FICHA E LECTIO - NATIVIDADE DE S.XOÁN / Domingo 12 ORD B
FICHAS ANTERIORES:
NATIVIDADE DE SAN XOÁN
BAUTISTA
(24 de xuño de 2018)
Este
ano cadra en domingo a festividade da Natividade de San Xoán Bautista e –dada a
importancia desta festividade na tradición cristiá- os textos litúrxicos de
hoxe fan referencia de maneira especial á relevante figura de Xoán Bautista
coma elo de unión entre o antigo e o novo Testamento. Xoán Bautista é quen
prepara os camiños para a chegada do Mesías con celo e humildade. É deste xeito
unha figura profética moi importante, da que se celebra non só a festividade do
seu martirio (dentro de pouco más de dous meses, o 29 de agosto) senón tamén a
do seu nacemento ou natividade (a que hoxe celebramos), cousa que non ocorre
con ningún outro santo do calendario litúrxico se deixamos a parte a
festividade da Natividade de María, Nai de Xesús.
Por
outra banda –e como ben sabedes- esta festividade da Natividade de San Xoán
Bautista está unida a diversos e populares ritos profanos que a preceden e
acompañan e que teñen en realidade unha orixe máis antiga que a mesma
festividade cristiá da Natividade do Bautista. Ritos de purificación,
fertilidade, etc. que se fan especialmente presentes entre nós na Noite de San
Xoán por medio dos diversos simbolismos do lume, da auga, etc.: as cacharelas
ou lumeiradas, as herbas de San Xoán, etc.
O
propio Xoán Bautista exercerá tamén no seu comportamento vital unha función
purificadora, preparadora ou precursora da grandiosidade, beleza e alegría que virán
despois del a nós por medio de Xesús. E iso que o Bautista, era, para dicilo dalgunha
maneira, case un “ninguén”... Pois nin exercía funcións relacionadas co culto no
templo, nin era sacerdote ou levita. E, a pesar diso, predicaba ó pobo, movía a
xente a se arrepentiren e bautizaba os que se achegaban a el coa auga do
Xordán, anunciando ademais á xente a próxima chegada do Mesías.
Non
deixa, desde logo, de ser rechamante e tamén algo desconcertante o feito de que
o Deus Pai do noso Señor Xesús Cristo e Pai tamén noso quixese botar man para
preparar a chegada do seu Fillo onda nós de persoas que estaban máis ben á
marxe dos que poderiamos chamar os seus representantes “oficiais”. Porque Xoán
Bautista vivía no deserto, de forma distinta e tamén bastante distante dos
considerados oficialmente relixiosos. Amósasenos así unha vez máis como Deus é
meirande cós conceptos cos que inutilmente o queremos apresar ou comprender.
Desde
o punto de vista dos sacerdotes e levitas do xudaísmo, semella que a eles non
lles quedaba outra opción, ante o comportamento extraoficial de Xoán Bautista, que
intentar controlalo mandando mensaxeiros ou intermediarios onda el para poñelo
literalmente en cuestión. Mais resulta que o Bautista -contra o que eles podían
sospeitar- lles comunica, con toda claridade e humildade, que el non é nin o
gran profeta Elías que volvera á vida, nin o Cristo-Mesías e que nin sequera posúe
estritamente a categoría de “profeta”.
Xoán
Bautista era, si, tal como se nos di, “testemuña da luz”. Coma de noite a lúa é
testemuña do sol que está sempre a vir e que se reflicte nela. A lúa non é a
“luz”, non é o “sol”. É só testemuña do sol. Porque deste recibe a súa luz e,
co seu humilde resplandor, por limitado que sexa, anuncia que o sol está oculto
mais tamén que existe e que non tardará en nacer.
A
humildade do Bautista é, pois, a humildade da lúa, que sabe ben que, se pode
iluminar, ese poder non é seu. Ela non fai máis que actuar como voceiro ou
reflexo do sol. Ela prepáranos para podermos recibir o sol. Ese sol, cara ó cal
non poderemos ollar directamente, porque nos quedariamos cegos, mais que nos
posibilitará camiñar sen tropezos, con seguridade.
