Sobre o Día do Traballo
Sempre que chega este día, lembro ós meus compañeiros da XOC , ós que coñecín hai anos, movemento apoiado por Acción Católica, con case un século de antigüidade, e tamén da HOAC. Neste ano, cos tempos que corren e coincidindo coa beatificación de Xoan Paulo II, precisamente neste día, -e lembrando a súa aportación á doctrina social da Igrexa-, penso que é bo momento para desempoar este documento da Conferencia Episcopal, do ano 1994.
Ademais, o documento remata cunha advocación á Virxe, polo que parece escollido esecialmente para estas datas. Espero que nos lembre a todos o traballo que queda por facer e a nosa implicación como laicos ou relixiosos, a cada quen o seu. E porque os traballadores non están, nin deben estar desamparados pola Igrexa.
Coma sempre, parece que non pasóu o tempo desde que foi publicado, pero, como é moi longo, publicareino por partes, así que hoxe un pouco e mañá máis.
Unha aperta baixo o sorriso da Nai.
TRADUCIDO DE : http://www.conferenciaepiscopal.es/documentos/Conferencia/pdf/LIBRO22.PDF
LXII Asemblea Plenaria da Conferencia Episcopal Española
Ademais, o documento remata cunha advocación á Virxe, polo que parece escollido esecialmente para estas datas. Espero que nos lembre a todos o traballo que queda por facer e a nosa implicación como laicos ou relixiosos, a cada quen o seu. E porque os traballadores non están, nin deben estar desamparados pola Igrexa.
Coma sempre, parece que non pasóu o tempo desde que foi publicado, pero, como é moi longo, publicareino por partes, así que hoxe un pouco e mañá máis.
Unha aperta baixo o sorriso da Nai.
TRADUCIDO DE : http://www.conferenciaepiscopal.es/documentos/Conferencia/pdf/LIBRO22.PDF
ÍNDICE
INTRODUCIÓN
I. A QUE REALIDADE REFERÍMONOS, CANDO FALAMOS DO MUNDO OBREIRO?
II. DIMENSIÓNS BÁSICAS DA PASTORAL OBREIRA
LIÑAS DE ACCIÓN
1. A Pastoral Obreira é obra de toda a Igrexa
2. A Pastoral Obreira «especialmente necesaria» na actividade pastoral da Igrexa
3. A pastoral obreira, unha pastoral específica
PROPOSTAS
1.ª PRESENZA DA PASTORAL OBREIRA NA VIDA E MISIÓN DA IGREXA
Promoción, presenza e participación
Animación e inserción
- Parroquias, arciprestazgos, vigairías e zonas
- Delegacións de Pastoral Obreira
- Comunidades de relixiosos e relixiosas insertos no mundo do traballo e na
vida dos barrios
- Sacerdotes e diáconos permanentes
2.ª PRESENZA DA PASTORAL OBREIRA NA SOCIEDADE
A evangelización do mundo obreiro nunha nova situación histórica
Participación dos laicos
O anuncio, presenza e compromiso
Denuncia profética
Relación con outras organizacións
Acompañamento e animación
Relación Pastoral Social - Pastoral Obreira
III. FORMACIÓN DE MILITANTES OBREIROS CRISTIÁNS
Urxencia e prioridade
Promover escolas e institucións de formación
Animar a formación de sacerdotes, diáconos permanentes, relixiosos e seminaristas
Participación dos laicos na formación dos seminaristas e sacerdotes
A pastoral obreira de toda a Igrexa
Estilo de vida persoal coherente co Evanxeo de Xesucristo
Espiritualidade
IV. EXTENSIÓN DA PASTORAL OBREIRA
Esixencia interna dunha nova evangelización
Movementos apostólicos
Escolas sociais
Teólogos, expertos...
Prensa, radio, televisión...
