Sínodo da Mocidade - Documento final II
II PARTE.
«ABRÍRONSELLES OS OLLOS»
58. «E comezando por Moisés e todos os profetas, foilles interpretando o que as Escrituras falaban del. O entraren na aldea onde ían, fixo coma quen quería seguir para adiante. 29Pero eles porfiáronlle, dicindo: Queda connosco, porque se fai tarde, e a noite bótase enriba.
Quedou con eles. E mentres estaban na mesa, colleu o pan, bendiciuno e partiuno e déullelo. Entón abríronselles os ollos e recoñecérono; pero el desapareceu.» (Lc 24,27-31).
Quedou con eles. E mentres estaban na mesa, colleu o pan, bendiciuno e partiuno e déullelo. Entón abríronselles os ollos e recoñecérono; pero el desapareceu.» (Lc 24,27-31).
Despois de escoitalos, o Señor dirixe aos dous viandantes una
"palabra" incisiva e decisiva, autorizada e transformadora. Así, con dozura e
fortaleza, o Señor entra na súa morada, queda con eles e comparte o pan da
vida: é o signo eucarístico que permite que os dous discípulos finalmente abran
os ollos.
Un novo Pentecostés
A acción do Espírito Santo
59. O
Espírito Santo acende o corazón, abre os ollos e suscita a fe dos dous
viandantes. Actúa desde o inicio da creación do mundo para que o proxecto do
Pai de recapitular en Cristo todas as cousas alcance a súa plenitude. Actúa en
todos os tempos e lugares, na variedade dos contextos e das culturas,
suscitando mesmo no medio das dificultades e sufrimentos o compromiso pola
xustiza, a procura da verdade, a coraxe da esperanza. Por isto san Pablo afirma
que «ata hoxe toda a creación está xemendo e sofre dores de parto» (Rm 8,22).
O desexo de vivir no amor e a sa inquietude que habita o corazón dos mozos son
parte do gran anhelo de toda a creación cara á plenitude da alegría. En cada un
deles, mesmo naqueles que non coñecen a Cristo, o Espírito Creador actúa para
guialos á beleza, á bondade e á verdade.
O Espírito rexuvenece
a Igrexa
60. A
mocidade é unha etapa orixinal e estimulante da vida, que o propio Xesús viviu,
santificándola. A Mensaxe aos mozos do Concilio Vaticano II (7 decembro 1965)
presentou á Igrexa como a «verdadeira mocidade do mundo», que posúe «a
facultade de alegrarse co que comeza, de darse sen recompensa, de renovarse e
de partir de novo para novas conquistas». Coa súa frescura e a súa fe os mozos
contribúen a mostrar este rostro da Igrexa, no que se reflicte «o gran Vivente,
o Cristo eternamente novo». Non se trata pois de crear unha nova Igrexa para os
mozos, senón máis ben de volver descubrir con eles a mocidade da Igrexa,
abríndose á graza dun novo Pentecostés.
O Espírito na vida do
crente
61. A
vocación do cristián é seguir a Cristo pasando polas augas do Bautismo,
recibindo o selo da Confirmación e converténdose coa Eucaristía en parte do seu
corpo: «Vén o Espírito Santo, o lume despois da auga e vós convertédesvos en
pan, é dicir en Corpo de Cristo» (S. Agustín, Sermón 227). No camiño da
iniciación cristiá é ante todo a Confirmación, o sacramento que permite aos
crentes revivir a experiencia pentecostal dunha nova efusión do Espírito para o
crecemento e a misión. É importante volver descubrir a riqueza deste
sacramento, comprender o seu vínculo coa vocación persoal de todo bautizado e
coa teoloxía dos carismas, coidar mellor a pastoral, a fin de que non sexa un
momento formal e pouco significativo. Todo camiño vocacional ten ao Espírito
Santo como protagonista: El é o "mestre interior" polo que deixarse guiar.
Unha auténtica
experiencia de Deus
62. A
primeira condición para o discernimiento vocacional no Espírito é unha
auténtica experiencia de fe en Cristo morto e resucitado, lembrando que esta
luz «non disipa todas as nosas tebras, senón que, como unha lámpada, guía os
nosos pasos na noite, e isto basta para camiñar» (Francisco, Lumen fidei, 57).
Nas comunidades cristiás ás veces corremos o risco de propor, máis aló das
intencións, un teísmo ético e terapéutico, que responde á necesidade de
seguridade e de consolo do ser humano, en lugar dun encontro vivo con Deus á
luz do Evanxeo e coa forza do Espírito. Se é verdade que a vida renace soamente
mediante a vida, está claro que os mozos necesitan atopar comunidades cristiás
realmente arraigadas na amizade con Cristo, que nos leva ao Pai na comuñón do
Espírito Santo.
CAPÍTULO I
O DON DA MOCIDADE
Xesús, mozo entre os mozos
A mocidade de Xesús
63. «Mozo
entre os mozos para ser exemplo para os mozos e consagralos ao Señor» (S.
Ireneo, Contra as herexías, II,22,4). Cristo santificaou a mocidade polo
feito mesmo de vivila. A narración bíblica presenta un só episodio da mocidade
de Xesús (cf. Lc 2,41-52), que el viviu sen clamor, na sinxeleza e na
laboriosidade de Nazaret, tanto que lle recoñecían como «o carpinteiro» (Mc
6,3) e «o fillo do carpinteiro» (Mt 13,55).
Contemplando a súa vida podemos entender mellor a bendición
da mocidade: Xesús tiña unha confianza incondicional no Pai, coidou a amizade
cos seus discípulos, e mesmo nos momentos críticos permaneceu fiel a eles.
Manifestou unha profunda compaixón polos máis débiles, especialmente os pobres,
os enfermos, os pecadores e os excluídos. Tivo a valentía de enfrontarse ás
autoridades relixiosas e políticas do seu tempo; viviu a experiencia de
sentirse incomprendido e descartado; sentiu medo do sufrimento e coñeceu a fraxilidade
da paixón; dirixiu a súa mirada ao futuro abandonándose nas mans seguras do Pai
e á forza do Espírito. En Xesús todos os mozos poden recoñecerse, cos seus
medos e as súas esperanzas, as súas incertezas e os seus soños e poden
encomendarse a el. Será para eles fonte de inspiración contemplar os encontros
de Xesús cos mozos.
Coa mirada do Señor
64. Escoitar a Cristo e a comuñón con el permite tamén aos pastores e
educadores madurar unha lectura sabia deste período da vida. O Sínodo tratou de
mirar aos mozos coa actitude de Xesús, para discernir na súa vida os signos da
acción do Espírito. En efecto, cremos que tamén hoxe Deus fala á Igrexa e ao
mundo mediante os mozos, a súa creatividade e o seu compromiso, así como os
seus sufrimentos e as súas solicitudes de axuda. Con eles podemos ler máis
proféticamente nosa época e recoñecer os signos dos tempos; por isto os mozos
son un dos "lugares teolóxicos" nos que o Señor nos dá a coñecer algunhas das
súas expectativas e desafíos para construír o mañá.
