DOMINGO XXII DO TEMPO ORDINARIO B

 Oracional Galego en Spotify



LECTIO:

 DOMINGO XXII ORDINARIO. 

OLLADA E CORAZÓNS LIMPOS.1.IX.24

         Concentrarémonos nalgúns puntos importantes do evanxeo nos que cómpre sempre profundar para acadarmos así que o vigor e a forza da palabra de Deus mova eficazmente as nosas vidas.

         Son temas en principio ben coñecidos, mais non podemos permitir que o seu ben sabido coñecemento derive en perda do seu valor permanente. Son os profetas e os renovadores das relixións os que se esforzaron ao longo dos tempos na actualización do que podemos chamar o centro da nosa relación con Deus. Xesús é neste sentido para nós, no que di e no que el fai, a derradeira palabra que Deus dirixe ao mundo. Unha palabra que se presenta como o “camiño”, a “verdade” e a “vida”.

         Pois ben, no texto de Marcos volve aparecer a acostumada resistencia de fariseos e outros á visión da nosa relación con Deus como ancorada no corazón, no interior das persoas e non nas prácticas rituais ou simplemente legais, ligadas a costumes ou tradicións. Niso pecaban entón os que se opuñan á mensaxe limpa, diáfana e cordial de Xesús e podemos pecar tamén hoxe nós a pesar de tantos séculos transcorridos desde o tempo de Xesús.

         Marcos detense na descrición dalgunhas desas prácticas que os contrincantes de Xesús realizaban seguramente con gran satisfacción, crendo que dese modo se convertían nas máis observantes e relixiosas persoas que se podería pensar: lavando por exemplo mans e xerros con moito coidadiño, sen se ocuparen nin un minuto en lavar ben por dentro e por fóra o máis importante que un leva consigo, o corazón. Quero dicir, aquela agachada fonte interior da que proceden a bondade ou a maldade de cada quen.

         Os opositores de Xesús non pensaban máis ca en semanteren fieis á “tradición dos devanceiros”. Agora ben, postos a falar de devanceiros, Xesús lémbralles aquí un profeta a quen xa puxera, ata certo punto, como guieiro e modelo da súa propia actitude no mesmo comezo da súa actividade pública misioneira. Trátase naturalmente de cando Xesús botou man do seguinte texto do profeta Isaías: “O Espírito do Señor está sobre min porque El foi quen me unxiu para lles proclamar a Boa Nova aos pobres. Mandoume para lles anunciar a liberación aos secuestrados e a vista aos cegos, para lles dar liberdade aos asoballados e proclamar o ano de graza do Señor”. E tras lles ler o texto do profeta, limitarase a lles comunicar aos seus abraiados oíntes o seguinte: “Hoxe cúmprese diante vosa esta pasaxe da Escritura”.

         É dicir, no programa relixioso de Xesús, non entran (a non ser nun moi segundo plano) mandados ou preceptos concretos, legais, ligados a aqueles ritos e prácticas aos que se aferran os fariseos legalistas. O que Xesús pretende é a transformación do corazón, do interior das persoas, que é a fonte de onde xorden as boas ou malas obras. Obras ou prácticas que non teñen nada ou case nada que ver cos ritos externos e exteriores cos que os fariseos pensaban encher a súa carteira de méritos pra acadaren así a salvación.

         Porque o que para Xesús é decisivo é entrar ou non no camiño da xustiza, do amor, da atención a pobres e necesitados, da liberación de calquera tipo de asoballamento das persoas. Todo, como vedes, na liña do texto de Isaías que el adopta como lema da súa relación e actuación coa xente. Onde queda aquilo que os fariseos consideraban como o verdadeiro centro de todo verdadeiro comportamento relixioso?

         Que isto non é unha vella historia de hai vinte séculosdemóstrao o feito de que o papa Francisco se vexa obrigado aínda a referirse a iso cando nos di: “Cando a predicación é fiel ao evanxeo, maniféstase con claridade a centralidade dalgunhas verdades e queda claro que a predicación moral cristiá non é unha ética estoica. É máis ca unha ascese. Non é unha simple filosofía práctica nin un catálogo de pecados e erros. O evanxeo convida ante todo a responder ao Deus amante que nos salva, recoñecéndoo nos demais e saíndo de nós mesmos para buscarmos o ben de todos. Este convite non se debe ensombrecer en ningunha circunstancia! Todas as virtudes están ao servizo desta resposta de amor. Se ese convite non brilla con forza e atractivo, o edificio moral da Igrexa corre o risco de se converter nun castelo de naipes, e alí está o noso peor perigo. Porque non será propiamente o evanxeo o que se anuncie, senón algúns acentos doutrinais ou morais que proceden de determinadas opcións ideolóxicas”.

         O papa Francisco quere, pois, que loitemoscontra esa va autocompracencia de pretender basear a relixión no cumprimento dun suposto “catálogo de pecados e erros”. Insiste aínda nesta idea no mesmo escrito sobre “A alegría do evanxeo” criticando que nos aferremos a “estruturas”, “normas” e “costumes”, deixando de lado o principal: o anuncio da paternidade de Deus e da irmandade entre todos. Así se expresa el: “Se algo debe inquietarnos santamente e preocupar a nosa conciencia é que tantos irmáns nosos vivan sen a forza, a luz e o consolo da amizade con Xesús Cristo, sen unha comunidade de fe que os conteña, sen un horizonte de sentido e de vida. Máis ca o temor a equivocarnos, espero que nos mova o temor a pecharnos nas estruturas que nos dan unha falsa contención, nas normas que nos converten en xuíces implacábeis, nos costumes onde nos sentimos tranquilos mentres fóra hai unha multitude famenta e Xesús nos repite sen se cansar. ‘Dádelles vós de comer!’ (Mc 6, 37)”.

         En realidade, no caso de Xesús son as persoas necesitadas, os pobres, os leprosos etc. os que o obrigaron a non ter medo a se manchar as mans, a se facer a si mesmo “impuro”. O apóstolo Santiago sintetiza ben esta idea na súa carta de hoxe deste xeito: “A relixión limpa e sen lixo ningún aos ollos de Deus Pai é esta: mirar polos orfos e polas viúvas nas súas coitas e gardarse da contaminación deste mundo”.- 


Manuel Cabada Castro



VER TAMÉN:


Comentarios

Publicacións populares