EVANGELII GAUDIUM - Capítulo 5
Capítulo quinto
Evanxelizadores con Espírito
I. Motivacións
para un renovado impulso misioneiro [262-283]
O encontro persoal co amor de Xesús que nos salva [264-267]
O gusto espiritual de ser pobo [268-274]
A acción misteriosa do Resucitado e do seu Espírito
[275-280]
Fórzaa misioneira da intercesión [281-283]
II. María, a Nai
da evanxelización [284-288]
O agasallo de Xesús ao seu pobo [285-286]
A Estrela da nova evanxelización [287-288]
----------------------------------------------
CAPÍTULO QUINTO
EVANXELIZADORES CON ESPÍRITO
259. Evanxelizadores con Espírito quere dicir evanxelizadores
que se abren sen temor á acción do Espírito Santo. En Pentecoste, o Espírito
fai saír de si mesmos aos Apóstolos e transfórmaos en anunciadores das
grandezas de Deus, que cada un comeza a entender na súa propia lingua. O
Espírito Santo, ademais, infunde a forza para anunciar a novidade do Evanxeo
con audacia (parresía), en voz alta e
en todo tempo e lugar, mesmo ao contraxeito. Invoquémolo hoxe, ben apoiados na
oración, sen a cal toda acción corre o risco de quedar baleira e o anuncio
finalmente carece de alma. Xesús quere evanxelizadores que anuncien a Boa Nova
non só con palabras senón sobre todo cunha vida que se transfigurou na presenza
de Deus.
260. Neste último capítulo non ofrecerei unha síntese da
espiritualidade cristiá, nin desenvolverei grandes temas como a oración, a
adoración eucarística ou a celebración da fe, sobre os cales temos xa valiosos
textos maxisteriais e soados escritos de grandes autores. Non pretendo
substituír nin superar tanta riqueza. Simplemente proporei algunhas reflexións
achega do espírito da nova evanxelización.
261. Cando se di que algo ten «espírito», isto adoita indicar
uns móbiles interiores que impulsan, motivan, alentan e dan sentido á acción
persoal e comunitaria. Unha evanxelización con espírito é moi diferente dun
conxunto de tarefas vividas como unha obrig pesada que simplemente se tolera,
ou se soporta como algo que contradi as propias inclinacións e desexos. Como
quixese atopar as palabras para alentar unha etapa evanxelizadora máis
fervorosa, alegre, xenerosa, audaz, chea de amor ata a fin e de vida
contaxiosa! Pero sei que ningunha motivación será suficiente se non arde nos
corazóns o lume do Espírito. En definitiva, unha evanxelización con espírito é
unha evanxelización con Espírito Santo, xa que El é a alma da Igrexa
evanxelizadora. Antes de proporvos algunhas motivacións e suxestións
espirituais, invoco unha vez máis ao Espírito Santo; rógolle que veña a
renovar, a sacudir, a impulsar á Igrexa nunha audaz saída fóra de si para evanxelizar
a todos os pobos.
262. Evanxelizadores con Espírito quere dicir evanxelizadores
que oran e traballan. Desde o punto de vista da evanxelización, non serven nin
as propostas místicas sen un forte compromiso social e misioneiro, nin os
discursos e praxes sociais ou pastorais sen unha espiritualidade que transforme
o corazón. Esas propostas parciais e desintegradoras só chegan a grupos
reducidos e non teñen forza de ampla penetración, porque mutilan o Evanxeo.
Sempre fai falta cultivar un espazo interior que outorgue sentido cristián ao
compromiso e á actividade[205]. Sen momentos detidos de adoración, de encontro
orante coa Palabra, de diálogo sincero co Señor, as tarefas facilmente
baléiranse de sentido, debilitámonos polo cansazo e as dificultades, e o fervor
apágase. A Igrexa necesita imperiosamente o pulmón da oración, e alédame
enormemente que se multipliquen en todas as institucións eclesiais os grupos de
oración, de intercesión, de lectura orante da Palabra, as adoracións perpetuas
da Eucaristía. Ao mesmo tempo, «débese rexeitar a tentación dunha
espiritualidade oculta e individualista, que pouco ten que ver coas esixencias
da caridade e coa lóxica da Encarnación»[206]. Existe o risco de que algúns
momentos de oración convértanse en escusa para non entregar a vida na misión,
porque a privatización do estilo de vida pode levar aos cristiáns a refuxiarse
nalgunha falsa espiritualidade.