Trazos da idade
xuvenil
65. A
mocidade, fase do desenvolvemento da personalidade, está marcada por soños que
van tomando corpo, por relacións que adquiren cada vez máis consistencia e
equilibrio, por intentos e experimentacións, por eleccións que constrúen
gradualmente un proxecto de vida. Neste período da vida, os mozos están
chamados a proxectarse cara a adiante sen cortar coas súas raíces, a construír
autonomía, pero non en solitario. O contexto social, económico e cultural, non
sempre ofrece condicións favorables. Moitos mozos santos teñen feito brillar os
trazos da idade xuvenil en toda a súa beleza e na súa época foron verdadeiros
profetas de cambio; o seu exemplo mostra de que son capaces os mozos cando se
abren ao encontro con Cristo.
Tamén os mozos con discapacidade ou que sofren enfermidade
poden dar unha contribución valiosa. O Sínodo convida as comunidades a dar
espazo a iniciativas que os recoñezan e permítanlles ser protagonistas, por
exemplo co uso da lingua dos signos para persoas xordas, itinerarios
catequéticos oportunamente finalizados e experiencias asociativas ou de
inserción laboral.
A sa inquietude dos
mozos
66. Os
mozos teñen unha inquietude que ante todo hai que valorar, respectar e
acompañar, apostando con convicción pola súa liberdade e a súa
responsabilidade. A Igrexa sabe por experiencia que para renovarse necesita a
contribución deles. Os mozos, en certos aspectos, van por diante dos pastores.
A mañá de Pascua o novo discípulo que o Señor amaba chegou o primeiro ao
sepulcro, precedendo na súa carreira a Pedro, que sentía o peso da idade e da
súa traizón (cf. Xn 20,1-10); do mesmo xeito na comunidade cristiá o dinamismo
xuvenil é unha enerxía renovadora para a Igrexa, porque lle axuda a quitarse de
encima pesadez e lentitude, e a abrirse a Cristo resucitado. Ao mesmo tempo, a
actitude do discípulo amado indica que é importante permanecer vinculados á
experiencia dos anciáns, recoñecer o papel dos pastores e non avanzar sós.
Deste xeito lograrase esa sinfonía de voces que é froito do Espírito.
Os mozos feridos
67. A vida
dos mozos, como a de todos, está marcada tamén por feridas. Son as feridas das
derrotas da propia historia, dos desexos frustrados, das discriminacións e
inxustizas sufridas, do non sentirse amados ou recoñecidos. Son feridas o corpo
e da mente. Cristo, que aceptou pasar pola paixón e a morte, faise próximo
mediante a súa cruz de todos os mozos que sofren. Doutra banda, están as
feridas morais, o peso dos propios erros, os sentimentos de culpa por
equivocarse. Reconciliarse coas propias feridas é hoxe máis que nunca condición
necesaria para unha vida boa. A Igrexa está chamada a soster a todos os mozos
nas súas probas e a promover accións pastorais adecuadas.
Chegar a ser adultos
A idade de elixir
68. A
mocidade é unha fase da vida que debe terminar, para deixar espazo á idade
adulta. Este paso non ten lugar de modo puramente anagráfico, senón que implica
un camiño de maduración, que non sempre se ve facilitado polo ambiente no que
viven os mozos. En moitas rexións, en efecto, difundiuse unha cultura do
provisional que favorece unha prolongación indefinida da adolescencia e o
adiamento das decisións; o medo ao definitivo xera así unha especie de parálise
na toma de decisións. A mocidade, con todo, non pode ser un tempo en suspenso:
é a idade das decisións e precisamente nisto consiste o seu atractivo e o seu
maior cometido. Os mozos toman decisións en ámbito profesional, social,
político, e outras máis radicais que darán unha configuración determinante á
súa existencia. Á mantenta destas últimas fálase precisamente de "decisións
para a vida": e efectivamente é a vida mesma, na súa singularidade irrepetible,
a que recibe a súa orientación definitiva.
A existencia baixo o
signo da misión
69. O papa
Francisco convida os mozos a pensar a propia vida no horizonte da misión:
«Moitas veces, na vida, perdemos tempo preguntándonos: "Pero, quen son eu"?. E
ti podes preguntarte quen es e pasar toda unha vida buscando quen es. Pero
pregúntache: "Para quen son eu"?». (Discurso na Vixilia de oración en
preparación para a Xornada Mundial da Mocidade, Basílica de Santa María a
Maior, 8 abril 2017). Esta afirmación ilumina de modo profundo as decisións
sobre a vida, porque lembra que hai que asumilas no horizonte liberador da
entrega dun mesmo. Este é o único camiño para alcanzar unha felicidade
auténtica e duradeira! Efectivamente, «a misión no corazón do pobo non é unha
parte da miña vida, ou un adorno que me podo quitar; non é un apéndice ou un
momento máis da existencia. É algo que eu non podo arrincar do meu ser se non
quero destruírme. Eu son unha misión nesta terra, e para iso estou neste mundo»
(Francisco, Evangelii gaudium, 273).
Unha pedagoxía capaz
de interpelar
70. A
misión é un compás seguro para o camiño da vida, pero non é un "GPS", que
mostra por adiantado todo o percorrido. A liberdade sempre leva unha dimensión
de risco que hai que valorizar con decisión e acompañar con gradualidad e
sabedoría. Moitas páxinas do Evanxeo móstrannos a Xesús que convida a
atreverse, a ir mar dentro, a pasar da lóxica da observancia dos preceptos á
lóxica do don xeneroso e incondicional, sen esconder a esixencia de cargar
consigo a propia cruz (cf. Mt 16,24). É radical: «El dáo todo e pide todo: dá
un amor total e pide un corazón indiviso» (Francisco, Homilía,14 outubro 2018).
Evitando espertar falsas ilusións nos mozos con propostas reducidas ao mínimo
ou sufocalos cun conxunto de regras que dan unha imaxe estreita e moralista do
cristianismo, estamos chamados a investir na súa audacia e a educalos para que
asuman as súas responsabilidades, seguros de que mesmo o erro, o fracaso e as
crises son experiencias que poden fortalecer a súa humanidade.
