CHRISTUS VIVIT (II)
Capítulo terceiro: Vostedes son o agora de Deus
64. Despois de percorrer a Palabra de Deus, non podemos
dicir só que os mozos son o futuro do mundo. Son o presente, están a
enriquecelo coa súa achega. Un mozo xa non é un neno, está nun momento da vida
en que comeza a tomar distintas responsabilidades, participando cos adultos no
desenvolvemento da familia, da sociedade, da Igrexa. Pero os tempos cambian, e
resoa a pregunta: como son os mozos hoxe, que lles pasa agora?
En positivo
65. O Sínodo recoñeceu que os fieis da Igrexa non sempre
teñen a actitude de Xesús. En lugar de dispornos a escoitalos a fondo, «ás
veces predomina a tendencia a dar respostas preconfeccionadas e receitas
preparadas, sen deixar que as preguntas dos mozo se expoñan coa súa novidade e
sen aceptar a súa provocación»[24]. En cambio, cando a Igrexa abandona esquemas
ríxidos e se abre á escoita dispoñible e atenta dos mozos, esta empatía
enriquécea, porque «permite que os mozos dean a súa achega á comunidade,
axudándoa a abrirse a novas sensibilidades e a exporse preguntas inéditas»[25].
66. Hoxe os adultos corremos o risco de facer unha listaxe
de calamidades, de defectos da mocidade actual. Algúns poderán aplaudirnos
porque parecemos expertos en atopar puntos negativos e perigos. Pero cal sería
o resultado desa actitude? Máis e máis distancia, menos proximidade, menos
axuda mutua.
67. A clarividencia de quen foi chamado a ser pai, pastor ou
guía dos mozos consiste en atopar a pequena chama que continúa ardendo, a cana
que parece crebarse (cf. Is 42,3), pero que con todo aínda non rompe. É a
capacidade de atopar camiños onde outros ven só murallas, é a habilidade de
recoñecer posibilidades onde outros ven soamente perigos. Así é a mirada de
Deus Pai, capaz de valorar e alimentar as sementes de ben sementadas nos
corazóns dos mozos. O corazón de cada mozo debe por tanto ser considerado
"terra sacra", portador de sementes de vida divina, ante quen debemos
"descalzarnos" para poder achegarnos e profundar no Misterio.
Moitas
mocidades
68. Poderiamos tentar describir as características dos mozos
de hoxe, pero ante todo quero recoller unha advertencia dos Pais sinodais: «A
composición do Sínodo fixo visible a presenza e a achega das diversas rexións
do mundo, e puxo de relevo a beleza de ser Igrexa universal. Aínda nun contexto
de globalización crecente, os Pais sinodais pediron que se destacasen as
numerosas diferenzas entre contextos e culturas, mesmo dentro dun mesmo país.
Existe unha pluralidade de mundos xuvenís, tanto é así que nalgúns países
téndese a utilizar o termo "mocidade" en plural. Ademais, a franxa de idade
considerada por este Sínodo (16-29 anos) non representa un conxunto homoxéneo,
senón que está composta por grupos que viven situacións peculiares»[26].
69. Xa desde o punto de vista demográfico, nalgúns países
hai moitos mozos, mentres outros teñen unha taxa de natalidade moi baixa. Pero
«outra diferenza deriva da historia, que distingue aos países e continentes de
antiga tradición cristiá, cuxa cultura é portadora dunha memoria que non hai
que perder, respecto dos países e continentes marcados en cambio por outras
tradicións relixiosas e nos que o cristianismo é unha presenza minoritaria e ás
veces recente. Noutros territorios, ademais, as comunidades cristiás e os mozos
que forman parte delas son obxecto de persecución»[27]. Tamén hai que
distinguir os mozos «a quen a globalización ofrece un maior número de
oportunidades, daqueles que viven á marxe da sociedade ou no mundo rural e sofren
os efectos de formas de exclusión e descarte»[28].
70. Hai moitas diferenzas máis, que sería complexo detallar
aquí. Por tanto, non creo conveniente determe a ofrecer unha análise exhaustiva
sobre os mozos no mundo actual, sobre como viven e que lles pasa. Pero como
tampouco podo deixar de mirar a realidade, recollerei brevemente algunhas achegas que chegaron antes do Sínodo e outros que puiden recoller durante o
mesmo.
