Himno ao amor, de San Paulo, comentado polo Papa Francisco
Na súa recente Exhortación Apostólica Amoris Laetitia -a
alegría do amor-, centrada especialmente na vida das familias, introduce o Papa
un amplo e clarificador comentario ao himno da caridade. Este don precioso é
tamén a virtude máis característica dos verdadeiros discípulos de Xesús. E as
reflexións e suxestións do Papa serven non só para as relacións estritamente
familiares senón para a vida de calquera cristián nas máis variadas situacións.
Por esta razón permítome presentar UN EXTRACTO AMPLO dos ensinanzas do Papa
contidas nos números 90-119 do devandito documento.
Manuel Longa Pérez
PACIENCIA
A
primeira expresión utilizada non é simplemente que «todo o soporta», porque esa idea está expresada ao final da v. 7. O
sentido tómase da tradución grega do Antigo Testamento, onde di que Deus é «lento á ira» (Ex 34,6; Nm 14,18). Móstrase
cando a persoa non se deixa levar polos impulsos e evita agredir. É unha
cualidade do Deus da Alianza que convoca á súa imitación tamén dentro da vida familiar.
Os textos nos que Paulo usa este termo débense ler co transfondo do Libro da
Sabedoría. A paciencia de Deus é exercicio da misericordia co pecador e
manifesta o verdadeiro poder.
Ter
paciencia non é deixar que nos maltraten continuamente, ou tolerar agresións
físicas, ou permitir que nos traten como obxectos. O problema é cando esiximos
que as relacións sexan celestiais ou que as persoas sexan perfectas, ou cando
nos colocamos no centro e esperamos que só se cumpra a propia vontade. Entón
todo nos impacienta, todo nos leva a reaccionar con agresividade. Se non
cultivamos a paciencia, sempre teremos escusas para responder con ira, e
finalmente converterémonos en persoas que non saben convivir, antisociais,
incapaces de postergar os impulsos, e a familia volverase un campo de batalla.
Paulo
quere aclarar que a «paciencia» nomeada en primeiro lugar non é unha postura totalmente pasiva, senón que está acompañada
por unha actividade, por unha reacción dinámica e creativa ante os demais.
Indica que o amor beneficia e promove aos demais. Por iso tradúcese como
«servicial».
En
todo o texto vese que Pablo quere insistir en que o amor non é só un
sentimento, senón que se debe entender no sentido que ten o verbo «amar» en
hebreo: é «facer o ben». Como dicía san Ignacio de Loyola, «o amor débese pór máis
nas obras que nas palabras».
SANANDO A
ENVEXA
Logo
rexéitase como contraria ao amor unha actitude expresada como celos, envexa.
Significa que no amor non hai lugar para sentir malestar polo ben doutro (cf. Ftos
7,9; 17,5). A envexa é unha tristeza polo ben alleo, que mostra que non nos
interesa a felicidade dos demais, xa que estamos exclusivamente concentrados no
propio benestar. Mentres o amor fainos saír de nós mesmos, a envexa lévanos a
centrarnos no propio eu.
O
amor lévanos a unha sentida valoración de cada ser humano, recoñecendo o seu
dereito á felicidade. Amo a esa persoa, míroa coa mirada de Deus Pai, que nos
regala todo «para que o gocemos» (1
Tm 6,17), e entón acepto no meu interior que poida gozar dun bo momento. Esta
mesma raíz do amor, en todo caso, é o que me leva a rexeitar a inxustiza de que
algúns teñan demasiado e outros non teñan nada, ou o que me move a buscar que
tamén os descartables da sociedade poidan vivir un pouco de alegría. Pero iso
non é envexa, senón desexos de equidade.