REFLEXIÓN FINAL
Páxina 2/16 Documentos da Conferencia Episcopal Española (www.conferenciaepiscopal.es)
INTRODUCCIÓN
O camiño que no noso país percorreu a Igrexa no servizo ao mundo obreiro, ha ir creando as condicións e puxo as bases, para que podamos abordar canto concierne á pastoral obreira coa suficiente madurez. Conscientes da situación pola que atravesan os traballadores, e animados polas persoas e grupos que prestan o seu servizo na evangelización do mundo do traballo, decidímonos, hai xa tempo, a abrir un proceso de reflexión sobre a pastoral obreira, que debía confluír nunha Asemblea Plenaria dedicada a este tema.
Como reflicten as actas que nos chegaron das distintas dióceses, o proceso de reflexión e revisión que realizamos durante estes anos, así como os encontros que tivemos, enriquecéronnos a todos. O presente documento, froito en gran medida do traballo eclesial xa feito, quere ser expresión da nosa preocupación e compromiso pola evangelización do mundo obreiro, así como testemuño da nosa proximidade, alento e estímulo a cuantos dedícanse con xenerosidade e paciencia a levar a Boa Noticia da liberación e da salvación cristiás ao mundo do traballo. Con el queremos promover a pastoral obreira no seo da pastoral xeral da Igrexa e ofrecemos para iso algunhas orientacións e liñas de acción.
Dirixímonos, en primeiro lugar, a toda a comunidade eclesial, porque toda ela é corresponsable da evangelización do mundo obreiro. Pero con especial interese dirixímonos a aquelas parroquias, movementos, comunidades, grupos e persoas, que senten especificamente enviados pola Igrexa a realizar a súa misión no mundo do traballo. Queremos tamén convidar o traballo apostólico neste campo a aqueles membros da comunidade eclesial que, procedentes do mundo do traballo, non senten, con todo, a chamada que a Igrexa lles fai a realizar nel a súa misión evanxelizadora.
O presente documento ten o seu contexto máis apropiado no anterior documento da CEE «Os cristiáns laicos, Igrexa no mundo». Aí atópanse as claves adecuadas para comprender, fundamentar e levar a cabo canto agora dicimos referíndonos especificamente ao mundo obreiro.
Tamén existe unha estreita relación de complementariedade co documento recentemente aprobado sobre «A caridade na vida da Igrexa».
I. A QUE REALIDADE REFERÍMONOS, CANDO FALAMOS DO MUNDO OBREIRO?
Non se trata agora de facer un estudo sociolóxico sobre a realidade social do mundo do traballo. Pero si é convinte constatar que se trata dunha realidade complexa, a fin de non caer na tentación da simplificación, afirmando ou que nada cambiou ou que cambiou todo.
Os anos de desenvolvemento primeiro, o impacto das novas tecnoloxías despois, a mundialización da economía, e, por último, a crise e as estratexias de saída das crises baseadas na flexibilización do mercado de traballo impostas polo capital, provocaron no mundo do traballo transformacións profundas, unha crecente fragmentación e heteroxeneidade, unha perda importante da conciencia obreira e, en importantes sectores do mundo obreiro, un progresivo empobrecimiento, que chega até o que se denomina hoxe «exclusión social». Parece coma se a realidade obreira se difuminase até o punto de perder a súa propia entidade. Polo menos, así pensan algúns.
Con todo, o mundo obreiro, centro da preocupación eclesial neste documento, continúa sendo a realidade máis importante social e numericamente na nosa sociedade, aínda que esa realidade atópese hoxe en forte proceso de transformación e no seu seo exista unha gran variedade de situacións; este mundo xa non só se atopa na industria e os servizos, senón tamén no campo, o mar, a emigración...; está formado por quen traballan legalmente ou polos que teñen que facelo na economía ilegal ou mergullada; por obreiros fixos, eventuais e en paro; por parados de longa duración, con contratos intermitentes, a tempo parcial, ou os chamados de aprendizaxe; por traballadores cunha alta cualificación profesional que, ou non teñen traballo, ou o teñen inestable e mal pago. Forman, ademais, o mundo obreiro os traballadores autónomos a miúdo con dificultades de subsistencia. Fórmano quen teñen conciencia clara de ser obreiros. Todos estes: mozos e adultos, activos e xubilados, barrios populares, familias enteiras... coas súas condicións de traballo e de vida marcadas pola precariedade, modestia económica, dependencia... coas súas diferentes situacións e coas súas luces e sombras constitúen a realidade incuestionable do mundo obreiro actual.