263. É san acordarse dos primeiros cristiáns e de tantos
irmáns ao longo da historia que estiveron cargados de ledicia, cheos de coraxe,
incansables no anuncio e capaces dunha gran resistencia activa. Hai quen se
consolan dicindo que hoxe é máis difícil; con todo, recoñezamos que as
circunstancias do Imperio Romano non eran favorables ao anuncio do Evanxeo, nin
á loita pola xustiza, nin á defensa da dignidade humana. En tódolos momentos da
historia están presentes a debilidade humana, a procura enfermiza de si mesmo,
o egoísmo cómodo e, en definitiva, a concupiscencia que nos axexa a todos. Iso
está sempre, cunha roupaxe ou con outro; vén do límite humano máis que das
circunstancias. Entón, non digamos que hoxe é máis difícil; é distinto. Pero
aprendamos dos santos que nos precederon e enfrontaron as dificultades propias
da súa época. Para iso, propóñovos que nos deteñamos a recuperar algunhas
motivacións que nos axuden a imitalos hoxe[207].
O encontro persoal co amor de Xesús que nos salva
264. A primeira motivación para exangelizar é o amor de Xesús
que recibimos, esa experiencia de ser salvados por El que nos move a amalo
sempre máis. Pero que amor é ese que non sente a necesidade de falar do ser
amado, de mostralo, de facelo coñecer? Se non sentimos o intenso desexo de
comunicalo, necesitamos deternos en oración para pedirlle a El que volva
cativarnos. Fainos falta clamar cada día, pedir a súa graza para que nos abra o
corazón frío e sacuda a nosa vida morna e superficial. Postos ante El co
corazón aberto, deixando que El nos contemple, recoñecemos esa mirada de amor
que descubriu Natanael o día que Xesús fíxose presente e díxolle: «Eu xa te
vira, cando estabas debaixo da figueira» (Xn 1,48). Que doce é estar fronte a
un crucifixo, ou de xeonllos diante do Santísimo, e simplemente ser ante os
seus ollos! Canto ben nos fai deixar que El volva tocar a nosa existencia e nos
lance a comunicar a súa vida nova! Entón, o que ocorre é que, en definitiva, «iso
que temos visto e oído agora tamén volo anunciamos» (1 Xn 1,3). A mellor
motivación para decidirse a comunicar o Evanxeo é contemplalo con amor, é
deterse nas súas páxinas e lelo co corazón. Se o abordamos desa maneira, a súa
beleza asómbranos, volve cativarnos unha e outra vez. Para iso urxe recobrar un
espírito contemplativo, que nos permita redescubrir cada día que somos
depositarios dun ben que humaniza, que axuda a levar unha vida nova. Non hai
nada mellor para transmitir aos demais.
265. Toda a vida de Xesús, a súa forma de tratar aos pobres,
os seus xestos, a súa coherencia, a súa xenerosidade cotiá e sinxela, e
finalmente a súa entrega total, todo é precioso e fálalle á propia vida. Cada
vez que un volve descubrilo, convéncese de que iso mesmo é o que os demais
necesitan, aínda que non o recoñezan: «O que venerades sen o coñecer, é o que
eu vos anuncio» (Ftos 17,23). Ás veces perdemos o entusiasmo pola misión ao
esquecer que o Evanxeo responde as necesidades máis profundas das persoas,
porque todos fomos creados para o que o Evanxeo nos propón: a amizade con Xesús
e o amor fraterno. Cando se logra expresar adecuadamente e con beleza o contido
esencial do Evanxeo, seguramente esa mensaxe falará ás procuras máis fondas dos
corazóns: «O misioneiro está convencido de que existe xa nas persoas e nos
pobos, pola acción do Espírito, unha espera, aínda que sexa inconsciente, por
coñecer a verdade sobre Deus, sobre o home, sobre o camiño que leva á
liberación do pecado e da morte. O entusiasmo por anunciar a Cristo deriva da
convicción de responder a esta esperanza»[208].