SEN FACER
ALARDE NIN AGRANDARSE
Segue
o termo que indica a vangloria, a ansia de mostrarse como superior para impresionar
a outros cunha actitude pedante e algo agresiva. Quen ama, non só evita falar
demasiado de si mesmo, senón que ademais, porque está centrado nos demais, sabe
situarse no seu lugar sen pretender ser o centro. A palabra seguinte é moi
semellante, porque indica que o amor non é arrogante. Literalmente expresa que
non se «agranda» ante os demais, e indica algo máis sutil. Non é só unha
obsesión por mostrar as propias cualidades, senón que ademais se perde o
sentido da realidade. A actitude de humildade aparece aquí como algo que é
parte do amor, porque para poder comprender, desculpar ou servir aos demais de
corazón, é indispensable sanar o orgullo e cultivar a humildade. Xesús lembraba
aos seus discípulos que no mundo do poder cada un trata de dominar a outro, e
por iso dilles: «Non ha de ser así entre
vós» (Mt 20,26).
AMABILIDADE
Amar
tamén é volverse amable. Quere indicar que o amor non obra con rudeza, non
actúa de modo descortés, non é duro no trato. Os seus modos, as súas palabras,
os seus xestos, son agradables e non ásperos nin ríxidos. Detesta facer sufrir
aos demais. A cortesía «é unha escola de sensibilidade e desinterese», que
esixe á persoa «cultivar a súa mente e os seus sentidos, aprender a sentir,
falar e, en certos momentos, a calar». Ser amable non é un estilo que un
cristián pode elixir ou rexeitar. Como parte das esixencias irrenunciables do
amor, «todo ser humano está obrigado a ser afable cos que o rodean».
Unha
persoa antisocial cre que os demais existen para satisfacer as súas
necesidades, e que cando o fan só cumpren co seu deber. Por tanto, non hai
lugar para a amabilidade do amor e a súa linguaxe. O que ama é capaz de dicir
palabras de alento, que reconfortan, que fortalecen, que consolan, que
estimulan. Vexamos, por exemplo, algunhas palabras que dicía Xesús ás persoas:
«Ánimo fillo!» (Mt 9,2). «Que grande é a túa fe!» (Mt 15,28). «Érguete!» (Mc 5,41). «Vaite en paz» (Lc 7,50). «Non teñades medo» (Mt 14,27). Non son
palabras que humillan, que entristecen, que irritan, que desprezan. Na familia
hai que aprender esta linguaxe amable de Xesús.
DESPRENDEMENTO
Dixemos
moitas veces que para amar aos demais primeiro hai que amarse a si mesmo. Con
todo, este himno ao amor afirma que o amor «non busca o seu propio interese»,
ou «non busca o que é de el». Tamén se usa esta expresión noutro texto: «Non vos encerredes nos vosos intereses,
senón buscade todos o interese dos demais» (Flp 2,4). Ante unha afirmación
tan clara das Escrituras, hai que evitar darlle prioridade ao amor a si mesmo
coma se fose máis nobre que o don de si aos demais. Unha certa prioridade do
amor a si mesmo só pode entenderse como unha condición psicolóxica, en canto
quen é incapaz de amarse a si mesmo atopa dificultades para amar aos demais: «O que é rañas consigo mesmo, con quen será
xeneroso? [...] Ninguén peor que o avaro consigo mesmo» (Si 14,5-6). O amor
pode ir máis aló da xustiza e desbordarse gratis, «sen esperar nada a cambio» (Lc 6,35).
SEN
VIOLENCIA INTERIOR
Agora
aparece outra palabra que se refire a unha reacción interior de indignación
provocada por algo externo. Trátase dunha violencia interna, dunha irritación non
manifesta que nos coloca á defensiva ante os outros, coma se fosen inimigos
molestos que hai que evitar. Alimentar esa agresividade íntima non serve para
nada. Só nos enferma e termina illándonos. A indignación é sa cando nos leva a
reaccionar ante unha grave inxustiza, pero é daniña cando tende a impregnar
todas as nosas actitudes ante os outros.
O
Evanxeo convida máis ben a mirar a viga no propio ollo (cf. Mt 7,5), e os
cristiáns non podemos ignorar a constante invitación da Palabra de Deus a non
alimentar a ira: «Non te deixes vencer
polo mal» (Rm 12,21). «Non nos
cansemos de facer o ben» (Ga 6,9).
Nunca terminar o día en familia sen facer as paces». A reacción interior
ante unha molestia que nos causen os demais debería ser ante todo bendicir no
corazón, desexar o ben do outro, pedir a Deus que o libere e o sane.
