GAUDETE ET EXSULTATE (II)
Tradución ao galego: Xosé Manuel Lence García
CAPÍTULO
SEGUNDO
DOS SUTÍS INIMIGOS DA SANTIDADE
35.
Neste contexto quero
chamar a atención sobre dous falsificadores da santidade que poden desviarnos do camiño: o gnosticismo e o pelaxianismo.
Son dúas herexías que xurdiron nos primeiros séculos cristiáns, pero que seguen
a manter alarmante actualidade. Mesmo hoxe os corazóns de moitos cristiáns,
quizais sen decatárense, déixanse cativar por estas propostas enganosas. Nelas
exprésase un inmanentismo antropocéntrico disfrazado de verdade católica33. Vexamos
estas dúas formas de seguridade doutrinal ou disciplinaria que dan lugar a “a
un elitismo narcisista e autoritario onde, no
canto de evanxelizar, o que se fai é analizar e clasificar aos demais, e no canto de facilitar o acceso á graza
gástanse as enerxías en controlar. Nos dous casos nin Xesucristo nin os demais
interesan verdadeiramente”34.
O gnosticismo actual
36.
O gnosticismo supón “unha fe pechada no subxectivismo, onde só interesa unha
determinada experiencia ou unha serie de razoamentos e coñecementos que
supostamente reconfortan e iluminan, pero que no remate fechan ao suxeito na
inmanencia da súa propia razón ou dos seus propios sentimentos”35.
Unha mente sen Deus e sen carne
37.
A Deus grazas, ao
longo da historia da Igrexa quedo ben claro que o que mide a perfeción das
persoas é o seu grao de caridade, non a cantidade de datos e coñecementos que se amoreen. Os “gnósticos” teñen unha confusión neste punto e xulgan aos demais
conforme á capacidade de comprenderen a fondura de determinadas doutrinas.
Conciben unha mente sen encarnación, incapaz de tocar a carne sufrinte de
Cristo nos outros, embutida nunha enciclopedia de abstracións. Ao descarnar o
misterio prefiren “un Deus sen
Cristo,un Cristo sen Igrexa, unha Igrexa sen pobo”36.
38.
No remate trátase
dunha superficialidade fachendosa: moito movimento na superficie da mente, pero
non se move nin se conmove a fondura do pensamento. Porén, logra cativar a
algúns cunha fascinación enganosa, porque o equilibrio gnóstico é formal e
supostamente aséptico, e pode asumir a traza dunha certa harmonía ou dunha orde
que todo o abrangue.
39.
Mais poñamos
atención. Non me refiro aos racionalismos inimigos da fe cristiá. Isto pode
ocurrir dentro da Igrexa, tanto nos laicos das parroquias como en quen ensinan
filosofía ou teoloxía nos centros de formación. Porque tamén é propio dos
gnósticos creer que coas súas explicacións poden facer perfectamente
comprensíbel toda a fe e todo o Evanxeo. Absolutizan as propias teorías e
obrigan aos demais a someterse aos razoamentos que eles usan. Unha cousa é un
san e humilde uso da razón para reflexionar sobre a ensinanza teolóxica e moral
do Evanxeo, outra é pretender reducir a ensinanza de Xesús a unha lóxica fría e
dura que procura o dominio de todo37.
Unha doutrina sen misterio
40. O gnosticismo é unha
das peores ideoloxías, xa que, ao tempo que gaba indebidamente o coñecemento ou
unha determinada experiencia,
considera que a propia visión da realidade é a perfección. Así, acaso sen
decatarse, esta ideoloxía aliméntase a sí mesma e cégase inda mais. Ás veces
vólvese especialmente enganosa cando se disfraza dunha espiritualidade
desencarnada. Porque o gnosticismo “quere de seu
domesticar o misterio”38, tanto o misterio de Deus e da súa graza, coma o misterio da
vida dos demais.
41.
Cando alguén ten
respostas a todas as preguntas, amosa que non está nun camiño san e cabe a
posibilidade de que sexa un falso profeta, que usa da relixión no propio
beneficio, ao servizo das súas elucubracións psicolóxicas e mentais. Deus
supéranos infintamente, sempre é unha sorpresa e non somos nós os que decidimos
en que circunstancias históricas o atopamos, xa que non depende de nós
determinar o tempo e o lugar do encontro. Aquel que todo o quere claro e
seguro, o que pretende é dominar a transcendencia de Deus.