Algunhas
cousas que lles pasan aos mozos
71. A mocidade non é algo que se poida analizar en
abstracto. En realidade, "a mocidade" non existe, existen os mozos coas súas
vidas concretas. No mundo actual, cheo de progresos, moitas desas vidas están
expostas ao sufrimento e á manipulación.
Mozos dun
mundo en crise
72. Os pais sinodais evidenciaron con dor que «moitos mozos
viven en contextos de guerra e padecen a violencia nunha innumerable variedade
de formas: secuestros, extorsións, crime organizado, trata de seres humanos,
escravitude e explotación sexual, estupros de guerra, etc. A outros mozos, por
mor da súa fe, cústalles atopar un lugar nas súas sociedades e son vítimas de
diversos tipos de persecucións, e mesmo a morte. Son moitos os mozos que, por
constricción ou falta de alternativas, viven perpetrando delitos e violencias:
nenos soldados, bandas armadas e criminais, tráfico de droga, terrorismo, etc.
Esta violencia trunca moitas vidas novas. Abusos e adiccións, así como
violencia e comportamentos negativos son algunhas das razóns que levan aos
mozos ao cárcere, cunha especial incidencia nalgúns grupos étnicos e
sociais»[29].
73. Moitos mozos son ideoloxizados, utilizados e
aproveitados como carne de canón ou como forza de choque para destruír,
amedrentar ou ridiculizar a outros. E o peor é que moitos son convertidos en
seres individualistas, inimigos e desconfiados de todos, que así se volven
presa fácil de ofertas deshumanizantes e dos plans destrutivos que elaboran
grupos políticos ou poderes económicos.
74. Aínda son «máis numerosos no mundo os mozos que padecen
formas de marxinación e exclusión social por razóns relixiosas, étnicas ou
económicas. Lembramos a difícil situación de adolescentes e mozas que quedan
embarazadas e a praga do aborto, así como a difusión do VIH, as varias formas
de adicción (drogas, xogos de azar, pornografía, etc.) e a situación dos nenos
e mozos da rúa, que non teñen casa nin familia nin recursos económicos»[30].
Cando ademais son mulleres, estas situacións de marxinación vólvense dobremente
dolorosas e difíciles.
75. Non sexamos unha Igrexa que non chora fronte a estes
dramas dos seus fillos novos. Nunca nos afagamos, porque quen non sabe chorar
non é nai. Nós queremos chorar para que a sociedade tamén sexa máis nai, para
que no canto de matar aprenda a parir, para que sexa promesa de vida. Choramos
cando lembramos aos mozos que xa morreron pola miseria e a violencia, e
pedímoslle á sociedade que aprenda a ser nai solidaria. Esa dor non se vai,
camiña connosco, porque a realidade non se pode esconder. O peor que podemos
facer é aplicar a receita do espírito mundano que consiste en anestesiar aos
mozos con outras noticias, con outras distraccións, con banalidades.
76. Quizais «aqueles que levamos unha vida máis ou menos sen
necesidades non sabemos chorar. Certas realidades da vida soamente ven cos
ollos limpos polas bágoas. Convídoos a que cada un se pregunte: Eu aprendín a
chorar? Eu aprendín a chorar cando vexo un neno con fame, un neno drogado na
rúa, un neno que non ten casa, un neno abandonado, un neno abusado, un neno
usado por unha sociedade como escravo? Ou o meu pranto é o pranto caprichoso
daquel que chora porque lle gustaría ter algo máis?»[31]. Tenta aprender a
chorar polos mozos que están peor que ti. A misericordia e a compaixón tamén se
expresan chorando. Se non che sae, roga ao Señor que che conceda derramar bágoas
polo sufrimento doutros. Cando saibas chorar, entón si serás capaz de facer
algo de corazón polos demais.
77. Ás veces a dor dalgúns mozos é moi lacerante; é unha dor
que non se pode expresar con palabras; é unha dor que nos losquea. Eses mozos
só poden dicirlle a Deus que sofren moito, que lles custa demasiado seguir
adiante, que xa non cren en ninguén. Pero nese queixume desgarrador fanse
presentes as palabras de Xesús: «Ditosos os que choran, porque eles serán consolados»
(Mt 5,4). Hai mozos que puideron abrirse camiño na vida porque lles chegou esa
promesa divina. Oxalá sempre haxa preto dun mozo sufrinte unha comunidade
cristiá que poida facer resoar esas palabras con xestos, abrazos e axudas
concretas.