O mundo obreiro segue existindo. Aínda que o seu rostro cambiase, o posto que ocupa no sistema de produción segue sendo o mesmo; están subordinados e han de estar sometidos ás esixencias do capital (activos financeiros, multinacionais, poderes ou decisións de tipo político, etc.), que é quen impón as condicións de traballo e de vida en función dos seus intereses.
«No entanto, é necesario denunciar a existencia duns mecanismos económicos, financeiros e sociais, os cales, aínda que manexados pola vontade dos homes, funcionan de modo case automático, facendo máis ríxidas as situacións de riqueza dos uns e de pobreza dos outros. Estes mecanismos, manobrados polos países máis desenvolvidos de modo directo ou indirecto, favorecen por mor do seu mesmo funcionamento os intereses dos que os manobran, aínda que terminan por sufocar ou condicionar as economías dos países menos desenvolvidos. É necesario someter no futuro estes mecanismos a unha análise atenta baixo o aspecto ético-moral» (XOÁN PAULO II, Carta enc. Sollicitudo rei socialis [SRS]).
Aquí está a raíz das situacións de explotación, de pobreza e de crecente exclusión social que existen dentro do mundo obreiro.
Deste xeito, a Doutrina Social da Igrexa recoñece o sentimento que hai no mundo obreiro de como en extensas capas do seu seo vaise instalando o sufrimento e a marxinación social. A regulación que, legalmente ou á marxe da lei, está a imporse a moitos traballadores é, en múltiples ocasións, incompatible coa dignidade da persoa humana e co respecto aos dereitos humanos. Todo iso vai creando unha situación social na que, aínda que non se pode identificar o mundo obreiro cos pobres, estes si son unha parte moi importante do mundo obreiro e teñen unha estreita relación con el. O Papa díxonolo con toda claridade e contundencia: «Os pobres [...] aparecen en moitos casos como resultado da violación do traballo humano; ben sexa porque se limitan as posibilidades do traballo, é dicir, pola praga do desemprego, ben porque se desprezan o traballo e os dereitos que flúen do mesmo, especialmente o dereito ao xusto salario, á seguridade da persoa do traballador e da súa familia» (XOÁN PAULO II, Carta enc. Laborem exercens [LLE] 8).
«A Igrexa está vivamente comprometida nesta causa, porque a considera como a súa misión, o seu servizo, como verificación da súa fidelidade a Cristo, para poder ser verdadeiramente "a Igrexa dos pobres"» (LLE 8). Por iso ela ha de mostrarse fondamente sensible ao mundo do traballo e prestarlle unha atención e dedicación especial.
II.- DIMENSIÓNS BÁSICAS DA PASTORAL OBREIRA
A evangelización do mundo obreiro, obxectivo central da
Pastoral Obreira, é preocupación, responsabilidade e tarefa de toda a Igrexa
(EN 14; CLIM 19). É ela, en canto corpo visible da presenza de Cristo entre
nós, quen recibe do a misión de «ir polo mundo enteiro predicando a Boa Noticia
a toda a humanidade» (Mc. 15, 15-20). Fiel á vontade do seu Señor, toda a
Igrexa ha de sentirse e ha de mostrarse corresponsablemente unida, tamén no
testemuño cristián, no servizo evangélico aos traballadores e tamén á vontade
transformadora deses condicións sociais que tan directamente afectan o mundo
obreiro.
Por iso é fundamental que na comunidade crente exista e se consolide
unha conciencia común, sinceramente compartida por todos os membros do Pobo de
Deus, acerca da necesidade, importancia e dimensións fundamentais dunha
Pastoral Obreira verdadeiramente eclesial.
LIÑAS DE ACCIÓN
As liñas de acción que presentamos á comunidade cristiá
arrincan destas conviccións, actualizadas e profundadas na reflexión común
sobre a práctica pastoral que viñemos realizando durante estes anos.