O entusiasmo evanxelizador fundaméntase nesta convicción.
Temos un tesouro de vida e de amor que é o que non pode enganar, a mensaxe que
non pode manipular nin desilusionar. É unha resposta que cae no máis fondo do
ser humano e que pode sostelo e elevalo. É a verdade que non pasa de moda
porque é capaz de penetrar alí onde nada máis pode chegar. A nosa tristeza
infinita só se cura cun infinito amor.
266. Pero esa convicción sostense coa propia experiencia,
constantemente renovada, de gustar a súa amizade e a súa mensaxe. Non se pode
perseverar nunha evanxelización fervorosa se un non segue convencido, por
experiencia propia, de que non é o mesmo coñecer a Xesús que non coñecelo, non
é o mesmo camiñar con El que camiñar ás apalpadelas, non é o mesmo poder
escoitalo que ignorar a súa Palabra, non é o mesmo poder contemplalo, adoralo,
descansar nel, que non poder facelo. Non é o mesmo tratar de construír o mundo
co seu Evanxeo que facelo só coa propia razón. Sabemos ben que a vida con El
vólvese moito máis plena e que con El é máis fácil atoparlle un sentido a todo.
Por iso evanxelizamos. O verdadeiro misioneiro, que nunca deixa de ser
discípulo, sabe que Xesús camiña con el, fala con el, respira con el, traballa
con el. Percibe a Xesús vivo con el no medio da tarefa misioneira. Se un non o
descobre a El presente no corazón mesmo da entrega misioneira, pronto perde o
entusiasmo e deixa de estar seguro do que transmite, fáltalle forza e paixón. E
unha persoa que non está convencida, entusiasmada, segura, namorada, non
convence a ninguén.
267. Unidos a Xesús, buscamos o que El busca, amamos o que El
ama. En definitiva, o que buscamos é a gloria do Pai; vivimos e actuamos «para louvanza
da súa gloriosa benquerencia» (Ef 1,6). Se queremos entregarnos a fondo e con
constancia, temos que ir máis aló de calquera outra motivación. Este é o móbil
definitivo, o máis profundo, o máis grande, a razón e o sentido final de todo o
demais. Trátase da gloria do Pai que Xesús buscou durante toda a súa
existencia. El é o Fillo eternamente feliz con todo o seu ser «que está no seo
do Pai» (Xn 1,18). Se somos misioneiros, é ante todo porque Xesús nos dixo: «Nisto
é glorificado meu Pai: en que levedes froito abondoso» (Xn 15,8). Máis aló de
que nos conveña ou non, nos interese ou non, nos sirva ou non, máis aló dos
límites pequenos dos nosos desexos, a nosa comprensión e as nosas motivacións,
evanxelizamos para a maior gloria do Pai que nos ama.
O gusto espiritual de ser pobo
268. A Palabra de Deus tamén nos convida a recoñecer que
somos pobo: «Vós, que antes non erades pobo, agora sóde-lo pobo de Deus» (1 Pe
2,10). Para ser evanxelizadores de alma tamén fai falta desenvolver o gusto
espiritual de estar preto da vida da xente, ata o punto de descubrir que iso é
fonte dun gozo superior. A misión é unha paixón por Xesús pero, ao mesmo tempo,
unha paixón polo seu pobo. Cando nos detemos ante Xesús crucificado,
recoñecemos todo o seu amor que nos dignifica e nos sostén, pero alí mesmo, se
non somos cegos, empezamos a percibir que esa mirada de Xesús se amplía e dirixe
chea de agarimo e de ardor cara a todo o seu pobo. Así redescubrimos que El nos
quere tomar como instrumentos para chegar cada vez máis preto do seu pobo
amado. Tómanos do medio do pobo e envíanos ao pobo, de tal modo que a nosa
identidade non se entende sen esta pertenza.