42.
Tampouco é posíbel
definir onde non está Deus, porque El está misteriosaente na vida de toda
persoa, está na vida de cadaquén como El quere, e non podemos negalo coas nosas
supostas certezas. Mesmo cando a existencia de alguén teña sido un desastre,
mesmo que o vexamos consumido polos vicios e as adiccións, Deus está na súa
vida. Se nos deixamos guiar polo Espírito mais que polos nosos razoamentos,
podemos e debemos procurar ao Señor en toda vida humana. Isto é parte do misterio
que as mentalidades gnósticas rematan por
rexeitar, porque non o poden controlar.
Os límites da razón
43.
Nós chegamos a
comprender moi pobremente a verdade que recibimos do Señor. E con maior
dificultade conseguimos expresala. É por iso que non podemos pretender que o
noso xeito de entendela nos autorice a exercer unha supervisión estrita da vida
dos demais. Quero lembrar que na Igrexa conviven licitamente distintos xeitos
de interpretar moitos aspectos da doutrina e da vida cristiá que, na súa
diversidade, “axudan a explicitar mellor o riquísimo
tesouro da Palabra”. En verdade “ a
quen soñan cunha doutrina monolítica defendida por todos, sen matices, isto
pode parecerlles unha imperfecta dispersión”39. Precisamente
algunhas corrientes gnósticas desprezaron a sinxeleza tan concreta do Evanxeo e
tentaron reemplazar ao Deus trinitario e encarnado nunha Unidade superior onde
desaparecería a rica multiplicidade da nosa historia.
44. En verdade a doutrina , ou mellor, a nosa comprensión e
expresión dela “non é un sistema pechado, privado de
dinámicas capaces de xerar interrogantes, dúbidas, cuestionamentos” e “as preguntas do noso pobo, as súas
angurias, as súas pelexas, os seus soños, as súas loitas, as súas
preocupacións, posúen un valor hermenéutico que non podemos ignorar se queremos
tomar en serio o principio de encarnación. As súas preguntas axúdannos a
preguntarnos, os seus cuestionamnetos, cuestiónannos”40.
45.
Con frecuencia
prodúcese unha perigosa confusión: crer que, porque sabemos algo ou podemos
explicalo cunha determinada loxica, xa somos santos, perfectos, mellores que a
“masa ignorante”. A todos os que na
Igrexa teñen a posibilidade dunha formación mais alta, san Xoán Paulo II
advertíalles da tentación de desenvolver “un
certo sentimento de superioridade respecto aos demais fieis” 41.
Mais, na realidade, iso que creemos saber debería ser sempre unha motivación
para respostar mellor ao amor de Deus, porque “apréndese
para vivir: teoloxía e santidade son un binomio inseparábel”42.
46.
Cando san Francisco
de Asís deu con que algúns dos seus discípulos ensinaban a doutrina, quixo
evitar a tentación do gnosticismo. Daquela escribiu isto a san Antonio de
Padua: “Compráceme que ensines sagrada teoloxía aos
irmáns con tal que, no estudo da mesma, non apagues o espírito de oración e
devoción”43. El recoñecía a tentación de converter a experiencia cristiá
nun conxunto de elucubracións mentais que rematan por alonxarnos da frescura do
Evanxeo. San Boaventura, pola súa parte, advertía que a verdadeira sabedoría
cristiá non se debe desconectar da
misericordia cara o próximo: “a maior sabedoría que
pode existir consiste en esparexer fructuosamente o que un ten para ofrecer, o
que se lle deu precisamente para que o espalle. […]
Emporiso, así como a misericordia é amiga da
sabedoría, a avaricia é a súa inimiga”44. “Hai actividades que ao unirse á contemplación non a impide,
senón que a facilita, como son as obras de misericordia e piedade”45.
O pelaxianismo actual
47.
O gnosticismo deu
lugar a outra vella herexía que tamén hoxe se fai presente. Co paso do tempo
foron moitos os que comezaron a recoñecer que non é o coñecemento o que nos fai
mellores ou santos, senón a vida que levamos. O problema é que isto dexenerou sutilmente,
de xeito que o mesmo erro dos gnósticos simplemente trocou, pero non foi superado.
