CHRISTUS VIVIT (III)
Capítulo cuarto: O gran anuncio para todos os mozos
FOTO: pixabay.com
FOTO: pixabay.com
111. Máis aló de calquera circunstancia, a todos os mozos
quero anunciarlles agora o máis importante, o primeiro, iso que nunca se
debería calar. É un anuncio que inclúe tres grandes verdades que todos
necesitamos escoitar sempre, unha e outra vez.
Un Deus que
é amor
112. Ante todo quero dicirlle a cada un a primeira verdade:
"Deus ámate". Se xa o escoitaches non importa, quérocho lembrar: Deus
ámate. Nunca o dubides, máis aló do que che suceda na vida. En calquera
circunstancia, es infinitamente amado.
113. Quizais a experiencia de paternidade que tiveches non
sexa a mellor, o teu pai da terra quizais foi afastado e ausente ou, pola
contra, dominante e absorbente. Ou sinxelamente non foi o pai que necesitabas.
Non o sei. Pero o que podo dicirche con seguridade é que podes arroxarte
seguro nos brazos do teu Pai divino, dese Deus que che deu a vida e que cha dá
a cada momento. El sosterate con firmeza, e ao mesmo tempo sentirás que El
respecta até o fondo a túa liberdade.
114. Na súa Palabra atopamos moitas expresións do seu amor.
É coma se El buscase distintas maneiras de manifestalo para ver se con algunha
desas palabras podía chegar ao teu corazón. Por exemplo, ás veces preséntase
como eses pais afectuosos que xogan cos seus nenos: «Coas cordas das miñas mans acollinos, con brazos de amor, e fun para eles coma quen lles levanta o xugo do pescozo, ligueinos a min.» (Os 11,4).
Ás veces preséntase cargado do amor desas nais que queren
sinceramente aos seus fillos, cun amor entrañable que é incapaz de esquecer ou
de abandonar: «Esquécese unha muller do seu meniño? Non se compadece do fillo das súas entrañas? Aínda que ela se esqueza, eu non me esquecerei de ti.» (Is 49,15).
Ata se mostra como un namorado que chega a tatuarse á persoa
amada na palma da súa man para poder ter o seu rostro sempre preto: «Velaí, estás escrito nas palmas das miñas mans.» (Is 49,16).
Outras veces destaca a forza e a firmeza do seu amor, que
non se deixa vencer: «Pois os montes moveranse e os outeiros abanearán, pero o meu amor non se moverá de onda ti e a miña alianza de paz non cambaleará.»(Is
54,10).
Ou dinos que fomos esperados desde sempre, porque non
aparecemos neste mundo por casualidade. Desde antes que existísemos eramos un
proxecto do seu amor: «Quíxente cun amor eterno, por iso mantiven moito tempo a miña fidelidade.» (Xr 31,3).
Ou fainos notar que El sabe ver a nosa beleza, esa que
ninguén máis pode recoñecer: «Porque ti fuches ben querido ós meus ollos; fuches glorificado, o meu predilecto.» (Is 43,4).
Ou lévanos a descubrir que o seu amor non é triste, senón
pura alegría que se renova cando nos deixamos amar por El: «O Señor, o teu Deus, está no medio de ti, é un heroe que salva. El salta de alegría por ti, embrúxate co seu amor, dá brincos de alegría por ti.» (So 3,17).
115. Para El realmente es valioso, non es insignificante,
impórtaslle, porque es obra das súas mans. Por iso préstache atención e
lémbrate con agarimo. Tes que confiar no «recordo de Deus: a súa memoria non é
un "disco duro" que rexistra e almacena todos os nosos datos, a súa memoria é
un corazón tenro de compaixón, que se goza eliminando definitivamente
calquera vestixio do mal»[63]. Non quere levar a conta dos teus erros e, en
todo caso, axudarache a aprender algo tamén das túas caídas. Porque te ama.
Tenta quedar un momento en silencio deixándote amar por El. Tenta acalar
todas as voces e berros interiores e queda un instante nos seus brazos de amor.
116. É un amor «que non esmaga, é un amor que non marxina,
que non cala, un amor que non humilla nin asoballa. É o amor do Señor, un amor
de todos os días, discreto e respectuoso, amor de liberdade e para a liberdade,
amor que cura e que levanta. É o amor do Señor que sabe máis de levantadas que
de caídas, de reconciliación que de prohibición, de dar nova oportunidade que
de condenar, de futuro que de pasado»[64].
117. Cando che pide algo ou cando sinxelamente permite eses
desafíos que che presenta a vida, espera que lle deas un espazo para poder
sacarte adiante, para promoverte, para madurarte. Non lle molesta que lle
expreses os teus cuestionamientos, o que lle preocupa é que non lle fales, que
non che abras con sinceridade ao diálogo con El. Conta a Biblia que Xacobe tivo
unha pelexa con Deus (cf. Xn 32,25-31), e iso non o apartou do camiño do Señor.
En realidade, é El mesmo quen nos exhorta: «Agora vinde acá e razoemos xuntos» (Is 1,18). O
seu amor é tan real, tan verdadeiro, tan concreto, que nos ofrece unha relación
chea de diálogo sincero e fecundo. Finalmente, busca o abrazo do teu Pai do ceo
no rostro amoroso das súas valentes testemuñas na terra!
Cristo sálvate
118. A segunda verdade é que Cristo, por amor, entregouse
ata o final para salvarte. Os seus brazos abertos na Cruz son o signo máis
precioso dun amigo capaz de chegar até o extremo: «El xa que amara ós seus que estaban no mundo, amounos ata a fin.» (Xn 13,1).
San Paulo dicía que el vivía confiado nese amor que o
entregou todo: «Vivo na fe do Fillo de Deus, que me amou e que se deu en sacrificio por min.» (Ga 2,20).
119. Ese Cristo que nos salvou na Cruz dos nosos pecados,
con ese mesmo poder da súa entrega total segue salvándonos e rescatándonos
hoxe. Mira a súa Cruz, aférrate a El, déixate salvar, porque «os que se deixan
salvar por El son liberados do pecado, da tristeza, do baleiro interior, do
illamento»[65]. E se pecas e te afastas, El volve levantarte co poder da súa
Cruz. Nunca esquezas que «El perdoa setenta veces sete. Vólvenos a cargar sobre
os seus ombreiros unha e outra vez. Ninguén poderá quitarnos a dignidade que
nos outorga este amor infinito e inquebrantable. El permítenos levantar a cabeza
e volver empezar, cunha tenrura que nunca nos desilusiona e que sempre pode
devolvernos a alegría»[66].
