CHRISTUS VIVIT: EXHORTACIÓN APOSTÓLICA POSTSINODAL Á MOCIDADE
EXHORTACIÓN APOSTÓLICA POSTSINODAL
CHRISTUS VIVIT
DO SANTO PAI FRANCISCO
Á MOCIDADE E A TODO O POBO DE DEUS
1. Vive Cristo, esperanza nosa, e El é a máis fermosa
mocidade deste mundo. Todo o que El toca vólvese novo, faise novo, énchese de
vida. Entón, as primeiras palabras que quero dirixir a cada un dos mozos
cristiáns son: El vive e quérete vivo!
2. El está en ti, El está contigo e nunca se vai. Por máis
que te afastes, alí está o Resucitado, chamándote e esperándote para volver
empezar. Cando te sintas avellentado pola tristeza, os rancores, os medos, as
dúbidas ou os fracasos, El estará alí para devolverche a forza e a esperanza.
3. A todos os mozos cristiáns escríbolles con agarimo esta
Exhortación apostólica, é dicir, unha carta que lembra algunhas conviccións da
nosa fe e que ao mesmo tempo alenta a crecer na santidade e no compromiso coa
propia vocación. Pero posto que é un fito dentro dun camiño sinodal, diríxome
ao mesmo tempo a todo o Pobo de Deus, aos seus pastores e aos seus fieis, porque
a reflexión sobre os mozos e para os mozos convócanos e estimúlanos a todos.
Por conseguinte, nalgúns parágrafos falarei directamente aos mozos e noutros
ofrecerei formulacións máis xerais para o discernimiento eclesial.
4. Deixeime inspirar pola riqueza das reflexións e diálogos
do Sínodo do ano pasado. Non poderei recoller aquí todas as achegas que
vostedes poderán ler no Documento final, pero tratei de asumir na redacción
desta carta as propostas que me pareceron máis significativas. Dese modo, a miña
palabra estará cargada de miles de voces de crentes de todo o mundo que fixeron
chegar as súas opinións ao Sínodo. Aínda os mozos non crentes, que quixeron
participar coas súas reflexións, propuxeron cuestións que me expuxeron novas
preguntas.
Capítulo primeiro:
Que di a Palabra de Deus sobre os mozos?
Que di a Palabra de Deus sobre os mozos?
5. Rescatemos algúns tesouros das Sagradas Escrituras, onde
varias veces se fala dos mozos e de como o Señor sae ao seu encontro.
No Antigo
Testamento
6. Nunha época en que os mozos contaban pouco, algúns textos
mostran que Deus mira con outros ollos. Por exemplo, vemos que Xosé era un dos
máis pequenos da familia (cf. Xn 37,2-3). Con todo, Deus comunicáballe cousas
grandes en soños e superou a todos os seus irmáns en importantes tarefas cando
tiña un vinte anos (cf. Xn 37-47).
7. En Guideón, recoñecemos a sinceridade dos mozos, que non
afán a edulcorar a realidade. Cando se lle dixo que o Señor estaba con el,
respondeu: «Se Iavé está connosco, por que nos acontece todo isto?» (Xc 6,13).
Pero Deus non se molestou por ese reproche e redobrou a aposta por el: «Vai con
esa forza que tes e salvarás a Israel» (Xc 6,14).
8. Samuel era un rapaz inseguro, pero o Señor se comunicaba con el. Grazas ao consello dun adulto, abriu o seu corazón para
escoitar o chamado de Deus: «Fala Señor, que o teu servo escoita» (1 S 3,9-10).
Por iso foi un gran profeta que interveu en momentos importantes da súa patria.
O rei Saúl tamén era un mozo cando o Señor chamouno a cumprir a súa misión (cf.
1 S 9,2).
9. O rei David foi elixido sendo un raparigo. Cando o
profeta Samuel estaba a buscar ao futuro rei de Israel, un home presentoulle
como candidatos aos seus fillos maiores e máis experimentados. Pero o profeta
dixo que o elixido era o mozo David, que coidaba as ovellas (cf. 1 S
16,6-13), porque «o home mira as aparencias, pero Deus mira o corazón» (v. 7).
A gloria da mocidade está no corazón máis que na forza física ou na impresión
que un provoca nos demais.
10. Salomón, cando tivo que suceder ao seu pai, sentiu perdido
e dixo a Deus: «Sendo eu un rapaz pequeno que non sabe nin conducirse» (1
R 3,7). Con todo, a audacia da mocidade moveuno a pedir a Deus a sabedoría e
entregouse á súa misión. Algo semellante ocorreulle ao profeta Xeremías,
chamado a espertar ao seu pobo sendo moi novo. No seu temor dixo: «Ai, meu Señor, Deus!
