MENSAXE DO PAPA FRANCISCO PARA A LVIII XORNADA MUNDIAL DA PAZ
1 DE XANEIRO DE 2025
I. Escoitando o berro da humanidade ameazada 1. Ao comezo deste novo ano que nos dá o Pai celestial, tempo xubilar dedicado á esperanza, dirixo a meu máis sincero desexo de paz a toda muller e home, en particular a quen se sente prostrado pola súa propia condición existencial, condenado polos seus propios erros, esmagado polo xuízo dos outros, e xa non logra divisar ningunha perspectiva para a súa propia vida. A todos vós, esperanza e paz, porque este é un Ano de graza que provén do Corazón do Redentor. 2. No 2025 a Igrexa católica celebra o Xubileu, evento que colma os corazóns de esperanza. O "xubileu" remóntase a unha antiga tradición xudía, cando o son dun corno de carneiro -en hebreo iobel- anunciaba, cada corenta e nove anos, un de clemencia e liberación para todo o pobo (cf. Lv 25,10). Este solemne chamamento debía resoar idealmente en todo o mundo (cf. Lv 25,9), para restablecer a xustiza de Deus en distintos ámbitos da vida: no uso da terra, na posesión dos bens, na relación co próximo, sobre todo respecto dos máis pobres e a quen caeran en desgraza. O son do corno lembraba a todo o pobo -ao que era rico e ao que se empobrecera- que ningunha persoa vén ao mundo para ser oprimida; somos irmáns e irmás, fillos do mesmo Pai, nados para ser libres segundo a vontade do Señor (cf. Lv 25,17.25.43.46.55). 3. Tamén hoxe, o Xubileu é un evento que nos impulsa a buscar a xustiza liberadora de Deus sobre toda a terra. Ao comezo deste ano de graza, en lugar do corno nós queremos pornos á escoita do «berro desesperado de auxilio» [1] que, como a voz do sangue de Abel o xusto, elévase desde moitas partes da terra (cf. Xn 4,10), e que Deus nunca deixa de escoitar. Tamén nós sentímonos chamados a ser voz de tantas situacións de explotación da terra e de opresión do próximo [2]. Ditas inxustizas asumen a miúdo a forma do que san Xoán Paulo II definiu como «estruturas de pecado» [3], porque non se deben só á iniquidade dalgúns, senón que se consolidaron -por así dicilo- e se sosteñen nunha complicidade estendida. 4. Cada un de nós debe sentirse responsable dalgún modo pola devastación á que está sometida a nosa casa común, empezando por esas accións que, aínda que só sexa indirectamente, alimentan os conflitos que están a azoutar a humanidade. Así se fomentan e entrelazan desafíos sistémicos, distintos pero interconectados, que arrasan o noso planeta [4]. Refírome, en particular, ás disparidades de todo tipo, ao trato inhumano que se dá ás persoas migrantes, á degradación ambiental, á confusión xerada culpablemente pola desinformación, ao rexeitamento de toda forma de diálogo, aos grandes investimentos na industria militar. Son todos factores dunha ameaza concreta para a existencia da humanidade no seu conxunto. Por tanto, ao comezo deste ano queremos pornos á escoita deste berro da humanidade para que todos, xuntos e persoalmente, nos sintamos chamados a romper as cadeas da inxustiza e, así, proclamar a xustiza de Deus. Facer algún acto de filantropía esporádico non é suficiente. Necesítanse, pola contra, cambios culturais e estruturais, de modo que tamén se efectúe un cambio duradeiro [5].
II. Un cambio cultural: todos somos debedores 5. O evento xubilar convídanos a emprender diversos cambios, para afrontar a actual condición de inxustiza e desigualdade, lembrándonos que os bens da terra non están destinados só a algúns privilexiados, senón a todos [6]. Pode ser útil lembrar o que escribía san Basilio de Cesarea: «Que cousa, dime, che pertence? De onde a tomaches para pola na túa vida? [...] Seica non saíches espido do ventre da túa nai?, non tornarás espido novamente á terra? Os bens presentes, de onde che veñen? Se dis do azar, es impío, porque non recoñeces ao Creador, nin dás grazas ao que che deu» [7]. Cando falta a gratitude, o home deixa de recoñecer os dons de Deus. Con todo, o Señor, na súa misericordia infinita, non abandona aos homes que pecan contra El; confirma máis ben o don da vida co perdón da salvación, ofrecido a todos mediante Xesucristo. Por iso, ensinándonos o "Noso Pai", Xesús convídanos a pedir: «Perdoa as nosas ofensas» ( Mt 6,12).