PERDÓN
Se
permitimos que un mal sentimento penetre nas nosas entrañas, deixamos lugar a
ese rancor que se anella no corazón. A frase [di:] «toma en conta o mal», «lévao
anotado», é dicir, é rencoroso. O contrario é o perdón, un perdón que se
fundamenta nunha actitude positiva, que tenta comprender a debilidade allea e
trata de buscarlle escusas á outra persoa, como Xesús cando dixo: «Pai, perdóaos, porque non saben o que fan»
(Lc 23,34). Pero a tendencia adoita ser a de buscar máis e máis culpas, a de
imaxinar máis e máis maldade, a de supor todo tipo de malas intencións, e así o
rancor vai crecendo e arráigase. Dese modo, calquera erro ou caída do cónxuxe
pode danar o vínculo amoroso e a estabilidade familiar. O problema é que ás
veces se lle dá a todo a mesma gravidade, co risco de volverse crueis ante
calquera erro alleo. A xusta reivindicación dos propios dereitos, convértese
nunha persistente e constante sede de vinganza máis que nunha sa defensa da
propia dignidade.
Cando
fomos ofendidos ou desilusionados, o perdón é posible e desexable, pero ninguén
di que sexa fácil. Hoxe sabemos que para poder perdoar necesitamos pasar pola
experiencia liberadora de comprendernos e perdoarnos a nós mesmos. Tantas veces
os nosos erros, ou a mirada crítica das persoas que amamos, leváronnos a perder o agarimo cara a nós mesmos. Iso fai que
terminemos gardándonos dos outros, escapando do afecto, enchéndonos de temores
nas relacións interpersoais.
Se
aceptamos que o amor de Deus é incondicional, que o agarimo do Pai non se debe
comprar nin pagar, entón poderemos amar máis aló de todo, perdoar aos demais
aínda cando fosen inxustos connosco. Doutro xeito, a nosa vida en familia
deixará de ser un lugar de comprensión, acompañamento e estímulo, e será un
espazo de permanente tensión ou de mutuo castigo.
ALEGRARSE
COS DEMAIS
A
expresión [grega] indica algo negativo afincado no segredo do corazón da
persoa. É a actitude venenosa do que se alegra cando ve que se lle fai
inxustiza a alguén. A frase compleméntase coa seguinte, que o di de modo positivo:
goza coa verdade. É dicir, alégrase
co ben do outro, cando se recoñece a súa dignidade, cando se valoran as súas capacidades
e as súas boas obras. Iso é imposible para quen necesita estar sempre
comparándose ou competindo, mesmo co propio cónxuxe, ata o punto de alegrarse
secretamente polos seus fracasos.
O noso Señor aprecia de maneira especial a quen se alegra coa
felicidade do outro. A familia debe ser sempre o lugar onde alguén, que logra
algo bo na vida, sabe que alí o van a celebrar con el.
DESCULPA
TODO
O
elenco complétase con catro expresións que falan dunha totalidade: «todo». En primeiro lugar dise que todo o
desculpa. Diferénciase de «non ten en
conta o mal», porque este termo ten que ver co uso da lingua; pode
significar «gardar silencio» sobre o
malo que pode haber noutra persoa. Implica limitar o xuízo, conter a
inclinación a lanzar unha condena dura e implacable: «Non condenedes e non seredes condenados» (Lc 6,37). Aínda que vaia
en contra do noso habitual uso da lingua, a Palabra de Deus pídenos: «Non faledes mal uns doutros, irmáns» (St
4,11). Deterse a danar a imaxe do outro é un modo de reforzar a propia, de
descargar os rancores e envexas sen importar o dano que causemos. Moitas veces
esquécese de que a difamación pode ser un gran pecado, unha seria ofensa a
Deus, cando afecta gravemente a boa fama dos demais, ocasionándolles danos moi difíciles
de reparar.
Os
esposos que se aman e perténcense, falan ben o un do outro, tentan mostrar o
lado bo do cónxuxe máis aló das súas debilidades e erros. En todo caso, gardan
silencio para non danar a súa imaxe. Pero non é só un xesto externo, senón que
brota dunha actitude interna. Tampouco é a inxenuidade de quen pretende non ver
as dificultades e os puntos débiles do outro, senón a amplitude de miras de
quen coloca esas debilidades e erros no seu contexto. Lembra que eses defectos
son só unha parte, non son a totalidade do ser do outro. O amor convive coa imperfección,
a desculpa, e sabe gardar silencio ante os límites do ser amado.