120. Nós «somos salvados por Xesús, porque nos ama e non
pode co seu xenio. Podemos facerlle o mil e unha, pero nos ama, e nos salva.
Porque só o que se ama pode ser salvado. Soamente o que se abraza pode ser
transformado. O amor do Señor é máis grande que todas as nosas contradicións,
que todas as nosas fraxilidades e que todas nosas pequeneces. Pero é
precisamente a través das nosas contradicións, fraxilidades e pequeneces como
El quere escribir esta historia de amor. Abrazou ao fillo pródigo, abrazou a
Pedro despois das negacións e abrázanos sempre, sempre, sempre despois das
nosas caídas axudándonos a levantarnos e pornos de pé. Porque a verdadeira
caída -atención a isto- a verdadeira caída, a que é capaz de arruinarnos a vida
é a de permanecer no piso e non deixarse axudar»[67].
121. O seu perdón e a súa salvación non son algo que
compramos, ou que teñamos que adquirir coas nosas obras ou cos nosos esforzos.
El perdóanos e libéranos gratis. A súa entrega na Cruz é algo tan grande que
nós non podemos nin debemos pagalo, só temos que recibilo con inmensa gratitude
e coa alegría de ser tan amados antes de que puidesemos imaxinalo: «El amounos
primeiro» (1 Xn 4,19).
122. Xoves amados polo Señor, canto valedes vós se fostes redimidos polo sangue precioso de Cristo! Xoves queridos, vós «non tedes prezo! Non sodes pezas de poxa! Por favor, non vos deixedes comprar, non vos deixedes seducir, non vos deixedes escravizar polas colonizacións ideolóxicas que nos
meten ideas na cabeza e ao final volvémonos escravos, dependentes, fracasados
na vida. Vós non tedes prezo: debedes repetilo sempre: non estou nunha poxa,
non teño prezo. Son libre, son libre! Namorádevos desta liberdade, que é a que
ofrece Xesús»[68].
123. Mira os brazos abertos de Cristo crucificado, déixate
salvar unha e outra vez. E cando te achegues a confesar os teus pecados, cre
firmemente na súa misericordia que te libera da culpa. Contempla o seu sangue
derramado con tanto agarimo e déixate purificar por ela. Así poderás renacer,
unha e outra vez.
El vive!
124. Pero hai unha terceira verdade, que é inseparable da
anterior: El vive! Hai que volver lembralo con frecuencia, porque corremos o risco
de tomar a Xesucristo só como un bo exemplo do pasado, como un recordo, como
alguén que nos salvou fai dous mil anos. Iso non nos serviría de nada,
deixaríanos iguais, iso non nos liberaría. O que nos enche coa súa graza, o que
nos libera, o que nos transforma, o que nos sa e nos consola é alguén que vive.
É Cristo resucitado, cheo de vitalidade sobrenatural, vestido de infinita luz.
Por iso dicía san Paulo: «Se Cristo non está resucitado, a vosa fe é unha ilusión» (1 Co
15,17).
125. Se El vive, entón si poderá estar presente na túa vida,
en cada momento, para enchelo de luz. Así non haberá nunca máis soidade nin
abandono. Aínda que todos se vaian El estará, tal como prometeu: «Asegúrovos que eu estarei sempre convosco ata a fin do mundo.» (Mt 28,20). El éncheo todo coa súa
presenza invisible, e onde vaias estar a esperar. Porque El non só veu, senón
que vén e seguirá vindo cada día para convidarche a camiñar cara a un horizonte
sempre novo.
126. Contempla a Xesús feliz, desbordante de gozo. Alégrate
co teu Amigo que triunfou. Mataron o santo, ao xusto, ao inocente, pero El
venceu. O mal non ten a última palabra. Na túa vida o mal tampouco terá a
última palabra, porque o teu Amigo que che ama quere triunfar en ti. O teu
salvador vive.
127. Se El vive iso é unha garantía de que o ben pode
facerse camiño na nosa vida, e de que os nosos cansazos servirán para algo.
Entón podemos abandonar os queixumes e mirar para adiante, porque con El sempre
se pode. Esa é a seguridade que temos. Xesús é o eterno vivente. Aferrados a El
viviremos e atravesaremos todas as formas de morte e de violencia que axexan no
camiño.
128. Calquera outra solución será débil e pasaxeira. Quizais
servirá para algo durante un tempo, e de novo atoparémonos desprotexidos,
abandonados, á intemperie. Con El, en cambio, o corazón está arraigado nunha
seguridade básica, que permanece máis aló de todo. San Paulo di que el quere
estar unido a Cristo para «experimentar a forza da súa resurrección» (Flp 3,10). É o
poder que se manifestará unha e outra vez tamén na túa existencia, porque El
veu para darche vida, «e vida de abondo» (Xn 10,10).
129. Se alcanzas a valorar co corazón a beleza deste anuncio
e te deixas atopar polo Señor; se te deixas amar e salvar por El; se entras en
amizade con El e empezas conversar con Cristo vivo sobre as cousas concretas
da túa vida, esa será a gran experiencia, esa será a experiencia fundamental
que sosterá a túa vida cristiá. Esa é tamén a experiencia que poderás comunicar
a outros mozos. Porque «non se comeza a ser cristián por unha decisión ética ou
unha gran idea, senón polo encontro cun acontecemento, cunha Persoa, que dá un
novo horizonte á vida e, con iso, unha orientación decisiva»[69].
O Espírito
dá vida
130. Nestas tres verdades "Deus ámate, Cristo é o teu
salvador, El vive" aparece o Pai Deus e aparece Xesús. Onde están o Pai e
Xesucristo, tamén está o Espírito Santo. É El quen está detrás, é El quen
prepara e abre os corazóns para que reciban ese anuncio, é El quen mantén viva
esa experiencia de salvación, é El quen che axudará a crecer nesa alegría se o
deixas actuar. O Espírito Santo enche o corazón de Cristo resucitado e desde
alí derrámase na túa vida como un manancial. E cando o recibes, o Espírito
Santo faite entrar cada vez máis no corazón de Cristo para que te enchas
sempre máis do seu amor, da súa luz e da súa forza.
