CHRISTUS VIVIT (IV)
Capítulo sexto: Xoves con raíces
FOTO: pixabay.com
FOTO: pixabay.com
179. Ás veces vin árbores novas, belas, que elevaban as súas
pólas ao ceo buscando sempre máis, e parecían un canto de esperanza. Máis
adiante, despois dunha tormenta, atopeinas caídas, sen vida. Porque tiñan
poucas raíces, despregaran as súas pólas sen arraigarse ben na terra, e así
sucumbiron ante os embates da natureza. Por iso dóeme ver que algúns lles
propoñan aos mozos construír un futuro sen raíces, coma se o mundo comezase
agora. Porque «é imposible que alguén creza se non ten raíces fortes que axuden
a estar ben sostido e agarrado á terra. É fácil "voarse" cando non hai desde
onde agarrarse, de onde suxeitarse»[98].
Que non che
arrinquen da terra
180. Esta non é unha cuestión secundaria, e paréceme bo
dedicarlle un breve capítulo. Comprender isto permite distinguir a alegría da
mocidade dun falso culto á mocidade que algúns utilizan para seducir aos mozos
e utilizalos para os seus fins.
181. Pensade isto: se unha persoa vos fai unha proposta e vos di que ignoredes a historia, que non recollades a experiencia dos maiores, que
desprecedes todo o pasado e que só miredes o futuro que el vos ofrece, non é unha
forma fácil de atraparvos coa súa proposta para que soamente fagades o que el vos
di? Esa persoa necesítaos baleiros, desarraigados, desconfiados de todo, para
que só confíedes nas súas promesas e vos sometades aos seus plans. Así funcionan as
ideoloxías de distintas cores, que destrúen (ou de-constrúen) todo o que sexa
diferente e dese modo poden reinar sen oposicións. Para isto necesitan mozos
que desprecen a historia, que rexeiten a riqueza espiritual e humana que se foi
transmitindo ao longo das xeracións, que ignoren todo o que os precedeu.
182. Ao mesmo tempo, os manipuladores utilizan outro
recurso: unha adoración da mocidade, coma se todo o que non sexa novo se convertese en detestable e caduco. O corpo novo vólvese o símbolo deste novo
culto, e entón todo o que teña que ver con ese corpo idolátrase e deséxase sen
límites, e o que non sexa mozo mírase con desprezo. Pero é unha arma que en
primeiro lugar termina degradando aos mozos, baléiraos de valores reais,
utilízaos para obter beneficios persoais, económicos ou políticos.
183. Queridos mozos, non aceptedes que usen a vosa mocidade
para fomentar unha vida superficial, que confunde a beleza coa aparencia.
Mellor sabede descubrir que hai fermosura no traballador que volve á súa casa
sucio e desarreglado, pero coa alegría de gañar o pan dos seus fillos. Hai unha
beleza extraordinaria na comuñón da familia xunto á mesa e no pan compartido
con xenerosidade, aínda que a mesa sexa moi pobre. Hai fermosura na esposa
despeiteada e case anciá, que permanece coidando ao seu esposo enfermo máis aló
das súas forzas e da súa propia saúde. Aínda que pasase a primavera do noivado,
hai fermosura na fidelidade das parellas que se aman no outono da vida, neses
velliños que camiñan da man. Hai fermosura, máis aló da aparencia ou da
estética de moda, en cada home e en cada muller que viven con amor a súa
vocación persoal, no servizo desinteresado pola comunidade, pola patria, no
traballo xeneroso pola felicidade da familia, comprometidos no arduo traballo
anónimo e gratuíto de restaurar a amizade social. Descubrir, mostrar e resaltar
esta beleza, que se parece á de Cristo na cruz, é pór os cimentos da verdadeira
solidariedade social e da cultura do encontro.
184. Xunto coas estratexias do falso culto á mocidade e á
aparencia, hoxe promóvese unha espiritualidade sen Deus, unha afectividad sen
comunidade e sen compromiso cos que sofren, un medo aos pobres vistos como
seres perigosos, e unha serie de ofertas que pretenden facerlles crer nun
futuro paradisíaco que sempre se postergará para máis adiante. Non quero
propoñervos iso, e con todo o meu afecto quero vos advertir que non vos deixedes dominar por esta ideoloxía que non vos volverá máis xoves, senón que vos
converterá en escravos. Propóñovos outro camiño, feito de liberdade, de
entusiasmo, de creatividade, de horizontes novos, pero cultivando ao mesmo tempo
esas raíces que alimentan e sosteñen.
185. Nesta liña, quero destacar que «numerosos Padres
sinodais provenientes de contextos non occidentais sinalan que nos seus países
a globalización leva auténticas formas de colonización cultural, que
desarraigan aos mozos da pertenza ás realidades culturais e relixiosas das que
proveñen. É necesario un compromiso da Igrexa para acompañalos neste paso sen
que perdan os trazos máis valiosos da súa identidade»[99].
186. Hoxe vemos unha tendencia a "homoxeneizar" aos mozos, a
disolver as diferenzas propias do seu lugar de orixe, a convertelos en seres
manipulables feitos en serie. Así se produce unha destrución cultural, que é
tan grave como a desaparición das especies animais e vexetais[100]. Por iso,
nunha mensaxe a mozos indíxenas, reunidos en Panamá, exhorteinos a «facerse
cargo das raíces, porque das raíces vén a forza que os vai a facer crecer,
florecer e frutificar»[101].
A túa
relación cos anciáns
187. No Sínodo expresouse que «os mozos están proxectados
cara ao futuro e afrontan a vida con enerxía e dinamismo. Con todo [...] ás veces
adoitan prestar pouca atención á memoria do pasado do que proveñen, en
particular aos numerosos dons que lles transmitiron os seus pais e avós, á
bagaxe cultural da sociedade na que viven. Axudar aos mozos a descubrir a
riqueza viva do pasado, facendo memoria e servíndose deste para as propias
decisións e posibilidades, é un verdadeiro acto de amor cara a eles, en vista
do seu crecemento e das decisións que deberán tomar»[102].
188. A Palabra de Deus recomenda non perder o contacto cos
anciáns, para poder recoller a súa experiencia: «Preséntate na xuntanza dos anciáns e se hai algún Sabio, apégate a el; [...]. Observa quen é o intelixente e corre cedo a visitalo e que os teus pés desgasten a soleira da súa porta.» (Si 6,34.36). En todo
caso, os longos anos que eles viviron e todo o que pasaron na vida, deben
levarnos a miralos con respecto: «Poraste de pé ante os cabelos brancos» (Lv
19,32). Porque «gloria dos homes novos é a súa forza, o ornamento dos anciáns son os cabelos brancos»
(Pr 20,29).