O verdadeiro sentido
da autoridade
71. Para
cumprir un verdadeiro camiño de maduración os mozos necesitan a adultos con
autoridade. No seu significado etimológico a auctoritas indica a capacidade de
facer crecer; non expresa a idea dun poder directivo, senón dunha verdadeira
forza xeradora. Cando Xesús se atopa cos mozos, en calquera estado e condición
que estivesen, tamén cando estaban mortos, dun modo ou outro lles dicía:
"Érguete! Crece!"; e a súa palabra realizaba o que dicía (cf. Mc 5,41; Lc
7,14). No feito da curación do epiléptico endemoniado (cf. Mc 9,14-29), que
evoca tantas formas de alienación dos mozos de hoxe, queda claro que Xesús non
lle estreita a man para quitarlle a liberdade senón para activala, para
liberala. Xesús exerce plenamente a súa autoridade, sen ser posesivo, nin
exercer manipulación nin sedución: o único que quere é que o mozo creza.
O vínculo coa familia
72. A
familia é a primeira comunidade de fe na que, a pesar dos límites e carencias, o
mozo experimenta o amor de Deus e comeza a discernir a súa propia vocación. Os
Sínodos anteriores, e a sucesiva Exhortación apostólica Amoris laetitia, non
cesan de resaltar que a familia, como Igrexa doméstica, ten o labor de vivir a
alegría do Evanxeo na vida cotiá e facer partícipe desta a todos os membros
segundo a súa condición, á vez que permanece aberta á dimensión vocacional e
misioneira.
Con todo, as familias non sempre educan aos fillos a mirar
cara ao futuro cunha lóxica vocacional. Ás veces a procura de prestixio social
ou do éxito persoal, a ambición dos pais ou a tendencia a determinar as
eleccións dos fillos invaden o espazo do discernimiento e condicionan as súas
decisións. O Sínodo recoñece a necesidade de axudar ás familias a asumir de modo
máis claro unha concepción da vida como vocación. O relato evanxélico de Xesús
adolescente (cf. Lc 2,41-52), sumiso aos seus pais pero capaz de separarse
deles para ocuparse das cousas do Pai, é un valioso exemplo que arroxa luz para
vivir de modo evanxélico as relacións familiares.
Chamados á liberdade
O Evanxeo da liberdade
73. A
liberdade é condición esencial para toda auténtica decisión sobre a vida. Con
todo, existe o risco de entendela mal, entre outras cousas porque non sempre se
presenta adecuadamente. A propia Igrexa acaba aparecendo para moitos mozos como
unha institución que impón regras, prohibicións e obrigacións. Cristo, en
cambio, «liberounos para a liberdade» (Ga 5,1), facéndonos pasar do réxime da
lei ao do Espírito. Á luz do Evanxeo, hoxe é oportuno recoñecer máis claramente
que a liberdade é constitutivamente relacional e mostrar que as paixóns e as
emocións son relevantes na medida en que orientan cara ao auténtico encontro co
outro. Esta perspectiva demostra con claridade que a verdadeira liberdade é
comprensible e posible soamente en relación á verdade (cf. Xn 8,31-32) e sobre
todo á caridade (cf. 1Co 13,1-13; Ga 5,13): a liberdade é ser un mesmo no
corazón doutro.
Unha liberdade como
resposta
74. Mediante
a fraternidade e a solidariedade vividas, especialmente cos últimos, os mozos
descobren que a auténtica liberdade nace de sentirse acollidos e crece,
deixando espazo ao outro. Fan unha experiencia análoga cando se comprometen a
cultivar a sobriedade ou o respecto ao medio ambiente. A experiencia do
recoñecemento recíproco e do compromiso compartido lévaos a descubrir que no
seu corazón habita unha chamada silenciosa ao amor que provén de Deus. Deste
xeito, é fácil recoñecer a dimensión transcendente que a liberdade leva
orixinariamente consigo e que en contacto coas experiencias máis intensas da
vida -o nacemento e a morte, a amizade e o amor, a culpa e o perdón- espértase
máis claramente. Son precisamente estas experiencias as que axudan a recoñecer
que a natureza da liberdade é radicalmente unha resposta.
A liberdade e a fe
75. Hai
máis de 50 anos, san Paulo VI introduciu a expresión «diálogo da salvación» e
interpretou a misión do Fillo no mundo como expresión dun «formidable requirimento
de amor». Engade, con todo, que somos «libres para acollelo ou rexeitalo»
(Ecclesiam suam, 36). Nesta perspectiva, o acto de fe persoal aparece como
libre e liberador: será o punto de partida para irse apropiando gradualmente
dos contidos da fe. A fe pois non constitúe un elemento que se engade
externamente á liberdade, senón que é cumprimento do anhelo da conciencia de
verdade, de ben e de beleza, que se atopan plenamente en Xesús. O testemuño de
tantos mozos mártires do pasado e do presente, que resoou con forza no Sínodo,
é a proba máis convincente de que a fe nos fai libres respecto dos poderes do
mundo, das súas inxustizas e mesmo fronte á morte.
A liberdade ferida e
redimida
76. A
liberdade humana está marcada polas feridas do pecado persoal e da
concupiscencia. Pero cando, grazas ao perdón e á misericordia, a persoa toma
conciencia dos obstáculos que a apresan, crece en madurez e pode empeñarse con
máis lucidez nas decisións definitivas da vida. Nunha perspectiva educativa, é
importante axudar aos mozos a non desalentarse fronte a erros e fracasos, aínda
que sexan humillantes, porque forman parte integrante do camiño cara a unha
liberdade máis madura, consciente da propia grandeza e debilidade.
O mal non ten a última palabra: «Porque tanto amou Deus ao
mundo, que entregou ao seu Fillo unixénito» (Xn 3,16). El amounos ata o final e
rescatou así a nosa liberdade. Morrendo por nós na cruz derramou o seu
Espírito, e «onde está o Espírito do Señor hai liberdade» (2 Co 3,17): unha
liberdade nova, pascual, que se cumpre na entrega cotiá de si.
CAPÍTULO II
O MISTERIO DA VOCACIÓN
A procura da vocación
Vocación, viaxe e descubrimento
77. O
relato da chamada de Samuel (cf. 1 Sm 3,1-21) permite darse conta de cales son os
trazos fundamentais do discernimiento: a escoita e o recoñecemento da iniciativa
divina, unha experiencia persoal, unha comprensión progresiva, un acompañamento
paciente e respectuoso do misterio en acto, unha destinación comunitaria. A
vocación non se impón a Samuel como un destino que debe padecer; é unha
proposta de amor, un envío misioneiro nunha historia cotiá de confianza
recíproca.
Para o mozo Samuel, así como para cada home e muller, a
vocación, aínda que teña momentos fortes e privilexiados, leva unha longa
viaxe. A palabra do Señor esixe tempo para ser comprendida e interpretada; a
misión á que chama vaise desvelando gradualmente. Aos mozos fascínalles a
aventura do descubrimento progresivo de si mesmos. Aprenden de boa gana das
actividades que desempeñan e dos encontros e as relacións, implicándose na vida
cotiá. Con todo, necesitan que se lles axude a dar unidade ás diversas
experiencias e a lelas desde unha perspectiva de fe, vencendo o risco da
dispersión e recoñecendo os signos a través dos que Divos fala. No
descubrimento da vocación, non todo está claro deseguido, porque a fe «"ve" na
medida en que camiña, en que se penetra no espazo aberto pola Palabra de Deus»
(Francisco, Lumen fidei, 9).