78. É verdade que os poderosos prestan algunhas axudas, pero
frecuentemente a un alto custo. En moitos países pobres as axudas económicas
dalgúns países máis ricos ou dalgúns organismos internacionais adoitan estar
vinculadas á aceptación de propostas occidentais con respecto á sexualidade, ao
matrimonio, á vida ou á xustiza social. Esta colonización ideolóxica dana en
especial aos mozos. Ao mesmo tempo, vemos como certa publicidade ensina ás
persoas a estar sempre insatisfeitas e contribúe á cultura do descarte, onde os
mesmos mozos terminan convertidos en material descartable.
79. A cultura actual presenta un modelo de persoa moi
asociado á imaxe do novo. Síntese belo quen aparenta mocidade, quen realiza
tratamentos para facer desaparecer as pegadas do tempo. Os corpos novos son
constantemente usados na publicidade, para vender. O modelo de beleza é un
modelo xuvenil, pero esteamos atentos, porque isto non é un eloxio para os
mozos. Só significa que os adultos queren roubar a mocidade para eles, non que
respecten, amen e coiden aos mozos.
80. Algúns mozos «senten as tradicións familiares como
oprimintes e foxen delas impulsados por unha cultura globalizada que ás veces
os deixa sen puntos de referencia. Noutras partes do mundo, en cambio, entre
mozos e adultos non se dá un verdadeiro conflito xeracional, senón unha
estrañeza mutua. Ás veces os adultos non tratan de transmitir os valores
fundamentais da existencia ou non o logran, ou ben asumen estilos xuvenís,
investindo a relación entre xeracións. Deste xeito, córrese o risco de que a
relación entre mozas e adultos permaneza no plano afectivo, sen tocar a
dimensión educativa e cultural»[32]. Canto dano fai isto aos mozos, aínda que
algúns non o advirtan! Os mesmos mozos fixéronnos notar que isto dificulta
enormemente a transmisión da fe «nalgúns países onde non hai liberdade de
expresión, e onde se lles impide participar na Igrexa»[33].
Desexos,
feridas e procuras
81. Os mozos recoñecen que o corpo e a sexualidade teñen
unha importancia esencial para a súa vida e no camiño de crecemento da súa
identidade. Con todo, nun mundo que salienta excesivamente a sexualidade, é
difícil manter unha boa relación co propio corpo e vivir serenamente as
relacións afectivas. Por esta e por outras razóns, a moral sexual adoita ser
moitas veces «causa de incomprensión e de afastamento da Igrexa, xa que se
percibe como un espazo de xuízo e de condena». Ao mesmo tempo, os mozos
expresan «un explícito desexo de confrontarse sobre as cuestións relativas á
diferenza entre identidade masculina e feminina, á reciprocidad entre homes e
mulleres, e á homosexualidade»[34].
82. No noso tempo «os avances das ciencias e das tecnoloxías
biomédicas inciden sobre a percepción do corpo, inducindo á idea de que se pode
modificar sen límite. A capacidade de intervir sobre o ADN, a posibilidade de
inserir elementos artificiais no organismo (cyborg) e o desenvolvemento das
neurociencias constitúen un gran recurso, pero ao mesmo tempo expoñen
interrogantes antropolóxicos e éticos»[35]. Poden levarnos a esquecer que a
vida é un don, e que somos seres creados e limitados, que facilmente podemos
ser instrumentalizados por quen teñen o poder tecnolóxico[36]. «Ademais nalgúns
contextos xuvenís difúndese un certo atractivo por comportamentos de risco como
instrumento para explorarse a si mesmos, buscando emocións fortes e obter un
recoñecemento. [...] Estes fenómenos, aos que están expostas as novas xeracións,
constitúen un obstáculo para unha maduración serena»[37].
83. Nos mozos tamén están os golpes, os fracasos, os
recordos tristes cravados na alma. Moitas veces «son as feridas das derrotas da
propia historia, dos desexos frustrados, das discriminacións e inxustizas
sufridas, do non sentirse amados ou recoñecidos». Ademais «están as feridas
morais, o peso dos propios erros, os sentimentos de culpa por equivocarse»[38].
Xesús faise presente nesas cruces dos mozos, para ofrecerlles a súa amizade, o
seu alivio, a súa compañía sanadora, e a Igrexa quere ser o seu instrumento
neste camiño cara á restauración interior e a paz do corazón.