131. Invoca cada día ao Espírito Santo, para que renove
constantemente en ti a experiencia do gran anuncio. Por que non? Non te perdes
nada e El pode cambiar a túa vida, pode iluminala e darlle un rumbo mellor. Non te mutila, non che quita nada, senón que che axuda a atopar o que necesitas da
mellor maneira. Necesitas amor? Non o atoparás no desenfreo, usando aos demais,
posuíndo a outros ou dominándoos. Acharalo dunha maneira que verdadeiramente te
fará feliz. Buscas intensidade? Non a vivirás acumulando obxectos, gastando
diñeiro, correndo desesperado detrás de cousas deste mundo. Chegará dunha forma
moito máis bela e satisfactoria se te deixas impulsar polo Espírito Santo.
132. Buscas paixón? Como di ese belo poema: Namórate! (ou
déixache namorar), porque «nada pode importar máis que atopar a Deus. É dicir,
namorarse del dunha maneira definitiva e absoluta. Aquilo do que che namoras
atrapa a túa imaxinación, e acaba por ir deixando a súa pegada en todo. Será o
que decida que é o que che saca da cama na mañá, que fas cos teus
atardeceres, en que empregas os teus fins de semana, o que les, o que coñeces,
o que rompe o teu corazón e o que che sobrecolle de alegría e gratitude.
Namórate! Permanece no amor! Todo será doutra maneira».[70] Este amor a Deus
que toma con paixón toda a vida é posible grazas ao Espírito Santo, porque «o
amor de Deus foi derramado nos nosos corazóns co Espírito Santo que nos foi
dado» (Rm 5,5).
133. El é o manancial da mellor mocidade. Porque o que
confía no Señor «Será coma unha árbore transplantada xunto á auga, que bota as súas raíces para o regueiro; non notará cando veña a seca, e a súa follaxe estará frondosa.» (Xr 17,8). Mentres «os mozos cansan e fatigan» (Is 40,30), aos
que esperan confiados no Señor «El renóvalles as forzas, soben con ás de aguia: corren, e non se fatigan; camiñan, e non cansan.» (Is 40,31).
[63] Homilía na Santa Misa para a XXXI Xornada Mundial da Mocidade en Cracovia (31 xullo 2016): AAS 108 (2016), 923.
[64] Discurso na cerimonia de apertura da XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (24 xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (25 xaneiro 2019), p. 7.
[64] Discurso na cerimonia de apertura da XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (24 xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (25 xaneiro 2019), p. 7.
[65] Exhort. ap. Evangelii gaudium (24 novembro 2013), 1: AAS 105 (2013), 1019.
[66] Ibíd., 3: 1020.
[67] Discurso na Vixilia cos mozos na XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (26 xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2019), p. 13.
[68] Discurso no encontro cos mozos durante o Sínodo (6 outubro 2018): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (12 outubro 2018), pp. 6-7.
[69] Benedito XVI, Carta enc. Deus caritas est (25 decembro 2005), 1: AAS 98 (2006), 217.
[70] Pedro Arrupe, Namórate.
Capítulo quinto: Camiños de mocidade
134. Como se vive a mocidade cando nos deixamos iluminar e
transformar polo gran anuncio do Evanxeo? É importante facerse esta pregunta,
porque a mocidade, máis que un orgullo, é un agasallo de Deus: «Ser novo é unha
graza, unha fortuna»[71]. É un don que podemos malgastar inutilmente, ou ben
podemos recibilo agradecidos e vivilo con plenitude.
135. Deus é o autor da mocidade e El obra en cada mozo. A
mocidade é un tempo bendito para o mozo e unha bendición para a Igrexa e o
mundo. É unha alegría, un canto de esperanza e unha benaventuranza. Apreciar a
mocidade implica ver este tempo da vida como un momento valioso e non como unha
etapa de paso onde a xente nova sente empuxada cara á idade adulta.
Tempo de
soños e de eleccións
136. Na época de Xesús a saída da nenez era un paso
sumamente esperado na vida, que se celebraba e se gozaba moito. Por iso é polo
que Xesús, cando devolveu a vida a unha «nena» (Mc 5,39), fíxolle dar un paso
máis, promoveuna e converteuna en «rapaza» (Mc 5,41). Ao dicirlle «rapaza, érguete!» (talitá kum) ao mesmo tempo fíxoa máis responsable da súa vida
abríndolle as portas á mocidade.
137. «A mocidade, fase do desenvolvemento da personalidade,
está marcada por soños que van tomando corpo, por relacións que adquiren cada
vez máis consistencia e equilibrio, por intentos e experimentacións, por
eleccións que constrúen gradualmente un proxecto de vida. Neste período da
vida, os mozos están chamados a proxectarse cara a adiante sen cortar coas súas
raíces, a construír autonomía, pero non en solitario»[72].
138. O amor de Deus e a nosa relación con Cristo vivo non
nos privan de soñar, non nos esixen que achiquemos os nosos horizontes. Ao
contrario, ese amor promóvenos, estimúlanos, lánzanos cara a unha vida mellor e
máis bela. A palabra "inquietude" resume moitas das procuras dos corazóns dos mozos.
Como dicía san Paulo VI, «precisamente nas insatisfaccións que os atormentan
[...] hai un elemento de luz»[73]. A inquietude insatisfeita, xunto co asombro
polo novo que se presenta no horizonte, abre paso á ousadía que os move a
asumirse a si mesmos, a volverse responsables dunha misión. Esta sa inquietude
que se esperta especialmente na mocidade segue sendo a característica de
calquera corazón que se mantén novo, dispoñible, aberto. A verdadeira paz
interior convive con esa insatisfacción profunda. San Agustín dicía: «Señor,
creáchesnos para ti, e o noso corazón está inquieto, ata que descanse en
ti»[74].
139. Tempo atrás un amigo preguntoume que vexo eu cando
penso nun mozo. A miña resposta foi que «vexo un mozo ou unha moza que busca o
seu propio camiño, que quere voar cos pés, que se asoma ao mundo e mira o
horizonte con ollos cheos de esperanza, cheos de futuro e tamén de ilusións. O
mozo camiña con dous pés como os adultos, pero a diferenza dos adultos, que os
teñen paralelos, pon un diante do outro, disposto a irse, a partir. Sempre
mirando cara a adiante. Falar de mozos significa falar de promesas, e significa
falar de alegría. Os mozos teñen tanta forza, son capaces de mirar con tanta
esperanza. Un mozo é unha promesa de vida que leva incorporado un certo grao de
tenacidade; ten a suficiente tolemia para poderse autoenganar e a suficiente
capacidade para poder curarse da desilusión que poida derivar de iso»[75].