Vocación, graza e
liberdade
78. Ao longo
dos séculos, a comprensión teolóxica do misterio da vocación coñeceu acentos
diversos, segundo o contexto social e eclesial no que se elaboraba o tema. En
calquera caso cabe recoñecer o carácter analóxico do termo "vocación" e as
numerosas dimensións que connotan a realidade que este designa. Isto leva a pór
en evidencia algún aspecto concreto que non sempre foi visto nunha perspectiva
que salvagardase con equilibrio a complexidade do conxunto. Para entender en
profundidade o misterio da vocación que ten en Deus a súa orixe última, estamos
pois chamados a purificar o noso imaxinario e a nosa linguaxe relixiosa,
recuperando a riqueza e o equilibrio da narración bíblica. O armazón entre a
elección divina e a liberdade humana, en particular, hai que concibilo fóra de
todo determinismo e de todo extrinsecismo. A vocación non é nin un guión xa
escrito que o ser humano debería simplemente recitar nin unha improvisación
teatral sen esquema. Posto que Deus chámanos a ser amigos e non servos (cf. Xn
15,13), as nosas eleccións concorren realmente á realización histórica do seu
proxecto de amor. A economía da salvación, por outra banda, é un Misterio que
nos supera infinitamente; por isto só se escoitamos ao Señor saberemos que
papel estamos chamados a ter nela. Vista con esta luz, a vocación aparece
realmente como un don de graza e de alianza, como o segredo máis belo e valioso
da nosa liberdade.
Creación e vocación
79. Afirmando que todo foi creado por medio de Cristo e para el (cf. Col
1,16), a Escritura orienta a ler o misterio da vocación como unha realidade que
marca a creación de Deus. Deus creou coa súa palabra, que "chama" ao ser e á
vida, e despois "distingue" no caos o indistinto, imprimindo ao cosmos a beleza
da orde e a harmonía da diversidade. San Paulo VI xa afirmara que «toda vida é
vocación» (cf. Populorum progressio, 15), e Benedito XVI insistiu en que o ser
humano é creado como ser en diálogo: a palabra creadora «chama a cada un
persoalmente, manifestando así que a vida mesma é vocación en relación con
Deus» (cf. Verbum Domini, 77).
Para unha cultura
vocacional
80. Falar
da existencia humana en termos vocacionais permite pór de relevo algúns
elementos que son moi importantes para o crecemento dun mozo: significa excluír
que estea determinado polo destino ou sexa froito da casualidade, así como que
sexa un ben privado a xestionar de modo autónomo. No primeiro caso non hai
vocación, porque non hai recoñecemento dun destino digno da existencia, mentres
que no segundo caso, un ser humano pensado "sen vínculos" convértese en alguén
"sen vocación". Por isto é importante crear as condicións para que, en todas as
comunidades cristiás, a partir da conciencia bautismal dos seus membros, se desenvolva unha verdadeira cultura vocacional e un constante compromiso de
oración polas vocacións.
A vocación a seguir a
Xesús
O atractivo de Xesús
81. Moitos
mozos séntense atraídos pola figura de Xesús. A súa vida parécelles boa e bela,
porque é pobre e sinxela, feita de amizades sinceras e profundas, entregada
polos seus irmáns e irmás con xenerosidade, nunca pechada a ninguén senón
sempre dispoñible a doarse. A vida de Xesús segue sendo hoxe profundamente
atractiva e fonte de inspiración; para
todos os mozos é unha provocación que interpela. A Igrexa sabe que isto se debe
ao feito que Xesús vive un vínculo profundo con cada ser humano, porque
«Cristo, o novo Adán, na mesma revelación do misterio do Pai e do seu amor,
manifesta plenamente o home ao propio home e descóbrelle a grandeza da súa
vocación» (Gaudium et spes, 22).
Fe, vocación e
discipulado
82. De
feito, Xesús non só fascinou coa súa vida, senón que tamén chamou explicitamente
á fe. Atopou a homes e mulleres que recoñeceron nos seus xestos e nas súas palabras
o modo correcto de falar de Deus e de relacionarse con el, accedendo á fe que
leva á salvación: «Filla, a túa fe salvoute. Vai en paz» (Lc 8,48). Outros
que se atoparon con el, en cambio, foron chamados a ser os seus discípulos e
testemuñas. El non escondeu a quen quería ser o seu discípulo a esixencia de
cargar cada día coa propia cruz e de seguilo por un camiño pascual de morte e
resurrección. A fe testemuñal segue vivindo na Igrexa, signo e instrumento de
salvación para todos os pobos. A pertenza á comunidade de Xesús sempre coñeceu
diversas formas de seguimento. A maioría dos discípulos viviu a fe nas
condicións ordinarias da vida cotiá; outros, en cambio, incluídas algunhas
figuras femininas, compartiron a existencia itinerante e profética do Mestre
(cf. Lc 8,1-3); desde o principio os apóstolos tiveron un papel especial na
comunidade e asociounos ao seu ministerio de guía e de predicación.
A Virxe María
83. Entre
todas as figuras bíblicas, que ilustran o misterio da vocación, é preciso
contemplar de modo singular a de María. Muller nova que co seu "si" fixo
posible a Encarnación, creando as condicións para que calquera outra vocación
eclesial se puidese xerar, ela é a primeira discípula de Xesús e o modelo de
todo discipulado. Na súa peregrinación de fe, María seguiu ao seu Fillo ata os
pés da cruz, e despois da resurrección acompañou á Igrexa nacente a
Pentecostés. Como nai e mestra misericordiosa segue acompañando á Igrexa e
implorando ao Espírito que vivifique toda vocación. É por tanto evidente que o
"principio mariano" teñen un rol eminente e ilumina toda a vida da Igrexa nas
súas diversas manifestacións. Á beira da Virxe, tamén a figura do seu esposo
Xosé constitúe un modelo exemplar de resposta vocacional.
Vocación e vocacións
Vocación e misión da
Igrexa
84. Non é
posible entender en plenitude o significado da vocación bautismal se non se
considera que esta é para todos, sen excluír a ninguén, unha chamada á
santidade. Esta chamada implica necesariamente a invitación en participar á
misión da Igrexa, que ten como
finalidade fundamental a comuñón con Deus e entre todas as persoas. As
vocacións eclesiais, en efecto, son expresións múltiples e articuladas mediante
as que a Igrexa realiza a súa chamada a ser signo real do Evanxeo acollido
nunha comunidade fraterna. As diversas formas de seguimento de Cristo expresan,
cada unha dun modo propio, a misión de testemuñar o acontecemento de Xesús, no
que todo home e toda muller atopa a salvación.