Repara en que non sei falar, que son un rapaz» (Xr 1,6). Pero o Señor
pediulle que non dixese iso (cf. Xr 1,7), e agregou: «Non lles teñas medo, eu estou contigo para te salvar» (Xr 1,8). A entrega do profeta Xeremías
á súa misión mostra o que é posible se se unen a frescura da mocidade e a forza
de Deus.
11. Unha mociña xudía, que estaba ao servizo do militar
estranxeiro Naamán, interveu con fe para axudalo a curarse da súa enfermidade
(cf. 2 R 5,2-6). A moza Rut foi un exemplo de xenerosidade ao quedar coa súa
sogra caída en desgraza (cf. Rt 1,1-18), e tamén mostrou a súa audacia para
saír adiante na vida (cf. Rt 4,1-17).
No Novo
Testamento
12. Conta unha parábola de Xesús (cf. Lc 15,11-32) que o
fillo "máis novo" quixo irse da casa paterna cara a un país afastado (cf. vv.
12-13). Pero os seus soños de autonomía convertéronse en libertinaxe e
desenfreo (cf. v. 13) e probou o duro da soidade e da pobreza (cf. vv. 14-16).
Con todo, soubo recapacitar para empezar de novo (cf. vv. 17-19) e decidiu
levantarse (cf. v. 20). É propio do corazón novo disporse ao cambio, ser capaz
de volver levantarse e deixarse ensinar pola vida. Como non acompañar ao fillo
nese novo intento? Pero o irmán maior xa tiña o corazón avellentado e deixouse
posuír pola avidez, o egoísmo e a envexa (cf. vv. 28-30). Xesús eloxia ao mozo
pecador que retoma o bo camiño máis que ao que se cre fiel pero non vive o
espírito do amor e da misericordia.
13. Xesús, o eternamente novo, quere regalarnos un corazón
sempre novo. A Palabra de Deus pídenos: «Purificádevos do vello fermento, para serdes unha masa nova» (1 Co 5,7). Ao mesmo tempo convídanos a desposuírnos do «home vello»
para revestirnos do home «novo» (cf. Col 3,9.10)[1]. E cando explica o que é
revestirse desa mocidade «que se vai renovando» (v. 10) di que é ter «revestídevos de sentimentos de misericordia, de bondade, de humildade, de sinxeleza, de tolerancia. Aturádevos uns ós outros e perdoádevos, cando un teña queixa doutro.» (Col
3,12-13). Isto significa que a verdadeira mocidade é ter un corazón capaz de
amar. En cambio, o que avellenta a alma é todo o que nos separa dos demais. Por
iso conclúe: «Por riba de todo isto, cinguídevos co amor, que é o lazo que todo o une e leva a perfección.» (Col 3,14).
14. Advirtamos que a Xesús non caía ben que as persoas
adultas mirasen despectivamente aos máis novos ou os tivesen ao seu servizo de
maneira despótica. Ao contrario, El pedía: «que o maior entre vós sexa coma o máis pequeno» (Lc 22,26). Para El a idade non establecía privilexios, e que
alguén tivese menos anos non significaba que valese menos ou que tivese menor
dignidade.
15. A Palabra de Deus di que aos mozos hai que tratalos
«como a irmáns» (1 Tm 5,1), e recomenda aos pais: «Pais non asoballedes os vosos fillos, para que non saian coitados.» (Col 3,21). Un mozo non pode estar
desanimado, o seu é soñar cousas grandes, buscar horizontes amplos, atreverse a
máis, querer comerse o mundo, ser capaz de aceptar propostas desafiantes e
desexar achegar o mellor de si para construír algo mellor. Por iso insisto aos
mozos que non se deixen roubar a esperanza, e a cada un repítolle: «que ninguén
faga pouco de ti por seres tan novo» (1 Tm 4,12).
16. Con todo, ao mesmo tempo aos mozos recoméndaselles:
«Habedes ser ben guiados cos responsables» (1 P 5,5). A Biblia sempre convida a un profundo
respecto cara aos anciáns, porque albergan un tesouro de experiencia, probaron
os éxitos e os fracasos, as alegrías e as grandes angustias da vida, as
ilusións e os desencantos, e no silencio do seu corazón gardan tantas historias
que nos poden axudar a non equivocarnos nin enganarnos por falsos espellismos.
A palabra dun ancián sabio convida a respectar certos límites e a saber
dominarse a tempo: «Exhorta tamén ós novos a seren asisados» (Tt 2,6). Non fai ben caer nun culto á mocidade, ou nunha actitude
xuvenil que despreza aos demais polos seus anos, ou porque son doutra época.
Xesús dicía que a persoa sabia é capaz de sacar do arcón tanto o novo como o
vello (cf. Mt 13,52). Un mozo sabio ábrese ao futuro, pero sempre é capaz de
rescatar algo da experiencia dos outros.
17. No Evanxeo de Marcos aparece unha persoa que, cando
Xesús lle lembra os mandamentos, di: «Todas esas cousas gardeinas desde a miña mocidade.» (10,20).