189. A Biblia pídenos: «Escoita a teu pai, que te xerou; e non desbotes a túa nai, se vai vella.» (Pr 23,22). O mandato de
honrar ao pai e á nai «é o primeiro mandamento que trae emparellada unha promesa» (Ef 6,2; cf. Ex 20,12; Dt 5,16; Lv 19,3), e a promesa é: «de xeito que todo che saia ben e vivas moitos anos na terra» (Ef 6,3).
190. Isto non significa que teñas que estar de acordo con
todo o que eles din, nin que debas aprobar todas as súas accións. Un mozo
sempre debería ter un espírito crítico. San Basilio Magno, referíndose aos
antigos autores gregos, recomendaba aos mozos que os estimasen, pero que
acollesen só o bo que puidesen ensinarlles.[103] Trátase simplemente de estar
abertos para recoller unha sabedoría que se comunica de xeración en xeración,
que pode convivir con algunhas miserias humanas, e que non ten por que
desaparecer ante as novidades do consumo e do mercado.
191. Ao mundo nunca lle serviu nin lle servirá a ruptura
entre xeracións. Son os cantos de serea dun futuro sen raíces, sen
arraigamento. É a mentira que che fai crer que só o novo é bo e belo. A
existencia das relacións interxeneracionais implica que nas comunidades se posúe unha memoria colectiva, pois cada xeración retoma os ensinos dos seus
antecesores, deixando así un legado aos seus sucesores. Isto constitúe marcos
de referencia para cimentar sólidamente unha sociedade nova. Como di o refrán:
"Se o mozo soubese e o vello puidese, non habería cousa que non se fixese".
Soños e
visións
192. Na profecía de Xoel atopamos un anuncio que nos permite
entender isto dunha maneira moi bela. Di así: «Despois disto sucederá que verterei o meu Espírito sobre toda carne, e os vosos fillos e mais as vosas fillas converteranse en profetas.Os vosos anciáns soñarán soños, os vosos mozos verán visións» (Xl 3,1; cf. Ftos 2,17). Se os
mozos e os vellos se abren ao Espírito Santo, ambos producen unha combinación
marabillosa. Os anciáns soñan e os mozos ven visións. Como se complementan
ambas as cousas?
193. Os anciáns teñen soños construídos con recordos, con
imaxes de tantas cousas vividas, coa marca da experiencia e dos anos. Se os
mozos se arraigan neses soños dos anciáns logran ver o futuro, poden ter visións
que lles abren o horizonte e móstranlles novos camiños. Pero se os anciáns non
soñan, os mozos xa non poden mirar claramente o horizonte.
194. É lindo atopar entre o que os nosos pais conservaron,
algún recordo que nos permite imaxinar o que soñaron para nós os nosos avós e
as nosas avoas. Todo ser humano, aínda antes de nacer, recibiu de parte dos
seus avós como agasallo, a bendición dun soño cheo de amor e de esperanza: o
dunha vida mellor para el. E se non o tivo de ningún dos seus avós, seguramente
algún bisavó si o soñou e alegrouse por el, contemplando no berce aos seus
fillos e logo aos seus netos. O soño primeiro, o soño creador do noso Pai
Deus, precede e acompaña a vida de todos os seus fillos. Facer memoria desta
bendición, que se estende de xeración en xeración, é unha herdanza preciosa que
hai que saber conservar viva para poder transmitila tamén nós.
195. Por iso é bo deixar que os anciáns fagan longas
narracións, que ás veces parecen mitológicas, fantasiosas "son soños de
vellos", pero moitas veces están cheas de rica experiencia, de símbolos
elocuentes, de mensaxes ocultas. Esas narracións requiren tempo, que nos
dispoñamos gratuitamente a escoitar e a interpretar con paciencia, porque non
entran nunha mensaxe das redes sociais. Temos que aceptar que toda a sabedoría
que necesitamos para a vida non pode encerrarse nos límites que impoñen os
actuais recursos de comunicación.
196. No libro A sabedoría dos anos[104], expresei algúns
desexos en forma de pedidos. «Que pido aos anciáns, entre os cales me conto eu
mesmo? Pídonos que sexamos gardiáns da memoria. Os avós e as avoas necesitamos
formar un coro. Imaxínome aos anciáns como o coro permanente dun importante
santuario espiritual, no que as oracións de súplica e os cantos de encomio
sosteñen á comunidade enteira que traballa e loita no terreo da vida»[105]. É
fermoso que «os mozos e mais as doncelas, os vellos e mais os neniños, loen
o nome do Señor» (Sal 148,12-13).
197. Que podemos darlles os anciáns? «Aos mozos de hoxe día
que viven a súa propia mestura de ambicións heroicas e de inseguridades,
podemos lembrarlles que unha vida sen amor é unha vida infecunda»[106]. Que
podemos dicirlles? «Aos mozos medorentos podemos dicirlles que a ansiedade
fronte ao futuro pode ser vencida»[107]. Que podemos ensinarlles? «Aos mozos
excesivamente preocupados de si mesmos podemos ensinarlles que se experimenta
maior alegría en dar que en recibir, e que o amor non se demostra só con
palabras, senón tamén con obras»[108].
Arriscar
xuntos
198. O amor que se dá e que obra, tantas veces se equivoca. O
que actúa, o que arrisca, quizais comete erros. Aquí, neste momento, pode
resultar de interese traer o testemuño de María Gabriela Perin, orfa de pai
desde recentemente nada que reflexiona como isto influíu na súa vida, nunha
relación que non durou pero que a fixo nai e agora avoa: «O que eu sei é que
Deus crea historias. Na súa xenialidade e a súa misericordia, El toma os nosos
triunfos e fracasos e tece fermosos tapices que están cheos de ironía. O
reverso do tecido pode parecer desordenado cos seus fíos enredados -os
acontecementos da nosa vida- e talvez sexa ese lado co que nos obsesionamos
cando temos dúbidas. Con todo, o lado bo do tapiz mostra unha historia
magnífica, e ese é o lado que ve Deus»[109]. Cando as persoas maiores miran
atentamente a vida, a miúdo saben de modo instintivo o que hai detrás dos fíos
enredados e recoñecen o que Deus fai creativamente aínda cos nosos erros.
