de doarse sobreabundantemente, sen medir, sen reclamar
pagos, polo só gusto de dar e de servir.
106 Exercicios Espirituais,
Contemplación para acadar amor, 230.
Sanando a envexa
95. Logo rexéitase como contraria ao amor unha
actitude expresada como zeloi (celos, envexa). Significa que
no amor non hai lugar para sentir malestar polo ben doutro (cf. Ftos 7,9; 17,5). A envexa é unha tristeza polo ben
alleo, que mostra que non nos interesa a felicidade dos demais, xa que estamos
exclusivamente concentrados no propio benestar. Mentres o amor fainos saír de
nós mesmos, a envexa lévanos a centrarnos no propio eu. O verdadeiro amor
valora os logros alleos, non sente como unha ameaza, e libérase do sabor amargo
da envexa. Acepta que cada un ten dons diferentes e distintos camiños na vida.
Entón, procura descubrir o seu propio camiño para ser feliz, deixando que os
demais atopen o seu.
96. En definitiva, trátase de cumprir aquilo que
pedían os dous últimos mandamentos da Lei de Deus: «Non cobizarás os bens do teu próximo. Non cobizarás a
muller do teu próximo, nin o seu escravo, nin a súa escrava, nin o seu boi, nin
o seu asno, nin nada que sexa del» (Ex 20,17). O amor lévanos a unha
sentida valoración de cada ser humano, recoñecendo o seu dereito á felicidade.
Amo a esa persoa, míroa coa mirada de Deus Pai, que nos regala todo « para que o gocemos » (1 Tm 6,17), e
entón acepto no meu interior que poida gozar dun bo momento. Esta mesma raíz do
amor, en todo caso, é o que me leva a rexeitar a inxustiza de que algúns teñan demasiado
e outros non teñan nada, ou o que me move a buscar que tamén os descartables da
sociedade poidan vivir un pouco de alegría. Pero iso non é envexa, senón
desexos de equidade.
Sen facer alarde nin agrandarse
97. Segue o termo perpereuotai, que indica vanglóriaa,
a ansia de mostrarse como superior para impresionar a outros cunha actitude
pedante e algo agresiva. Quen ama, non só evita falar demasiado de si mesmo,
senón que ademais, porque está centrado nos demais, sabe situarse no seu lugar
sen pretender ser o centro. A palabra seguinte physioutai é moi
semellante, porque indica que o amor non é arrogante. Literalmente expresa que «non se agranda» ante os demais, e indica
algo máis sutil. Non é só unha obsesión por mostrar as propias calidades, senón
que ademais pérdese o sentido da realidade. Considérase máis grande do que é,
porque se cre máis «espiritual» ou
«sabio». Paulo usa este verbo outras
veces, por exemplo para dicir que «a
ciencia incha, o amor en cambio edifica» (1 Co 8,1). É dicir, algúns se
cren grandes porque saben máis que os demais, e dedícanse a esixirlles e a
controlalos, cando en realidade o que nos fai grandes é o amor que comprende,
coida, protexe ao débil. Noutro versículo tamén o aplica para criticar «aos que se agrandan» (cf. 1 Co 4,18),
pero en realidade teñen máis palabrería que verdadeiro «poder» do Espírito (cf. 1 Co 4,19).
98. É importante que os cristiáns vivan isto no seu
modo de tratar aos familiares pouco formados na fe, fráxiles ou menos firmes
nas súas conviccións. Ás veces ocorre o contrario: os supostamente máis
adiantados dentro da súa familia, vólvense arrogantes e insoportables. A actitude
de humildade aparece aquí como algo que é parte do amor, porque para poder
comprender, desculpar ou servir aos demais de corazón, é indispensable sanar o
orgullo e cultivar a humildade. Xesús lembraba aos seus discípulos que no mundo do poder
cada un trata de dominar a outro, e por iso dilles: «Non ha de ser así entre vós» (Mt 20,26). A lóxica do amor cristián
non é a de quen sente máis que outros e necesita facerlles sentir a súa poder,
senón que «o que queira ser o primeiro
entre vós, que sexa o voso servidor» (Mt 20,27). Na vida familiar non pode
reinar a lóxica do dominio duns sobre outros, ou a competición para ver quen é
máis intelixente ou poderoso, porque esa lóxica acaba co amor. Tamén para a
familia é este consello: «Tede
sentimentos de humildade uns con outros, porque Deus resiste aos soberbios,
pero dá a súa graza aos humildes» (1 P 5,5).
Amabilidade
99. Amar tamén é volverse amable, e alí toma sentido a
palabra asjemonéi. Quere indicar que o amor non obra con rudeza, non actúa de
modo descortés, non é duro no trato. Os seus modos, as súas palabras, os seus
xestos, son agradables e non ásperos nin ríxidos. Detesta facer sufrir aos
demais.
A cortesía «é unha
escola de sensibilidadee desinterese», que esixe á persoa «cultivar a súa mente e os seus sentidos,
aprender a sentir, falar e, en certos momentos, a calar».107 Ser amable
non é un estilo que un cristián pode elixir ou rexeitar. Como parte das
esixencias irrenunciables do amor, «todo
ser humano está obrigado a ser afable cos que o rodean».108 Cada día, «entrar na vida do outro, mesmo cando forma parte
da nosa vida, pide a delicadeza dunha actitude non invasora, que renove a
confianza e o respecto [...] O amor, cando é máis íntimo e profundo, tanto máis
esixe o respecto da liberdade e a capacidade de esperar que o outro abra a porta
do seu corazón».109
107 Octavio Paz, A chama dobre,
Barcelona 1993, 35.