48.
Porque o poder que os
gnósticos pousaban na intelixencia, algúns comezaron a atribuírllelo á vontade
humana, ao esforzo persoal. Así xurdiron os pelaxianos e os semipelaxianos. Xa non era a intelixencia
o que ocupaba o lugar do misterio e da graza, senón a vontade. Esquecíase que “
todo depende, non do querer ou do correr, senón
da misericordia de Deus” (Rm 9, 16) e que “el amounos primeiro” (1Xn 4, 19).
Unha vontade sen humildade
49.
Os que responden a
esta mentalidade pelaxiana ou semipelaxiana, mesmo que falen da graza de Deus
con discursos acaramelados “no fondo só confían
nas súas propias forzas e síntense superiores aos demais por cumprir
determinadas normas ou por ser rigorosamente fieis a determinado estilo
católico”46. Cando algúns deles se dirixen aos febles dicíndolles que todo
se pode coa graza de Deus, no fondo adoitan transmitir a idea de que todo é
posíbel coa vontade humana, como se esta fora algo puro, perfecto, omnipotente,
ao que se engade a graza. Preténdese descoñecer que “non
todos poden todo”47, e que nesta vida as
fraxilidades humans non
son curadas completa e definitivamente pola graza48.
En calquera caso, como ensinaba san Agustín, Deus convídate a facer o que
poidas e a pedir o que non poidas49; ou ben a decirlle ao Señor con humildade: “Dame o que me pides e pídeme o que queiras”50.
50. No remate, a falta dun recoñecemento sincero, dorido e orante
dos nosos límites é o que impide á graza actuar mellor en nós, xa que non deixa
espazo para provocar ese ben posíbel que se integra nun camiño sincero e real
de crecemento51.
A graza, precisamente porque supón a nosa natureza, non nos fai superhomes de
golpe. Pretendelo sería confiar demasiado en nós mesmos. Neste caso , detrás da
ortodoxa, as nosas actitudes poden non corresponder ao que afirmamos sobre a
necesidade da graza, e nos feitos rematamos por confiar pouco nela. Porque se
non nos decatamos da nosa realidade concreta e limitada, tampouco poderemos ver
os chanzos reais e posíbeis que o Señor
pide subir en cada momento, logo de ternos capacitado e seducido co seu
don. A graza actúa históricamente e, de ordinario, tómanos e transfórmanos de
xeito progresivo52.
Por iso , ao rexeitarmos este xeito histórico e progresivo, de feito podemos
chegar a negalo e bloquealo, aínda que a gabemos coas nosas palabras.
51.
Cando Deus fala con
Abraham dille: “Eu son Deus todopoderoso, camiña na miña
presenza e sé perfecto” (Xen 17,1). Para podermos ser perfectos, como a El lle agrada, precisamos
vivir humildemente na súa presenza, envoltos na súa gloria; cúmprenos camiñar
en unión con el recoñecendo o seu amor constante nas nosas vidas. Cumpre perderlle o medo a esa presenza que somentes pode facernos ben. É o Pai que nos deu a vida e nos ama tanto. Unha vez que o aceptamos e
deixamos de pensarnos sen El, desaparece o desacougo da soedade (cf. Sal 139,7). E ao
non poñermos distanza fronte a Deus e vivirmos na súa presenza, poderemos
permitirlle que examine o noso corazón para ver se vai polo bó camiño (Sal 139, 23-24). Así
coñeceremos a vontade grata e perfecta do Señor
(cf.Rm 12,1-2) e deixaremos que el nos modele coma un
oleiro (cf Is 29,16).
Temos dito tantas veces que Deus
habita en nós, cando deberiamos dicir mellor que nós habitamos nel, que el nos
permite vivir na súa luz e no seu amor. El é o noso templo: o que busco é
habitar na casa do Señor todos os días da
miña vida (cf. Sal 27, 4). “Vale mais
un día nos teus adros que mil na miña casa” (Sal 84,11). Nel somos santificados.
Unha ensinanza da Igrexa moitas
veces esquecida
52.