199. Se camiñamos xuntos, novos e anciáns, poderemos estar
ben arraigados no presente, e desde aquí frecuentar o pasado e o futuro:
frecuentar o pasado, para aprender da historia e para sandar as feridas que ás
veces nos condicionan; frecuentar o futuro, para alimentar o entusiasmo, facer
xermolar soños, suscitar profecías, facer florecer esperanzas. Dese modo,
unidos, poderemos aprender uns doutros, quentar os corazóns, inspirar as nosas
mentes coa luz do Evanxeo e dar nova forza ás nosas mans.
200. As raíces non son áncoras que nos atan a outras épocas
e nos impiden encarnarnos no mundo actual para facer nacer algo novo. Son, pola
contra, un punto de arraigamento que nos permite desenvolvernos e responder aos
novos desafíos. Entón tampouco serve «que nos sentemos a estrañar tempos
pasados; habemos de asumir con realismo e amor a nosa cultura e enchela de
Evanxeo. Somos enviados hoxe para anunciar a Boa Noticia de Xesús aos tempos
novos. Habemos de amar a nosa hora coas súas posibilidades e riscos, coas súas
alegrías e dores, coas súas riquezas e os seus límites, cos seus acertos e os
seus erros»[110].
201. No Sínodo, un dos novos auditores proveniente das illas
Samoa, dixo que a Igrexa é unha canoa, na cal os vellos axudan a manter a
dirección interpretando a posición das estrelas, e os mozos reman con forza
imaxinando o que lles espera máis aló. Non nos deixemos levar nin polos mozos
que pensan que os adultos son un pasado que xa non conta, que xa caducou, nin
polos adultos que cren saber sempre como deben comportarse os mozos. Mellor
subámonos todos á mesma canoa e entre todos busquemos un mundo mellor, baixo o
impulso sempre novo do Espírito Santo.
[98] Discurso na Vixilia cos mozos na XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (26 xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2019), p. 13.
[99] DF 14.
[100] Cf. Carta enc. Laudato si (24 maio 2015), 145: AAS 107 (2015), 906.
[101] Videomensaxe para o Encontro Mundial da Mocidade Indíxena en Panamá (17-21 xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (25 xaneiro 2019), p. 10.
[102] DF 35.
[103] Cf. Carta aos mozos, I, 2: PG 31, 566.
[104] Cf. Papa Francisco e amigos, A sabedoría dos anos, ed. Mensaxeiro, Bilbao 2018.
[105] Ibíd., 12.
[106] Ibíd., 13.
[107] Ibíd.
[108] Ibíd.
[109] Ibíd., 162-163.
[110] Eduardo Pironio, Mensaxe aos mozos arxentinos no Encontro Nacional de Mozos en Córdoba (12-15 setembro 1985), 2.
Capítulo sétimo: A pastoral dos mozos
202. A pastoral xuvenil, tal como estabamos afeitos levala
adiante, sufriu o embate dos cambios sociais e culturais. Os mozos, nas
estruturas habituais, moitas veces non atopan respostas ás súas inquietudes,
necesidades, problemáticas e feridas. A proliferación e crecemento de
asociacións e movementos con características predominantemente xuvenís poden
ser interpretados como unha acción do Espírito que abre camiños novos. Faise
necesario, con todo, profundar na participación destes na pastoral de conxunto
da Igrexa, así como nunha maior comuñón entre eles nunha mellor coordinación da
acción. Aínda que non sempre é fácil abordar aos mozos, está a crecerse en dous
aspectos: a conciencia de que é toda a comunidade a que os evanxeliza e a
urxencia de que eles teñan un protagonismo maior nas propostas pastorais.
Unha pastoral sinodal
203. Quero destacar que os mesmos mozos son axentes da
pastoral xuvenil, acompañados e guiados, pero libres para atopar camiños sempre
novos con creatividade e audacia. Por conseguinte, estaría de máis que me
detivese aquí a propor algunha especie de manual de pastoral xuvenil ou unha
guía de pastoral práctica. Trátase máis ben de pór en xogo a astucia, o enxeño
e o coñecemento que teñen os mesmos novos da sensibilidade, a linguaxe e as
problemáticas dos demais mozos.
204. Eles fannos ver a necesidade de asumir novos estilos e
novas estratexias. Por exemplo, mentres os adultos adoitan preocuparse por ter
todo planificado, con reunións periódicas e horarios fixos, hoxe a maioría dos
mozos dificilmente se sente atraída por eses esquemas pastorais. A pastoral
xuvenil necesita adquirir outra flexibilidade, e convocar aos mozos a eventos,
a acontecementos que cada tanto lles ofrezan un lugar onde non só reciban unha
formación, senón que tamén lles permitan compartir a vida, celebrar, cantar,
escoitar testemuños reais e experimentar o encontro comunitario co Deus vivo.
205. Por outra banda, sería moi desexable recoller aínda
máis as boas prácticas: aquelas metodoloxías, aquelas linguaxes, aquelas
motivacións que foron realmente atractivas para achegar aos mozos a Cristo e á
Igrexa. Non importa de que cor sexan, se son "conservadoras ou progresistas",
se son "de dereita ou de esquerda". O importante é que recollamos todo o que
dese bos resultados e sexa eficaz para comunicar a alegría do Evanxeo.
206. A pastoral xuvenil só pode ser sinodal, é dicir,
conformando un "camiñar xuntos" que implica unha «valorización dos carismas que
o Espírito concede segundo a vocación e o rol de cada un dos membros [da
Igrexa], mediante un dinamismo de corresponsabilidade [...]. Animados por este
espírito, poderemos encamiñarnos cara a unha Igrexa participativa e
corresponsable, capaz de valorizar a riqueza da variedade que a compón, que
acolla con gratitude a achega dos fieis laicos, incluíndo a mozos e mulleres,
a contribución da vida consagrada masculina e feminina, a dos grupos,
asociacións e movementos. Non hai que excluír a ninguén, nin deixar que ninguén
se autoexclúa»[111].
207. Deste xeito, aprendendo uns doutros, poderemos
reflectir mellor ese poliedro marabilloso que debe ser a Igrexa de Xesucristo.
Ela pode atraer aos mozos precisamente porque non é unha unidade monolítica,
senón un armazón de dons variados que o Espírito derrama incesantemente nela,
facéndoa sempre nova a pesar das súas miserias.