Xa o dicía o Salmo: «Ti es a miña esperanza Señor, a miña confianza desde a mocidade [...] Desde a mocidade ensínasme ti, Deus,e aínda hoxe eu canto os teus prodixios.»
(71,5.17). Non hai que arrepentirse de gastar a mocidade sendo bos, abrindo o
corazón ao Señor, vivindo doutra maneira. Nada diso quítanos a mocidade, senón
que a fortalece e a renova: «Renova coma a da aguia a túa mocidade.» (Sal 103,5).
Por iso san Agustín laiábase: «Tarde ameiche, fermosura tan antiga e tan
nova! Tarde ameiche!»[2]. Pero aquel home rico, que fora fiel a Deus na súa
mocidade, deixou que os anos lle quitasen os soños, e preferiu seguir apegado
aos seus bens (cf. Mc 10,22).
18. En cambio, no Evanxeo de Mateo aparece un mozo (cf. Mt
19,20.22) que se achega a Xesús para pedir máis (cf. v. 20), con ese espírito
aberto dos mozos, que busca novos horizontes e grandes desafíos. En realidade o
seu espírito non era tan novo, porque xa se aferrou ás riquezas e ás
comodidades. El dicía da boca para fóra que quería algo máis, pero cando Xesús lle pediu que fose xeneroso e repartise os seus bens, deuse conta de que era
incapaz de desprenderse do que tiña. Finalmente, «oíndo estas cousas o mozo marchou moi aflixido» (v. 22). Renunciara á súa mocidade.
19. O Evanxeo tamén nos fala dunhas mozas prudentes, que
estaban preparadas e atentas, mentres outras vivían distraídas e adormentadas
(cf. Mt 25,1-13). Porque un pode pasar a súa mocidade distraído, voando pola
superficie da vida, adormentado, incapaz de cultivar relacións profundas e de
entrar no máis fondo da vida. Dese modo prepara un futuro pobre, sen
substancia. Ou un pode gastar a súa mocidade para cultivar cousas belas e
grandes, e así prepara un futuro cheo de vida e de riqueza interior.
20. Se perdiches o vigor interior, os soños, o entusiasmo, a
esperanza e a xenerosidade, diante túa preséntase Xesús como se presentou ante
o fillo morto da viúva, e con toda a súa potencia de Resucitado o Señor
exhórtache/exhótache: «Rapaz, falo contigo: érguete!» (Lc 7,14).
21. Sen dúbida hai moitos outros textos da Palabra de Deus
que poden iluminarnos acerca desta etapa da vida. Recolleremos algúns deles nos
próximos capítulos.
[1] A mesma palabra grega que se traduce como "novo" utilízase para expresar "mozo".
[2] Confesións, X, 27: PL 32, 795.
[3] S. Ireneo, Contra as herexías, II, 22,4: PG 7, 784.
Capítulo segundo: Xesucristo sempre novo
22. Xesús é «novo entre os mozos para ser exemplo dos mozos
e consagralos ao Señor»[3]. Por iso o Sínodo dixo que «a mocidade é unha etapa
orixinal e estimulante da vida, que o propio Xesús viviu, santificándoa»[4].
Que nos conta o Evanxeo acerca da mocidade de Xesús?
A mocidade
de Xesús
23. O Señor «entregou a alma» (Mt 27,50) nunha cruz
cando tiña pouco máis de 30 anos de idade (cf. Lc 3,23). É importante tomar
conciencia de que Xesús foi un mozo. Deu a súa vida nunha etapa que hoxe se
define como a dun adulto novo. Na plenitude da súa mocidade comezou a súa
misión pública e así «brillou unha alborada» (Mt 4,16), sobre todo cando deu a
súa vida até o fin. Este final non era improvisado, senón que toda a súa
mocidade foi unha preciosa preparación, en cada un dos seus momentos, porque
«todo na vida de Xesús é signo do seu misterio»[5] e «toda a vida de Cristo é
misterio de Redención»[6].
24. O Evanxeo non fala da nenez de Xesús, pero si nos narra
algúns acontecementos da súa adolescencia e mocidade. Mateo sitúa este período
da mocidade do Señor entre dous acontecementos: o regreso da súa familia a
Nazaret, despois do tempo de exilio, e o seu bautismo no Xordán, onde comezou a
súa misión pública. As últimas imaxes de Xesús neno son as dun pequeno
refuxiado en Exipto (cf. Mt 2,14-15) e posteriormente as dun repatriado en
Nazaret (cf. Mt 2,19-23). As primeiras imaxes de Xesús, mozo adulto, son as que
nolo presentan no gentío xunto ao río Xordán, para facerse bautizar polo seu
primo Xoán o Bautista, como uno máis do seu pobo (cf. Mt 3,13-17).