A Igrexa ensinou
reiteradas veces que non somos xustificados polas nosas obras ou polos nosos
esforzos, senón pola graza de Deus, que toma a iniciativa. Os Padres da Igrexa,
mesmo antes de san Agustín, expresaban con claridade esta convicción primaria.
San Xoán Crisóstomo dicía que Deus deita en nós a fonte mesma de todos os dons
antes de que nós teñamos entrado en combate53. San Basilio Magno remarcaba que o fiel gloríase só en Deus,
porque “recoñece estar privado da verdadeira xustiza
e que se xustifica únicamente pola fe en Cristo”54.
53.
O II Sínodo de Orange
ensinou con firme autoridade que nada humano pode esixir, merecer ou mercar o
don da graza divina, e que todo o que poida cooperar con ela é previamente don
da mesma graza: “o mesmo querer sen limpos faise en nós por
infusión e acción sobre nós do Espírito Santo”55. Posteriormente, mesmo cando o Concilio de Trento salientou a importancia da
nosa cooperación para o crecemento espiritual, reafirmou aquela ensinanza
dogmática: “ dise que fomos
xustificados gratuitamente, porque nada do que precede á xustificación, sexa a
fe, sexan as obras, merece a graza mesma da xustificación; porque se é graza,
xa non é polas obras; «doutro xeito
a graza xa non sería graza» (Rm11,6)”56.
54. O Catecismo da Igrexa Católica lémbranos tamén que o don da
graza “sobrepasa as capacidades da intelixencia e as
forzas da vontade humana”57, e que “fronte a Deus non hai, de parte do home mérito algún, no senso
dun dereito estrito,. Entre el e nós a desigualdade non ten medida”58.
A súa amizade supéranos infinitamente, non a podemos mercar coas nosas obras e
só pode ser un agasallo da súa iniciativa de amor. Isto convídanos a vivir
nunha gozosa gratitude por este agasallo que nunca merecemos, xa que “despois que un xa posúe a graza, xa non pode a graza perder o seu valor”59.
Os
santos evitan pousar a confianza nas súas accións: “Na tardiña baixa da
vida hei presentarme ante Ti coas mans baleiras, Señor, porque non che pido que
leves conta das miñas obras. Todas as nosas xustizas están lixadas ante a túa mirada”60.
55.
Esta é unha das
grandes conviccións acadadas pola Igrexa, e está tan claramente expresada na
Palabra de Deus que queda fora de toda discusión. Así como o supremo mandato do
amor, esta verdade debería marcar todo o noso estilo de vida, porque bebe do
corazón do Evanxeo e convídanos non só a aceptala intelectualmente, senón tamén
a transformala nun gozo contaxioso. Pero non poderemos celebrar con gratitude o
agasallo de balde da amizade co Señor se non recoñecemos que mesmo a nosa existencia terrea e as nosas
capacidades naturais son un agasallo. Precisamos “consentir xubilosamente que a nosa realidade sexa un
galano, e mesmo aceptar a nosa liberdade como graza. Isto é difícil hoxe nun
mundo que cree ter algo por sí mesmo, froito da propia orixinalidade ou da súa liberdade”61.
56.
Somentes dende o don
de Deus, libremente acollido e humildemente recibido, podemos cooperar cos
nosos esforzos para deixarnos transformar mais e mais62. O primeiro é
pertencer a Deus. Trátase de ofrecernos a el que nos primerea, de entregarlle as nosas capacidades, o noso empeño, a
nosa loita contra o mal e a nosa creatividade, para que o seu don gratuito
creza e se desenvolva en nós: “Xa que logo,
exhórtovos irmáns, pola misericordia de Deus, a que presentedes os vosos corpos
como sacrificio vivo, santo, agradábel a Deus”
(Rm 12,1). Porén a
Igrexa ensinou sempre que só a caridade fai posíbel o crecemento na vida da
graza, porque se non teño caridade, non son nada (cf.
1Cor 13,2).