84. Nalgúns mozos recoñecemos un desexo de Deus, aínda que
non teña todos os contornos do Deus revelado. Noutros poderemos albiscar un
soño de fraternidade, que non é pouco. En moitos haberá un desexo real de
desenvolver as capacidades que hai neles para achegarlle algo ao mundo. Nalgúns
vemos unha sensibilidade artística especial, ou unha procura de harmonía coa
natureza. Noutros haberá quizais unha gran necesidade de comunicación. En
moitos deles atoparemos un profundo desexo dunha vida diferente. Trátase de
verdadeiros puntos de partida, fibras interiores que esperan con apertura unha
palabra de estímulo, de luz e de alento.
85. O Sínodo tratou especialmente tres temas de suma
importancia, cuxas conclusións quero acoller textualmente, aínda que aínda nos
requirirán avanzar nunha maior análise e desenvolver unha máis adecuada e
eficaz capacidade de resposta.
A ambiente
dixital
86. «A ambiente dixital caracteriza o mundo contemporáneo.
Amplas franxas da humanidade están inmersas nel de maneira ordinaria e
continua. Xa non se trata soamente de "usar" instrumentos de comunicación,
senón de vivir nunha cultura amplamente dixitalizada, que afecta de modo moi
profundo a noción de tempo e de espazo, a percepción dun mesmo, dos demais e do
mundo, o modo de comunicar, de aprender, de informarse, de entrar en relación
cos demais. Unha maneira de achegarse á realidade que adoita privilexiar a
imaxe respecto da escoita e á lectura incide no modo de aprender e no
desenvolvemento do sentido crítico»[39].
87. A web e as redes sociais crearon unha nova maneira de
comunicarse e de vincularse, e «son unha praza na que os mozos pasan moito
tempo e se atopan facilmente, aínda que o acceso non é igual para todos, en
particular nalgunhas rexións do mundo. En calquera caso, constitúen unha
extraordinaria oportunidade de diálogo, encontro e intercambio entre persoas,
así como de acceso á información e ao coñecemento. Doutra banda, a contorna
dixital é un contexto de participación sociopolítica e de cidadanía activa, e
pode facilitar a circulación de información independente capaz de tutelar
eficazmente ás persoas máis vulnerables pondo de manifesto as violacións dos
seus dereitos. En numerosos países, web e redes sociais representan un lugar
irrenunciable para chegar aos mozos e implicalos, mesmo en iniciativas e
actividades pastorais»[40].
88. Pero para comprender este fenómeno na súa totalidade hai
que recoñecer que, como toda realidade humana, está atravesado por límites e
carencias. Non é san confundir a comunicación co mero contacto virtual. De
feito, «a ambiente dixital tamén é un territorio de soidade, manipulación,
explotación e violencia, ata chegar ao caso extremo do dark web. Os medios de
comunicación dixitais poden expor ao risco de dependencia, de illamento e de progresiva
perda de contacto coa realidade concreta, obstaculizando o desenvolvemento de
relacións interpersoais auténticas. Novas formas de violencia difúndense
mediante os social media, por exemplo o ciberacoso; a web tamén é unha canle de
difusión da pornografía e de explotación das persoas para fins sexuais ou
mediante o xogo de azar»[41].
89. Non se debería esquecer que «no mundo dixital están en
xogo inxentes intereses económicos, capaces de realizar formas de control tan
sutís como invasivas, creando mecanismos de manipulación das conciencias e do
proceso democrático. O funcionamento de moitas plataformas a miúdo acaba por
favorecer o encontro entre persoas que pensan do mesmo xeito, obstaculizando a
confrontación entre as diferenzas. Estes circuítos pechados facilitan a
difusión de informacións e noticias falsas, fomentando prexuízos e odios. A
proliferación das fake news é expresión dunha cultura que perdeu o sentido da
verdade e somete os feitos a intereses particulares. A reputación das persoas
está en perigo mediante xuízos sumarios en liña. O fenómeno afecta tamén á
Igrexa e aos seus pastores»[42].