A variedade dos carismas
85. San
Paulo fala repetidas veces nas súas cartas deste tema, lembrando a imaxe da
Igrexa como corpo constituído por varios membros e pondo de relevo que cada
membro é necesario, e ao mesmo tempo relativo ao conxunto, xa que só a unidade
de todos fai que o corpo sexa vivo e armónico. O apóstolo descobre a orixe
desta comuñón no mesmo misterio da Santísima Trindade: «Hai diversidade de
carismas, pero un mesmo Espírito; hai diversidade de ministerios, pero un mesmo
Señor; e hai diversidade de actuacións, pero un mesmo Deus que obra todo en
todos» (1 Co 12,4-6). O Concilio Vaticano II e o maxisterio sucesivo dan
indicacións importantes para elaborar unha correcta teoloxía dos carismas e dos
ministerios na Igrexa, a fin de acoller con recoñecemento e valorizar con
sabedoría os dons de graza que o Espírito continuamente fai xurdir na Igrexa
para rexuvenecela.
Profesión e vocación
86. Moitos
mozos viven a orientación profesional nun horizonte vocacional. Non é raro que
se rexeiten propostas de traballo atractivas porque non están en liña cos
valores cristiáns, e a elección dos itinerarios formativos faise preguntándose
como sacar froito dos talentos persoais ao servizo do Reino de Deus. Para
moitos o traballo é ocasión para recoñecer e valorar os dons recibidos: deste
xeito, homes e mulleres participan activamente no misterio trinitario da
creación, redención e santificación.
A familia
87. As
dúas recentes Asembleas sinodales sobre a familia, ás que seguiu a Exhortación
apostólica Amoris Laetitia, ofreceron unha rica contribución sobre a vocación
da familia na Igrexa e a achega insubstituíble que as familias están chamadas a
dar como testemuño do Evanxeo mediante o amor recíproco, a procreación e a
educación dos fillos. Hai que volver á riqueza que presentan os recentes
documentos, á vez que hai que lembrar a importancia de retomar a mensaxe para
descubrir de novo e facer comprensible aos mozos a beleza da vocación nupcial.
A vida consagrada
88. O don da vida consagrada que o Espírito
suscita na Igrexa, tanto na súa forma contemplativa como na súa forma activa,
ten un especial valor profético, xa que é testemuño gozoso da gratuidade do
amor. Cando as comunidades relixiosas e as novas fundacións viven
autenticamente a fraternidade convértense en escolas de comuñón, centros de
oración e de contemplación, lugares de testemuño de diálogo intergeneracional e
intercultural e espazos para a evangelización e a caridade. A misión de moitos
consagrados e consagradas que coidan dos últimos nas periferias do mundo
manifesta concretamente a dedicación dunha Igrexa en saída. A pesar de que
nalgunhas rexións se experimente unha diminución numérica e a fatiga do
envellecemento, a vida consagrada segue sendo fecunda e creativa, en
corresponsabilidade con numerosos laicos que comparten o Espírito e a misión
dos diversos carismas. A Igrexa e o mundo non poden prescindir deste don
vocacional, que constitúe un gran recurso para o noso tempo.
O ministerio ordenado
89. A
Igrexa tivo sempre un coidado especial polas vocacións ao ministerio ordenado,
consciente de que este último é un elemento constitutivo da súa identidade e é
necesario para a vida cristiá. Por esta razón cultivou sempre unha atención
específica á formación e ao acompañamento dos candidatos ao presbiterado. A
preocupación de moitas Igrexas pola diminución numérica de vocacións ao
ministerio ordenado fai que sexa necesaria unha nova reflexión sobre a vocación
e sobre unha pastoral vocacional que saiba mostrar o atractivo da persoa de
Xesús e da súa chamada a ser pastores do seu rabaño. Tamén a vocación ao
diaconado permanente require maior atención, porque constitúe un recurso do que
aínda non se desenvolveron todas as potencialidades.
A condición dos "single"
90. O
Sínodo reflexionou acerca da condición das persoas "single",
recoñecendo que con este termo se poden indicar situacións de vida moi diversas
entre elas. Tal situación pode depender de moitas razóns, voluntarias ou involuntarias,
e de factores culturais, relixiosos e sociais. Por tanto, pode expresar unha
gama de percorridos moi ampla. A Igrexa recoñece que tal condición, asumida
nunha lóxica de fe e de don, pode converterse nun dos moitos camiños mediante
os que se realiza a graza do Bautismo e camíñase cara á santidade á que todos
estamos chamados.
CAPÍTULO I
A MISIÓN DE ACOMPAÑAR
A Igrexa que acompaña
Fronte ás decisións
91. No
mundo contemporáneo, caracterizado por un pluralismo cada vez máis evidente e
por unha diversidade de opcións cada vez máis ampla, a cuestión sobre a
elección exponse con especial forza e a diversos niveis, sobre todo fronte a
itinerarios de vida cada vez menos claros, caracterizados por unha gran
precariedade. De feito, os mozos a miúdo móvense entre formulacións extremas e
inxenuas: ou se consideran a mercé dun destino xa escrito e inexorable, ou
senten arroiados por un ideal abstracto de excelencia, no marco dunha
competición desordenada e violenta.
Acompañar para tomar decisións válidas, estables e ben
fundadas é pois un servizo do que a gran maioría sente a necesidade. Estar
presente, soster e acompañar o itinerario para facer eleccións auténticas é un
modo que ten a Igrexa de exercer a súa función materna, xerando a liberdade dos
fillos de Deus. Este servizo non é outro que a continuación do actuar do Deus
de Xesucristo co seu pobo: mediante unha presenza constante e cordial, unha
proximidade entregada e amorosa, e unha tenrura sen límites.
Partir xuntos o pan
92. Como ensina a narración dos
discípulos de Emaús, acompañar require a dispoñibilidade a facer xuntos un
tramo do camiño, establecendo unha relación significativa. A orixe do termo "acompañar" remite ao pan partido e compartido (cum pane), con toda a riqueza
simbólica humana e sacramental desta remisión. É, por tanto, a comunidade no
seu conxunto o primeiro suxeito do acompañamento, precisamente porque no seu
seo desenvólvese a trama de relacións que pode soster á persoa no seu camiño e
ofrecerlle puntos de referencia e de orientación. O acompañamento no crecemento
humano e cristián cara á vida adulta é unha das formas coas que a comunidade se
mostra capaz de renovarse e de renovar o mundo.
A Eucaristía é memoria viva do evento pascual, lugar privilexiado
da evanxelización e da transmisión da fe con vistas á misión. Na asemblea
reunida na celebración eucarística, a experiencia de sentirse persoalmente
"tocados", educados e curados por Xesús acompaña a cada persoa no seu camiño de
crecemento.