1. A Pastoral Obreira é obra de toda a Igrexa
A evangelización do mundo obreiro ha de ser comprendida,
asumida e vivida por toda a Igrexa como obra propia. A Igrexa recoñece e apoia
a misión específica de comunidades,movementos e persoas, que recibiron este
carisma no seo da mesma Igrexa. A Pastoral Obreira nunca debese ser considerada
como a tarefa particular e exclusiva dalgunhas comunidades, movementos e
persoas, que, pola súa propia conta e risco, decidiron dedicarse á misión no
mundo obreiro.
Para iso, será necesario cultivar e fortalecer, en todos os
membros da comunidade eclesial, -Bispos, Presbíteros, Relixiosas/relixiosos e
seglares- a convicción e o sentimento de que é a Igrexa quen envía a
evangelizar no mundo obreiro e quen, por iso, comprométese a acompañar, soster
e animar a quen realizan aí esta misión. Para avanzar nesta dirección ofrecemos
as seguintes liñas de acción:
a) A Pastoral Obreira debe ser comprendida e vivida como
obra de toda Igrexa Diocesana, por esta razón, debe ser animada e impulsada
polo Bispo e demais ministerios, representada nos consellos pastorais
diocesanos e parroquiais, como debe estar dotada dos medios e recursos
necesarios.
b) Débese coidar e fortalecer a conexión e relación entre a
Pastoral Xeral, que hoxe máis que nunca ha de ser verdadeiramente misioneira, e
a Pastoral Obreira, para que entre ambas existan relacións positivas de
harmonía e colaboración e non de descoñecemento mutuo e diverxencia. Para iso é
necesario que entre as persoas e grupos responsables existan actitudes de
diálogo, coordinación e colaboración estreita. Así toda a Igrexa responderá
máis eficazmente á súa misión evanxelizadora única.
c) A Pastoral Xeral, ademais, deberá contribuír
positivamente a facer posible e facilitar a existencia da Pastoral que a Igrexa
necesita para a evangelización do mundo obreiro. Iso implica:
- Favorecer e coidar a formación da conciencia social e
política de todos os cristiáns, facéndolles conscientes das implicacións
sociais da fe e axudándolles a descubrir que a dimensión social non é un
engadido da fe cristiá, senón un compoñente esencial da mesma. De todo iso
falamos reiteradamente en «Cristiáns Laicos, Igrexa no Mundo».
- Crear as canles e medios necesarios para que todos os
cristiáns coñezan a Doutrina Social da Igrexa e teñan, no posible, unha
presenza e compromiso na vida pública coherentes con ela. Este compromiso
levará a incidir dunha maneira decisiva nas condicións de vida do mundo
obreiro. Só así poderá xurdir e expresarse a urxencia da tarefa evanxelizadora.
- En canto a aqueles cristiáns que forman parte do mundo
obreiro, será necesario axudarlles a espertar a súa conciencia obreira e a
cultivala en coherencia coa súa fe cristiá, animándolles tamén a participar nas
organizacións obreiras e asumir a responsabilidade que teñen na evanxelización dos seus compañeiros de
traballo.
- Será necesario pór os medios para que toda a comunidade
cristiá coñeza a situación do mundo obreiro, comprenda as súas xustas
aspiracións e senta solidaria con elas. A razón é que non se ama o que non se
coñece.
- Máis en concreto, dar a coñecer os movementos e grupos que
se dedican á evangelización do mundo obreiro e crear un clima favorable ao
labor que realizan, axudar a superar prexuízos e receos, facilitarlles o seu
labor e acompañalos cando for necesario.
- Por último será necesario cultivar e potenciar as
relacións entre a Igrexa e o Mundo Obreiro, analizando con sinceridade e
liberdade profética, en actitude de conversión a situación real e ao mesmo
tempo que se profunda nas súas causas. Desde o descoñecemento, a desconfianza
ou os receos mutuos seguirá sendo imposible a evangelización do mundo obreiro
até o punto de que a Igrexa teña estabilidade nel. As experiencias de encontro
e diálogo entre a Igrexa e o Mundo Obreiro, vividas no proceso de reflexión que
seguimos e con motivo dalgunhas situacións e acontecementos recentes, poden ser
o comezo dun camiño no que habemos de profundar e o que debemos ensanchar.