140. Algúns mozos quizais rexeitan esta etapa da vida,
porque quixesen seguir sendo nenos, ou desexan «unha prolongación indefinida da
adolescencia e o adiamento das decisións; o medo ao definitivo xera así unha
especie de parálise na toma de decisións. A mocidade, con todo, non pode ser un
tempo en suspenso: é a idade das decisións e precisamente nisto consiste o seu
atractivo e o seu maior cometido. Os mozos toman decisións no ámbito
profesional, social, político, e outras máis radicais que darán unha
configuración determinante á súa existencia»[76]. Tamén toman decisións no que
ten que ver co amor, na elección da parella e na opción de ter os primeiros
fillos. Profundaremos estes temas nos últimos capítulos, referidos á vocación
de cada un e ao seu discernimiento.
141. Pero en contra dos soños que mobilizan decisións,
sempre «existe a ameaza do queixume, da resignación. Isto deixámolo para
aqueles que seguen á "deusa lamentación" [...]. É un engano: faiche tomar a senda
equivocada. Cando todo parece paralizado e estancado, cando os problemas
persoais nos inquietan, os malestares sociais non atopan as debidas respostas,
non é bo darse por vencido. O camiño é Xesús: facerlle subir á nosa barca e
remar mar dentro con El. El é o Señor! El cambia a perspectiva da vida. A fe en
Xesús conduce a unha esperanza que vai máis aló, a unha certeza fundada non só
nas nosas calidades e habilidades, senón na Palabra de Deus, na invitación que
vén del. Sen facer demasiados cálculos humanos nin preocuparse por verificar se
a realidade que vos rodea coincide coas súas seguridades. Remade mar dentro,
saíde de vós mesmos»[77].
142. Hai que perseverar no camiño dos soños. Para iso hai
que estar atentos a unha tentación que adoita xogarnos unha mala pasada: a
ansiedade. Pode ser unha gran inimiga cando nos leva a baixar os brazos porque
descubrimos que os resultados non son instantáneos. Os soños máis belos
conquístanse con esperanza, paciencia e empeño, renunciando ás présas. Ao mesmo
tempo, non hai que deterse por inseguridade, non hai que ter medo de apostar e
de cometer erros. Si hai que ter medo a vivir paralizados, como mortos en vida,
convertidos en seres que non viven porque non queren arriscar, porque non
perseveran nos seus empeños ou porque teñen temor a equivocarse. Aínda se te
equivocas sempre poderás levantar a cabeza e volver empezar, porque ninguén ten
dereito a roubarche a esperanza.
143. Xoves, non renunciedes se cadra da súa mocidade, non
observedes a vida desde un balcón. Non confundades a felicidade cun diván nin vivades toda a súa vida detrás dunha pantalla. Tampouco vos convirtades no triste
espectáculo dun vehículo abandonado. Non sexades autos estacionados, mellor
deixade brotar os soños e tomade decisións. Arriscade, aínda que vos equivoquedes.
Non sobrevivades coa alma anestesiada nin miredes o mundo coma se fósedes turistas.
Facede lea! Botade fose os medos que vos paralizan, para que non se convertan en
xoves momificados. Vivide! Entregádevos se cadra da vida! Abride a porta da gaiola
e saíde a voar! Por favor, non vos xubiledes antes de tempo.
As ganas de
vivir e de experimentar
144. Esta proxección cara ao futuro que se soña, non
significa que os mozos estean completamente lanzados cara a adiante, porque ao
mesmo tempo hai neles un forte desexo de vivir o presente, de aproveitar ao
máximo as posibilidades que esta vida lles regala. Este mundo está repleto de
beleza! Como desprezar os agasallos de Deus?
145. Contrariamente ao que moitos pensan, o Señor non quere
debilitar estas ganas de vivir. É san lembrar o que ensinaba un sabio do Antigo
Testamento: «Meu fillo, se tes con que, aprovéitao; se tes con que, trátate ben [...]. Non te prives da felicidade presente nin deixes fuxir o anaco dunha arela lexítima.» (Si 14,11.14). O verdadeiro Deus, o que te ama,
quérete feliz. Por iso na Biblia atopamos tamén este consello dirixido aos
mozos: «Fólgate, rapaz novo, na túa mocidade aleda o corazón no tempo da xuventude, [...]. Desbota a tristura do teu corazón, arreda o sufrimento do teu corpo!» (Qo 11,9-10). Porque é «Deus, quen nos dá para gozar de todas as cousas con gran abundancia.» (1 Tm 6,17).
146. Como poderá ser agradecido con Deus alguén que non é
capaz de gozar dos seus pequenos agasallos de cada día, alguén que non sabe
deterse ante as cousas simples e agradables que atopa a cada paso? Porque
«ninguén hai máis ruín có ruín consigo mesmo» (Si 14,6). Non se trata de ser un
insaciable que sempre está obsesionado por máis e máis praceres. Ao contrario,
porque iso impedirache vivir o presente. A cuestión é saber abrir os ollos e
deterte para vivir plenamente e con gratitude cada pequeno don da vida.
147. Está claro que a Palabra de Deus convídache a vivir o
presente, non só a preparar o mañá: «Así que non vos angustiedes polo de mañá; mañá xa traerá a súa angueira. Cada día ten abondo cos seus pesares» (Mt 6,34). Pero isto non
se refire a lanzarnos a un desenfreo irresponsable que nos deixa baleiros e
sempre insatisfeitos, senón a vivir o presente ao grande, utilizando as
enerxías para cousas boas, cultivando a fraternidade, seguindo a Xesús e
valorando cada pequena alegría da vida como un agasallo do amor de Deus.
148. Neste sentido, quero lembrar que o cardeal Francisco
Javier Nguyên Van Thuân, cando o encerraron nun campo de concentración, non
quixo que os seus días consistisen só en esperar e esperar un futuro. A súa
opción foi «vivir o momento presente colmándoo de amor»; e o modo como o
practicaba era: «Aproveito as ocasións que se presentan cada día para realizar
accións ordinarias de maneira extraordinaria»[78]. Mentres loitas para dar
forma aos teus soños, vive plenamente o hoxe, entrégao todo e enche de amor cada
momento. Porque é verdade que este día da túa mocidade pode ser o último, e
entón vale a pena vivilo con todas as ganas e con toda a profundidade posible.