Ambientes e roles
93. Ademais dos membros da familia, están chamadas a desempeñar un papel de
acompañamento todas as persoas significativas nos diversos ámbitos da vida dos
mozos, como mestres, animadores, adestradores e outras figuras de referencia,
mesmo profesionais. Sacerdotes, relixiosos e relixiosas, aínda que non teñen o
monopolio do acompañamento, teñen un labor específico que deriva da súa
vocación e que deben redescubrir, como pediron os novos presentes na Asemblea
sinodal, en nome de moitos outros. A experiencia dalgunhas Igrexas destaca o
papel dos catequistas como acompañantes das comunidades cristiás e dos seus
membros.
Acompañar a inserción
na sociedade
94. O
acompañamento non pode limitarse ao camiño de crecemento espiritual e ás
prácticas da vida cristiá. Resulta igualmente proveitoso o acompañamento ao
longo do camiño de progresiva asunción de responsabilidade na sociedade, por
exemplo en ámbito profesional ou de compromiso sociopolítico. Neste sentido a
Asemblea sinodal recomenda a valorización da doutrina social da Igrexa. No seo
de sociedades e de comunidades eclesiais cada vez máis interculturais e
multirreligiosas, é necesario un acompañamento específico en relación coa
diversidade, que a valorice como enriquecemento recíproco e posibilidade de
comuñón fraterna, contra unha dobre tentación: a de replegarse na propia
identidade e a do relativismo.
O acompañamento
comunitario, de grupo e persoal
Unha tensión fecunda
95. Hai
unha complementariedade constitutiva entre o acompañamento persoal e o
comunitario, que toda espiritualidade ou sensibilidade eclesial está chamada a
articular de maneira orixinal. O acompañamento persoal directo resultará
particularmente fecundo sobre todo nalgúns momentos especialmente delicados,
por exemplo a fase do discernimiento respecto de decisións fundamentais para a
vida ou a momentos críticos. En calquera caso, será importante tamén na vida
cotiá como camiño para profundar na relación co Señor.
Ademais, faise fincapé na urxencia de acompañar persoalmente
a seminaristas e novos sacerdotes, relixiosos en formación, así como ás
parellas no camiño de preparación ao matrimonio e nos primeiros anos despois da
celebración do sacramento, inspirándose no catecumenado.
O acompañamento
comunitario e de grupo
96. Xesús
acompañou ao grupo dos seus discípulos compartindo con eles a vida de todos os
días. A experiencia comunitaria pon de relevo a calidade e os límites de toda
persoa e fai crecer a conciencia humilde, pois sen compartir os dons recibidos
para o ben de todos non é posible seguir ao Señor.
Esta experiencia continúa na práctica da Igrexa, xa que os
mozos participan en grupos, movementos e asociacións de distinta natureza, onde
experimentan un ambiente cálido e acolledor, e aquelas relacións intensas que
anhelan. Ser membros de realidades deste tipo resulta particularmente
importante unha vez completado o itinerario de iniciación cristiá, porque
ofrece aos mozos o espazo para proseguir a maduración da súa vocación cristiá.
Nestes ambientes hai que alentar a presenza de pastores, a fin de garantir un
acompañamento adecuado.
Nos grupos, educadores e animadores representan un punto de
referencia en termos de acompañamento, mentres que as relacións de amizade que
se desenvolven nese ámbito constitúen o lugar para un acompañamento entre
iguais.
O acompañamento
espiritual persoal
97. O
acompañamento espiritual é un proceso que desexa axudar á persoa a integrar
progresivamente as diversas dimensións da vida para seguir a Xesús o Noso
Señor. Neste proceso articúlanse tres instancias: a escoita da vida, o encontro
con Xesús e o diálogo misterioso entre a liberdade de Deus e a da persoa. Quen
acompaña acolle con paciencia, suscita as preguntas máis profundas e recoñece
os signos do Espírito na resposta dos mozos.
No acompañamento espiritual persoal apréndese a recoñecer,
interpretar e elixir desde a perspectiva da fe, escoitando todo o que o
Espírito suxire dentro da vida de cada día (cf. Francisco, Evangelii gaudium,
169-173). O carisma do acompañamento espiritual, como se ve tamén na tradición,
non está necesariamente vinculado ao ministerio ordenado. Nunca houbo tanta
necesidade como hoxe de directores espirituais, pais e nais cunha profunda
experiencia de fe e de humanidade, e non só preparados intelectualmente. O
Sínodo anhela que neste ámbito vólvase a descubrir tamén o gran e fecundo
recurso da vida consagrada, en particular a feminina, e de laicos, adultos e
mozos ben formados.
Acompañamento e
sacramento da Reconciliación
98. O
sacramento da Reconciliación desempeña un papel indispensable para proceder na
vida de fe, marcada non só polo límite e a fraxilidade, senón tamén polo
pecado. O ministerio da Reconciliación e o acompañamento espiritual deben
distinguirse adecuadamente, porque teñen finalidades e formas diferentes.
Pastoralmente é oportuna unha gradualidad sa e sabia nos itinerarios
penitenciales, na que participe unha pluralidade de figuras educativas, que
axuden aos mozos a ler a súa vida moral, a madurar un correcto sentido do
pecado e sobre todo a abrirse á alegría liberadora da misericordia.
Un acompañamento
integral
99. O
Sínodo recoñece tamén a necesidade de
promover un acompañamento integral, no que os aspectos espirituais estean ben
integrados cos aspectos humanos e sociais. Como explica o papa Francisco, «o
discernimiento espiritual non exclúe achegas de sabedorías humanas,
existenciais, psicolóxicas, sociolóxicas ou morais. Pero as transcende» (Gaudete
et exsultate, 170). Trátase de elementos que hai que entender de maneira
dinámica e respectando as distintas espiritualidades e culturas, sen exclusións
e sen confusións.
O acompañamento psicolóxico ou psicoterapéutico, se está
aberto á transcendencia, pode resultar fundamental para un camiño de
integración da personalidade, e facer posible un crecemento vocacional volvendo
abrir algúns aspectos da personalidade que estaban pechados ou bloqueados. Os
mozos viven toda a riqueza e a fraxilidade de ·estar en construción". A
elaboración psicolóxica non só podería axudar a percorrer con paciencia a
propia historia, senón tamén a reformularse preguntas para alcanzar un
equilibrio afectivo máis estable.