2. A Pastoral Obreira "especialmente necesaria" na
actividade pastoral da Igrexa
«Uno dos contidos máis importantes da Nova Evangelización
está constituído polo anuncio do "Evanxeo do Traballo" que presentei
na miña encíclica Laborem Exercens, e que, nas condicións actuais, volveuse
especialmente necesario. Iso supón unha intensa e dinámica pastoral dos traballadores,
tan necesaria hoxe, como no pasado, respecto do cal, baixo algúns aspectos,
volveuse aínda máis difícil. A Igrexa ten que buscar sempre novas formas e
novos métodos, sen ceder ao desalento». (Alocución de Xoán Paulo II, 15 de
Xaneiro, 1993).
Cando a comunidade eclesial reflexiona desde a súa fe
cristiá sobre o significado que o traballo ten na vida persoal, familiar e
social dentro da nosa sociedade, atopa motivacións, múltiples e profundas, para
dar á evanxelización do mundo obreiro un lugar preferente na súa actividade
pastoral (Cfr Alocución Xoán Paulo II, 18-11-1983, nº 22). Velaquí algunhas
destas motivacións:
- Aceptando que non é xusto identificar o mundo obreiro cos
pobres, tamén é xusto recoñecer que unha parte moi ampla do mundo dos pobres,
destinatarios preferentes da evangelización, pertence ao mundo do traballo, xa
que existe unha conexión obxectiva moi estreita entre a situación laboral e o
mundo da pobreza, a emigración, a marxinación.
- Na organización do traballo, na súa realización e nas
relacións sociais que da mesma derívanse a dignidade da persoa humana, punto
central da fe cristiá e da doutrina social da Igrexa, é negada obxectivamente e
os seus dereitos non son recoñecidos e respectados en múltiples situacións e
ocasións (SRS 33).
- Na nosa sociedade, o traballo xoga un papel fundamental e
decisivo na vida persoal, familiar e social. Cando o traballo e as súas
condicións ven profundamente deteriorados, como ocorre nestes momentos, toda a
vida persoal, familiar e social vese afectada negativamente. En cambio, cando o
traballo é realizador e gratificante, toda a existencia humanízase. Xoán Paulo
II díxonolo con claridade:
«o traballo... ocupa o centro mesmo da cuestión social» e «é
unha clave, quizais a clave esencial, de toda a cuestión social» (GS 38. LLE
3). Por iso o traballo e a situación dos traballadores ocupa un lugar central
na doutrina social da Igrexa e a Pastoral da Igrexa debe ter como perspectiva
preferente a situación do mundo obreiro.
- Finalmente os traballadores son maioría na nosa sociedade
e na Igrexa. Sería una contradición grande que a actividade pastoral dirixida a
eles non ocupase un lugar preferente na actividade pastoral da Igrexa.
A comunidade eclesial, por tanto, debe pór os medios para
que todos os seus membros descubran estas motivacións. Na medida en que elas
calen na conciencia comunitaria, nesa medida impulsarán á comunidade eclesial a
exporse a Pastoral Obreira como tarefa preferente do seu servizo evanxelizador.
3. A Pastoral Obreira, unha pastoral específica
O mundo obreiro, a pesar da súa realidade complexa e en
permanente transformación, ten a súa propia historia e a súa cultura, a súa
situación social e os problemas que ela xera, as súas organizacións e os seus
militantes, a súa maneira de situarse ante a Igrexa e o seu modo de
relacionarse con ela (Cfr SRS 9 e LLE 8 e 13).
A Pastoral Obreira, sen ser unha pastoral de especialistas,
deberá ser sensible ás características peculiares do mundo obreiro e deberá
telas moi presentes á hora de expor a súa evangelización, como deberá formar
aos que han de levala a cabo, deberá elixir para iso a metodoloxía adecuada e
por último terá que seleccionar as tarefas e actividades pastorais. Así pois, a
Pastoral Obreira terá en conta:
- A dimensión misioneira na evangelización do mundo obreiro
e o anuncio gozoso da Boa Nova do Señor neste mundo.