149. Isto inclúe tamén os momentos duros, que deben ser
vividos a fondo para chegar a aprender a súa mensaxe. Como ensinan os Bispos
suízos: «El está alí onde nós pensabamos que nos abandonou e que xa non había
salvación algunha. É un paradoxo, pero o sufrimento, as tebras, convertéronse,
para moitos cristiáns [...] en lugares de encontro con Deus»[79]. Ademais, o
desexo de vivir e de experimentar refírese en especial a moitos xoves en
condición de discapacidade física, mental e sensorial. Mesmo se non sempre
poden facer as mesmas experiencias que os seus compañeiros, teñen recursos
sorprendentes e inimaxinables que ás veces superan aos comúns. O Señor Xesús
éncheos con outros dons, que a comunidade está chamada a valorar, para que
poidan descubrir o seu plan de amor para cada un deles.
En amizade
con Cristo
150. Por máis que vivas e experimentes non chegarás ao fondo
da mocidade, non coñecerás a verdadeira plenitude de ser nova, se non atopas
cada día ao gran amigo, se non vives en amizade con Xesús.
151. A amizade é un agasallo da vida e un don de Deus. A
través dos amigos o Señor vainos puíndo e vainos madurando. Ao mesmo tempo, os
amigos fieis, que están ao noso lado nos momentos duros, son un reflexo do
agarimo do Señor, do seu consolo e da súa presenza amable. Ter amigos ensínanos
a abrirnos, a comprender, a coidar a outros, a saír da nosa comodidade e do
illamento, a compartir a vida. Por iso «un amigo leal non ten prezo» (Si 6,15).
152. A amizade non é unha relación fugaz ou pasaxeira, senón
estable, firme, fiel, que madura co paso do tempo. É unha relación de afecto
que nos fai sentir unidos, e ao mesmo tempo é un amor xeneroso, que nos leva a
buscar o ben do amigo. Aínda que os amigos poden ser moi diferentes entre si,
sempre hai algunhas cousas en común que os levan a sentirse próximos, e hai
unha intimidade que se comparte con sinceridade e confianza.
153. É tan importante a amizade que Xesús mesmo preséntase
como amigo: «Xa non vos chamo servos, a vós trateivos de amigos» (Xn 15,15). Pola graza que
El nos regala, somos elevados de tal maneira que somos realmente amigos seus.
Co mesmo amor que El derrama en nós podemos amalo, levando o seu amor aos
demais, coa esperanza de que tamén eles atoparán o seu posto na comunidade de
amizade fundada por Xesucristo[80]. E aínda que El xa está plenamente feliz
resucitado, é posible ser xenerosos con El, axudándolle a construír o seu Reino
neste mundo, sendo os seus instrumentos para levar a súa mensaxe e a súa luz e,
sobre todo, o seu amor aos demais (cf. Xn 15,16). Os discípulos escoitaron o
chamado de Xesús á amizade con El. Foi unha invitación que non os forzou, senón
que se propuxo delicadamente á súa liberdade: «Vide e veredes» díxolles, e «eles foron e viron onde paraba e quedaron con El aquel día.» (Xn 1,39). Despois dese
encontro, íntimo e inesperado, deixaron todo e fóronse con El.
154. A amizade con Xesús é inquebrantable. El nunca se vai,
aínda que ás veces parece que fai silencio. Cando o necesitamos déixase atopar
por nós (cf. Xr 29,14) e está ao noso lado por onde vaiamos (cf. Xos 1,9).
Porque El xamais rompe unha alianza. A nós pídenos que non o abandonemos:
«Permanecede en min» (Xn 15,4). Pero se nos afastamos, «el permanece fiel, porque non pode renegar de si mesmo.» (2 Tm 2,13).
155. Co amigo falamos, compartimos as cousas máis secretas.
Con Xesús tamén conversamos. A oración é un desafío e unha aventura. E que
aventura! Permite que o coñezamos cada vez mellor, entremos no seu espesura e
crezamos nunha unión sempre máis forte. A oración permítenos contarlle todo o
que nos pasa e quedarnos confiados nos seus brazos, e ao mesmo tempo regálanos
instantes de preciosa intimidade e afecto, onde Xesús derrama en nós a súa
propia vida. Rezando «abrímoslle a xogada» a El, dámoslle lugar «para que El
poida actuar e poida entrar e poida vencer»[81].
156. Así é posible chegar a experimentar unha unidade
constante con El, que supera todo o que podamos vivir con outras persoas: «Xa non vivo eu; é Cristo quen vive dentro de min.» (Ga 2,20). Non prives á túa mocidade
desta amizade. Poderás sentilo ao teu lado non só cando ores. Recoñecerás que
camiña contigo en todo momento. Tenta descubrilo e vivirás a bela experiencia
de saberte sempre acompañado. É o que viviron os discípulos de Emaús cando,
mentres camiñaban e conversaban desorientados, Xesús fíxose presente e
«camiñaba canda eles» (Lc 24,15). Un santo dicía que «o cristianismo non é un
conxunto de verdades que hai que crer, de leis que hai que cumprir, de
prohibicións. Así resulta moi repugnante. O cristianismo é unha Persoa que me
amou tanto que reclama o meu amor. O cristianismo é Cristo»[82].
157. Xesús pode unir a todos os mozos da Igrexa nun único
soño, «un soño grande e un soño capaz de acubillar a todos. Ese soño polo que
Xesús deu a vida na cruz e o Espírito Santo espallouse e tatuou a lume o día de
Pentecostés no corazón de cada home e cada muller, no corazón de cada un [...].
Tatuouno á espera de que atope espazo para crecer e para desenvolverse. Un
soño, un soño chamado Xesús sementado polo Pai, Deus como El -como o Pai-,
enviado polo Pai coa confianza que crecerá e vivirá en cada corazón. Un soño
concreto, que é unha persoa, que corre polas nosas veas, estremece o corazón e
faio bailar»[83].
O crecemento
e a maduración
158. Moitos mozos preocúpanse polo seu corpo, procurando o
desenvolvemento da forza física ou da aparencia. Outros se inquietan por
desenvolver as súas capacidades e coñecementos, e así senten máis seguros.
Algúns apuntan máis alto, tratan de comprometerse máis e buscan un
desenvolvemento espiritual. San Xoán dicía: «Díxenvos, por tanto, meus filliños, que vós tedes o coñecemento do Pai.» (1 Xn 2,14). Buscar ao Señor,
gardar a súa Palabra, tratar de responderlle coa propia vida, crecer nas
virtudes, iso fai fortes os corazóns dos xoves. Para iso hai que manter a
conexión con Xesús, estar en liña con El, xa que non crecerás na felicidade e
na santidade só coas túas forzas e a túa mente. Así como che preocupa non perder
a conexión a Internet, coida que estea activa a túa conexión co Señor, e iso
significa non cortar o diálogo, escoitalo, contarlle as túas cousas, e cando
non saibas con claridade que terías que facer, preguntarlle: «Xesús, que farías
ti no meu lugar?»[84].