Os novos pelaxianos
57. Inda hai cristiáns que se afanan en seguir outro camiño: o da
xustificación polas propias forzas, o da adoración da vontade humana e da
propia capacidade, que se traduce nunha autocomplacencia egocéntrica e
elitista, privada do verdadeiro amor. Maniféstase en actitudes con trazas
diferentes: a obsesión pola lei, a fascinación por amosar conquistas sociais e
políticas, a fachenda no coidado da liturxia, da doutrina e do prestixio da
Igrexa, a vaidade ligada á xestión de asuntos prácticos, a admiración polas
dinámicas de autoaxuda
e de realización
autoreferencial.
Algúns cristiáns estragan nisto as
súas enerxías e o seu tempo, no canto de deixarse levar polo Espírito no camiño
do amor, da apaixoarse por comunicar a fermosura e a alegría do Evanxeo e de buscar aos extraviados nesas inmensas
multitudes sedentas de Cristo63.
58. Moitas veces, contra o pulo do Espírito, a vida da Igrexa
convértese nunha peza de museo ou unha propiedade de poucos. Isto ocorre cando
algúns grupos cristiáns dan excesiva importancia ao cumprimento de determinadas
normas propias, costumes e estilos. Dese xeito
adóitase reducir ou enfaixar o Evanxeo, quitándolle a súa sinxeleza
engaiolante e o seu sal. Quizáis é unha xeito tenue de pelaxianismo, porque
semella someter a vida da graza a unhas estruturas humanas. Isto afecta a
grupos, movimentos e comunidades e explica por que tantas veces comezan cunha
intensa vida no Espírito, mais logo rematan fosilizados… ou corruptos.
59.
Sen decatármonos, por
pensar que todo depende do esforzo humano canalizado por normas e estruturas
eclesiais, complicamos o Evanxeo e voltámonos escravos dun esquema que deixa
poucas fendas para que a graza actúe. San Tomás de Aquino lémbranos que os
preceptos que a Igrexa engade ao Evanxeo deben esixirse con moderación “para non facer pesada a vida aos fieis”,
porque así “converteríase a nosa relixión nunha
escravitude”64.
O resumo da Lei
60.
A fin de evitalo,
será san lembrar frecuentemente que existe unha xerarquía de virtudes que nos
convida a buscar o esencial. O primado téñenno as
virtudes teologáis, que teñen a Deus como obxecto e motivo. E no centro está a
caridade. San Paulo di que o que conta de verdade é “ a fe que actúa polo amor” (Gál 5,6). Estamos chamados a coidar atentamente a
caridade: “quen ama cumpriu o resto
da lei […]
por iso a plenitude da lei é o amor” (Rm13,8.10). “Porque
toda lei cúmprese nunha soa frase: amarás ao teu próximo como a ti mesmo” (Gál 5,14).
61.
Dito noutras
palabras: no medio da mesta selva de preceptos e prescricións, Xesús abre unha
fenda que permite distinguir dous rostros, o do Pai e o do irmán. Non nos
entrega dúas fórmulas ou dous preceptos mais. Entrégannos dous rostros, ou
mellor, só un, o de Deus que se reflexa en moitos. Porque en cada irmán,
especialmente no mais cativo, fráxil, indefenso e necesitado, está presente a
imaxe mesma de Deus. En efecto, o Señor, no remate dos tempos, plasmará a súa
obra de arte co desleixo desta humanidade vulnerábel. Pois “que é o que queda?, que é o que ten valor na vida?, que riquezas
son as que non desaparecen? Sen dúbida, dúas: o Señor e o próximo. Estas dúas
riquezas non desaparecen”65.
62.
Que o Señor libere á
Igrexa das novas formas de gnosticismo e de pelaxianismo que a atrancan e frean
no camiño da santidade! Estas desviacións exprésanse de distintos xeitos,
conforme ao propio temperamento e as propias características. Por iso
exhórtovos a que cadaquén se interrogue e discirna fronte a Deus de que xeito se poden estar manifestando na súa vida.
32
|
A muller pobre, II,27
|
33
|
Cf.