208. No Sínodo apareceron moitas propostas concretas
orientadas a renovar a pastoral xuvenil e a liberala de esquemas que xa non son
eficaces porque non entran en diálogo coa cultura actual dos mozos. Compréndese
que non podería aquí recollelas a todas, e algunhas delas poden atoparse no
Documento final do Sínodo.
Grandes
liñas de acción
209. Só quixese destacar brevemente que a pastoral xuvenil
implica dúas grandes liñas de acción. Unha é a procura, a convocatoria, o
chamado que atraia a novos xoves á experiencia do Señor. A outra é o
crecemento, o desenvolvemento dun camiño de maduración dos que xa fixeron esa
experiencia.
210. Con respecto ao primeiro, a procura, confío na
capacidade dos mesmos mozos, que saben atopar os camiños atractivos para
convocar. Saben organizar festivais, competencias deportivas, e mesmo saben
evanxelizar nas redes sociais con mensaxes, cancións, vídeos e outras
intervencións. Só hai que estimular aos mozos e darlles liberdade para que eles se entusiasmen misionando nos ámbitos xuvenís. O primeiro anuncio pode espertar
unha fonda experiencia de fe no medio dun "retiro de impacto", nunha
conversación nun bar, nun recreo da facultade, ou por calquera dos insondables
camiños de Deus. Pero o máis importante é que cada mozo se atreva a sementar o
primeiro anuncio nesa terra fértil que é o corazón doutro mozo.
211. Nesta procura débese privilexiar o idioma da
proximidade, a linguaxe do amor desinteresado, relacional e existencial que toca
o corazón, chega á vida, esperta esperanza e desexos. É necesario achegarse aos
mozos coa gramática do amor, non co proselitismo. A linguaxe que a xente nova
entende é o daqueles que dan a vida, o de quen está alí por eles e para eles, e
o de quen, a pesar dos seus límites e debilidades, tratan de vivir a súa fe con
coherencia. Ao mesmo tempo, aínda temos que buscar con maior sensibilidade como
encarnar o kerygma na linguaxe que falan os mozos de hoxe.
212. Con respecto ao crecemento, quero facer unha importante
advertencia. Nalgúns lugares ocorre que, despois de provocar nos mozos unha
intensa experiencia de Deus, un encontro con Jesús que tocou os seus corazóns,
logo soamente ofrécenlles encontros de "formación" onde só se abordan cuestións
doctrinales e morais: sobre os males do mundo actual, sobre a Igrexa, sobre a
Doutrina Social, sobre a castidade, sobre o matrimonio, sobre o control da
natalidade e sobre outros temas. O resultado é que moitos mozos se aburren,
perden o lume do encontro con Cristo e a alegría de seguilo, moitos abandonan o
camiño e outros se volven tristes e negativos. Acouguemos a obsesión por
transmitir un cúmulo de contidos doctrinales, e ante todo tratemos de suscitar
e arraigar as grandes experiencias que sosteñen a vida cristiá. Como dicía
Romano Guardini: «na experiencia dun gran amor [...] todo canto acontece
convértese nun episodio dentro do seu ámbito»[112].
213. Calquera proxecto formativo, calquera camiño de
crecemento para os mozos, debe incluír certamente unha formación doctrinal e
moral. É igualmente importante que estea centrado en dous grandes eixos: un é a
profundización do kerygma, a experiencia fundante do encontro con Deus a través
de Cristo morto e resucitado. O outro é o crecemento no amor fraterno, na vida
comunitaria, no servizo.
214. Insistín moito sobre isto en Evangelii gaudium e creo
que é oportuno lembralo. Por unha banda, sería un grave erro pensar que na
pastoral xuvenil «o kerygma é abandonado en pos dunha formación supostamente
máis "sólida". Nada hai máis sólido, máis profundo, máis seguro, máis denso e
máis sabio que ese anuncio. Toda formación cristiá é ante todo a profundización
do kerygma que se vai facendo carne cada vez máis e mellor»[113]. Por
conseguinte, a pastoral xuvenil sempre debe incluír momentos que axuden a
renovar e profundar a experiencia persoal do amor de Deus e de Xesucristo vivo.
Farao con diversos recursos: testemuños, cancións, momentos de adoración,
espazos de reflexión espiritual coa Sagrada Escritura, e mesmo con diversos estímulos
a través das redes sociais. Pero xamais debe substituírse esta experiencia
gozosa de encontro co Señor por unha sorte de "adoctrinamento".
215. Por outra banda, calquera plan de pastoral xuvenil debe
incorporar claramente medios e recursos variados para axudar aos mozos a crecer
na fraternidade, a vivir como irmáns, a axudarse mutuamente, a crear
comunidade, a servir aos demais, a estar preto dos pobres. Se o amor fraterno é
o «mandamento novo» (Xn 13,34), se é «a plenitude da Lei» (Rm 13,10), se é o
que mellor manifesta o noso amor a Deus, entón debe ocupar un lugar relevante
en todo plan de formación e crecemento dos mozos.
Ambientes
adecuados
216. En todas as nosas institucións necesitamos desenvolver
e potenciar moito máis a nosa capacidade de acollida cordial, porque moitos dos
mozos que chegan fano nunha profunda situación de orfandade. E non me refiro a
determinados conflitos familiares, senón a unha experiencia que incumbe por
igual a nenos, novos e adultos, nais, pais e fillos. Para tantos orfos e orfas,
os nosos contemporáneos, nós mesmos quizais?, as comunidades como a parroquia e
a escola deberían ofrecer camiños de amor gratuíto e promoción, de afirmación e
crecemento. Moitos mozos séntense hoxe fillos do fracaso, porque os soños dos seus
pais e avós queimáronse na fogueira da inxustiza, da violencia social, do
sálvese quen poida. Canto desarraigamento! Se os mozos creceron nun mundo de
cinzas non é fácil que poidan soster o lume de grandes ilusións e proxectos. Se
creceron nun deserto baleiro de sentido, como poderán ter ganas de sacrificarse
para sementar? A experiencia de descontinuidade, de desarraigamento e a caída
das certezas básicas, fomentada na cultura mediática actual, provocan esa
sensación de profunda orfandade á cal debemos responder creando espazos
fraternos e atractivos onde se viva cun sentido.
217. Crear "fogar" en definitiva «é crear familia; é
aprender a sentirse unidos aos outros máis aló de vínculos utilitarios ou
funcionais, unidos de tal maneira que sintamos a vida un pouco máis humana.
Crear fogares, "casas de comuñón", é permitir que a profecía tome corpo e faga
as nosas horas e días menos inhóspitos, menos indiferentes e anónimos. É tecer
lazos que se constrúen con xestos sinxelos, cotiáns e que todos podemos realizar.