25. Este bautismo non era como o noso, que nos introduce na
vida da graza, senón que foi unha consagración antes de comezar a gran misión
da súa vida. O Evanxeo di que o seu bautismo foi motivo da alegría e do
beneplácito do Pai: «Ti es o meu Fillo benquerido» (Lc 3,22). Deseguido Xesús
apareceu cheo do Espírito Santo e foi conducido polo Espírito ao deserto. Así
estaba preparado para saír a predicar e a facer prodixios, para liberar e sanar
(cf. Lc 4,1-14). Cada mozo, cando senta o chamado a cumprir unha misión nesta
terra, está convidado a recoñecer no seu interior esas mesmas palabras que lle
di o Pai Deus: «Ti es o meu fillo benquerido».
26. Entre estes relatos, atopamos un que mostra a Xesús en
plena adolescencia. É cando regresou cos seus pais a Nazaret, despois que eles
o perderon e o atoparon no Templo (cf. Lc 2,41-51). Alí di que «vivía baixo a súa autoridade» (cf. Lc 2,51), porque non renegaba da súa familia. Despois, Lucas
agrega que Xesús «medraba en estatura, sabedoría e graza diante Deus e mais os homes» (Lc
2,52). É dicir, estaba a ser preparado, e nese período ía profundando a súa
relación co Pai e cos demais. San Xoán Paulo II explicaba que non crecía só
fisicamente, senón que se deu tamén en Xesús un «crecemento espiritual», porque
«a plenitude de graza en Xesús era relativa á idade: había sempre plenitude,
pero unha plenitude crecente co crecer da idade»[7].
27. Con estes datos evanxélicos podemos dicir que, na súa
etapa de moza, Xesús foise «formando», foise preparando para cumprir o proxecto
que o Pai tiña. A súa adolescencia e a súa mocidade orientárono a esa misión
suprema.
28. Na adolescencia e na mocidade, a súa relación co Pai era
a do Fillo amado, atraído polo Pai, crecía ocupándose das súas cousas: «Non
sabíades que eu teño que estar na casa de meu Pai?» (Lc 2,49). Con todo, non hai
que pensar que Xesús fose un adolescente solitario ou un mozo ensimesmado. A
súa relación coa xente era a dun mozo que compartía toda a vida dunha familia
ben integrada no pobo. Aprendeu o traballo do seu pai e logo substituíuno como
carpinteiro. Por iso, no Evanxeo unha vez chámaselle «o fillo do carpinteiro»
(Mt 13,55) e outra vez sinxelamente «o carpinteiro» (Mc 6,3). Este detalle
mostra que era un rapaz máis do seu pobo, que se relacionaba con toda
normalidade. Ninguén o miraba como un mozo raro ou separado dos demais.
Precisamente por esta razón, cando Xesús saíu a predicar, a xente non se
explicaba de onde sacaba esa sabedoría: «Non é este o fillo de Xosé?» (Lc
4,22).
29. O feito é que «Xesús tampouco creceu nunha relación
pechada e absorbente con María e con Xosé, senón que se movía gustosamente na
familia ampliada, que incluía aos parentes e amigos»[8]. Así entendemos por que
os seus pais, cando regresaban da peregrinación a Xerusalén, estaban tranquilos
pensando que o mociño de doce anos (cf. Lc 2,42) camiñaba libremente entre a
xente, aínda que non o visen durante un día enteiro: «Coidando que iría na comitiva, fixeron unha xornada de camiño; entón buscárono entre os parentes e coñecidos.» (Lc 2,44). Certamente, pensaban que Xesús
estaba alí, indo e vindo entre os demais, chanceando con outros da súa idade,
escoitando as narracións dos adultos e compartindo as alegrías e as tristezas
da caravana. O termo grego utilizado por Lucas para a caravana de peregrinos,
synodía, indica precisamente esta "comunidade en camiño" da que forma
parte a sagrada familia. Grazas á confianza dos seus pais, Xesús móvese
libremente e aprende a camiñar con todos os demais.
A súa
mocidade ilumínanos
30. Estes aspectos da vida de Xesús poden resultar
inspiradores para todo mozo que crece e se prepara para realizar a súa misión.
Isto implica madurar na relación co Pai, na conciencia de ser un máis da
familia e do pobo, e na apertura a ser colmado polo Espírito e conducido a
realizar a misión que Deus encomenda, a propia vocación. Nada disto debería ser
ignorado na pastoral xuvenil, para non crear proxectos que illen aos mozos da
familia e do mundo, ou que os convertan nunha minoría selecta e preservada de
todo contaxio. Necesitamos máis ben proxectos que os fortalezan, os acompañen e os lancen ao encontro cos demais, ao servizo xeneroso, á misión.