90. Nun documento que prepararon 300 mozos de todo o mundo
antes do Sínodo, eles indicaron que «as relacións online poden volverse
inhumanas. Os espazos dixitais cégannos á vulnerabilidade do outro e
obstaculizan a reflexión persoal. Problemas como a pornografía distorsionan a
percepción que o mozo ten da sexualidade humana. A tecnoloxía usada desta
forma, crea unha realidade paralela ilusoria que ignora a dignidade
humana»[43]. A inmersión no mundo virtual ha propiciado unha especie de
"migración dixital", é dicir, un distanciamento da familia, dos valores
culturais e relixiosos, que leva a moitas persoas a un mundo de soidade e de
autoinvención, ata experimentar así unha falta de raíces aínda que permanezan
fisicamente no mesmo lugar. A vida nova e desbordante dos mozos, que empuxa e
busca autoafirmar a propia personalidade, enfróntase hoxe a un desafío novo:
interactuar cun mundo real e virtual no que se penetran sós como nun continente
global descoñecido. Os mozos de hoxe son os primeiros en facer esta síntese
entre o persoal, o propio de cada cultura, e o global. Pero isto require que
logren pasar do contacto virtual a unha boa e sa comunicación.
Os migrantes
como paradigma do noso tempo
91. Como non lembrar a tantos mozos afectados polas
migracións? Os fenómenos migratorios «non representan unha emerxencia
transitoria, senón que son estruturais. As migracións poden ter lugar dentro do
mesmo país ou ben entre países distintos. A preocupación da Igrexa incumbe en
particular a aqueles que foxen da guerra, da violencia, da persecución política
ou relixiosa, dos desastres naturais -debidos entre outras cousas aos cambios
climáticos- e da pobreza extrema: moitos deles son mozos. En xeral, buscan
oportunidades para eles e para as súas familias. Soñan cun futuro mellor e
desexan crear as condicións para que se faga realidade»[44]. Os migrantes
«lémbrannos a condición orixinaria da fe, ou sexa a de ser "forasteiros e
peregrinos na terra" (Hb 11,13)»[45].
92. Outros migrantes son «atraídos pola cultura occidental,
ás veces con expectativas pouco realistas que os expoñen a grandes desilusións.
Traficantes sen escrúpulos, a miúdo vinculados aos cárteles da droga e das
armas, explotan a situación de debilidade dos inmigrantes, que ao longo da súa
viaxe con demasiada frecuencia experimentan a violencia, a trata de persoas, o
abuso psicolóxico e físico, e sufrimentos indescritibles. Cabe sinalar a
especial vulnerabilidade dos inmigrantes menores non acompañados, e a situación
de quen ven obrigados a pasar moitos anos nos campos de refuxiados ou que
permanecen bloqueados durante longo tempo nos países de tránsito, sen poder
continuar os seus estudos nin desenvolver os seus talentos. Nalgúns países de
chegada, os fenómenos migratorios suscitan alarma e medo, a miúdo fomentados e
explotados con fins políticos. Difúndese así unha mentalidade xenófoba, de
xente pechada e replegada sobre si mesma, ante a que hai que reaccionar con
decisión»[46].
93. «Os mozos que emigran teñen que separarse do seu propio
contexto de orixe e con frecuencia viven un desarraigamento cultural e
relixioso. A fractura tamén concierne ás comunidades de orixe, que perden aos
elementos máis vigorosos e emprendedores, e ás familias, en particular cando
emigra un dos pais ou ambos, deixando aos fillos no país de orixe. A Igrexa ten
un papel importante como referencia para os mozos destas familias rotas. Con
todo, as historias dos migrantes tamén son historias de encontro entre persoas
e entre culturas: para as comunidades e as sociedades ás que chegan son unha
oportunidade de enriquecemento e de desenvolvemento humano integral de todos.
As iniciativas de acollida que fan referencia á Igrexa teñen un rol importante
desde este punto de vista, e poden revitalizar ás comunidades capaces de
realizalas»[47].
94. «Grazas á diversa proveniencia dos Pais [sinodais],
respecto ao tema dos migrantes o Sínodo viviu o encontro de moitas
perspectivas, en particular entre países de orixe e países de chegada. Ademais,
resoou o berro de alarma daquelas Igrexas cuxos membros ven obrigados a escapar
da guerra e da persecución, e que ven nestas migracións forzadas unha ameaza
para a súa propia existencia. Precisamente o feito de incluír no seu seo todas
estas perspectivas pon á Igrexa en condicións de desempeñar no medio da
sociedade un papel profético sobre o tema das migracións»[48]. Pido
especialmente aos mozos que non caian nas redes de quen queren enfrontalos a
outros mozos que chegan aos seus países, facéndoos ver como seres perigosos e
coma se non tivesen a mesma inalienable dignidade de todo ser humano.