O acompañamento na
formación ao ministerio ordenado e á vida consagrada
100. Ao acoller
aos mozos nas casas de formación ou os seminarios é importante comprobar que
exista un arraigamento suficiente a unha comunidade, unha estabilidade nas
relacións de amizade cos coetáneos, no compromiso co estudo e o traballo, no
contacto coa pobreza e o sufrimento. No acompañamento espiritual é decisivo
iniciar na oración e no traballo interior, aprendendo o discernimiento ante
todo na propia vida, tamén mediante formas de renuncia e de ascesis. O celibato
polo Reino (cf. Mt 19,12) debería ser entendido como un don a recoñecer e
verificar na liberdade, gozo, gratuidade e humildade, antes da admisión ás
ordes ou da primeira profesión. A contribución da psicoloxía hai que entendela
como unha axuda para a maduración afectiva e a integración da personalidade,
que debe incluírse no itinerario formativo segundo a deontología profesional e
o respecto da liberdade efectiva de quen está en proceso de formación. A figura
do reitor ou de quen sexa responsable da formación é cada vez máis importante
para unificar o camiño formativo, para alcanzar un discernimiento realista
consultando a todas as persoas implicadas na formación e para decidir respecto
da posibilidade de interromper o camiño formativo axudando a proceder por outra
vía vocacional.
Ao termo da fase inicial da formación, débese asegurar a
formación permanente e o acompañamento de sacerdotes, consagrados e
consagradas, sobre todo dos máis novos. Estes a miúdo teñen que enfrontarse a
retos e a responsabilidades desproporcionadas. O labor de acompañarlles non só
corresponde aos que recibiron ese encargo, senón que debe ser exercido
persoalmente por bispos e superiores.
Acompañantes
cualificados
Chamados a acompañar
101. Os mozos
pedíronnos de moitas maneiras que se cualifique a figura dos acompañantes. O
servizo do acompañamento é unha auténtica misión, que require a dispoñibilidade
apostólica de quen o realiza. Como Felipe o diácono, o acompañante ha de
obedecer á chamada do Espírito saíndo e abandonando o recinto das murallas de
Xerusalén, figura da comunidade cristiá, para dirixirse a un lugar deserto e
inhóspito, talvez perigoso; e esforzarse por alcanzar a carroza na que viaxa un
forasteiro, atopando o modo de entrar en relación con el, para suscitar unha
pregunta que quizais espontaneamente nunca fose formulada (cf. Ftos 8,26-40). En
definitiva, acompañar require porse a disposición do Espírito do Señor e de
quen é acompañado, con todas as propias calidades e capacidades, e despois ter
a valentía de facerse ao carón con humildade.
O perfil do
acompañante
102. O bo
acompañante é unha persoa equilibrada, de fe e de oración, que escoita e que se
confrontou coas súas debilidades e fraxilidades. Por iso sabe ser acolledora
cos mozos a quen acompaña, sen moralismos e sen falsas indulxencias. Cando é
necesario sabe ofrecer tamén unha palabra de corrección fraterna.
A conciencia de que acompañar é unha misión que require un
profundo arraigamento na vida espiritual axudarao a manterse libre respecto dos
mozos que acompaña: respectará o resultado do seu camiño, sosténdoos coa
oración e gozando dos froitos que o Espírito produce en quen lle abren o
corazón, sen tratar de impor a súa vontade nin as súas preferencias. Así mesmo,
será capaz de porse ao servizo, en lugar de ocupar o centro da escena e asumir
actitudes posesivas e manipuladoras que crean nas persoas dependencia en lugar
de liberdade. Este profundo respecto será tamén a mellor garantía contra o
risco de suplantar a personalidade e de abusos de todo tipo.
A importancia da
formación
103. Para poder
desempeñar o propio servizo, o acompañante sentirá a necesidade de cultivar a
súa propia vida espiritual, alimentando a relación que o vincula a Aquel que
lle confiou a misión. Ao mesmo tempo necesitará sentir o apoio da comunidade
eclesial da que forma parte. Será importante que reciba unha formación
específica para este particular ministerio e que á súa vez el tamén se
beneficie de acompañamento e de supervisión.
Por último, hai que lembrar que a dispoñibilidade e a
capacidade de traballar en equipo son dous trazos que caracterizan a nosa
Igrexa e que son moi apreciados entre os nosos mozos. Deste xeito lógrase ser
máis significativos, eficaces e incisivos na formación dos mozos. Esta
competencia no traballo comunitario require que se maduren algunhas virtudes
relacionales específicas: a disciplina da escoita e a capacidade de deixar
espazo ao outro, a prontitude para perdoar e a dispoñibilidade a implicarse
segundo unha verdadeira espiritualidade de comuñón.
CAPÍTULO IV
A ARTE DE DISCERNIR
A Igrexa, lugar para o discernimiento
Unha constelación de significados na variedade de tradicións espirituais
104. O
acompañamento vocacional é a dimensión fundamental dun proceso de
discernimiento por parte da persoa que ha de tomar unha decisión. O termo
"discernimiento" úsase nunha multitude de acepcións, aínda que relacionadas
entre elas. Nun sentido máis xeral, discernimiento indica o proceso polo que se
toman decisións importantes; nun segundo sentido, máis propio da tradición
cristiá e no que nos deteremos particularmente, corresponde á dinámica
espiritual a través da que unha persoa, un grupo ou unha comunidade tentan
recoñecer e aceptar a vontade de Deus na súa situación concreta: «Examinádeo
todo; quedade co bo» (1 Ts 5,21). O discernimiento, como atención a recoñecer a
voz do Espírito e a recibir a súa chamada, é unha dimensión esencial do estilo
de vida de Xesús, unha actitude de fondo máis que un acto puntual.
Ao longo da historia da Igrexa, as diferentes
espiritualidades afrontaron o tema do discernimiento, con distintos acentos
segundo as diversas sensibilidades carismáticas e épocas históricas. Durante o
Sínodo recoñecemos algúns elementos comúns, que non eliminan a diversidade de
linguaxes: a presenza de Deus na vida e na historia de cada persoa; a
posibilidade de recoñecer a súa acción; o papel da oración, da vida sacramental
e da ascesis; a continua confrontación coas esixencias da Palabra de Deus; a
liberdade con respecto ás certezas adquiridas; a constante verificación na vida
cotiá e a importancia dun acompañamento adecuado.
A referencia
constitutiva á Palabra e á Igrexa
105. En canto
«actitude interior que ten a súa raíz nun acto de fe» (Francisco, Discurso á 1ª
Congregación Xeral da XV Asemblea Xeral Ordinaria do Sínodo dos Bispos, 3
outubro 2018), o discernimiento remite constitutivamente á Igrexa, cuxa misión
é facer posible que cada home e cada muller atope ao Señor que xa obra nas súas
vidas e nos seus corazóns.
O contexto da comunidade eclesial favorece un clima de
confianza e de liberdade na procura da propia vocación, nun ambiente de
recollemento e de oración; ofrece unha oportunidade concreta para unha nova
lectura da propia historia e para descubrir os propios dons e vulnerabilidades
á luz da Palabra de Deus; permite confrontarse con testemuñas que encarnan as
diferentes opcións de vida. Tamén o encontro cos pobres esixe profundar no que
é esencial na existencia, mentres que os sacramentos -en particular a
Eucaristía e a Reconciliación- alimentan e sosteñen a quen se encamiña cara ao
descubrimento da vontade de Deus.