31. Xesús non vos ilumina a vós, mozos, de lonxe ou
desde fóra, senón desde a súa propia mocidade, que comparte con vostedes. É moi
importante contemplar ao Xesús novo que nos mostran os evanxeos, porque El foi
verdadeiramente un de vós, e nel pódense recoñecer moitas notas dos
corazóns novos. Vémolo, por exemplo, nas seguintes características: «Xesús tiña
unha confianza incondicional no Pai, coidou a amizade cos seus discípulos, e
mesmo nos momentos críticos permaneceu fiel a eles. Manifestou unha profunda
compaixón polos máis débiles, especialmente os pobres, os enfermos, os
pecadores e os excluídos. Tivo a valentía de enfrontarse ás autoridades
relixiosas e políticas do seu tempo; viviu a experiencia de sentirse
incomprendido e descartado; sentiu medo do sufrimento e coñeceu a fraxilidade
da paixón; dirixiu a súa mirada ao futuro abandonándose nas mans seguras do Pai
e á forza do Espírito. En Xesús todos os mozos poden recoñecerse»[9].
32. Por outra banda, Xesús resucitou e quérenos facer
partícipes da novidade da súa resurrección. El é a verdadeira mocidade dun
mundo envellecido, e tamén é a mocidade dun universo que espera con «dores de
parto» (Rm 8,22) ser revestido coa súa luz e coa súa vida. Preto del podemos
beber do verdadeiro manancial, que mantén vivos os nosos soños, os nosos proxectos,
os nosos grandes ideais, e que nos lanza ao anuncio da vida que vale a pena. En
dous detalles curiosos do evanxeo de Marcos pode advertirse o chamado á
verdadeira mocidade dos resucitados. Por unha banda, na paixón do Señor aparece
un mozo medorento que tentaba seguir a Xesús pero que fuxiu espido (cf. Mc
14,51-52), un mozo que non tivo a forza de arriscalo todo por seguir ao Señor.
En cambio, xunto ao sepulcro baleiro, vemos a un mozo «vestido cunha túnica
branca» (16,5) que convidaba a perder o temor e anunciaba o gozo da
resurrección (cf. 16,6-7).
33. O Señor chámanos a acender estrelas na noite doutros
mozos, convídanos a mirar os verdadeiros astros, eses signos tan variados que
El nos dá para que non quedemos quietos, senón que imitemos ao sementador que
miraba as estrelas para poder arar o campo. Deus acéndenos estrelas para que
sigamos camiñando: «As estrelas refulxiron ledas nos seus escondedoiros. El chamounas e respondéronlle.» (Ba 3,34-35). Pero Cristo mesmo é para nós a gran luz de
esperanza e de guía na nosa noite, porque El é «o luceiro brillante da mañá» (Ap
22,16).
A mocidade
da Igrexa
34. Ser novo, máis que unha idade é un estado do corazón.
Por iso é polo que unha institución tan antiga como a Igrexa pode renovarse e
volver ser nova en diversas etapas da súa larguísima historia. En realidade,
nos seus momentos máis tráxicos sente o chamado a volver ao esencial do
primeiro amor. Lembrando esta verdade, o Concilio Vaticano II expresaba que
«rica nun longo pasado, sempre vivo nela e marchando cara á perfección humana
no tempo e cara aos obxectivos últimos da historia e da vida, é a verdadeira
mocidade do mundo». Nela é posible sempre atopar a Cristo «o compañeiro e amigo
dos mozos»[10].
Unha Igrexa
que se deixa renovar
35. Pidamos ao Señor que libere á Igrexa dos que queren
avellentarla, esclerotizarla no pasado, detela, volvela inmóbil. Tamén pidamos
que a libere doutra tentación: crer que é novo porque cede a todo o que o mundo
lle ofrece, crer que se renova porque esconde a súa mensaxe e se mimetiza cos
demais. Non. É novo cando é ela mesma, cando recibe a forza sempre nova da
Palabra de Deus, da Eucaristía, da presenza de Cristo e da forza do seu
Espírito cada día. É novo cando é capaz de volver unha e outra vez á súa fonte.
36. É certo que os membros da Igrexa non temos que ser
"bichos raros". Todos teñen que sentirnos irmáns e próximos, como os Apóstolos,
que «eran ben vistos polo pobo» (Ftos 2,47; cf. 4,21.33; 5,13). Pero ao
mesmo tempo temos que atrevernos a ser distintos, a mostrar outros soños que
este mundo non ofrece, a testemuñar a beleza da xenerosidade, do servizo, da
pureza, da fortaleza, do perdón, da fidelidade á propia vocación, da oración,
da loita pola xustiza e o ben común, do amor aos pobres, da amizade social.
37. A Igrexa de Cristo sempre pode caer na tentación de
perder o entusiasmo porque xa non escoita a chamada do Señor ao risco da fe, a
dalo todo sen medir os perigos, e volve buscar falsas seguridades mundanas. Son
precisamente os mozos os que poden axudala a manterse nova, a non caer na
corrupción, a non quedar, a non enorgullecerse, a non converterse en seita, a
ser máis pobre e testemuñal, a estar preto dos últimos e descartados, a loitar
pola xustiza, a deixarse interpelar con humildade. Eles poden achegarlle á
Igrexa a beleza da mocidade cando estimulan a capacidade «de alegrarse co que
comeza, de darse sen recompensa, de renovarse e de partir de novo para novas
conquistas»[11].