- A encarnación do mundo obreiro: a súa cultura, problemas,
aspiracións, loitas...
- A formación de militantes obreiros cristiáns, para que
estes descubran a Cristo na Igrexa, a súa propia dignidade de traballadores e a
necesidade da transformación da sociedade.
- A maior proximidade entre a Igrexa e o mundo obreiro, para
que Ela naza e creza nese mundo, e para que este fágase presente na Igrexa.
- A resposta desde a fe e os criterios evangélicos aos
problemas e a denuncia das situacións polas que pasan os traballadores.
Para terminar afirmamos con gozo que en todo este proceso
non se parte de cero. Na nosa Igrexa hai xa un longo camiño percorrido e unha
rica experiencia vivida por comunidades, movementos, grupos e persoas que
dedicaron o mellor da súa vida á evanxelización do mundo obreiro. Esta
experiencia é a que inspira, e en certo sentido tamén avala, as liñas de acción
e as propostas máis concretas e específicas, que se ofrecen a continuación,
divididas en catro capítulos.
PROPOSTAS
Iª. PRESENZA DA PASTORAL OBREIRA NA VIDA E MISIÓN DA IGREXA
PROMOCIÓN, PRESENZA E PARTICIPACIÓN
1. «Como expresión e esixencia na comuñón e misión da
Igrexa»
1. «A Conferencia Episcopal, no ámbito nacional, e cada un
dos Bispos nas súas respectivas dioceses, promoverán aquelas asociacións ou
movementos» presentes no mundo obreiro e integrados na Pastoral Obreira:
a) Potenciando a presenza e participación dos traballadores
cristiáns nas citadas asociacións e movementos.
b) Asegurando nas respectivas Planificacións Pastorais, os
procesos de iniciación cristiá e militante a tales asociacións e movementos,
alí onde aínda non están presentes.
c) Ofrecendo os medios pastorais e materiais necesarios para
garantir a preparación e a plena dedicación de sacerdotes, diáconos permanentes, relixiosos e relixiosas
e laicos, a fin de facilitar a tarefa educativa e evanxelizadora no mundo obreiro.
d) Estando próximos, afectiva e efectivamente, á realidade
obreira, a través de contactos periódicos cos militantes, comunidades e
parroquias.
ANIMACIÓN E INSERCIÓN
Parroquias, arciprestazgos, vigairías e zonas
2. «Se a parroquia é a Igrexa que se atopa entre as casas
dos homes, ela vive e obra entón profundamente injertada na sociedade humana e
intimamente solidaria coas súas aspiracións e dramas». A Pastoral Obreira
axudará e animará este tipo de parroquia próxima e solidaria.
3. As Igrexas particulares facilitarán aos grupos,
movementos apostólicos e asociación de Pastoral Obreira, a oportunidade e os
medios para dar a coñecer as liñas de acción e obxectivos nas parroquias,
arciprestazgos, vigairías e zonas.
4. Posto que a Pastoral Obreira nace no seo da comunidade,
inserirana, a través destes grupos, movementos apostólicos e asociacións nos
seus órganos de corresponsabilidade: Consello Pastoral parroquial, arciprestal
e diocesano.
5. Pola súa banda, estes grupos, movementos apostólicos e
asociacións promoverán, desde a súa opción específica de Pastoral Obreira, a
corresponsabilidade e participación do conxunto dos cristiáns e dos seus
membros nas parroquias.
a) Compartindo as súas accións-campañas de sensibilización
obreira e celebrando xuntos a fe.
b) Mantendo contacto co resto de organizacións e grupos
presentes na parroquia.
c) Axudando a que a comunidade parroquial teña un estilo de
vivir e traballar austero, solidario, sinxelo e próximo ás persoas e familias
máis necesitadas do mundo obreiro.