Un fogar, e sabémolo todos moi ben, necesita da colaboración de todos. Ninguén
pode ser indiferente ou alleo, xa que cada un é pedra necesaria na súa
construción. E iso implica pedirlle ao Señor que nos regale a graza de aprender
a ternos paciencia, de aprender a perdoarse; aprender todos os días a volver
empezar. E, cantas veces perdoar ou volver empezar? Setenta veces sete, todas
as que sexan necesarias. Crear lazos fortes esixe da confianza que se alimenta
todos os días da paciencia e o perdón. E así se produce o milagre de
experimentar que aquí se nace de novo, aquí todos nacemos de novo porque
sentimos actuante a caricia de Deus que nos posibilita soñar o mundo máis
humano e, por tanto, máis divino»[114].
218. Neste marco, nas nosas institucións necesitamos
ofrecerlles aos novos lugares propios que eles poidan acondicionar ao seu
gusto, e onde poidan entrar e saír con liberdade, lugares que os acollan e onde
poidan achegarse espontaneamente e con confianza ao encontro doutros mozos
tanto nos momentos de sufrimento ou de aburrimento, como cando desexen celebrar
as súas alegrías. Algo disto lograron algúns Oratorios e outros centros
xuvenís, que en moitos casos son o ambiente de amizades e de noivado, de
reencontros, onde poden compartir a música, a recreación, o deporte, e tamén a
reflexión e a oración con pequenos subsidios e diversas propostas. Deste xeito
ábrese paso ese indispensable anuncio persoa a persoa que non pode ser
substituído por ningún recurso nin estratexia pastoral.
219. «A amizade e as relacións, a miúdo tamén en grupos máis
ou menos estruturados, ofrecen a oportunidade de reforzar competencias sociais
e relacionales nun contexto no que non se avalía nin se xulga á persoa. A
experiencia de grupo constitúe á súa vez un recurso para compartir a fe e para
axudarse mutuamente no testemuño. Os mozos son capaces de guiar a outros mozos
e de vivir un verdadeiro apostolado entre os seus amigos»[115].
220. Isto non significa que se illen e perdan todo contacto
coas comunidades de parroquias, movementos e outras institucións eclesiais.
Pero eles se integraran mellor a comunidades abertas, vivas na fe, desexosas de
irradiar a Xesucristo, alegres, libres, fraternas e comprometidas. Estas
comunidades poden ser as canles onde eles sintan que é posible cultivar
preciosas relacións.
A pastoral
das institucións educativas
221. A escola é sen dúbida unha plataforma para achegarse
aos nenos e aos mozos. É un lugar privilexiado para a promoción da persoa, e
por isto a comunidade cristiá dedicoulle gran atención, xa sexa formando
docentes e dirixentes, como tamén instituyendo escolas propias, de todo tipo e
grao. Neste campo o Espírito suscitou innumerables carismas e testemuños de
santidade. Con todo, a escola necesita unha urxente autocrítica se vemos os resultados
que deixa a pastoral de moitas delas, unha pastoral concentrada na instrución
relixiosa que a miúdo é incapaz de provocar experiencias de fe perdurables.
Ademais, hai algúns colexios católicos que parecen estar organizados só para a
preservación. A fobia ao cambio fai que non poidan tolerar a incerteza e se
replieguen ante os perigos, reais ou imaxinarios, que todo cambio trae consigo.
A escola convertida nun "búnker" que protexe dos erros "de fóra", é a expresión
caricaturizada desta tendencia. Esa imaxe reflicte dun modo estremecedor o que
experimentan moitísimos mozos ao egresar dalgúns establecementos educativos:
unha insalvable inadecuación entre o que lles ensinaron e o mundo no cal lles
toca vivir. Aínda as propostas relixiosas e morais que recibiron non os
prepararon para confrontalas cun mundo que as ridiculiza, e non aprenderon
formas de orar e de vivir a fe que poidan ser facilmente sostidas no medio do
ritmo desta sociedade. En realidade, unha das alegrías máis grandes dun
educador prodúcese cando pode ver a un estudante constituírse a si mesmo como
unha persoa forte, integrada, protagonista e capaz de dar.
222. A escola católica segue sendo esencial como espazo de
evanxelización dos mozos. É importante ter en conta algúns criterios inspiradores
sinalados en Veritatis gaudium en vista a unha renovación e relanzamento das
escolas e universidades "en saída" misioneira, tales como: a experiencia do
kerygma, o diálogo a todos os niveis, a interdisciplinariedade e a
transdisciplinariedade, o fomento da cultura do encontro, a urxente necesidade
de "crear redes" e a opción polos últimos, por aqueles que a sociedade descarta
e refuga[116]. Tamén a capacidade de integrar os saberes da cabeza, o corazón e
as mans.
223. Por outra banda, non podemos separar a formación
espiritual da formación cultural. A Igrexa sempre quixo desenvolver para os
novos espazos para a mellor cultura. Non debe renunciar a facelo porque os
mozos teñen dereito a ela. E «hoxe en día, sobre todo, o dereito á cultura
significa protexer a sabedoría, é dicir, un saber humano e que humaniza. Con
demasiada frecuencia estamos condicionados por modelos de vida triviais e
efémeros que empuxan a perseguir o éxito a baixo custo, desacreditando o
sacrificio, inculcando a idea de que o estudo non é necesario se non dá
inmediatamente algo concreto. Non, o estudo serve para facerse preguntas, para
non ser anestesiado pola banalidade, para buscar sentido na vida. Débese
reclamar o dereito a que non prevalezan as moitas sereas que hoxe distraen
desta procura. Ulises, para non renderse ao canto das sereas, que seducían aos
mariñeiros e os facían estrelarse contra as rocas, atouse á árbore da nave e
tapou as orellas dos seus compañeiros de viaxe. En cambio, Orfeo, para
contrastar o canto das sereas, fixo outra cousa: entoou unha melodía máis
fermosa, que encantou ás sereas. Esta é a súa gran tarefa: responder os
refráns paralizantes do consumismo cultural con opcións dinámicas e fortes, coa
investigación, o coñecemento e o compartir»[117].