III. Un camiño de esperanza: tres accións posibles 9. Se nos deixamos tocar o corazón por estes cambios necesarios, o Ano de graza do xubileu poderá reabrir a vía da esperanza para cada un de nós. A esperanza nace da experiencia da misericordia de Deus, que é sempre ilimitada [15]. Deus, que non debe nada a ninguén, continúa outorgando sen cesar graza e misericordia a todos os homes. Isaac de Nínive, un Pai da Igrexa oriental do século VII, escribía: «O teu amor é máis grande que as miñas ofensas. Insignificantes son as ondas do mar respecto ao número dos meus pecados; pero, se pesamos os meus pecados, respecto do teu amor, se esfuman como a nada» [16]. Deus non calcula o mal labor polo home, senón que é inmensamente «rico en misericordia, polo gran amor con que nos amou» ( Ef 2,4). Ao mesmo tempo, escoita o berro dos pobres e da terra. Bastaría deterse un momento, ao comezo deste ano, e pensar na graza coa que cada vez perdoa os nosos pecados e condona todas as nosas débedas, para que o noso corazón se alague de esperanza e de paz. 10. Por iso Xesús, na oración do "Noso Pai", establece unha afirmación moi esixente: «como tamén perdoamos nós aos que nos ofenden», despois de que pedimos ao Pai a remisión das nosas ofensas (cf. Mt 6,12). Para perdoar unha ofensa aos demais e darlles esperanza é necesario, en efecto, que a propia vida estea chea desa mesma esperanza que chega da misericordia de Deus. A esperanza é sobreabundante na xenerosidade, non calcula, non esixe contas aos debedores, non se preocupa da propia ganancia, senón que ten como punto de mira un só fin: levantar ao que está caído, vendar os corazóns feridos, liberar de toda forma de escravitude.
IV. A meta da paz 12. Aqueles que emprenderán, por medio dos xestos suxeridos, o camiño da esperanza, poderán ver cada vez máis próxima a tan anhelada meta da paz. O salmista confírmanos nesta promesa: cando «o Amor e a Verdade se atopen, a Xustiza e a Paz se abrazarán» ( Sal 85,11). Cando me desposúo da arma do préstamo e restitúo a vía da esperanza a unha irmá ou a un irmán, contribúo ao restablecemento da xustiza de Deus nesta terra e encamíñome con esta persoa cara á meta da paz. Como dicía san Xoán XXIII, a verdadeira paz só poderá nacer dun corazón desarmado da angustia e o medo da guerra [21]. 13. Que o 2025 sexa un ano no que creza a paz. Esa paz real e duradeira, que non se detén nas obxeccións dos contratos ou nas mesas de compromisos humanos [22]. Busquemos a verdadeira paz, que é dada por Deus a un corazón desarmado: un corazón que non se empecina en calcular o que é meu e o que é teu; un corazón que disipa o egoísmo na prontitude de ir ao encontro dos demais; un corazón que non dubida en recoñecerse debedor respecto de Deus e por iso está disposto a perdoar as débedas que oprimen ao próximo; un corazón que supera o desalento polo futuro coa esperanza de que toda persoa é un ben para este mundo. 14. O desarmamento do corazón é un xesto que involucra a todos, aos primeiros e aos últimos, aos pequenos e aos grandes, aos ricos e aos pobres. Ás veces, é suficiente algo sinxelo, como «un sorriso, un xesto de amizade, unha mirada fraterna, unha escoita sincera, un servizo gratuíto» [23]. Con estes pequenos-grandes xestos, achegámonos á meta da paz e alcanzarémola máis rápido; é máis, ao longo do camiño, xunto aos irmáns e irmás reunidos, descubrirémonos xa cambiados respecto de como partiramos. En efecto, a paz non se alcanza só co final da guerra, senón co inicio dun mundo novo, un mundo no que nos descubrimos diferentes, máis unidos e máis irmáns do que imaxinaramos. 15. Concédenos a túa paz, Señor! Esta é a oración que elevo a Deus, mentres envío os meus mellores desexos para o ano novo aos xefes de estado e de goberno, aos responsables das organizacións internacionais, aos líderes das diversas relixións, a todas as persoas de boa vontade. Perdoa as nosas ofensas, Señor, como tamén perdoamos nós a quen nos ten ofendido,
[1] Spes non confundit. Bula de convocación del Jubileo Ordinario del Año 2025 (9 mayo 2024), 8.
