Mensaxe papal sobre os abusos sexuais na Igrexa
“Se un membro
sofre, todos sofren
con el” (1Cor 12,26).
Estas palabras de san Paulo
resoan con forza no meu corazón ao constatar dunha outra volta o sufrimento
vivido por moitos menores a causa de abusos sexuais, de poder e de conciencia
cometidos por un notable número de cregos e persoas consagradas. Un crime que
xera fondas feridas de dor e de impotencia; en primeiro lugar, nas vítimas,
pero tamén nas súas familias e en toda a comunidade, sexan ou non crentes. Mirando cara o pasado nunca
será abondo o que se faga por pedir perdón e buscar reparar o dano causado.
Mirando cara o futuro nunca será pouco todo o que se faga por xerar unha
cultura capaz de evitar que estas situacións non só non se repitan, senón que
non atopen espazos para ser encubertas e perpetuarse. A dor das vítimas e as
súas familias é tamén a nosa dor, por iso urxe reafirmar unha vez mais o noso
compromiso para garantir a protección dos menores e dos adultos
en situación de vulnerabilidade.
1. Se un membro sofre
Nos últimos días
deuse a coñecer un informe onde se detalla o vivido por alomenos mil
superviventes , vítimas do abuso sexual, de poder e de conciencia en mans de
sacerdotes durante aproximadamente setenta anos. Aínda que se poida dicir que a
meirande parte dos casos correspóndense ao pasado, porén, co paso do tempo
temos coñecido a dor de moitas das vítimas e
constatamos que as feridas nunca desaparecen e obrígannos a condenar con forza
estas atrocidades, así como a unir esforzos para erradicar esta cultura de
morte; as feridas “nunca prescriben”. A dor de estas vítimas é un laio que
clama ao ceo, que chega á alma e que
durante moito tempo foi ignorado, acalado, silenciado. Pero o seu berro foi
máis forte que todas as medidas que o tentaron silenciar ou, mesmo, que
pretenderon arranxalo con decisións que aumentaron a gravidade caendo na
complicidade. Clamor que o Señor escoitou demostrándonos, unha outra vez, de
parte de quen quere estar. O cántico de María non se trabuca e segue
borboriñándose ao longo da historia porque o Señor se lembra da promesa que
fixo aos noso pais: “Dispersa aos
soberbios de corazón, derruba do seu trono aos poderosos e enaltece aos
humildes, aos famentos
éncheos de bens
e aos ricos despídeos sen nada” (Lc 1,51-53) e sentimos vergoña cando
constatamos que o noso estilo
de vida desmentiu e desminte o que
recitamos coa nosa
voz.
Con vergoña e
arrepentimento, como comunidade eclesial, asumimos que non fomos quen de estar
onde tiñamos que estar, que non actuamos a tempo recoñecendo a magnitude e a gravidade
do dano causado en tantas vidas. Temos
descoidado e abandonado aos pequenos. Fago miñas as palabras do daquela cardeal Ratzinger cando, no Via Crucis escrito para o Venres Santo
do 2005, uniuse ao berro de dor de tantas vítimas e, clamando dicía: “canta
sucidade na Igrexa e entre os que, polo seu sacerdocio, deberían estar
entregados a el por enteiro! Canta soberbia, canta autosuficiencia! […] A traizón
dos discípulos, a recepción indigna do seu Corpo e do seu Sangue é de certo a
maior dor do Redentor, a que lle traspasa o corazón. Non nos queda mais que
berrarlle dende o fondo da alma: Kyrie, eleison – Señor, sálvanos (cf Mt8,25)” (Novena Estación)
2.