Distintos
ámbitos para desenvolvementos pastorais
224. Moitos mozos son capaces de aprender a gustar do
silencio e da intimidade con Deus. Tamén creceron os grupos que se reúnen a
adorar ao Santísimo ou a orar coa Palabra de Deus. Non hai que menosprezar aos
mozos coma se fosen incapaces de abrirse a propostas contemplativas. Só fai
falta atopar os estilos e as modalidades adecuadas para axudalos a iniciarse
nesta experiencia de tan alto valor. Con respecto aos ámbitos de culto e
oración, «en diversos contextos os mozos católicos piden propostas de oración e
momentos sacramentales que inclúan a súa vida cotiá nunha liturxia fresca,
auténtica e alegre»[118]. É importante aproveitar os momentos máis fortes do
ano litúrxico, particularmente a Semana Santa, Pentecostés e Nadal. Eles tamén
gozan doutros encontros festivos, que cortan a rutina e que axudan a
experimentar a alegría da fe.
225. Unha oportunidade única para o crecemento e tamén de
apertura ao don divino da fe e a caridade é o servizo: moitos mozos vense atraídos pola posibilidade de axudar a outros, especialmente a nenos e pobres.
A miúdo este servizo é o primeiro paso para descubrir ou redescubrir a vida
cristiá e eclesial. Moitos mozos cansan dos nosos itinerarios de formación
doctrinal, e mesmo espiritual, e ás veces reclaman a posibilidade de ser máis
protagonistas en actividades que fagan algo pola xente.
226. Non podemos esquecer as expresións artísticas, como o
teatro, a pintura, etc. «De todo peculiar é a importancia da música, que
representa un verdadeiro ambiente no que os mozos están constantemente
inmersos, así como unha cultura e unha linguaxe capaces de suscitar emocións e
de plasmar a identidade. A linguaxe musical representa tamén un recurso
pastoral, que interpela en particular a liturxia e a súa renovación»[119]. O
canto pode ser un gran estímulo para o camiñar dos mozos. Dicía san Agustín:
«Canta, pero camiña; alivia co canto o teu traballo, non ames a preguiza: canta
e camiña [...]. Ti, se avanzas, camiñas; pero avanza no ben, na recta fe, nas
boas obras: canta e camiña»[120].
227. «É igualmente significativa a relevancia que ten entre
os mozos a práctica deportiva, cuxas potencialidades en clave educativa e
formativa a Igrexa non debe subestimar, senón manter unha sólida presenza neste
campo. O mundo do deporte necesita ser axudado a superar as ambigüidades que o
golpean, como a mitificación dos campións, o sometemento a lóxicas comerciais e
a ideoloxía do éxito custe o que custe»[121]. Na base da experiencia deportiva
está «a alegría: a alegría de moverse, a alegría de estar xuntos, a alegría
pola vida e os dons que o Creador nos fai cada día»[122]. Por outra banda,
algúns Pais da Igrexa tomaron o exemplo das prácticas deportivas para convidar
os mozos a crecer na fortaleza e dominar a modorra ou a comodidade. San Basilio
Magno, dirixíndose aos mozos, tomaba o exemplo do esforzo que require o deporte
e así lles inculcaba a capacidade de sacrificarse para crecer nas virtudes:
«Tras miles e miles de sufrimentos e incrementar a súa fortaleza por moitos
métodos, tras suar moito en fatigosos exercicios ximnásticos [...] e levar no
demais, para non alargarme nas miñas palabras, unha existencia tal que a súa
vida antes da competición non é senón unha preparación para esta, [...] arrostran
todo tipo de fatigas e perigos para gañar a coroa [...]. E nós, que temos diante
uns premios da vida tan marabillosos en número e grandeza como para que sexan
imposibles de definir con palabras, durmindo a perna solta e vivindo en total
ausencia de perigos, viremos tomalos cunha man?»[123].
228. En moitos adolescentes e mozas esperta especial
atracción o contacto coa creación, e son sensibles cara ao coidado do ambiente,
como ocorre cos Scouts e con outros grupos que organizan xornadas de contacto
coa natureza, campamentos, camiñadas, expedicións e campañas ambientais. No
espírito de san Francisco de Asís, son experiencias que poden significar
un camiño para iniciarse na escola da fraternidade universal e na oración
contemplativa.
229. Estas e outras diversas posibilidades que se abren á
evanxelización dos mozos, non deberían facernos esquecer que, máis aló dos
cambios da historia e da sensibilidade dos mozos, hai agasallos de Deus que son
sempre actuais, que conteñen unha forza que transcende todas as épocas e todas
as circunstancias: a Palabra do Señor sempre viva e eficaz, a presenza de
Cristo na Eucaristía que nos alimenta, e o Sacramento do perdón que nos libera
e fortalece. Tamén podemos mencionar a inesgotable riqueza espiritual que
conserva a Igrexa no testemuño dos seus santos e no ensino dos grandes mestres
espirituais. Aínda que teñamos que respectar diversas etapas, e ás veces
necesitemos esperar con paciencia o momento xusto, non poderemos deixar de
convidar os mozos a estes mananciais de vida nova, non temos dereito a privalos
de tanto ben.
Unha
pastoral popular xuvenil
230. Ademais da pastoral habitual que realizan as parroquias
e os movementos, segundo determinados esquemas, é moi importante dar lugar a
unha "pastoral popular xuvenil", que ten outro estilo, outros tempos, outro
ritmo, outra metodoloxía. Consiste nunha pastoral máis ampla e flexible que
estimule, nos distintos lugares onde se moven os mozos reais, eses liderados
naturais e eses carismas que o Espírito Santo xa sementou entre eles. Trátase
ante todo de non porlles tantos obstáculos, normas, controis e marcos
obrigatorios a eses mozos crentes que son líderes naturais nos barrios e en
diversos ambientes. Só hai que acompañalos e estimulalos, confiando un pouco
máis na xenialidade do Espírito Santo que actúa como quere.
231. Falamos de líderes realmente "populares", non elitistas
ou clausurados en pequenos grupos de selectos. Para que sexan capaces de xerar
unha pastoral popular no mundo dos mozos fai falta que «aprendan a auscultar o
sentir do pobo, a constituírse nos seus voceiros e a traballar pola súa
promoción»[124]. Cando falamos de "pobo" non debe entenderse as estruturas da
sociedade ou da Igrexa, senón o conxunto de persoas que non camiñan como
individuos senón como o armazón dunha comunidade de todos e para todos, que non
pode deixar que os máis pobres e débiles queden atrás: «O pobo desexa que todos
participen dos bens comúns e por iso acepta adaptarse ao paso dos últimos para
chegar todos xuntos»[125]. Os líderes populares, entón, son aqueles que teñen a
capacidade de incorporar a todos, incluíndo na marcha xuvenil aos máis pobres,
débiles, limitados e feridos. Non lles teñen noxo nin medo aos mozos magoados e
crucificados.