38. Quen xa non somos novos, necesitamos ocasións para ter
preto a voz e o estímulo deles, e «a proximidade crea as condicións para que a
Igrexa sexa un espazo de diálogo e testemuño de fraternidade que fascine»[12].
Fainos falta crear máis espazos onde resoe a voz dos mozos: «A escoita fai
posible un intercambio de dons, nun contexto de empatía [...]. Ao mesmo tempo,
pon as condicións para un anuncio do Evanxeo que chegue verdadeiramente ao
corazón, de modo incisivo e fecundo»[13].
Unha Igrexa
atenta aos signos dos tempos
39. «Para moitos mozos Deus, a relixión e a Igrexa son palabras
baleiras, en cambio son sensibles á figura de Xesús, cando vén presentada de
modo atractivo e eficaz»[14]. Por iso é necesario que a Igrexa non estea
demasiado pendente de si mesma senón que reflicta sobre todo a Xesucristo. Isto
implica que recoñeza con humildade que algunhas cousas concretas deben cambiar,
e para iso necesita tamén recoller a visión e aínda as críticas dos mozos.
40. No Sínodo recoñeceuse «que un número consistente de
mozos, por razóns moi distintas, non piden nada á Igrexa porque non a
consideran significativa para a súa existencia. Algúns, mesmo, piden
expresamente que se lles deixe en paz, xa que senten a súa presenza como
molesta e até irritante. Esta petición con frecuencia non nace dun desprezo
acrítico e impulsivo, senón que afunde as súas raíces en razóns serias e
comprensibles: os escándalos sexuais e económicos; a falta de preparación dos
ministros ordenados que non saben captar adecuadamente a sensibilidade dos
mozos; o pouco coidado na preparación da homilía e na explicación da Palabra de
Deus; o papel pasivo asignado aos mozos dentro da comunidade cristiá; a
dificultade da Igrexa para dar razón das súas posicións doctrinales e éticas á
sociedade contemporánea»[15].
41. Aínda que hai mozos que gozan cando ven unha Igrexa que
se manifesta humildemente segura dos seus dons e tamén capaz de exercer unha
crítica leal e fraterna, outros mozos reclaman unha Igrexa que escoite máis,
que non pase condenando ao mundo. Non queren ver a unha Igrexa calada e
tímida, pero tampouco que estea sempre en guerra por dous ou tres temas que a
obsesionan. Para ser crible ante os mozos, ás veces necesita recuperar a
humildade e sinxelamente escoitar, recoñecer no que din os demais algunha luz
que a axude a descubrir mellor o Evanxeo. Unha Igrexa á defensiva, que perde a
humildade, que deixa de escoitar, que non permite que a cuestionen, perde a
mocidade e convértese nun museo. Como poderá acoller desa maneira os soños dos
mozos? Aínda que teña a verdade do Evanxeo, iso non significa que a comprendeu
plenamente; máis ben ten que crecer sempre na comprensión dese tesouro
inesgotable [16].
42. Por exemplo, unha Igrexa demasiado medorenta e
estruturada pode ser permanentemente crítica ante todos os discursos sobre a
defensa dos dereitos das mulleres, e sinalar constantemente os riscos e os
posibles erros deses reclamos. En cambio, unha Igrexa viva pode reaccionar
prestando atención ás lexítimas reivindicacións das mulleres que piden máis
xustiza e igualdade. Pode lembrar a historia e recoñecer unha longa trama de
autoritarismo por parte dos homes, de sometemento, de diversas formas de
escravitude, de abuso e de violencia machista. Con esta mirada será capaz de
facer seus estes reclamos de dereitos, e dará o seu achegue con convicción para
unha maior reciprocidad entre homes e mulleres, aínda que non estea de acordo
con todo o que propoñan algúns grupos feministas. Nesta liña, o Sínodo quixo
renovar o compromiso da Igrexa «contra toda clase de discriminación e violencia
sexual»[17]. Esa é a reacción dunha Igrexa que se mantén nova e que se deixa
cuestionar e impulsar pola sensibilidade dos mozos.
María, a
rapaza de Nazaret
43. No corazón da Igrexa resplandece María. Ela é o gran
modelo para unha Igrexa nova, que quere seguir a Cristo con frescura e docilidade.
Cando era moi nova, recibiu o anuncio do anxo e non se privou de facer
preguntas (cf. Lc 1,34). Pero tiña unha alma dispoñible e dixo: «Velaquí a escrava do Señor» (Lc 1,38).
44. «Sempre chama a atención a forza do "si" de María nova.