269. Xesús mesmo é o modelo desta opción evanxelizadora que
nos introduce no corazón do pobo. Que ben nos fai miralo próximo a todos! Se
falaba con alguén, miraba os seus ollos cunha profunda atención amorosa: «Xesús
pousou nel a súa ollada chea de cariño» (Mc 10,21). Vémolo accesible cando se
achega ao cego do camiño (cf. Mc10,46-52) e cando come e bebe cos pecadores (cf. Mc 2,16), sen importarlle que o traten de comellón e borracho (cf. Mt 11,19). Vémolo dispoñible cando
deixa que unha muller prostituta unxe os seus pés (cf. Lc 7,36-50) ou cando recibe de noite a Nicodemo (cf. Xn 3,1-15). A entrega de Xesús na cruz
non é máis que a culminación dese estilo que marcou toda a súa existencia.
Cativados por ese modelo, desexamos integrarnos a fondo na sociedade,
compartimos a vida con todos, escoitamos as súas inquietudes, colaboramos
material e espiritualmente con eles nas súas necesidades, alegrámonos cos que
están alegres, choramos cos que choran e comprometémonos na construción dun
mundo novo, de xeito conxunto cos demais. Pero non por obrigación, non como un
peso que nos desgasta, senón como unha opción persoal que nos enche de ledicia
e nos outorga identidade.
270. Ás veces sentimos a tentación de ser cristiáns mantendo
unha prudente distancia das chagas do Señor. Pero Xesús quere que toquemos a
miseria humana, que toquemos a carne sufriente dos demais. Espera que
renunciemos a buscar eses alpendres persoais ou comunitarios que nos permiten
manternos a distancia do nó da tormenta humana, para que aceptemos de verdade
entrar en contacto coa existencia concreta dos outros e coñezamos a forza da
tenrura. Cando o facemos, a vida sempre se nos complica marabillosamente e
vivimos a intensa experiencia de ser pobo, a experiencia de pertencer a un
pobo.
271. É verdade que, na nosa relación co mundo, nos convida a
dar razón da nosa esperanza, pero non como inimigos que sinalan e condenan.
Advírtesenos moi claramente: «Respondede con bo xeito e con respecto» (1 Pe
3,16), e «no posible, en canto dependa de vós, mantede a paz con tódolos homes»
(Rm 12,18). Tamén se nos exhorta a tratar de vencer «o mal coa forza do ben»
(Rm 12,21), sen cansarnos «de face-lo ben» (Ga 6,9) e sen pretender aparecer
como superiores, senón «que cadaquén pensé humildemente que os outros son máis
ca el» (Flp 2,3). De feito, os Apóstolos do Señor «eran ben vistos por todo o
pobo» (Ftos 2,47; 4,21.33; 5,13).
Queda claro que Xesucristo non nos quere príncipes que miran despectivamente,
senón homes e mulleres de pobo. Esta non é a opinión dun Papa nin unha opción
pastoral entre outras posibles; son indicacións da Palabra de Deus tan claras,
directas e contundentes que non necesitan interpretacións que lles quiten forza
interpelante. Vivámoslas «sine glossa»,
sen comentarios. Dese modo, experimentaremos o gozo misioneiro de compartir a
vida co pobo fiel a Deus tratando de acender o lume no corazón do mundo.
272. O amor á xente é unha forza espiritual que facilita o encontro
pleno con Deus ata o punto de que quen non ama ao irmán «está na escuridade» (1
Xn 2,11), «permanece na morte» (1 Xn 3,14) e «non coñece a Deus» (1 Xn 4,8).
Benedito XVI dixo que «pechar os ollos ante o próximo convértenos tamén en
cegos ante Deus»,[209] e que o amor é no fondo a única luz que «ilumina
constantemente a un mundo escuro e dános a forza para vivir e actuar»[210]. Por
tanto, cando vivimos a mística de achegarnos aos demais e de buscar o seu ben,
ampliamos o noso interior para recibir os máis fermosos agasallos do Señor.
