FICHA E LECTIO: DOMINGO XXXI ORDINARIO B

 FICHAS ANTERIORES: FICHA 1 / FICHA 2


LECTIO:

Un só mandamento

(31. X. 21)

            Tentarei ser algo máis breve do normal, dado que mañá esperamos vérmonos de novo aquí por mor da festividade de “Tódolos Santos” coa que comeza o mes de novembro, tamén chamado entre nós “mes de santos”.

            É breve e concreto tamén o texto do discurso de Xesús que hoxe nos refire, unha vez máis, Marcos. El mesmo é, en certo modo, a mesma “concreción” de Deus-Pai no mundo, ou –dito doutra maneira- o Deus  visíbel e tanxíbel.

            Cómpre non deixar de lado que o diálogo de hoxe co letrado ocorre no día seguinte da coñecida escena do templo na que Xesús botara sen contemplacións fóra do templo os que andaban a facer os seus negocios vendendo ou mercando determinados animais para os sacrificios que alí se realizaban. Algo que obviamente non debeu de ser do agrado dos administradores relixiosos de tales actos de culto: os sacerdotes do templo e mailos escribas.

            Con isto estaba el a realizar un xesto importante e significativo. E xa sabemos que un xesto vale máis ca mil palabras. Dalgún xeito viña el amosarnos así que a nosa relación con Deus Pai debería ir alén do cumprimento dunhas determinadas normas ou da realización duns concretos ritos cultuais: aqueles que tiñan lugar de maneira centralizada no templo de Xerusalén.

            Xesús quere baixar en certo modo a Deus do ceo á terra. Porque, á fin e ó cabo, ¿que é el senón a presenza viva e concreta de Deus no mundo? ¿E que deberiamos ser, en consecuencia, os seres humanos senón presenzas, vivas e palpitantes tamén, do Xesús, Fillo de Deus e irmán maior noso, neste mundo? Con isto o “Deus que está no ceo” non desaparece, senón que amosa a súa verdadeira face en Xesús (no Emmanuel de Deus, é dicir, no “Deus connosco”) e en tódolos rostros da humanidade enteira.

            É, pois, xustamente neste contexto cando un dos letrados lle vai preguntar a el (como digo, no día seguinte da escena do templo) cal é o “primeiro” mandamento da lei. Para comprobar, coa resposta que lle dea Xesús, se este respecta de verdade as xerarquías morais e relixiosas do xudaísmo. Non lle vai fallar ó letrado, porque non fará senón botar man das mesmas palabras do libro do Deuteronomio (6, 4-5), respondéndolle: “O primeiro é: Escoita, Israel: O Señor, noso Deus, é o único Señor. Amarás o Señor, o teu Deus, con todo o teu corazón, con toda a túa alma, con toda a túa mente e con toda a túa forza”.

            Con isto semellaría en principio que a pregunta quedaba respondida. Mais, tendo en conta a escena do día anterior, vai el engadir algo decisivo, porque este algo vén ser en realidade o centro mesmo da súa mensaxe e da súa mesma persoa. Pois el vai colocar, efectivamente, dalgunha maneira ó mesmo nivel có primeiro mandamento o chamado segundo, cando seguidamente lle di ó letrado (sen que este, pola súa parte, lle tivese preguntado por este segundo mandamento): “O segundo é este: Amarás o teu próximo como a ti mesmo. Non hai mandamento máis importante ca estes”.

            Hai que ter en conta que no Antigo Testamento estes dous mandamentos se atopaban en certo modo mutuamente desvencellados. Do primeiro fálase no Deuteronomio e do segundo no Levítico (19, 18), mesturado aquí este mandamento entre outras moi diversas normas morais e cultuais. Xesús, en cambio, une directamente ámbolos dous mandamentos, considerándoos como semellantes e mutuamente inclusivos e indicando expresamente que non hai ningún outro mandamento que os supere en importancia. Cousa que o seu interlocutor, o letrado, aceptará, co agrado de Xesús, ó comentar tamén o mesmo letrado que eses mandamentos son “máis importantes ca tódolos holocaustos e sacrificios”.

            Ben se pode ver, pois, por que estas declaracións de Xesús veñen colocar o centro da nosa fe cristiá non no “templo”, senón nas persoas humanas. Esas persoas coas que, por aquí e por alá, nos atopamos día tras día. Nelas, en nós, habita o Deus Pai que nos quere. Pola graza de Deus Pai estamos así convertidos dalgunha maneira en verdadeiros templos da divindade. En consecuencia, non nos será xa posible endexamais separar o noso culto a Deus do noso servizo e entrega a tódolos irmáns do mundo enteiro.

Manuel Cabada Castro


VER TAMÉN:




Comentarios

Publicacións populares