Pór fin a
todo tipo de abusos
95. Nos últimos tempos reclamóusenos con forza que
escoitemos o berro das vítimas dos distintos tipos de abuso que levaron a cabo
algúns bispos, sacerdotes, relixiosos e laicos. Estes pecados provocan nas súas
vítimas «sufrimentos que poden chegar a durar toda a vida e aos que ningún
arrepentimento pode pór remedio. Este fenómeno está moi difundido na sociedade
e afecta tamén á Igrexa e representa un serio obstáculo para a súa misión»[49].
96. É verdade que «a praga dos abusos sexuais a menores é
por desgraza un fenómeno historicamente difuso en todas as culturas e
sociedades», especialmente no seo das propias familias e en diversas
institucións, cuxa extensión se evidenciou sobre todo «grazas a un cambio de
sensibilidade da opinión pública». Pero «a universalidade desta praga, á vez
que confirma a súa gravidade nas nosas sociedades, non diminúe a súa
monstruosidad dentro da Igrexa» e «na xustificada rabia da xente, a Igrexa ve o
reflexo da ira de Deus, traizoado e losqueado»[50].
97. «O Sínodo renova o seu firme compromiso na adopción de
medidas rigorosas de prevención que impidan que se repitan, a partir da
selección e da formación daqueles a quen se encomendarán tarefas de
responsabilidade e educativas»[51]. Ao mesmo tempo, xa non hai que abandonar a
decisión de aplicar as «accións e sancións tan necesarias»[52]. E todo isto coa
graza de Cristo. Non hai volta atrás.
98. «Existen diversos tipos de abuso: de poder, económico,
de conciencia, sexual. É evidente a necesidade de desarraigar as formas de
exercicio da autoridade nas que se enxertan e de contrarrestar a falta de
responsabilidade e transparencia coa que se xestionan moitos dos casos. O
desexo de dominio, a falta de diálogo e de transparencia, as formas de dobre
vida, o baleiro espiritual, así como as fraxilidades psicolóxicas son o terreo
no que prospera a corrupción»[53]. O clericalismo é unha permanente tentación
dos sacerdotes, que interpretan «o ministerio recibido como un poder que hai
que exercer máis que como un servizo gratuíto e xeneroso que ofrecer; e isto
lévanos a crer que pertencemos a un grupo que ten todas as respostas e non
necesita xa escoitar nin aprender nada»[54]. Sen dúbidas un espírito
clericalista expón ás persoas consagradas a perder o respecto polo valor sacro
e inalienable de cada persoa e da súa liberdade.
99. Xunto cos Pais sinodais, quero expresar con agarimo e
recoñecemento a miña «gratitude cara a quen tiveron a valentía de denunciar o
mal sufrido: axudan á Igrexa a tomar conciencia do sucedido e da necesidade de
reaccionar con decisión»[55]. Pero tamén merece un especial recoñecemento «o
empeño sincero de innumerables laicos, sacerdotes, consagrados e bispos que
cada día se entregan con honestidade e dedicación ao servizo dos mozos. A súa
obra é un gran bosque que crece sen facer ruído. Tamén moitos dos novos
presentes no Sínodo manifestaron gratitude por aqueles que os acompañaron e
resaltaron a gran necesidade de figuras de referencia»[56].
100. Grazas a Deus os sacerdotes que caeron nestes horribles
crimes non son a maioría, que sostén un ministerio fiel e xeneroso. Aos mozos
pídolles que se deixen incentivar por esta maioría. En todo caso, cando vexades un
sacerdote en risco, porque perdeu o gozo do seu ministerio, porque busca
compensacións afectivas ou está a equivocar o rumbo, atrevédevos a lembrarlle o
seu compromiso con Deus e co seu pobo, anunciádelle vós o Evanxeo e
alentádeo a manterse na boa senda. Así vós prestaredes unha invalorable axuda
en algo fundamental: a prevención que permita evitar que se repitan estas
atrocidades. Esta nube negra convértese tamén nun desafío para os mozos que
aman a Xesucristo e á súa Igrexa, porque poden achegar moito nesta ferida se
pon en xogo a súa capacidade de renovar, de reclamar, de esixir coherencia e
testemuño, de volver soñar e de reinventar.