Cada vez que nos atopamos cun ser humano no amor, quedamos capacitados para
descubrir algo novo de Deus. Cada vez que se nos abren os ollos para recoñecer
ao outro, ilumínasenos máis a fe para recoñecer a Deus. Como consecuencia
disto, se queremos crecer na vida espiritual, non podemos deixar de ser
misioneiros. A tarefa evanxelizadora enriquece a mente e o corazón, ábrenos
horizontes espirituais, fainos máis sensibles para recoñecer a acción do
Espírito, sácanos dos nosos esquemas espirituais limitados. Simultaneamente, un
misioneiro entregado experimenta o gusto de ser un manancial, que desborda e
refresca aos demais. Só pode ser misioneiro alguén que senta ben buscando o ben
dos demais, desexando a felicidade dos outros. Esa apertura do corazón é fonte
de felicidade, porque «é máis felicidade dar que recibir» (Ftos 20,35). Un non
vive mellor se escapa dos demais, se se esconde, se se nega a compartir, se se
resiste a dar, se se encerra na comodidade. Iso non é máis que un lento
suicidio.
273. A misión no corazón do pobo non é unha parte da miña
vida, ou un adorno que me podo quitar; non é un apéndice ou un momento máis da
existencia. É algo que eu non podo arrincar do meu ser se non quero destruírme.
Eu son unha misión nesta terra, e para iso estou neste mundo. Hai que
recoñecerse a si mesmo como marcado a lume por esa misión de iluminar,
bendicir, vivificar, levantar, sanar, liberar. Alí aparece a enfermeira de
alma, o docente de alma, o político de alma, eses que decidiron a fondo ser cos
demais e para os demais. Pero se un separa a tarefa por unha banda e a propia
privacidade por outra, todo vólvese gris e estará permanentemente buscando
recoñecementos ou defendendo as súas propias necesidades. Deixará de ser pobo.
274. Para compartir a vida coa xente e entregarnos
xenerosamente, necesitamos recoñecer tamén que cada persoa é digna da nosa
entrega. Non polo seu aspecto físico, polas súas capacidades, pola súa
linguaxe, pola súa mentalidade ou polas satisfaccións que nos brinde, senón
porque é obra de Deus, criatura súa. El creouna á súa imaxe, e reflicte algo da
súa gloria. Todo ser humano é obxecto da tenrura infinita do Señor, e El mesmo
habita na súa vida. Xesucristo deu o seu precioso sangue na cruz por esa
persoa. Máis aló de toda aparencia, cada un é inmensamente sagrado e merece o
noso agarimo e a nosa entrega. Por iso, se logro axudar a unha soa persoa a
vivir mellor, iso xa xustifica a entrega da miña vida. É lindo ser pobo fiel de
Deus. E alcanzamos plenitude cando rompemos as paredes e o corazón se nos enche
de rostros e de nomes!
A acción misteriosa do Resucitado e do seu Espírito
275. No capítulo segundo reflexionabamos sobre esa falta de
espiritualidade profunda que se traduce no pesimismo, o fatalismo, a desconfianza.
Algunhas persoas non se entregan á misión, pois cren que nada pode cambiar e
entón para eles é inútil esforzarse. Pensan así: «Para que me vou a privar das
miñas comodidades e praceres se non vou ver ningún resultado importante?». Con
esa actitude vólvese imposible ser misioneiros. Tal actitude é precisamente
unha escusa maligna para quedar encerrados na comodidade, a frouxidade, a
tristeza insatisfeita, o baleiro egoísta. Trátase dunha actitude
autodestructiva porque «o home non pode vivir sen esperanza: a súa vida,
condenada á insignificancia, volveríase insoportable»[211]. Se pensamos que as
cousas non van cambiar, lembremos que Xesucristo triunfou sobre o pecado e a
morte e está cheo de poder. Xesucristo verdadeiramente vive. Doutro xeito, «se
Cristo non está resucitado, baleira é a nosa predicación» (1 Co 15,14). O
Evanxeo relátanos que cando os primeiros discípulos saíron a predicar, «contando
coa colaboración do Señor, que confirmaba a súa Palabra» (Mc 16,20). Iso tamén
sucede hoxe. Convídasenos a descubrilo, a vivilo. Cristo resucitado e glorioso
é a fonte profunda da nosa esperanza, e non nos faltará a súa axuda para
cumprir a misión que nos encomenda.
276. A súa resurrección non é algo do pasado; entraña unha
forza de vida que penetrou o mundo. Onde parece que todo morreu, por todas
partes volven aparecer os brotes da resurrección. É unha forza imparable.