159. Espero que poidas valorarte tanto a ti mesmo, tomarte
tan en serio, que busques o teu crecemento espiritual. Ademais dos entusiasmos
propios da mocidade, tamén está a beleza de buscar «a xustiza, a fe, o amor, a
paz» (2 Tm 2,22). Isto non significa perder a espontaneidade, a frescura, o
entusiasmo, a tenrura. Porque facerse adulto non implica abandonar os mellores
valores desta etapa da vida. Doutro xeito, o Señor poderá reprocharche un día:
«Quero recordarche o agarimo da túa xuventude, o amor do teu namoro, o teu camiñar tras de min polo deserto, por terras sen sementeira.» (Xr 2,2).
160. Ao contrario, incluso un adulto debe madurar sen perder
os valores da mocidade. Porque en realidade cada etapa da vida é unha graza
permanente, encerra un valor que non debe pasar. Unha mocidade ben vivida
permanece como experiencia interior, e na vida adulta é asumida, é profundada e
segue dando froitos. Se é propio do xove sentirse atraído polo infinito que se
abre e que comeza,[85] un risco da vida adulta, coas súas seguridades e
comodidades, é acoutar cada vez máis ese horizonte e perder ese valor propio
dos anos novos. Pero debería suceder o contrario: madurar, crecer e organizar a
propia vida sen perder esa atracción, esa apertura ampla, esa fascinación por
unha realidade que sempre é máis. En cada momento da vida poderemos renovar e
acrecentar a mocidade. Cando comecei o meu ministerio como Papa, o Señor
amplioume os horizontes e regaloume unha renovada mocidade. O mesmo pode
ocorrerlle a un matrimonio de moitos anos, ou a un monxe no seu mosteiro. Hai
cousas que necesitan "asentarse" cos anos, pero esa maduración pode convivir cun
lume que se renova, cun corazón sempre novo.
161. Crecer é conservar e alimentar as cousas máis preciosas
que che regala a mocidade, pero ao mesmo tempo é estar aberto a purificar o que
non é bo e a recibir novos dons de Deus que te chama a desenvolver o que vale.
Ás veces, os complexos de inferioridade poden levarte a non querer ver os teus
defectos e debilidades, e dese modo podes pecharte ao crecemento e á
maduración. Mellor déixate amar por Deus, que te ama así como es, que te
valora e respecta, pero tamén che ofrece máis e máis: máis da súa amizade, máis
fervor na oración, máis fame da súa Palabra, máis desexos de recibir a Cristo
na Eucaristía, máis ganas de vivir o seu Evanxeo, máis fortaleza interior, máis
paz e alegría espiritual.
162. Pero lémbroche que non serás santo e pleno copiando a
outros. Nin sequera imitar aos santos significa copiar a súa forma de ser e de
vivir a santidade: «Hai testemuños que son útiles para estimularnos e
motivarnos, pero non para que tratemos de copialos, porque iso até podería
afastarnos do camiño único e diferente que o Señor ten para nós»[86]. Ti tes
que descubrir quen es e desenvolver a túa forma propia de ser santo, máis aló
do que digan e opinen os demais. Chegar a ser santo é chegar a ser máis
plenamente ti mesmo, a ser ese que Deus quixo soñar e crear, non unha
fotocopia. A túa vida debe ser un estímulo profético, que impulse a outros, que
deixe unha marca neste mundo, esa marca única que só ti poderás deixar. En
cambio, se copias, privarás a esta terra, e tamén ao ceo, diso que ninguén máis
que ti poderá ofrecer. Recordo que san Xoán da Cruz, no seu Cántico Espiritual,
escribía que cada un tiña que aproveitar os seus consellos espirituais «segundo
o seu modo»[87], porque o mesmo Deus quixo manifestar a súa graza «a uns nunha
maneira e a outros en outra»[88].
Senllas de
fraternidade
163. O teu desenvolvemento espiritual exprésase ante todo
crecendo no amor fraterno, xeneroso, misericordioso. Dicíao san Paulo: «Que o
Señor vos faga medrar no amor duns cos outros e con todos, ata rebordar» (1 Ts 3,12). Oxalá vivas cada vez máis esa "éxtase" que é saír de ti
mesmo para buscar o ben dos demais, até dar a vida.
164. Cando un encontro con Deus chámase "éxtase", é porque
nos saca de nós mesmos e nos eleva, cativados polo amor e a beleza de Deus. Pero
tamén podemos ser sacados de nós mesmos para recoñecer a beleza oculta en cada
ser humano, a súa dignidade, a súa grandeza como imaxe de Deus e fillo do Pai.
O Espírito Santo quere impulsarnos para que salgamos de nós mesmos, abracemos
aos demais co amor e busquemos o seu ben. Por tanto, sempre é mellor vivir a fe
xuntos e expresar o noso amor nunha vida comunitaria, compartindo con outros
mozos o noso afecto, o noso tempo, a nosa fe e as nosas inquietudes. A Igrexa
ofrece moitos espazos diversos para vivir a fe en comunidade, porque todo é
máis fácil xuntos.
165. As feridas recibidas poden levarte á tentación do
illamento, a replegarte sobre ti mesmo, a acumular rancores, pero nunca deixes
de escoitar o chamado de Deus ao perdón. Como ben ensinaron os Bispos de
Ruanda, «a reconciliación co outro pide ante todo descubrir nel o esplendor da
imaxe de Deus [...]. Nesta óptica, é vital distinguir ao pecador do seu pecado e
da súa ofensa, para chegar á verdadeira reconciliación. Isto significa que
odies o mal que o outro che inflixe, pero que continúes amándoo porque
recoñeces a súa debilidade e ves a imaxe de Deus en el»[89].
166. Ás veces toda a enerxía, os soños e o entusiasmo da
mocidade debilítanse pola tentación de encerrarnos en nós mesmos, nos nosos
problemas, sentimentos feridos, queixumes e comodidades. Non deixes que iso che
ocorra, porque te volverás vello por dentro, e antes de tempo. Cada idade ten a
súa fermosura, e á mocidade non poden faltarlle a utopía comunitaria, a
capacidade de soñar unidos, os grandes horizontes que miramos xuntos.