101. Non é este o único pecado dos membros da Igrexa, cuxa
historia ten moitas sombras. Os nosos pecados están á vista de todos;
reflíctense sen piedade en engurras do rostro milenario da nosa Nai e Mestra.
Porque ela camiña desde fai dous mil anos, compartindo «os gozos e as
esperanzas, as tristezas e as angustias dos homes»[57]. E camiña como é, sen
facerse cirurxías estéticas. Non teme mostrar os pecados dos seus membros, que
ás veces algúns deles tentan disimular, ante a luz ardente da Palabra do
Evanxeo que limpa e purifica. Tampouco deixa de recitar cada día, avergoñada:
«Apiádate de min, meu Deus, pola túa bondade. [...] Teño sempre presente a miña culpa.» (Sal 51,3.5). Pero lembremos que non se abandona á Nai cando está
ferida, senón que lla acompaña para que saque dela toda a súa fortaleza e a súa
capacidade de comezar sempre de novo.
102. No medio deste drama que xustamente nos doe na alma,
«Xesús, o noso Señor, que nunca abandona á súa Igrexa, dálle a forza e os
instrumentos para un novo camiño»[58]. Así, este momento escuro, «coa valiosa
axuda dos mozos, pode ser realmente unha oportunidade para unha reforma de
carácter histórico»[59], para abrirse a un novo Pentecostés e empezar unha
etapa de purificación e de cambio que outorgue á Igrexa unha renovada mocidade.
Pero os mozos poderán axudar moito máis se senten de corazón parte do «santo e
paciente Pobo fiel de Deus, sostido e vivificado polo Espírito Santo», porque
«será xustamente este santo Pobo de Deus o que nos libre da praga do
clericalismo, que é o terreo fértil para todas estas abominacións»[60].
Hai saída
103. Neste capítulo detívenme a mirar a realidade dos mozos
no mundo actual. Algúns outros aspectos aparecerán nos seguintes capítulos.
Como xa dixen, non pretendo ser exhaustivo con esta análise. Exhorto ás
comunidades a realizar con respecto e con seriedade un exame da súa propia
realidade xuvenil máis próxima, para poder discernir os camiños pastorais máis
adecuados. Pero non quero terminar este capítulo sen dirixir algunhas palabras
a cada un.
104. Lémbroche a boa noticia que nos regalou a mañá da Resurrección:
que en todas as situacións escuras ou dolorosas que mencionamos hai saída. Por
exemplo, é verdade que o mundo dixital pode poñerte ante o risco do
ensimismamiento, do illamento ou do pracer baleiro. Pero non esquezas que hai
mozos que tamén nestes ámbitos son creativos e ás veces xeniais. É o que facía
o mozo venerable Carlos Acutis.
105. El sabía moi ben que eses mecanismos da comunicación,
da publicidade e das redes sociais poden ser utilizados para volvernos seres
adormentados, dependentes do consumo e das novidades que podemos comprar,
obsesionados polo tempo libre, encerrados na negatividad. Pero el foi capaz de
usar as novas técnicas de comunicación para transmitir o Evanxeo, para
comunicar valores e beleza.
106. Non caeu na trampa. Vía que moitos mozos, aínda que
parecen distintos, en realidade terminan sendo máis do mesmo, correndo detrás
do que lles impoñen os poderosos a través dos mecanismos de consumo e
atontamiento. Dese modo, non deixan brotar os dons que o Señor lles deu, non
lle ofrecen a este mundo esas capacidades tan persoais e únicas que Deus
sementou en cada un. Así, dicía Carlos, ocorre que "todos nacen como orixinais,
pero moitos morren como fotocopias". Non permitas que iso che ocorra.
107. Non deixes que che rouben a esperanza e a alegría, que
te narcoticen para utilizarte como escravo dos seus intereses. Atrévete a
ser máis, porque o teu ser importa máis que calquera cousa. Non te serve ter ou
aparecer. Podes chegar a ser o que Deus, o teu Creador, sabe que es, se recoñeces
que estás chamado a moito. Invoca ao Espírito Santo e camiña con confianza cara
á gran meta: a santidade. Así non serás unha fotocopia. Serás plenamente ti
mesmo.