Verdade que moitas veces parece que Deus non existise: vemos inxustizas,
maldades, indiferenzas e crueldades que non ceden. Pero tamén é certo que no
medio da escuridade sempre comeza a brotar algo novo, que tarde ou cedo produce
un froito. Nun campo arrasado volve aparecer a vida, túzara e invencible.
Haberá moitas cousas negras, pero o ben sempre tende a volver brotar e a
difundirse. Cada día no mundo renace a beleza, que resucita transformada a
través das tormentas da historia. Os valores tenden sempre a reaparecer de
novas maneiras, e de feito o ser humano renaceu moitas veces do que parecía
irreversible. Esa é a forza da resurrección e cada evanxelizador é un
instrumento dese dinamismo.
277. Tamén aparecen constantemente novas dificultades, a
experiencia do fracaso, as pequeñeces humanas que tanto desbasten. Todos
sabemos por experiencia que ás veces unha tarefa non brinda as satisfaccións
que desexariamos, os froitos son reducidos e os cambios son lentos, e un ten a
tentación de cansarse. Con todo, non é o mesmo cando un, por cansazo, baixa
momentaneamente os brazos que cando a baixa definitivamente dominado por un
descontento crónico, por unha acedia que lle seca a alma. Pode suceder que o
corazón se canse de loitar porque en definitiva se busca a si mesmo nun
carrerismo sedento de recoñecementos, aplausos, premios, postos; entón, un non
baixa os brazos, pero xa non ten garra, fáltalle resurrección. Así, o Evanxeo,
que é a mensaxe máis fermosa que ten este mundo, queda sepultado debaixo de
moitas escusas.
278. A fe é tamén crerlle a El, crer que é verdade que nos
ama, que vive, que é capaz de intervir misteriosamente, que non nos abandona,
que saca ben do mal co seu poder e coa súa infinita creatividade. É crer que El
marcha vitorioso na historia en unión cos «os chamados, os escolleitos e os
fieis que están con El» (Ap 17,14). Creámoslle ao Evanxeo que di que o Reino de
Deus xa está presente no mundo, e está a se desenvolver aquí e alá, de diversas
maneiras: como a semente pequena que pode chegar a converterse nunha grande
árbore (cf. Mt 13,31-32), como o
puñado de fermento, que fermenta unha gran masa (cf. Mt 13,33), e como a boa semente que crece no medio do xoio (cf. Mt 13,24-30), e sempre pode
sorprendernos gratamente. Aí está, vén outra vez, loita por florecer de novo. A
resurrección de Cristo provoca por todas partes xermes dese mundo novo; e aínda
que llos corte, volven xurdir, porque a resurrección do Señor xa penetrou a
trama oculta desta historia, porque Xesús non resucitou en balde. Non quedemos
á marxe desa marcha da esperanza viva!
279. Como non sempre vemos eses brotes, fainos falta unha
certeza interior e é a convicción de que Deus pode actuar en calquera
circunstancia, tamén no medio de aparentes fracasos, porque «levamos este
tesouro en vasos de barro» (2 Co 4,7). Esta certeza é o que se chama «sentido
de misterio». É saber con certeza que quen se ofrece e entrégase a Deus por
amor seguramente será fecundo (cf. Xn15,5). Tal fecundidade é moitas veces invisible, inaferrable, non pode ser
contabilizada. Un sabe ben que a súa vida dará froitos, pero sen pretender
saber como, nin onde, nin cando. Ten a seguridade de que non se perde ningún
dos seus traballos realizados con amor, non se perde ningunha das súas
preocupacións sinceras polos demais, non se perde ningún acto de amor a Deus,
non se perde ningún cansazo xeneroso, non se perde ningunha dolorosa paciencia.