Todo discernimiento implica sempre o horizonte comunitario,
non se pode limitar unicamente á dimensión individual. Ao mesmo tempo, cada
discernimiento persoal interpela á comunidade, instándoa a porse á escoita
daquilo que o Espírito lle suxire a través da experiencia espiritual dos seus
membros: como cada crente, tamén a Igrexa está en continuo proceso de
discernimiento.
A conciencia no discernimiento
Deus fala ao corazón
106. O
discernimiento atrae a atención sobre o que acontece no corazón de cada home e
cada muller. Nos textos bíblicos utilízase o termo "corazón" para indicar o
punto central da interioridade da persoa, onde a escoita da Palabra de Deus a dirixe constantemente, convértese en criterio de valoración da vida e das
decisións (cf. Sae 139). A Biblia considera a dimensión persoal, pero ao mesmo
tempo destaca a dimensión comunitaria. Tampouco o "corazón novo" prometido
polos profetas é un don individual, senón que concierne a todo Israel, en cuxa
tradición e historia de salvación está inmerso o crente (cf. Ez 36,26-27). Os
Evanxeos proseguen na mesma liña: Xesús insiste na importancia da interioridade
e sitúa no corazón o centro da vida moral (cf. Mt 15,18-20).
A idea cristiá de
conciencia
107. O apóstolo
Paulo enriquece o que a tradición bíblica elaborou con respecto ao corazón,
relacionándoo coa palabra "conciencia", que toma da cultura do seu tempo. Na
conciencia recíbese o froito do encontro e da comuñón con Cristo: unha
transformación salvífica e o don dunha nova liberdade. A tradición cristiá
insiste na conciencia como lugar privilexiado para unha intimidade especial con
Deus e de encontro con el, onde a súa voz faise presente: «A conciencia é o
núcleo máis secreto e o sagrario do home, no que está só con Deus, cuxa voz
resoa no máis íntimo de ela» (Gaudium et spes, 16). Esta conciencia non
coincide co sentir inmediato e superficial, nin cunha «conciencia de si mesmo»:
testemuña unha presenza transcendente, que cada un atopa na súa propia
interioridade, pero que non posúe.
A formación da
conciencia
108. Formar a
conciencia é camiño de toda unha vida, no que se aprende a nutrir os
sentimentos propios de Xesucristo, asumindo os criterios das súas decisións e
as intencións da súa maneira de obrar (cf. Flp 2,5). Segundo a visión cristiá,
para alcanzar a dimensión máis profunda da conciencia é importante coidar a
interioridade ante todo mediante momentos de silencio, de contemplación orante
e de escoita da Palabra, e co sostén da práctica sacramental e dos ensinos da
Igrexa. Ademais, precísase unha práctica habitual do ben, valorada no exame de
conciencia: un exercicio no que non se trata só de identificar os pecados,
senón tamén de recoñecer a obra de Deus na propia experiencia cotiá, nos
acontecementos da historia e das culturas das que formamos parte, no testemuño
de tantos homes e mulleres que nos precederon ou que nos acompañan coa súa
sabedoría. Todo iso axuda a crecer na virtude da prudencia, articulando a
orientación global da existencia con eleccións concretas, coa conciencia serena
dos propios dons e límites. O mozo Salomón pediu este don por encima de todo
(cf. 1 R 3,9).
A conciencia eclesial
109. A
conciencia de todo crente, na súa dimensión máis persoal, está sempre
relacionada coa conciencia eclesial. Só a través da mediación da Igrexa e da
súa tradición de fe podemos acceder ao rostro auténtico de Deus, que se revela
en Xesucristo. Por tanto, o discernimiento espiritual preséntase como o labor
sincero da conciencia, no seu empeño por coñecer o ben posible, sobre o que
decidir responsablemente o exercicio correcto da razón práctica, na relación
persoal con Xesús O noso Señor e á luz desta.
A práctica do
discernimiento
A familiaridade co Señor
110. O
discernimiento, en canto encontro co Señor, que se fai presente na intimidade
do corazón, pode entenderse como unha auténtica forma de oración. Por iso require
tempos adecuados de recollemento, tanto na normalidade da vida cotiá, como en
momentos privilexiados como retiros, exercicios espirituais, peregrinacións,
etc. Un discernimiento serio aliméntase de todas as ocasións de encontro co
Señor, profundando na familiaridade con el, nas diferentes formas coas que se
fai presente: nos sacramentos, en particular a Eucaristía e a Reconciliación;
na escoita e na meditación da Palabra de Deus, a Lectio divina na comunidade;
na experiencia fraterna na vida común e no encontro cos pobres, con quen Xesús
o Noso Señor identifícase.
As disposicións do
corazón
111. Abrirse á
escoita da voz do Espírito require algunhas disposicións interiores precisas:
a primeira é a atención do corazón, favorecida por un silencio e o baleirarse
que esixe a ascesis. Igualmente importantes son a conciencia, a aceptación de
si mesmo e o arrepentimento, unidos á dispoñibilidade de pór orde na súa vida,
abandonando aquilo que podería revelarse un obstáculo, e recuperar a liberdade
interior necesaria para tomar decisións guiadas só polo Espírito Santo. Un bo
discernimiento require tamén atención aos movementos do propio corazón, crecer
na capacidade de recoñecelos e de darlles nome. Finalmente, o discernimiento
require o valor de comprometerse na loita espiritual, xa que non faltarán as
tentacións e os obstáculos que o Maligno pon no noso camiño.
O diálogo de
acompañamento
112. As
diversas tradicións espirituais concordan en que un bo discernimiento require
unha confrontación regular cun director espiritual. Expresar de forma auténtica
e persoal as propias experiencias favorece a claridade. Ao mesmo tempo, o
acompañante asume unha función esencial de confrontación externa, facéndose
mediador da presenza materna da Igrexa. Trátase dunha función delicada, xa
tratada no capítulo anterior.
A decisión e a
ratificación
113. O
discernimiento, como dimensión do estilo de vida de Xesús e dos seus
discípulos, permite procesos concretos dirixidos a saír da indeterminación,
asumindo a responsabilidade das decisións. Os procesos de discernimiento non
poden, por tanto, durar indefinidamente, tanto nos casos de camiños persoais,
como naqueles comunitarios e institucionais. Despois da decisión hai unha fase
igualmente fundamental de realización e de verificación na vida cotiá. Por
conseguinte, será indispensable proseguir nunha fase de escoita atenta das
resonancias interiores, para captar a voz do Espírito. Nesta fase reviste unha
importancia específica confrontarse co concreto. En particular, varias
tradicións espirituais sinalan o valor da vida fraterna e do servizo aos pobres
como banco de probas das decisións adoptadas e como lugar no que a persoa se
manifesta plenamente.
Comentarios
Publicar un comentario