Ó
nos dicir de si mesmo o Bautista que é “testemuña da luz”, anuncia e fai
presente, á súa maneira, a luz que só pode proceder de Deus. Nós non podemos ollar
directamente cara ó sol, porque a súa luz é excesiva. Mais resulta que o Deus,
Pai de Xesús e Pai noso, vai facer un prodixio incríbel para que o podamos
ollar a el sen estragarmos a vista, “sen morrermos”, tal como se expresa por
exemplo o Antigo Testamento cando, despois de un profeta ou vidente ter algún
tipo de experiencia de Deus, se nos di que tiñan eles medo a morrer porque
viran a Deus.
Pois
ben, ese prodixio non é nin máis nin menos ca Xesús de Nazaret. Pois ollando ou
contemplando Xesús estamos a ver realmente a Deus sen ficarmos cegos ou
morrermos. Pois é Xesús mesmo quen nos di: “quen me ve a min, ve o Pai”. Polo
tanto, se queremos ver a Deus, vexamos, ollemos, contemplemos ese Xesús de
Nazaret, que é a imaxe viva e perfecta de Deus Pai.
O
Bautista está en realidade a anunciárnolo cando no Novo Testamento se nos di
que el, o Bautista, era ”testemuña da luz”. Non é el a luz, pero anúncianos a
luz. Mais onde está esa luz divina que é posíbel ver? Cando os enviados polos
xudeus lle formulan ó Bautista a pregunta de por que el bautiza se non é nin
Elías, nin o profeta nin o Cristo, o Bautista responde: “Eu bautizo con auga;
mais entre vós está quen vós non
coñecedes, do que non son merecente de lle desatar o amalló da sandalia”.
Vénsenos
a expresar así que a luz visíbel de
Deus está entre nós, aínda que non a
coñezamos. Dado que a luz invisíbel de Deus non pode ser vista, fíxose Deus Pai
visíbel, e de maneira verdadeira e perfecta, en Xesús. Deus está polo tanto
realmente “entre nós”. Agora entendemos por que Xesús é o “Emmanuel”, é dicir,
o “Deus connosco”. Por iso nos resulta difícil recoñecelo, porque a Deus con
frecuencia o imaxinamos estando onde non está (alá arriba, na estratosfera ou
non sei onde). Non. Deus está aquí, connosco –á maneira dun pequeno vagalume- converténdose
nun de nós, nun verdadeiro irmán noso. Agora entendemos tamén por que el considerará
canto lles fagamos ou deixemos de facer ós nosos irmáns como algo que lle
fixemos ou deixamos de facer a el mesmo.
Neste
sentido, podemos dicir con verdade tamén que, así como Xesús é a luz visíbel de
Deus Pai, así tamén son e serán sempre as persoas pobres e necesitadas a luz
visíbel de Xesús alén do tempo histórico ou biográfico en que el viviu. Este é
o Xesús que nos anuncia Xoán Bautista, do que hoxe celebramos con alegría a súa
natividade.
ORACIÓN DOS FIEIS
Unimos
as nosas oracións para lle pedir a Deus Pai que nos aprenda a recoñecer no seu
fillo Xesús, identificado cos necesitados da terra, a face amorosa de Deus,
dicindo: Escóitanos, Pai. TODOS: Escóitanos, Pai.
-
Dános, Pai, luz para, a semellanza de Xoán o Bautista, vermos no teu fillo
Xesús a presenza misteriosa túa entre nós.
Todos:
Escóitanos, Pai.
-
Concédenos, Pai, a túa graza para poder apreciar a todos como manifestación do
teu fillo Xesús que puxo a súa tenda entre nós.
Todos: Escóitanos, Pai.
-
Fai, Pai, que saibamos ver nos máis pobres e necesitados a presenza entre nós
do teu fillo Xesús que se quixo identificar con eles.
Todos: Escóitanos, Pai.
PEDÍMOSCHO,
PAI, POR XESÚS CRISTO NOSO SEÑOR. AMÉN.
Manuel
Cabada Castro
VER MÁIS:
https://www.gruposdejesus.com/domingo-12-tempo-ordinario-b-marcos-435-41-2/
São João Batista é um exemplo de humildade e dedicação a uma missão de extrema importância.
ResponderEliminar