167. Deus ama a alegría dos mozos e convídaos especialmente
a esa alegría que se vive en comuñón fraterna, a ese gozo superior do que sabe
compartir, porque «é máis felicidade dar que recibir» (Ftos 20,35) e «Deus
ama ao que dá con alegría» (2 Co 9,7). O amor fraterno multiplica a nosa
capacidade de gozo, xa que nos volve capaces de gozar co ben dos outros:
«Alegrádevos cos que están alegres» (Rm 12,15). Que a espontaneidade e o impulso
da túa mocidade se convertan cada día máis na espontaneidade do amor fraterno,
na frescura para reaccionar sempre con perdón, con xenerosidade, con ganas de
construír comunidade. Un proverbio africano di: «Se queres andar rápido, camiña
só. Se queres chegar lonxe, camiña cos outros». Non nos deixemos roubar a
fraternidade.
Mozos
comprometidos
168. É verdade que ás veces, fronte a un mundo tan cheo de
violencia e egoísmo, os mozos poden correr o risco de encerrarse en pequenos
grupos, e así privarse dos desafíos da vida en sociedade, dun mundo amplo,
desafiante e necesitado. Senten que viven o amor fraterno, pero quizais o seu
grupo converteuse nunha mera prolongación da súa eu. Isto agrávase se a
vocación do laico concíbese só como un servizo ao interno da Igrexa (lectores,
acólitos, catequistas, etc.), esquecendo que a vocación laical é ante todo a
caridade na familia, a caridade social e a caridade política: é un compromiso
concreto desde a fe para a construción dunha sociedade nova, é vivir no medio
do mundo e da sociedade para evanxelizar as súas diversas instancias, para
facer crecer a paz, a convivencia, a xustiza, os dereitos humanos, a
misericordia, e así estender o Reino de Deus no mundo.
169. Propoño aos mozos ir máis aló dos grupos de amigos e
construír a «amizade social, buscar o ben común. A inimizade social destrúe. E
unha familia destrúese pola inimizade. Un país destrúese pola inimizade. O
mundo destrúese pola inimizade. E a inimizade máis grande é a guerra. E hoxe día
vemos que o mundo se está destruíndo pola guerra. Porque son incapaces de
sentar e falar [...]. Sexan capaces de crear a amizade social»[90]. Non é fácil,
sempre hai que renunciar a algo, hai que negociar, pero se o facemos pensando
no ben de todos poderemos alcanzar a magnífica experiencia de deixar de lado as
diferenzas para loitar xuntos por algo común. Se logramos buscar puntos de
coincidencia no medio de moitas disidencias, nese empeño artesanal e ás veces
custoso de tender pontes, de construír unha paz que sexa boa para todos, ese é
o milagre da cultura do encontro que os mozos poden atreverse a vivir con
paixón.
170. O Sínodo recoñeceu que «aínda que de forma diferente
respecto das xeracións pasadas, o compromiso social é un trazo específico dos
mozos de hoxe. Á beira dalgúns indiferentes, hai moitos outros dispostos a
comprometerse en iniciativas de voluntariado, cidadanía activa e solidariedade
social, que hai que acompañar e alentar para que emerxan os talentos, as
competencias e a creatividade dos mozos e para incentivar que asuman
responsabilidades. O compromiso social e o contacto directo cos pobres seguen
sendo unha ocasión fundamental para descubrir ou profundar a fe e discernir a
propia vocación [...]. Sinalouse tamén a dispoñibilidade ao compromiso no campo
político para a construción do ben común»[91].
171. Hoxe, grazas a Deus, os grupos de mozos en parroquias,
colexios, movementos ou grupos universitarios adoitan saír a acompañar anciáns
e enfermos, ou visitan barrios pobres, ou saen xuntos a auxiliar aos indixentes
nas chamadas "noites da caridade". Con frecuencia eles recoñecen que nestas
tarefas é máis o que reciben que o que dan, porque se aprende e se madura moito
cando un se atreve a tomar contacto co sufrimento dos outros. Ademais, nos pobres
hai unha sabedoría oculta, e eles, con palabras simples, poden axudarnos a
descubrir valores que non vemos.
172. Outros mozos participan en programas sociais orientados
á construción de casas para os que non teñen teito, ou ao saneamento de lugares
contaminados, ou á recolección de axudas para os máis necesitados. Sería bo que
esa enerxía comunitaria se aplicase non só a accións esporádicas senón dunha
maneira estable, con obxectivos claros e unha boa organización que axude a
realizar unha tarefa máis continuada e eficiente. Os universitarios poden
unirse de maneira interdisciplinar para aplicar a súa saber á resolución de
problemas sociais, e nesta tarefa poden traballar de xeito conxunto con xoves
doutras Igrexas ou doutras relixións.
173. Como no milagre de Xesús, os pans e os peixes dos mozos
poden multiplicarse (cf. Xn 6,4-13). Igual que na parábola, as pequenas
sementes dos mozos convértense en árbore e colleita (cf. Mt 13,23.31-32). Todo
iso desde a fonte viva da Eucaristía, na cal o noso pan e o noso viño se
transfiguran para darnos Vida eterna. Pídeselles aos mozos unha tarefa inmensa
e difícil. Coa fe no Resucitado, poderán enfrontala con creatividade e
esperanza, e situándose sempre no lugar do servizo, como os serventes daquela
voda, sorprendidos colaboradores do primeiro signo de Jesús, que só seguiron
consígnaa da súa Nai: «Facede o que El vos diga» (Xn 2,5). Misericordia,
creatividade e esperanza fan crecer a vida.
174. Quero alentarte a este compromiso, porque sei que «o
teu corazón, corazón novo, quere construír un mundo mellor. Sigo as noticias do
mundo e vexo que tantos mozos, en moitas partes do mundo, saíron polas rúas
para expresar o desexo dunha civilización máis xusta e fraterna. Os mozos na
rúa. Son novos que queren ser protagonistas do cambio. Por favor, non deixedes que outros sexan os protagonistas do cambio. Vós sodes os que tedes o
futuro. Por vós entra o futuro no mundo. A vós pídovos que tamén
sexades protagonistas deste cambio. Seguide superando a apatía e ofrecendo unha
resposta cristiá ás inquietudes sociais e políticas que se van expondo en
diversas partes do mundo. Pídovos que sexades construtores do futuro, que vos metades no traballo por un mundo mellor. Queridos novos, por favor, non balconeedes a vida, metédevos nela. Xesús non quedou no balcón, meteuse; non balconedes a
vida, metédevos nela como fixo Xesús»[92]. Pero sobre todo, dunha maneira ou
doutra, sede loitadores polo ben común, sede servidores dos pobres, sede protagonistas da revolución da caridade e do servizo, capaces de resistir as
patoloxías do individualismo consumista e superficial.