108. Para iso necesitas recoñecer algo fundamental: ser mozo
non é só a procura de praceres pasaxeiros e de éxitos superficiais. Para que a
mocidade cumpra a finalidade que ten no percorrido da túa vida, debe ser un
tempo de entrega xenerosa, de ofrenda sincera, de sacrificios que desbasten
pero que nos volven fecundos. É como dicía un gran poeta:
«Se para recobrar o recobrado
debín perder primeiro o perdido,
se para conseguir o conseguido
tiven que soportar o soportado,
Se para estar agora namorado
foi mester estar ferido,
teño por ben sufrido o sufrido,
teño por ben chorado o chorado.
Porque despois de todo comprobei
que non se goza ben do gozado
senón despois de padecelo.
Porque despois de todo comprendín
que o que a árbore ten de florido
vive do que ten sepultado»[61].
109. Se es novo en idade, pero te sentes débil, canso ou desilusionado,
pídelle a Xesús que te renove. Con El non falta a esperanza. O mesmo podes
facer se te sentes mergullado nos vicios, os malos costumes, o egoísmo ou a
comodidade enfermiza. Xesús, cheo de vida, quere axudarte para que ser xove valla a pena. Así non privarás ao mundo desa achega que só ti podes facerlle,
sendo único e irrepetible como es.
110. Pero quero lembrarche tamén que «é moi difícil loitar
contra a propia concupiscencia e contra as asechanzas e tentacións do demo e do
mundo egoísta se estamos illados. É tal o bombardeo que nos seduce que, se
estamos demasiado sós, facilmente perdemos o sentido da realidade, a claridade
interior, e sucumbimos»[62]. Isto vale especialmente para os mozos, porque
vostedes unidos teñen unha forza admirable. Cando se entusiasman por unha vida
comunitaria, son capaces de grandes sacrificios polos demais e pola comunidade.
En cambio, o illamento debilítaos e exponos aos peores males do noso tempo.
[24] DF 8.
[25] Ibíd.
[26] Ibíd.,
10.
[27] Ibíd.,
11.
[28] Ibíd.,
12.
[29] Ibíd.,
41.
[30] Ibíd.,
42.
[31] Discurso
aos mozos en Manila (18 xaneiro 2015): L'Osservatore Romano, ed. semanal en
lingua española (23 xaneiro 2015), p. 12.
[32] DF 34.
[33]
Documento da Reunión pre-sinodal para a preparación da XV Asemblea Xeral
Ordinaria do Sínodo dos Bispos (24 marzo 2018), I, 1.
[34] DF 39.
[35] Ibíd.,
37.
[36] Cf.
Carta enc. Laudato si (24 maio 2015), 106: AAS 107 (2015), 889-890.
[37] DF 37.
[38] Ibíd.,
67.
[39] Ibíd.,
21.
[40] Ibíd.,
22.
[41] Ibíd.,
23.
[42] Ibíd.,
24.
[43]
Documento da Reunión pre-sinodal para a preparación da XV Asemblea Xeral
Ordinaria do Sínodo dos Bispos (24 marzo 2018), I, 4.
[44] DF 25.
[45] Ibíd.
[46] Ibíd.,
26.
[47] Ibíd.,
27.
[48] Ibíd.,
28.
[49] Ibíd.,
29.
[50] Discurso
conclusivo do encontro sobre "A protección dos menores na Igrexa" (24 febreiro
2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 marzo 2019), p.
9.
[51] DF 29.
[52] Carta ao
Pobo de Deus (20 agosto 2018), 2: L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua
española (24 agosto 2018), p. 6.
[53] DF 30.
[54] Discurso
á primeira Congregación xeral da XV Asemblea Xeral Ordinaria do Sínodo dos
Bispos (3 outubro 2018): L?Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española
(5 outubro 2018), p. 10.
[55] DF 31.
[56] Ibíd.
[57] Conc. Ecum. Vat. II, Const. past. Gaudium et spes, sobre a Igrexa no
mundo actual, 1.
[58] DF 31.
[59] Ibíd.,
31.
[60] Discurso
conclusivo do encontro sobre "A protección dos menores na Igrexa" (24 febreiro
2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 marzo 2019), p.
10.
[61]
Francisco Luís Bernárdez, «Soneto», en Ceo de terra, Bos Aires 1937.
[62] Exhort. ap. Gaudete et exsultate (19 marzo 2018),
140.
Comentarios
Publicar un comentario