Todos sofren con el
A magnitude e
gravidade dos acontecementos esixe asumir este feito de xeito global e
comunitario. Inda que en todo camiño
de conversión é importante e necesario tomar coñecemento do sucedido, isto de
seu non chega. Hoxe vémonos
desafiados como pobo
de Deus a asumir
a dor dos nosos irmáns vulnerados na súa carne e no seu espírito. Se no pasado a
omisión puido converterse nunha forma de resposta, hoxe queremos que a solidariedade, entendida no seu senso
mais fondo e desafiante, se
converta no noso xeito de facer a historia presente e futura, nun ámbito onde
os conflitos, as tensións e especialmente as vítimas de todo tipo de abuso
poidan atopar unha man tendida que as ampare e rescate da súa dor (cf Exhort. ap. Evangelii gaudium,228). Tal solidariedade esixe de
nós, ao tempo, denunciar todo o que poña en perigo a integridade de calquera
persoa. Solidariedade que reclama loitar contra todo tipo de corrupción,
especialmente a espiritual, “porque se trata dunha
cegueira cómoda e autosuficiente onde
no remate todo parece lícito: o engano, a calumnia, o egoísmo e tantos xeitos
sutís de autorreferencialidade, xa que
“o mesmo Satanás
se disfraza de anxo de luz (2 Cor 11,14)” (Exhort. Ap. Gaudete et exultate, 165). A chamada
de san Paulo a sufrir co que sofre é o mellor antídoto contra calquera
intento de seguir reproducindo entre nós as palabras
de Caín: “É que son o garda
do meu irmán?” (Xen 4,9).
Ben sei do
esforzo e do traballo que se realiza en
distintas partes do mundo para garantir e xerar as mediacións necesarias que dean seguridade e amparen a
integridade de nenos e de adultos en estado de vulnerabilidade, así como a
implementación da “tolerancia cero” e dos xeitos de render contas por parte de
todos aqueles que realicen ou encubran estes delitos. Témonos demorado moito en
aplicar estas accións e sancións tan necesarias, pero confío en que han axudar
a garantir unha maior cultura do coidado no presente e no futuro.
Conxuntamente con
estes esforzos, compre que cada un dos bautizados se sinta involucrado na
transformación eclesial e social que tanto precisamos. Tal transformación esixe
a conversión persoal e comunitaria, e lévanos a mirar na mesma dirección que o
Señor mira. Así gustaba de dicir san Xoán Paulo II: “Se verdadeiramente temos
partido da contemplación de Cristo, temos que sabelo descubrir sobre todo no
rostro daqueles cos que el mesmo quixo identificarse” (carta ap. Novo millennio ineunte, 49). Aprender a mirar onde mira
o Señor, a estar onde o Señor quere que esteamos, a converter o corazón na súa presenza. Para isto axudará a
oración e a penitencia. Convido a todo o santo Pobo de Deus ao exercicio
penitencial da oración e do xaxún seguindo o mandado do Señor, [1] que esperte
a nosa conciencia, a nosa solidariedade e compromiso cunha cultura do coidado e
o “mais nunca” a todo xeito e forma de abuso.
É imposible
imaxinar unha conversión do actuar eclesial sen a participación activa de todos
os integrantes do Pobo de Deus. Aínda mais,
cada vez que temos tentado suplantar, acalar,
ignorar, reducir ao Pobo de Deus a pequenas elites, construímos comunidades,
plans, acentos teolóxicos , espiritualidades e estruturas sen raíces, sen
memoria, sen faciana, sen corpo, no remate, sen vida [2]. Isto maniféstase con
claridade nun xeito anómalo de entender a autoridade na Igrexa- tan común en
moitas comunidades nas que se deron as condutas de abuso sexual, de poder e de
conciencia – como é o clericalismo, esa actitude que “non só anula a
personalidade dos cristiáns, senón que tende tamén a diminuír e desvalorizar a
graza bautismal que o Espírito Santo pousou no corazón da nosa xente”. [3] O
clericalismo, tanto se ven favorecido polos sacerdotes coma polos leigos, xera
unha fenda no corpo eclesial que beneficia e axuda a perpetuar moitos dos males
que hoxe denunciamos. Dicir non ao abuso é dicir non enerxicamente a calquera
xeito de clericalismo.