Misioneiros
valentes
175. Namorados de Cristo, os mozos están chamados a dar
testemuño do Evanxeo en todas partes, coa súa propia vida. San Alberto Furtado
dicía que «ser apóstolos non significa levar unha insignia no ollal da chaqueta;
non significa falar da verdade, senón vivila, encarnarse nela, transformarse en
Cristo. Ser apóstolo non é levar un facho na man, posuír a luz, senón ser a luz
[...]. O Evanxeo [...] máis que unha lección é un exemplo. A mensaxe convertida
en vida vivente»[93].
176. O valor do testemuño non significa que se deba calar a
palabra. Por que non falar de Xesús, por que non contarlles aos demais que El
nos dá forzas para vivir, que é bo conversar con El, que nos fai ben meditar as
súas palabras? Mozos, non deixen que o mundo vos arrastre a compartir só as
cousas malas ou superficiais. Vós sede capaces de ir contracorrente e
sabede compartir a Xesús, comunicade a fe que El vos regalou. Oxalá poidades sentir no corazón o mesmo impulso irresistible que movía a san Paulo cando
dicía: «Pobre de min se non predico o Evanxeo!» (1 Co 9,16).
177. «Onde nos envía Xesús? Non hai fronteiras, non hai
límites: envíanos a todos. O Evanxeo non é para algúns senón para todos. Non é
só para os que nos parecen máis próximos, máis receptivos, máis acolledores. É
para todos. Non teñades medo de ir e levar a Cristo a calquera ambiente, até as
periferias existenciais, tamén a quen parece máis afastado, máis indiferente. O
Señor busca a todos, quere que todos sintan a calor da súa misericordia e do
seu amor»[94]. E convídanos a ir sen medo co anuncio misioneiro, alí onde nos
atopemos e con quen esteamos, no barrio, no estudo, no deporte, nas saídas cos
amigos, no voluntariado ou no traballo, sempre é bo e oportuno compartir a
alegría do Evanxeo. Así é como o Señor vaise achegando a todos. E a vós,
xoves, quérevos como os seus instrumentos para derramar luz e esperanza, porque
quere contar coa vosa valentía, frescura e entusiasmo.
178. Non cabe esperar que a misión sexa fácil e cómoda.
Algúns mozos deron a súa vida con tal de non frear o seu impulso misioneiro. Os
Bispos de Corea expresaron: «Esperamos que podamos ser grans de trigo e
instrumentos para a salvación da humanidade, seguindo o exemplo dos mártires.
Aínda que a nosa fe é tan pequena como unha semente de mostaza, Deus daralle
crecemento e utilizaraa como un instrumento para a súa obra de salvación»[95].
Amigos, non esperedes a mañá para colaborar na transformación do mundo coa vosa
enerxía, a vosa audacia e a vosa creatividade. A vosa vida non é un
"mentres tanto". Vós sodes o agora de Deus, que vos quere fecundos[96].
Porque «é dando como se recibe»[97], e a mellor maneira de preparar un bo
futuro é vivir ben o presente con entrega e xenerosidade.
[71] S. Paulo
VI, Alocución para a beatificación de Nunzio Sulprizio (1 decembro 1963): AAS
56 (1964), 28.
[72] DF 65.
[73] Homilía
na Santa Misa cos mozos en Sídney (2 decembro 1970): AAS 63 (1971), 64.
[74]
Confesións, I, 1, 1: PL 32, 661.
[75] Deus é
novo. Unha conversación con Thomas Leoncini, ed. Planeta, Barcelona 2018, 16-17.
[76] DF 68.
[77] Encontro
cos mozos en Cagliari (22 setembro 2013): AAS 105 (2013), 904-905.
[78] Cinco
pans e dous peixes: un gozoso testemuño de fe desde o sufrimento no cárcere,
México 1999, 21.
[79]
Conferencia Episcopal Suíza, Prendre lle temps: pour toi, pour moi, pour nous
(2 febreiro 2018).
[80] Cf. Sto.
Tomé de Aquino, Summa Theologiae II-II, q. 23, art. 1.
[81] Discurso
aos voluntarios da XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (27 xaneiro
2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (1 febreiro 2019),
p. 17.
[82] S. Óscar
Romero, Homilía (6 novembro 1977): O seu pensamento, I-II, San Salvador 2000,
312.
[83] Discurso
na cerimonia de apertura da XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (24
xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (25 xaneiro
2019), p. 6.
[84] Cf.
Encontro cos mozos no Santuario Nacional de Maipú, Santiago de Chile (17 xaneiro
2018): L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (19 xaneiro 2018),
p. 11.
[85] Cf. Romano
Guardini, Lle età della vita, en Opera omnia IV, 1, Brescia 2015, 209.
[86] Exhort. ap. Gaudete et exsultate (19 marzo 2018),
11.
[87] Cántico
Espiritual B, Prólogo, 2.
[88] Ibíd.,
XIV-XV, 2.
[89]
Conferencia Episcopal de Ruanda, Carta dos Bispos católicos aos fieis durante o
ano especial da reconciliación en Ruanda, Kigali (18 xaneiro 2018), 17.
[90] Saúdo
aos mozos do Centro Cultural Pai Félix Varela na Habana (20 setembro 2015):
L'Osservatore Romano, ed. semanal en lingua española (25 setembro 2015), p. 5.
[91] DF 46.
[92] Discurso
na Vixilia da XXVIII Xornada Mundial da Mocidade en Río de Xaneiro (27 xullo
2013): AAS 105 (2013), 663.
[93] Vós
sodes a luz do mundo, Discurso no Cerro San Cristóbal, Chile, 1940, en:
https://www.padrealbertohurtado.cl/escritos-2/.
[94] Homilía
na Santa Misa da XXVIII Xornada Mundial da Mocidade en Río de Xaneiro (28 xullo
2013): AAS 105 (2013), 665.
[95]
Conferencia Episcopal de Corea, Carta pastoral con motivo do 150 aniversario do
martirio durante a persecución Byeong-in (30 marzo 2016).
[96] Cf.
Homilía na Santa Misa para a XXXIV Xornada Mundial da Mocidade en Panamá (27
xaneiro 2019): L'Osservatore Romano, ed. semanalen lingua española (1 febreiro
2019), pp. 14-15.
[97] Oración
"Señor, faime un instrumento da túa paz", atribuída a S. Francisco de
Asís.
Comentarios
Publicar un comentario