Todo iso dá voltas polo mundo como unha forza de vida. Ás veces parécenos que a
nosa tarefa non logrou ningún resultado, pero a misión non é un negocio nin un
proxecto empresarial, non é tampouco unha organización humanitaria, non é un
espectáculo para contar canta xente asistiu grazas á nosa propaganda; é algo
moito máis profundo, que escapa a toda medida. Quizais o Señor toma a nosa
entrega para derramar bendicións noutro lugar do mundo onde nós nunca iremos. O
Espírito Santo obra como quere, cando quere e onde quere; nós entregámonos pero
sen pretender ver resultados rechamantes. Só sabemos que a nosa entrega é
necesaria. Aprendamos a descansar na tenrura dos brazos do Pai no medio da
entrega creativa e xenerosa. Sigamos adiante, démoslo todo, pero deixemos que
sexa El quen faga fecundos os nosos esforzos como a El lle pareza.
280. Para manter vivo o ardor misioneiro fai falta unha
decidida confianza no Espírito Santo, porque El «acode a axuda-la nosa
debilidade» (Rm 8,26). Pero esa confianza xenerosa ten que alimentarse e para
iso necesitamos invocalo constantemente. El pode sanar todo o que nos debilita
no empeño misioneiro. É verdade que esta confianza no invisible pode
producirnos certa vertixe: é como mergullarse nun mar onde non sabemos que imos
atopar. Eu mesmo experimenteino tantas veces. Pero non hai maior liberdade que
a de deixarse levar polo Espírito, renunciar a calculalo e controlalo todo, e
permitir que El nos ilumine, nos guíe, nos oriente, nos impulse cara a onde El
queira. El sabe ben o que fai falta en cada época e en cada momento. Isto
chámase ser misteriosamente fecundos!
A forza misioneira da intercesión
281. Hai unha forma de oración que nos estimula
particularmente á entrega evanxelizadora e motívanos a buscar o ben dos demais:
é a intercesión. Miremos por un momento o interior dun gran evanxelizador como
san Paulo, para percibir como era a súa oración. Esa oración estaba chea de
seres humanos: «Sempre que rezo por vós, fágoo con alegría [...] porque vos
levo no corazón» (Flp 1,4.7). Así descubrimos que interceder non nos aparta da
verdadeira contemplación, porque a contemplación que deixa fóra aos demais é un
engano.
282. Esta actitude convértese tamén en agradecemento a Deus
polos demais: «Primeiro de todo, doulle grazas ó meu Deus por medio de Xesús Cristo,
a causa de todos vós» (Rm 1,8). É un agradecemento constante: «Non paro de lle
dar gracias a Deus por vós, pola gracia de Deus que se vos deu por medio de
Cristo Xesús» (1 Co 1,4); «Doulle gracias ó meu Deus por todo o que me acorda
de vós» (Flp 1,3). Non é unha mirada incrédula, negativa e desesperanzada,
senón unha mirada espiritual, de profunda fe, que recoñece o que Deus mesmo fai
neles. Ao mesmo tempo, é a gratitude que brota dun corazón verdadeiramente
atento aos demais. Desa forma, cando un evanxelizador sae da oración, o corazón
volvéuselle máis xeneroso, liberouse da conciencia illada e está desexoso de
facer o ben e de compartir a vida cos demais.
283. Os grandes homes e mulleres de Deus foron grandes
intercesores. A intercesión é como «fermento» no seo da Trindade. É un
penetrarnos no Pai e descubrir novas dimensións que iluminan as situacións
concretas e cámbianas. Podemos dicir que o corazón de Deus conmóvese pola
intercesión, pero en realidade El sempre nos gaña de man, e o que posibilitamos
coa nosa intercesión é que o seu poder, o seu amor e a súa lealdade
maniféstense con maior nitidez no pobo.
II. María, a Nai da evanxelización
284. Co Espírito Santo, no medio do pobo sempre está María.
Ela reunía aos discípulos para invocalo (cf. Ftos 1,14), e así fixo posible a explosión misioneira que se
produciu en Pentecoste. Ela é a Nai da Igrexa evanxelizadora e sen ela non
terminamos de comprender o espírito da nova evanxelización.
