FICHA E LECTIO: DOMINGO 21 DO TPO.ORDINARIO C

 FICHAS ANTERIORES: FICHA 1 / FICHA 2


LECTIO:

Salvarme salvando

(21 agosto 2022)

         No xudaísmo do tempo de Xesús había un marcado interese e preocupación polo número de persoas que se salvarían. Nese contexto relixioso e ideolóxico hai que situar a pregunta que alguén lle fai a Xesús, tal como nolo refire Lucas: “Señor, e logo son poucos os que se salvan?”.

         Mais, á parte deste contexto relixioso e ultraterreal da pregunta dirixida a Xesús, sabemos moi ben que a salvación, entendida a moi diversos niveis, si que nos interesa e moito. Queremos salvarnos de calquera perigo, queremos salvarnos de atopármonos enfermos ou de finar. En fin, queremos salvarnos de que nos pase algunha cousa mala, sexa a que sexa. E, se a pesar de todo morremos, tamén queremos salvarnos, é dicir, queremos que no alén non nos pase nada malo. En fin, a salvación, recoñezámolo ou non, impórtanos. Levamos todos dentro esa semente de querer vivir sempre, que Deus (o eterno e inmortal) sementou no máis íntimo dos nosos corazóns, un desexo que en realidade non deixa de medrar en nós día tras día, por moitos anos que recoñezamos xa ter.

         En relación con isto dicía ben o coñecido filósofo Ortega y Gasset que a vida humana é algo así coma un naufraxio do que un aspira a salvarse agarrándose a unha táboa de salvación. Loitariamos, xa que logo, toda a nosa curta ou longa vida por agarrármonos a algo que nos “salve”. Diranos el, pola súa parte, que esa táboa da salvación é o que el chama a “cultura”, pois todos nós chegamos a este mundo sen mecanismos automáticos para sobrevivir. Pero o que aquí nos interesa é a referencia que el fai ó noso desexo de “salvarnos”, pois é algo característico da vida humana. Todos queremos, pois, agarrarnos a algo que nos salve e loitamos por iso toda a nosa vida para non afundirnos nun mar que nos engula.

         Volvendo agora ó texto de Lucas, sabemos ben que nas respostas que lles dá Xesús ós que queren coas súas preguntas levalo ó seu propio terreo ou comprometelo, o que el fai é ir ó fondo das cuestións e, neste sentido, situar o problema alí onde debe estar. A el interésalle -naturalmente en función da mensaxe que el mesmo nos quere dar- non o pretendido número dos que se salvan ou curiosidades semellantes, senón a maneira ou estratexia de salvación que deberiamos utilizar, se é que queremos verdadeiramente “salvarnos” e acceder así ó seu Reino, ó Reino do seu Pai e Pai noso, que é un reino de xustiza, de amor e de paz.

         Neste tema, como en tantos outros, Lucas é moi claro. O que importa, segundo o que el nos quere transmitir sobre a mensaxe de Xesús, non é o “blablabla” de andar a dicir por aí que somos cristiáns desde sempre, que sabemos moito de relixión e de teoloxía, que rezamos moito, que temos magníficos desexos de facer cousas grandes, que temos curas amigos ou que sempre lles damos o noso voto ós que chamamos partidos sensatos, politicamente correctos etc. Coido que así se podería traducir a unha linguaxe máis actual o que Lucas nos comenta referíndose a xente á que se lle veta a entrada no Reino de Deus e que protestan contra iso dicindo: “¡Se nós comemos e bebemos contigo [é dicir, con Xesús] e ti ensinaches polas nosas rúas!” etc.

         Lucas dinos que non hai máis ca unha maneira de nos “salvar”, é dicir, de acadar esa “salvación” que calquera persoa (de calquera relixión ou cultura que sexa) en realidade busca e desexa. E cal é esa estraña maneira? Pois a seguinte: “practicar a xustiza”. Os que non “practican a xustiza” son para Deus uns “descoñecidos”.

         Non se trata de que o Deus que todo o sabe descoñeza tales persoas. O descoñecemento bíblico non é un descoñecemento teórico ou intelectual, senón unha falta de relación ou de sintonía vital e práctica. Porque “practicar a inxustiza” é comportarse mal, de maneira prepotente e inxusta, contra os demais. Esa ofensa ós demais, que non por iso deixan en realidade de seren irmáns do ofensor, é de feito unha ofensa contra quen se fixo irmán noso en Xesús. Se non nos relacionamos fraternalmente coas persoas, convertémonos de feito nuns descoñecidos para Deus, pois dese modo rompemos coa relación que deberiamos ter con el. Comprendemos así a resposta que, segundo Lucas, lles dará o Deus de Xesús ós que protestan por non teren acadado entrar no Reino de Deus: “Non sei quen sodes. Arredade de min os que practicades a inxustiza!”.

         De modo que, vistas as cousas así, ben se pode dicir que falar de “salvación” non consiste en falar da salvación propia, persoal ou particular, como ás veces podemos supoñer. Salvar, o que se di salvarse, non se pode realizar nunca só. Só pode un  salvarse cos demais, é dicir, xunto con aqueles ós que axudei, promovín, consolei, visitei, amei, respectei, estimei etc. Trátase verdadeiramente dunha “loita” ou, como nos di Lucas, dunha loita “para entrarmos pola porta estreita”. Sermos cristiáns non consiste, pois, en sabermos moito sobre os fundamentos e sobre a agachado cerne do cristianismo, senón en levarmos á práctica no noso mundo esa explosiva mensaxe de fraternidade que se opón ás inxustizas e desigualdades.

         E nisto podemos ollar como verdadeiros irmáns nosos cantos, sen se consideraren a si mesmos cristiáns, loitan igual ca nós (ou quizais mellor ca nós) na mesma tarefa de instaurar a xustiza no mundo. Por iso, cando se di e proclama sen máis precisións que “fóra da igrexa non hai salvación” temos que ter en conta que a salvación, polo menos desde os textos do Concilio Vaticano II, é algo que pode tamén ocorrer fóra dos límites formais da que chamamos igrexa cristiá ou católica. Pois Deus é sempre meirande cós límites nos que o pretendemos clausurar.

Manuel Cabada Castro


VER TAMÉN:




Comentarios

Publicacións populares