Congrefgación para a doutrina da fe, Carta Placuit Deo, sobre alguns
aspectos da salvación cristiá (22.02.18), 4 : “tanto o individualismo neo-
pelaxiano como o desprezo neognóstico do corpo deforman a confesión de fe en
Cristo, o Salvador único e universal”. Neste documento atópanse as
bases
doutrinais para a comprensión da salvación cristiá en relación coas derivas
neo- gnósticas e neo-pelaxianas actuais.
|
34
|
Exh
Ap Evangelii
gaudium (24.10.13), 94
|
35
|
Ibíd AAS 105 (2013), 1059
|
36
|
Homilía na Misa da Casa Santa
Marta (11.11.16)
|
37
|
Como ensina san Boaventura: “Compre deixar todas as operacións
intelectuais, e que o ápice
do afecto se traslade todo
a Deus e todo se transforme en Deus […] Dese xeito, non podendo nada a natureza e pouco a
|
industria,
daráselle pouco á inquisición e moito á unción, pouco á lingua e moitísimo á
alegría interior; pouco á palabra e aos escritos, e todo ao don de Deus, que
é o Espírito Santo; pouco ou nada á creatura , todo á esencia creadora, isto
é , ao Pai, e ao Fillo, e ao Espírito Santo” (“itinerario da mente de Deus,
VII, 4-5)
|
|
38
|
Carta ao Gran Chanceler da
Pontificia Universidade Católica Arxentina no centenario da Facultade de
Teoloxía (03.03.15)
|
39
|
Exh
Ap Evangelii
Gaudium (24.10.13), 40
|
40
|
Videomensaxe ao Congreso Internacional de Teoloxía da Pontificia
Universidade Católica Arxentina
(1-3.09.15)
|
41
|
Exh Ap postsin. Vita
consecrata (26.03.96), 38
|
42
|
Carta ao Gran Chanceler da
Pontificia Universidade Católica Arxentina no centanario da Facultade de
Teoloxía (03.03.15)
|
43
|
Carta a Frai Antonio, 2: FF 251
|
44
|
Os sete dons do Espírito Santo,
9, 15
|
45
|
Id., In IV sent, 37, 1, 3, ad 6
|
46
|
Exh ap. Evangelii gaudium (24.11.13),
94
|
47
|
Cf san Boaventura, As sete ás
do Serafín 3, 8”non omnes omnia possunt”. Cabe entendelo na liña do Catecismo
da Igrexa Católica, 1735
|
48
|
Sto Tomé de Aquino, Summa
Theologiae I-II q 109, a.9, ad 1 “a graza
entraña certa
imperfección, en canto non sana perfectamente ao home”
|
49
|
Cf A natureza e a graza, XLII,
50: PL 44, 271
|
50
|
Confesións X, 29, 40: Pl 32, 796
|
51
|
Cf. Exh ap. Evangelii gaudium (24.11.13), 44
|
52
|
A fe cristiá entende a graza como
previnte, concomitante e subsecuente ás nosas aciións (cf Conc Ecum de
Trento, Ses VI, Decr de iustificatione, sobre a xustificación, cap 5: Dh 1525
|
53
|
Cf homilías sobre a Carta aos
Romanos, IX, 11: PG 60, 470
|
54
|
Homilía
sobre a humildade: PG31, 530
|
55
|
Canon 4: DH 374
|
56
|
Ses VI decreto de iustificatione, sobre a
xustificación, cap 8: DH 1532
|
57
|
N 1998
|
58
|
Ibíd 2007
|
59
|
San Tomé de Aquino, Summa
Theologiae I-II, q 114, a.5.
|
60
|
Sta Teresa de Lisieux, “Acto de Ofrenda ao amor
misericordioso” (Oracións, 6)
|
61
|
Lucio Gera, “sobre o misterio
do pobre” en P. Grelot – L. Gera – A. Dumas, El
pobre, Buenos Aires, 1962, 103
|
62
|
Esta
é, no remate, a doutrina católica sobre o “mérito posterior á xustificación:
trátase da cooperación do xustificado para o crecemento da vida da graza (cf
Catecismo da Igrexa Católica, 2010). Pero esta cooperación de ningún xeito
fai que a xustificación mesma e a amizade con Deus sexan
obra dun mérito humano.
|
63
|
Cf.
Exh Ap Evangeli
gaudium (24-11.13), 95
|
64
|
Summa Theologiae I-II,
q 107, a 4
|
65
|
Homilía
durante o xubileo das persoas socialmente excluídas (13.11.16)
|
Comentarios
Publicar un comentario