232. Nesta mesma liña, especialmente cos mozos que non creceron
en familias ou institucións cristiás, e están nun camiño de lenta maduración,
temos que estimular o "ben posible"[126]. Cristo advertiunos que non
pretendamos que todo sexa só trigo (cf. Mt 13,24-30). Ás veces, por pretender
unha pastoral xuvenil aséptica, pura, marcada por ideas abstractas, afastada do
mundo e preservada de toda mancha, convertemos o Evanxeo nunha oferta
desabrida, incomprensible, afastada, separada das culturas xuvenís e apta
soamente para unha elite xuvenil cristiá que sente diferente, pero que en
realidade flota nun illamento sen vida nin fecundidade. Así, coa cizaña que
rexeitamos, arrincamos ou sufocamos miles de brotes que tentan crecer no medio
dos límites.
233. En lugar de «sufocalos cun conxunto de regras que dan
unha imaxe estreita e moralista do cristianismo, estamos chamados a investir na
súa audacia e a educalos para que asuman as súas responsabilidades, seguros de
que mesmo o erro, o fracaso e as crises son experiencias que poden fortalecer a
súa humanidade»[127].
234. No Sínodo exhortouse a construír unha pastoral xuvenil
capaz de crear espazos inclusivos, onde haxa lugar para todo tipo de mozos e
onde se manifeste realmente que somos unha Igrexa de portas abertas. Nin
sequera fai falta que alguén asuma completamente todos os ensinos da Igrexa
para que poida participar dalgúns dos nosos espazos para mozos. Basta unha
actitude aberta para todos os que teñan o desexo e a disposición de deixarse
atopar pola verdade revelada por Deus. Algunhas propostas pastorais poden supor
un camiño xa percorrido na fe, pero necesitamos unha pastoral popular xuvenil
que abra portas e ofreza espazo a todos e a cada un coas súas dúbidas, os seus
traumas, os seus problemas e a súa procura de identidade, os seus erros, a súa
historia, as súas experiencias do pecado e todas as súas dificultades.
235. Debe haber lugar tamén para «todos aqueles que teñen
outras visións da vida, profesan outros credos ou se declaran alleos ao
horizonte relixioso. Todos os mozos, sen exclusión, están no corazón de Deus e,
por tanto, no corazón da Igrexa. Recoñecemos con franqueza que non sempre esta
afirmación que resoa nos nosos beizos atopa unha expresión real na nosa acción
pastoral: con frecuencia quedamos encerrados nos nosos ambientes, onde a súa
voz non chega, ou nos dedicamos a actividades menos esixentes e máis
gratificantes, sufocando esa sa inquietude pastoral que nos fai saír das nosas
supostas seguridades. E iso que o Evanxeo pídenos ser audaces e queremos selo,
sen presunción e sen facer proselitismo, dando testemuño do amor do Señor e
tendendo a man a todos os mozos do mundo»[128].
236. A pastoral xuvenil, cando deixa de ser elitista e
acepta ser "popular", é un proceso lento, respectuoso, paciente, esperanzado,
incansable, compasivo. No Sínodo propúxose o exemplo dos discípulos de Emaús
(cf. Lc 24,13-35), que tamén pode ser un modelo do que ocorre na pastoral
xuvenil:
237. «Xesús camiña cos dous discípulos que non comprenderon
o sentido do sucedido e estanse afastando de Xerusalén e da comunidade. Para
estar na súa compañía, percorre o camiño con eles. Interrógaos e disponse a
unha paciente escoita da súa versión dos feitos para axudarlles a recoñecer o
que están a vivir. Despois, con afecto e enerxía, anúncialles a Palabra,
guiándoos a interpretar á luz das Escrituras os acontecementos que viviron.
Acepta a invitación a quedar con eles á tardiña: entra na súa noite. Na escoita, o seu corazón reconfórtase e a súa mente ilumínase, ao partir o pan
ábrense os seus ollos. Eles mesmos elixen emprender sen demora o camiño en
dirección oposta, para volver á comunidade e compartir a experiencia do
encontro con Xesús resucitado»[129].
238. As diversas manifestacións de piedade popular,
especialmente as peregrinacións, atraen a xente nova que non adoita inserirse
facilmente nas estruturas eclesiais, e son unha expresión concreta da confianza
en Deus. Estas formas de procura de Deus, presentes particularmente nos mozos
máis pobres, pero tamén nos demais sectores da sociedade, non deben ser
desprezadas senón alentadas e estimuladas. Porque a piedade popular «é unha
maneira lexítima de vivir a fe»[130] e é «expresión da acción misioneira
espontánea do Pobo de Deus»[131].
Sempre
misioneiros
239. Quero lembrar que non fai falta percorrer un longo
camiño para que os mozos sexan misioneiros. Aínda os máis débiles, limitados e
feridos poden selo á súa maneira, porque sempre hai que permitir que o ben se
comunique, aínda que conviva con moitas fraxilidades. Un mozo que vai a unha
peregrinación a pedirlle axuda á Virxe, e convida a un amigo ou compañeiro para
que o acompañe, con ese simple xesto está a realizar unha valiosa acción
misioneira. Xunto coa pastoral popular xuvenil hai, inseparablemente, unha
misión popular, incontrolable, que rompe todos os esquemas eclesiásticos.
Acompañémola, alentémosla, pero non pretendamos regulala demasiado.
240. Se sabemos escoitar o que nos está dicindo o Espírito,
non podemos ignorar que a pastoral xuvenil debe ser sempre unha pastoral
misioneira. Os mozos enriquécense moito cando vencen a timidez e atrévense a
visitar fogares, e dese modo toman contacto coa vida da xente, aprenden a mirar
máis aló da súa familia e do seu grupo, comezan a entender a vida dunha maneira
máis ampla. Ao mesmo tempo, a súa fe e o seu sentido de pertenza á Igrexa
fortalécense. As misións xuvenís, que adoitan organizarse nas vacacións logo
dun período de preparación, poden provocar unha renovación da experiencia de fe
e mesmo serios planteos vocacionais.
241. Pero os mozos son capaces de crear novas formas de
misión, nos ámbitos máis diversos. Por exemplo, xa que se moven tan ben nas
redes sociais, hai que convocalos para que as enchan de Deus, de fraternidade,
de compromiso.