[2] Cf. S. Juan Pablo II, Carta ap. Tertio millennio adveniente (10 noviembre 1994), 51.
[3] Carta enc. Sollicitudo rei socialis (30 diciembre 1987), 36.
[4] Cf. Discurso a los participantes en el Encuentro promovido por las Academias Pontificias de las Ciencias y de las Ciencias Sociales (16 mayo 2024).
[5] Cf. Exhort. ap. Laudate Deum (4 octubre 2023), 70.
[6] Cf. Spes non confundit. Bula de convocación del Jubileo Ordinario del Año 2025 (9 mayo 2024), 16.
[7] Homilia de avaritia, 7: PG 31, 275.
[8] Cf. Carta enc. Laudato si’ (24 mayo 2015), 123.
[9] Cf. Catequesis (2 septiembre 2020): L’Osservatore Romano, ed. semanal en lengua española (4 septiembre 2020), p. 12.
[10] Cf. Discurso a los participantes en el Encuentro “Abordando la crisis de deuda en el Sur Global” (5 junio 2024).
[11] Cf. Discurso a la Conferencia de las Partes en la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre el Cambio Climático ― COP 28 (2 diciembre 2023).
[12] Cf. Discurso a los participantes en el Encuentro “Abordando la crisis de deuda en el Sur Global” (5 junio 2024).
[13] Cf. Spes non confundit. Bula de convocación del Jubileo Ordinario del Año 2025 (9 mayo 2024), 16.
[14] Carta enc. Fratelli tutti (3 octubre 2020), 35.
[15] Cf. Spes non confundit. Bula de convocación del Jubileo Ordinario del Año 2025 (9 mayo 2024), 23.
[16] Discurso X (Tercera colección), Oración, 100-101: CSCO 638, 115. San Agustín incluso llega a afirmar que Dios no deja de hacerse deudor del hombre: «Porque aunque “tu misericordia es infinita”, tienes a bien hacerte deudor con promesas de aquellos mismos a quienes tú perdonas todas sus deudas» (cf. Confesiones, 5,9,17: PL 32, 714).
[17] Carta ap. Tertio millennio adveniente (10 noviembre 1994), 51.
[18] Cf. Spes non confundit. Bula de convocación del Jubileo Ordinario del Año 2025 (9 mayo 2024), 10.
[19] Cf. S. Pablo VI, Carta enc. Populorum progressio (26 marzo 1967), 51; Benedicto XVI, Discurso al Cuerpo Diplomático acreditado ante la Santa Sede (9 enero 2006); Íd., Exhort. ap. postsin. Sacramentum caritatis (22 febrero 2007), 90.
[20] Cf. Carta enc. Fratelli tutti (3 octubre 2020), 262; Discurso al Cuerpo Diplomático acreditado ante la Santa Sede (8 enero 2024); Discurso a la Conferencia de las Partes en la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre el Cambio Climático ― COP 28 (2 diciembre 2023).
[21] Cf. Carta enc. Pacem in terris (11 abril 1963), 113.
[22] Cf. Conmemoración en el décimo aniversario de la “Invocación a la paz en Tierra Santa” (7 junio 2024).
[23] Spes non confundit. Bula de convocación del Jubileo Ordinario del Año 2025 (9 mayo 2024), 18.
Comentarios
Publicar un comentario