d) Coidando a acollida ás persoas que se achegan a pedir
sacramentos, e propiciando na liturxia (linguaxe, símbolos...) outras
celebracións máis centradas na vida obreira.
e) Asegurando que Cáritas Parroquial, xunto coa tarefa de
asistencia e promoción de persoas, estea tamén atenta á loita pola promoción da
xustiza social.
f) Colaborando a coidar que os procesos catequéticos teñan
en conta a vida obreira, a Doutrina Social da Igrexa.
g) Potenciando a creación de Grupos ou Equipos de Pastoral
Obreira nas parroquias para analizar a situación e facela chegar á comunidade,
axudando á formación da conciencia social dos cristiáns e tratando de responder
pastoralmente.
Delegacións de Pastoral Obreira
6. As Igrexas particulares impulsarán e consolidarán a
Delegación de Pastoral Obreira e os Secretariados ou coordinadoras interdiocesanos,
tendo en consideración as orientacións que a Subcomisión de Pastoral Obreira ha
ir elaborando ao longo destes anos.
7. A Delegación de Pastoral Obreira participará na
elaboración do Plan Diocesano de Pastoral, someterá a aprobación o seu propio
plan e achegará o proxecto diocesano de Pastoral Obreira, onde se recolla,
entre outros:
a) Os medios de formación e información ás persoas e grupos
de parroquias que traballan na Pastoral Obreira.
b) A formación da conciencia social dos cristiáns da
diocese.
c) os encontros (convivencias, retiros, conferencias,
xornadas...) entre os distintos movementos, parroquias especialmente as que
están presentes en barrios e ambientes populares e entre relixiosos/as no mundo
obreiro, sacerdotes, diáconos permanentes e seminaristas.
8. A Delegación de Pastoral Obreira traballará
coordinadamente con outras delegacións diocesanas: mocidade, familia,
Cáritas... para mellor servir á evangelización do mundo obreiro.
Comunidades de relixiosos e relixiosas insertos no mundo do
traballo e na vida dos barrios
9. As Igrexas particulares han de recoñecer e valorar o
testemuño de encarnación, silencioso ás veces, pero sólido e profundo de moitas
comunidades de relixiosos e relixiosas que:
a) Comparten a vida nas mesmas condicións das xentes dos
barrios obreiros, dos pequenos pobos,«A Caridade na vida da Igrexa». Propostas
para a promoción da xustiza.
b) Evangelizan e fan presente á Igrexa entre os traballadores/as,
coa súa presenza constante e directa tamén en colexios, escolas, dispensarios,
comedores...
10. A través da Delegación de Pastoral Obreira diocesana:
a) Ha de recollerse a súa experiencia acumulada por medio de
escritos, monografías, conferencias, encontros de formación, celebracións,
b) Ha de potenciarse a súa integración na Delegación de
Pastoral Obreira,
c) Han de promoverse encontros no plano diocesano ou de
provincia eclesiástica entre Relixiosos e mundo obreiro,
d) Finalmente axudaráselles para que coordinen a súa
reflexión con relixiosos e relixiosas no mundo obreiro, no ámbito xeral.
Sacerdotes e Diáconos permanentes
11. As Igrexas particulares recoñezan e valoren o testemuño
de encarnación daqueles - sacerdotes e diáconos permanentes- que tomaron a
opción por traballar no mundo obreiro a través das parroquias presentes en
barrios e ambientes populares, consiliarías de grupos e movementos apostólicos
de pastoral obreira, e dos sacerdotes obreiros. Máis en concreto:
a) Axuden a que outros sacerdotes ou diáconos coñezan a súa
experiencia evanxelizadora e o seu estilo de vida austero, solidario,
sinxelo...
b) Dediquen no posible máis sacerdotes a estes ambientes
obreiros, aos diáconos permanentes que polas súas condicións de vida familiar, laboral
e social están insertos no mundo do traballo,
c) Faciliten a formación especial dos consiliarios que
acompañen aos grupos, movementos e asociacións de Pastoral Obreira.
IIª. PRESENZA DA PASTORAL OBREIRA NA SOCIEDADE
«A presenza pública da Igrexa é unha esixencia da súa misión
evanxelizadora».