108 Tomás de Aquino, Summa
Theologiae II-II, q. 114, a. 2, ad 1.
109 Catequese (13 maio 2015):
L´Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española, 15 de maio de 2015, p. 9.
100. Para disporse a un verdadeiro encontro co outro,
requírese unha mirada amable posta nel. Isto non é posible cando reina un pesimismo
que destaca defectos e erros alleos, quizais para compensar os propios
complexos. Unha mirada amable permite que non nos deteñamos tanto nos seus
límites, e así podamos toleralo e unirnos nun proxecto común, aínda que sexamos
diferentes. O amor amable xera vínculos, cultiva lazos, crea novas redes de
integración, constrúe unha trama social firme. Así se protexe a si mesmo, xa
que sen sentido de pertenza non se pode soster unha entrega polos demais, cada un
termina buscando só a súa conveniencia e a convivencia tórnase imposible. Unha
persoa antisocial cre que os demais existen para satisfacer as súas
necesidades, e que cando o fan só cumpren coa súa deber. Por tanto, non hai
lugar para a amabilidade do amor e a súa linguaxe. O que ama é capaz de dicir
palabras de alento, que reconfortan, que fortalecen, que consolan, que
estimulan.
Vexamos, por exemplo, algunhas palabras que dicía Xesús ás
persoas: «Ánimo fillo!»(Mt 9,2). «Que grande é a túa fe!» (Mt 15,28).«Érguete!» (Mc 5,41). «Vai en paz» (Lc
7,50). «Non teñades medo» (Mt
14,27). Non son palabras que humillan, que entristecen, que irritan, que desprezan.
Na familia hai que aprender esta linguaxe amable de Xesús.
Desprendemento
101. Dixemos moitas veces que para amar aos demais
primeiro hai que amarse a si mesmo. Con todo, este himno ao amor afirma que o amor
«non busca o seu propio interese»,
ou «non busca o que é del». Tamén
se usa esta expresión noutro texto: «Non
vos encerredes nos vosos intereses,senón buscade todos o interese dos demais» (Flp 2,4). Ante unha afirmación tan clara das e Escrituras, hai que evitar
darlle prioridade ao amor a si mesmo coma se fose máis nobre que o don de si aos
demais. Unha certa prioridade do amor a si mesmo só pode entenderse como unha
condición psicolóxica, en canto quen é incapaz de amarse a si mesmo atopa
dificultades para amar aos demais: «O
que é rañas consigo mesmo, con quen será xeneroso? [...] Ninguén peor que o avaro
consigo mesmo» (Si 14,5-6).
102. Pero o mesmo san Tomé de Aquino explicou que «pertence máis á caridade querer amar que
querer ser amado»110 e que, de feito, «as nais, que son as que máis aman, buscan máis amar que ser amadas».111
Por iso, o amor pode ir máis aló da xustiza e desbordarse gratis, «sen esperar nada a cambio» (Lc 6,35),
ata chegar ao amor máis grande, que é «dar
a vida» polos demais ( Xn 15,13). Aínda é posible este desprendemento que
permite dar gratis e dar ata o fin... Seguramente é posible, porque é o que
pide o Evanxeo: «O que recibistes gratis,
dádeo gratis» (Mt 10,8).
110
Summa Theologiae II-II, q. 27, a. 1, ad 2.
111 Ibíd., II-II, q. 27, a. 1.
Sen violencia interior
103. Se a primeira expresión do himno convidábanos á
paciencia que evita reaccionar bruscamente ante as debilidades ou erros dos demais,
agora aparece outra palabra paroxýnetai, que se refire a unha
reacción interior de indignación provocada por algo externo. Trátase dunha violencia
interna, dunha irritación non manifesta que nos coloca á defensiva ante os
outros, coma se fosen inimigos molestos que hai que evitar. Alimentar esa
agresividade íntima non serve para nada. Só nos enferma e termina illándonos. A
indignación é sa cando nos leva a reaccionar ante unha grave inxustiza, pero é
daniña cando tende a impregnar todas as nosas actitudes ante os outros.
104. O Evanxeo convida máis ben a mirar a viga no
propio ollo (cf. Mt 7,5), e os cristiáns non podemos ignorar a constante
invitación da Palabra de Deus a non alimentar a ira: «Non te deixes vencer polo mal» (Rm 12,21). «Non nos cansemos de facer o ben» (Ga 6,9). Unha cousa é sentir a
forza da agresividade que brota e outra é consentila, deixar que se converta
nunha actitude permanente: «Anoxádevos, pero non cheguedes a pecar: que o
solpor non vos colla no voso incomodo» (Ef 4,26). Por iso, nunca hai que
terminar o día sen facer as paces na familia. E, «como debo facer as paces? Porme de xeonllos? Non! Só un pequeno xesto,
algo pequeno, e volve a harmonía familiar. Basta unha caricia, sen palabras.
Pero nunca terminar o día en familia sen facer as paces».112 A reacción
interior ante unha molestia que nos causen os demais debería ser ante todo
bendicir no corazón, desexar a ben do outro, pedir a Deus que o libere e o
sane: «Respondede cunha bendición,
porque para isto fostes chamados: para herdar unha bendición» (1 P 3,9).
Se temos que loitar contra un mal, hagámoslo, pero sempre digamos «non» á violencia interior.
112 Catequese (13 maio 2015):
L´Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española, 15 de maio de 2015, p. 9.
Comentarios
Publicar un comentario