CONFÍA
Todo
o cre, polo contexto, non se debe entender «fe»
no sentido teolóxico, senón no sentido corrente de «confianza». Non se trata só de non sospeitar que o outro estea a
mentir ou enganando. Esa confianza básica recoñece a luz acesa por Deus, que se
esconde detrás da escuridade, ou a brasa que aínda arde debaixo das cinzas.
Esta
mesma confianza fai posible unha relación de liberdade. Non é necesario
controlar ao outro, seguir minuciosamente os seus pasos, para evitar que escape
dos nosos brazos. O amor confía, deixa en liberdade, renuncia a controlalo todo,
a posuír, a dominar. Esa liberdade, que fai posible espazos de autonomía,
apertura ao mundo e novas experiencias, permite que a relación se enriqueza e
non se converta nun círculo pechado sen horizontes. Así, os cónxuxes, ao reencontrarse,
poden vivir a alegría de compartir o que recibiron e aprenderon fose do círculo
familiar. Ao mesmo tempo, fai posible a sinceridade e a transparencia, porque cando
un sabe que os demais confían nel e valoran a bondade básica da súa ser, entón
si se mostra tal cal é, sen ocultamientos.
ESPERA
Non
desespera do futuro. Conectado coa palabra anterior, indica a espera de quen
sabe que o outro pode cambiar. Sempre espera que sexa posible unha maduración,
un sorpresivo brote de beleza, que as potencialidades máis ocultas da súa ser
germinen algún día. Non significa que todo vaia a cambiar nesta vida. Implica
aceptar que algunhas cousas non sucedan como un desexa, senón que quizais Deus
escriba dereito coas liñas torcidas dunha persoa e saque algún ben dos males
que ela non logre superar nesta terra. Aquí faise presente a esperanza en todo
o seu sentido, porque inclúe a certeza dunha vida máis aló da morte. Esa
persoa, con todas as súas debilidades, está chamada á plenitude do ceo. Alí,
completamente transformada pola resurrección de Cristo, xa non existirán as
súas fraxilidades, as súas escuridades nin as súas patoloxías.
SOPORTA TODO
Soporta
con espírito positivo todas as contrariedades. É manterse firme no medio dun
ambiente hostil. Non consiste só en tolerar algunhas cousas molestas, senón en
algo máis amplo: unha resistencia dinámica e constante, capaz de superar
calquera desafío. É amor a pesar de todo, aínda cando todo o contexto convide a
outra cousa. Manifesta unha cota de heroísmo teimudo, de potencia en contra de
toda corrente negativa, unha opción polo ben que nada pode derrubar. Isto
lémbrame aquelas palabras de Martin Luther King, cando volvía optar polo amor
fraterno aínda no medio das peores persecucións e humillacións: «A persoa que
máis te odia, ten algo bo nel; incluso a nación que máis odia, ten algo bo
nela; incluso a raza que máis odia, ten algo bo nela. E cando chegas ao momento
en que miras o rostro de cada home e ves moi dentro del o que a relixión chama
a "imaxe de Deus", comezas a amalo ´´a pesar de´´... A persoa forte é
a persoa que pode romper a cadea do odio, a cadea do mal [...] Alguén debe ter
suficiente relixión e moral para cortala e inxectar dentro da propia estrutura
do universo ese elemento forte e poderoso do amor».
Na
vida familiar fai falta cultivar esa forza do amor, que permite loitar contra o
mal que a ameaza. Ás veces admírame, por exemplo, a actitude de persoas que
deberon separarse do seu cónxuxe para
protexerse da violencia física e, con todo, pola caridade conxugal que sabe ir
máis aló dos sentimentos, foron capaces de procurar o seu ben, aínda que sexa a
través doutros, en momentos de enfermidade, de sufrimento ou de dificultade.
Iso tamén é amor a pesar de todo.
Comentarios
Publicar un comentario