O
acompañamento dos adultos
242. Os mozos necesitan ser respectados na súa liberdade,
pero tamén necesitan ser acompañados. A familia debería ser o primeiro espazo
de acompañamento. A pastoral xuvenil propón un proxecto de vida desde Cristo: a
construción dunha casa, dun fogar edificado sobre roca (cf. Mt 7,24-25). Ese
fogar, ese proxecto, para a maioría deles concretarase no matrimonio e na
caridade conxugal. Por iso é necesario que a pastoral xuvenil e a pastoral
familiar teñan unha continuidade natural, traballando de maneira coordinada e
integrada para poder acompañar adecuadamente o proceso vocacional.
243. A comunidade ten un rol moi importante no acompañamento
dos mozos, e é a comunidade decata a que debe sentirse responsable de
acollelos, motivalos, alentalos e estimulalos. Isto implica que se mire aos
mozos con comprensión, valoración e afecto, e non que llos xulgue
permanentemente ou se lles esixa unha perfección que non responde á súa idade.
244. No Sínodo «moitos fixeron notar a carencia de persoas
expertas e dedicadas ao acompañamento. Crer no valor teolóxico e pastoral da escoita
implica unha reflexión para renovar as formas coas que se exerce habitualmente
o ministerio presbiteral e revisar as súas prioridades. Ademais, o Sínodo
recoñece a necesidade de preparar consagrados e laicos, homes e mulleres, que
estean cualificados para o acompañamento dos mozos. O carisma da escoita que o
Espírito Santo suscita nas comunidades tamén podería recibir unha forma de
recoñecemento institucional para o servizo eclesial»[132].
245. Ademais hai que acompañar especialmente aos mozos que
se perfilan como líderes, para que poidan formarse e capacitarse. Os mozos que
se reuniron antes do Sínodo pediron que se desenvolvan «programas de liderado
xuvenil para a formación e continuo desenvolvemento de novos líderes. Algunhas
mulleres novas senten que fan falta maiores exemplos de liderado feminino
dentro da Igrexa e desexan contribuír cos seus dons intelectuais e profesionais
á Igrexa. Tamén cremos que os seminaristas, os relixiosos e as relixiosas
deberían ter unha maior capacidade para acompañar aos novos líderes»[133].
246. Os mesmos mozos describíronnos cales son as
características que eles esperan atopar nun acompañante, e expresárono con
moita claridade: «As calidades do devandito mentor inclúen: que sexa un
auténtico cristián comprometido coa Igrexa e co mundo; que busque
constantemente a santidade; que comprenda sen xulgar; que saiba escoitar
activamente as necesidades dos mozos e poida responderlles con xentileza; que
sexa moi bondadoso, e consciente de si mesmo; que recoñeza os seus límites e
que coñeza a alegría e o sufrimento que todo camiño espiritual leva. Unha
característica especialmente importante nun mentor, é o recoñecemento da súa
propia humanidade. Que son seres humanos que cometen erros: persoas
imperfectas, que se recoñecen pecadores perdoados. Algunhas veces, os mentores
son postos sobre un pedestal, e por iso cando caen provocan un impacto
devastador na capacidade dos mozos para involucrarse na Igrexa. Os mentores non
deberían levar aos mozos a ser seguidores pasivos, senón máis ben a camiñar ao
seu lado, deixándolles ser os protagonistas do seu propio camiño. Deben
respectar a liberdade que o mozo ten no seu proceso de discernimiento e
ofrecerlles ferramentas para que o fagan ben. Un mentor debe confiar
sinceramente na capacidade que ten cada mozo de poder participar na vida da
Igrexa. Por iso, un mentor debe simplemente plantar a semente da fe nos mozos,
sen querer ver inmediatamente os froitos do traballo do Espírito Santo. Este
papel non debería ser exclusivo dos sacerdotes e da vida consagrada, senón que
os laicos deberían poder igualmente exercelo. Por último, todos estes mentores
deberían beneficiarse dunha boa formación permanente»[134].
247. Sen dúbida as institucións educativas da Igrexa son un
ámbito comunitario de acompañamento que permite orientar a moitos mozos, sobre
todo cando «tratan de acoller a todos os mozos, independentemente das súas
opcións relixiosas, proveniencia cultural e situación persoal, familiar ou
social. Deste xeito a Igrexa dá unha achega fundamental á educación integral
dos mozos nas partes máis diversas do mundo»[135]. Reducirían indebidamente a
súa función se establecesen criterios ríxidos para o ingreso de estudantes ou
para a súa permanencia nelas, porque privarían a moitos mozos dun acompañamento
que lles axudaría a enriquecer a súa vida.
[111] DF 123.
[112] A
esencia do cristianismo, ed. Cristiandade, Madrid 2002, 17.
[113] N. 165:
AAS 105 (2013), 1089.
[114]
Discurso na visita ao Fogar Bo Samaritano en Panamá (27 xaneiro 2019):
L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2019), p. 16.
[115] DF 36.
[116] Cf. Const. ap. Veritatis gaudium (8 decembro
2017), 4: AAS 110 (2018), 7-8.
[117]
Discurso no encontro cos estudantes e o mundo académico en Praza San Domenico
de Bolonia (1 outubro 2017): AAS 109 (2017), 1115.
[118] DF 51.
[119] Ibíd.,
47.
[120] Sermo
256, 3: PL 38, 1193.
[121] DF 47.
[122]
Discurso a unha delegación de "Special Olympics International" (16 febreiro
2017): L'Osservatore Romano (17 febreiro 2017), p. 8.
[123] Carta
aos mozos, VIII, 11-12: PG 31, 580.
[124]
Conferencia Episcopal Arxentina, Declaración de San Miguel, Bos Aires 1969,
X, 1.
[125] Rafael
Tello, A nova evanxelización, Tomo II (Anexos I e II), Bos Aires 2013, 111.
[126] Cf. Exhort. ap. Evangelii gaudium (24 novembro
2013), 44-45: AAS 105 (2013), 1038-1039.
[127] DF 70.
[128] Ibíd., 117.
[129] Ibíd., 4.
[130] Exhort. ap. Evangelii gaudium (24 novembro 2013), 124: AAS 105 (2013),
1072.
[131] Ibíd.,
122: 1071.
[132] DF 9.
[133]
Documento da Reunión pre-sinodal para a preparación da XV Asemblea Xeral
Ordinaria do Sínodo dos Bispos (24 marzo 2018), 12.
[134] Ibíd., 10.
[135] DF 15.
Comentarios
Publicar un comentario