A evanxelización do mundo obreiro nunha nova situación
histórica
12. «En moitas ocasións os Bispos españois habemos ofrecido
aos católicos e á sociedade en xeral, as nosas análises, reflexións e
suxestións sobre o momento actual, coas súas luces e sombras... A solidariedade
da Igrexa cos pobres, "participando nos gozos e esperanza, as tristezas e
angustias de todos"», seguindo a Xesús e a esperanza no Reino de Deus,
impúlsanos a afrontar con realismo a actual situación social cos seus elementos
contrapostos e os seus aspectos negativos». Entre outros sinalamos:
- A desigualdade entre Norte e Sur -no mundo, no país, nas
rexións.
- O tipo de desenvolvemento productivista, tecnificado,
antiecológico... e por tanto pouco humano.
- A falta de participación democrática real do pobo.
- A burocratización da vida política.
- A corrupción político-social-económica.
- Uns modelos e estilos de vida antihumanos e insolidarios,
que levan á desmesurada exaltación do diñeiro, do éxito...
- A construción dunha Europa insolidaria de grandes
desequilibrios e desigualdades.
A través da Pastoral Obreira ha de exporse, desde dentro
dese mundo, como anunciar aí a Boa Noticia, como iluminar e traballar pola
transformación desa realidade desde os valores do Evanxeo, como ser aí
instrumento dócil á acción do Espírito, para que a Igrexa de Xesucristo naza,
bote raíces e consolídese no mundo do traballo.
Por todo o cal vemos necesario:
13. As comunidades eclesiais, asociacións e movementos
apostólicos, deberán impulsar a participación dos seus membros na vida pública
a través das institucións políticas, sindicais, culturais, sociais... a fin de
construír e reconstruír o tecido social en liña de xustiza, fraternidade,
liberdade...
O Anuncio, Presenza e Compromiso
14. As comunidades eclesiais, asociacións e movementos
apostólicos non só potenciarán a presenza dos seus asociados nas realidades
temporais, como esixencia do seu propio bautismo, senón que axudarán a que o
fagan desde valores e criterios evanxélicos, como fermento que dinamiza, como
luz no candelero e como cidade construída sobre o monte que anuncia a Boa
Noticia de Cristo, o Señor, potenciando a formación integral da persoa, a
opción polos sectores máis pobres do mundo obreiro e o discernimiento cristián
dos acontecementos e das propias actuacións.
A Denuncia profética
15. As comunidades eclesiais, asociacións e movementos
apostólicos, no exercicio da súa misión evanxelizadora, denunciarán as
situacións de inxustiza ou explotación, tanto individuais como colectivas,
contrarias ao Plan de Deus.
A relación con outras organizacións
16. Para mellor coñecer a realidade e a situación pola que
pasa o mundo obreiro, as comunidades eclesiais, asociacións e movementos
apostólicos manterán contactos periódicos coas organizacións sindicais e
asociacións que o mundo obreiro dáse a si mesmo.
O acompañamento e a animación
17. Os cristiáns que sentan especialmente vocacionados a
compartir, total ou parcialmente, a vida dos distintos fragmentos do mundo
obreiro actual: traballo, paro, vivenda... nos seus compromisos e opcións
deberán ser alentados e acompañados pola comunidade.
18. Para animar o compromiso dos cristiáns laicos na vida
pública e o necesario acompañamento pastoral, hai que promover a formación
adecuada e animar a dispoñibilidade e dedicación de sacerdotes, diáconos
permanentes e relixiosos.
A Relación Pastoral Social- Pastoral Obreira
19. A Conferencia Episcopal e as Igrexas particulares
promoverán as relacións entre Pastoral Social e Pastoral Obreira para recoller
a sensibilidade de Pastoral Obreira cara a grupos de marxinación social
(drogadictos, terceira idade, emigrantes e inmigrantes...) e asegurar que a
Pastoral Social dea respostas que impliquen, na práctica, promoción, liberación,
loita pola xustiza...
Comentarios
Publicar un comentario