A forza dese "fágase" que lle dixo ao anxo. Foi unha cousa distinta a unha
aceptación pasiva ou resignada. Foi algo distinto a un "si" como dicindo: bo,
imos probar a ver que pasa. María non coñecía esa expresión: imos ver que pasa.
Era decidido, soubo de que se trataba e dixo "si", sen voltas. Foi algo máis,
foi algo distinto. Foi o "si" de quen quere comprometerse e o que quere
arriscar, de quen quere apostalo todo, sen máis seguridade que a certeza de
saber que era portadora dunha promesa. E eu pregunto a cada un de vostedes.
senten portadores dunha promesa? Que promesa teño no corazón para levar
adiante? María tería, sen dúbidas, unha misión difícil, pero as dificultades
non eran unha razón para dicir "non". Seguro que tería complicacións, pero non
serían as mesmas complicacións que se producen cando a covardía paralízanos por
non ter todo claro ou asegurado de antemán. María non comprou un seguro de
vida! María xogoulla e por iso é forte, por iso é unha influencer, é a
influencer de Deus! O "si" e as ganas de servir foron máis fortes que as
dúbidas e as dificultades»[18].
45. Sen ceder a evasións nin espellismos, «ela soubo
acompañar a dor do seu Fillo [...] sostelo na mirada, acubillalo co corazón. Dor
que sufriu, pero non a resignou. Foi a muller forte do "si", que sostén e
acompaña, acubilla e abraza. Ela é a gran custodia da esperanza [...]. Dela
aprendemos a dicir "si" na testaruda paciencia e creatividade daqueles que non
se achican e volven comezar»[19].
46. María era a moza de alma grande que se estremecía de
alegría (cf. Lc 1,47), era a mociña cos ollos iluminados polo Espírito Santo
que contemplaba a vida con fe e gardaba todo no seu corazón de rapaza (cf. Lc
2,19.51). Era a inquieta, a que se pon continuamente en camiño, que cando soubo
que a súa curmá a necesitaba non pensou nos seus propios proxectos, senón que
saíu cara á montaña «con moita présa» (Lc 1,39).
47. E se facía falta protexer ao seu neno, alá ía con Xosé a
un país afastado (cf. Mt 2,13-14). Por iso permaneceu xunto aos discípulos
reunidos en oración esperando ao Espírito Santo (cf. Ftos 1,14). Así, coa súa
presenza, naceu unha Igrexa nova, cos seus Apóstolos en saída para facer nacer
un mundo novo (cf. Ftos 2,4-11).
48. Aquela rapariga hoxe é a Nai que vela polos fillos,
estes fillos que camiñamos pola vida moitas veces cansos, necesitados, pero
querendo que a luz da esperanza non se apague. Iso é o que queremos: que a luz
da esperanza non se apague. A nosa Nai mira a este pobo peregrino, pobo de
mozos querido por ela, que a busca facendo silencio no corazón aínda que no
camiño haxa moito ruído, conversacións e distraccións. Pero ante os ollos da
Nai só cabe o silencio esperanzado. E así María ilumina de novo nosa mocidade.
Mozos santos
49. O corazón da Igrexa tamén está cheo de mozos santos, que
entregaron a súa vida por Cristo, moitos deles até o martirio. Eles foron
preciosos reflexos de Cristo novo que brillan para estimularnos e para sacarnos
da modorra. O Sínodo destacou que «moitos mozos santos han feito brillar os
trazos da idade xuvenil en toda a súa beleza e na súa época foron verdadeiros
profetas de cambio; o seu exemplo mostra de que son capaces os mozos cando se
abren ao encontro con Cristo»[20].
50. «A través da santidade dos mozos a Igrexa pode renovar o
seu ardor espiritual e o seu vigor apostólico. O bálsamo da santidade xerada
pola vida boa de tantos mozos pode curar as feridas da Igrexa e do mundo,
devolvéndonos a aquela plenitude do amor ao que desde sempre fomos chamados: os
mozos santos anímannos a volver ao noso amor primeiro (cf. Ap 2,4)»[21]. Hai
santos que non coñeceron a vida adulta, e deixáronnos o testemuño doutra forma
de vivir a mocidade. Lembremos polo menos a algúns deles, de distintos momentos
da historia, que viviron a santidade cada un ao seu modo.
51. No século III, san Sebastián era un novo capitán da
garda pretoriana. Contan que falaba de Cristo por todas partes e trataba de
converter aos seus compañeiros, ata que lle ordenaron renunciar á súa fe. Como
non aceptou, lanzaron sobre el unha choiva de frechas, pero sobreviviu e seguiu
anunciando a Cristo sen medo. Finalmente azoutárono ata matalo.
52. San Francisco de Asís, sendo moi novo e cheo de soños,
escoitou o chamado de Xesús a ser pobre como El e a restaurar a Igrexa co seu
testemuño. Renunciou a todo con alegría e é o santo da fraternidade universal,
o irmán de todos, que encomiaba ao Señor polos seus creaturas. Morreu en 1226.