É sempre bo
lembrar que o Señor, “na historia da salvación salvou a un pobo. Non hai
identidade plena sen pertenza a un pobo. Ninguén se salva só, como individuo
illado, senón que Deus atráenos tendo en conta o complexo tecido de relacións
interpersoais que se establecen na
comunidade humana: Deus quixo entrar nunha dinámica popular, na dinámica dun
pobo” (Exhort. ap. Gaudete
et exultate, 6). Daquela, o único xeito que temos para responder a este mal que
ven cobrando tantas vidas é vivilo como unha tarefa
que nos envolve
e corresponde a todos como Pobo de Deus. Esta consciencia de sentírmonos
parte dun pobo e dunha historia común fará posible que recoñezamos os nosos
pecados e erros do pasado cunha apertura penitencial capaz de se deixar renovar
por dentro. Todo o que se faga para erradicar a cultura do abuso das nosas
comunidades, sen unha participación activa de todos os membros da Igrexa, non
conseguirá xerar as dinámicas precisas para unha saudable e realista
transformación. A dimensión penitencial de xaxún e oración axudaranos como Pobo
de Deus a poñernos diante do Señor e dos nosos irmáns feridos, como pecadores
que imploran o perdón e a graza da vergoña e a conversión, e dese xeito,
podermos elaborar accións que xeren dinamismos en sintonía co Evanxeo. Porque
“cada vez que tentamos volver á fonte e recuperar a frescura do Evanxeo,
xermolan novos camiños, métodos creativos, outros xeitos de expresión, sinais
mais elocuentes, palabras preñadas de renovado significado para o mundo actual”
(Exhort. ap. Evangelii
gaudium, 11).
É imperativo que
nós, como Igrexa poidamos recoñecer
e condenar con dor e vergoña as atrocidades cometidas por persoas consagradas,
clérigos e mesmo por todos aqueles que tiñan a misión de velar e coidar aos
mais vulnerables. Pidamos perdón polos pecados, os nosos e os dos demais. A
conciencia do pecado axúdanos a recoñecer os erros, os delitos e as feridas xeradas no pasado
e hanos permitir abrírmonos e comprometérmonos mais co presente nuncamiño de
renovada conversión.
Asemade, a
penitencia e a oración axudaranos a sensibilizar os noso ollos e o noso corazón
ante o sufrimento alleo e a vencer o afán de dominio e control que moitas veces
vólvese a raíz de estes males. Que o xaxún e a oración esperten os nosos oídos
ante a dor silenciada de nenos,
xoves e discapacitados. Xaxún que nos
sacuda e nos leve a comprometérmonos dende a verdade e a caridade con todos os
homes de boa vontade e coa sociedade en xeral, para loitar contra calquera tipo
de abuso sexual, de poder e de conciencia.
Así poderemos
transparentar a vocación á que temos sido chamados de ser “signo e instrumento
da unión íntima con Deus e da unidade de todo xénero humano” (Conc.Ecum. Vat
II, Const. dogm. Lumen Gentium, 1).
“Se un membro sofre, todos sofren con el”, dicíanos san Paulo. A través da actitude orante e
penitencial poderemos entrar en sintonía persoal e comunitaria con esta
exhortación para que medre entre nós o don da compaixón, da xustiza, da
prevención e da reparación. María soubo estar ao pé da cruz do seu Fillo. Non o fixo de calquera xeito
senón que estivo firmemente de pé e canda el. Con esa postura expresa a súa maneira de estar na vida. Cando experimentamos
a desolación que nos producen estas chagas eclesiais, con María faranos ben
“insistir mais na oración” (S.
Ignacio de Loiola. Exercicios espirituais, 319), buscando medrar mais no amor e
fidelidade á Igrexa. Ela, a primeira discípula, ensínanos a todos os discípulos
como temos que enfrontar o sufrimento do inocente, sen evasións nin
pusilanimidade. Ollar a María é aprender a descubrir onde e como ten de estar o
discípulo de Cristo.
Que o Espírito
Santo nos conceda a graza da conversión e a unción interior para poder
expresar, ante estes crimes de abuso, a nosa compunción e a nosa decisión
de loitar con
afouteza.
Vaticano, 20 de agosto de 2018
[1] «Esta caste de demos só se expulsa
coa oración e o xaxún»
(Mt 17,21).
[2] Cf. Carta ao pobo
de Deus que peregrina en Chile (31 maio 2018).
[3] Carta ao Cardeal
Marc Ouellet, Presidente da Pontificia Comisión para América Latina (19 marzo 2016).
Comentarios
Publicar un comentario