53. Santa Xoana de Arco naceu en 1412. Era unha moza
campesiña que, a pesar da súa curta idade, loitou para defender a Francia dos
invasores. Incomprendida polo seu aspecto e pola súa forma de vivir a fe,
morreu na fogueira.
54. O beato Andrés Phû Yên era un mozo vietnamita do século
XVII. Era catequista e axudaba aos misioneiros. Foi feito prisioneiro pola súa
fe, e debido a que non quixo renunciar a ela foi asasinado. Morreu dicindo:
"Xesús".
55. Nese mesmo século, santa Catalina Tekakwitha, unha moza
laica nativa de América do Norte, sufriu unha persecución pola súa fe e fuxiu
camiñando máis de 300 quilómetros a través de bosques espesos. Consagrouse a
Deus e morreu dicindo: "Xesús, ámote!".
56. Santo Domingo Savio ofrecíalle a María todos os seus
sufrimentos. Cando san Xoán Bosco ensinoulle que a santidade supón estar sempre
alegres, abriu o seu corazón a unha alegría contaxiosa. Procuraba estar preto
dos seus compañeiros máis marxinados e enfermos. Morreu en 1857 ao catorce
anos, dicindo: "Que marabilla estou a ver!".
57. Santa Teresa do Neno Xesús naceu en 1873. Aos 15 anos,
atravesando moitas dificultades, logrou ingresar a un convento carmelita. Viviu
o camiño da confianza total no amor do Señor e propúxose alimentar coa súa
oración o lume do amor que move á Igrexa.
58. O beato Ceferino Namuncurá era un mozo arxentino, fillo
dun destacado cacique dos pobos orixinarios. Chegou a ser seminarista
salesiano, cheo de desexos de volver á súa tribo para levar a Xesucristo.
Morreu en 1905.
59. O beato Isidoro Bakanja era un laico do Congo que daba
testemuño da súa fe. Foi torturado durante longo tempo por propor o cristianismo
a outros mozos. Morreu perdoando ao seu verdugo en 1909.
60. O beato Pier Giorgio Frassati, que morreu en 1925, «era
un mozo dunha alegría contaxiosa, unha alegría que superaba tamén tantas
dificultades da súa vida»[22]. Dicía que el tentaba retribuir o amor de Xesús
que recibía na comuñón, visitando e axudando aos pobres.
61. O beato Marcel Calo era un mozo francés que morreu en
1945. En Austria foi encerrado nun campo de concentración onde confortaba na fe
aos seus compañeiros de cativerio, no medio de duros traballos.
62. A moza beata Chiara Badano, que morreu en 1990,
«experimentou como a dor pode ser transfigurado polo amor [...]. A clave da súa
paz e alegría era a plena confianza no Señor e a aceptación da enfermidade como
misteriosa expresión da súa vontade para o seu ben e o dos demais»[23].
63. Que eles e tamén moitos mozos que quizais desde o
silencio e o anonimato viviron a fondo o Evanxeo, intercedan pola Igrexa, para
que estea chea de mozos alegres, valentes e entregados que regalen ao mundo
novos testemuños de santidade.
[4] Documento Final da XV Asemblea Xeral Ordinaria do Sínodo dos Bispos, 60. En diante este documento citarase coa sigla DF. Pódese atopar en: http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20181027_doc-final-instrumentum-xvassemblea-giovani_sp.html
[5] Catecismo da Igrexa católica, 515.
[6] Ibíd., 517.
[7] Catequese (27 xuño 1990), 2-3: Insegnamenti 13,1 (1990), 1680-1681.
[8] Exhort. ap. postsin. Amoris laetitia (19 marzo 2016), 182: AAS 108 (2016), 384.
[9] DF 63.
[10] Conc. Ecum. Vat. II, Mensaxe á humanidade: Aos mozos (7 decembro 1965): AAS 58 (1966), 18.
[11] Ibíd.
[12] DF 1.
[13] Ibíd., 8.
[14] Ibíd., 50.
[15] Ibíd., 53.
[16] Cf. Conc. Ecum. Vat. II, Const. dogm. Dei Verbum, sobre a divina Revelación, 8.
[17] DF 150.
[18] Discurso na Vixilia cos mozos na XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (26 xaneiro 2019): L?Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2019), p. 12.
[19] Oración conclusiva da Vía Crucis na XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (25 xaneiro 2019): L?Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2019), p. 8.
[20] DF 65.
[21] Ibíd., 167.
[22] S. Xoán Paulo II, Discurso aos mozos en Turín (13 abril 1980), 4: Insegnamenti 3,1 (1980), 905.
[23] Benedito XVI, Mensaxe para a XXVII Xornada Mundial da Mocidade (15 marzo 2012): AAS 104 (2012), 359.
Comentarios
Publicar un comentario