O agasallo de Xesús ao seu pobo
285. Na cruz, cando Cristo sufría na súa carne o dramático
encontro entre o pecado do mundo e a misericordia divina, puido ver aos seus
pés a consoladora presenza da Nai e do amigo. Nese crucial instante, antes de
dar por consumada a obra que o Pai lle encargou, Xesús díxolle a María:
«Muller, velaí o teu fillo». Logo díxolle ao amigo amado: «Velaí a túa nai» (Xn
19,26-27). Estas palabras de Xesús ao bordo da morte non expresan primeiramente
unha preocupación piadosa cara á súa nai, senón que son máis ben unha fórmula
de revelación que manifesta o misterio dunha especial misión salvífica. Xesús
deixábanos á súa nai como nai nosa. Só despois de facer isto Xesús puido sentir
que «todo está cumprido» (Xn 19,28). Ao pé da cruz, na hora suprema da nova
creación, Cristo lévanos a María. El lévanos a ela, porque non quere que
camiñemos sen unha nai, e o pobo le nesa imaxe materna todos os misterios do
Evanxeo. Ao Señor non lle agrada que falte á súa Igrexa a icona feminina. Ela,
que o procreou con tanta fe, tamén acompaña «ó resto da familia dela: ós que
gardan os mandamentos de Deus e manteñen firme o testemuño de Xesús» (Ap
12,17). A íntima conexión entre María, a Igrexa e cada fiel, despois de que, de
diversas maneiras, xeran a Cristo, foi bellamente expresada polo beato Isaac de
Stella: «Nas Escrituras divinamente inspiradas, o que se entende en xeral da
Igrexa, virxe e nai, enténdese en particular da Virxe María […] Tamén se pode
dicir que cada alma fiel é esposa do Verbo de Deus, nai de Cristo, filla e
irmá, virxe e nai fecunda […] Cristo permaneceu nove meses no seo de María;
permanecerá no tabernáculo da fe da Igrexa ata a consumación dos séculos; e no
coñecemento e no amor da alma fiel polos séculos dos séculos»[212].
286. María é a que sabe transformar unha cova de animais na
casa de Xesús, cuns pobres cueiros e unha montaña de tenrura. Ela é a escraviña
do Pai que se estremece na loanza. Ela é a amiga sempre atenta para que non
falte o viño nas nosas vidas. Ela é a do corazón aberto pola espada, que
comprende tódalas penas. Como nai de todos, é signo de esperanza para os pobos
que sofren dores de parto ata que brote a xustiza. Ela é a misioneira que se
achega a nós para acompañarnos pola vida, abrindo os corazóns á fe co seu
agarimo materno. Como unha verdadeira nai, ela camiña connosco, loita connosco,
e derrama incesantemente a proximidade do amor de Deus. A través das distintas
advocacións marianas, ligadas xeralmente aos santuarios, comparte as historias
de cada pobo que recibiu o Evanxeo, e entra a formar parte da súa identidade
histórica. Moitos pais cristiáns piden o Bautismo para os seus fillos nun
santuario mariano, co cal manifestan a fe na acción maternal de María que
procrea novos fillos para Deus. É alí, nos santuarios, onde pode percibirse
como María reúne o seu redor aos fillos que peregrinan con moito esforzo para
mirala e deixarse mirar por ela. Alí atopan a forza de Deus para soportar os
sufrimentos e cansazos da vida. Como a san Xoán Diego, María dálles a caricia
do seu consolo maternal e dilles ao oído: «Non se turbe o teu corazón […] Non
estou eu aquí, que son a túa Nai?»[213].
A Estrela da nova evanxelización
287. Á Nai do Evanxeo vivente pedímoslle que interceda para
que esta invitación a unha nova etapa evanxelizadora sexa acollida por toda a
comunidade eclesial. Ela é a muller de fe, que vive e camiña na fe[214], e «a
súa excepcional peregrinación da fe representa un punto de referencia constante
para a Igrexa»[215]. Ela deixouse conducir polo Espírito, nun itinerario de fe,
cara a un destino de servizo e fecundidade. Nós hoxe fixamos nela a mirada,
para que nos axude a anunciar a todos a mensaxe de salvación, e para que os
novos discípulos se convertan en axentes evanxelizadores[216]. Nesta
peregrinación evanxelizadora non faltan as etapas de aridez, ocultamento, e ata
certa fatiga, como a que viviu María nos anos de Nazaret, mentres Xesús crecía:
«Este é o comezo do Evanxeo, ou sexa da boa e agradable nova. Non é difícil,
pois, notar neste inicio unha particular fatiga do corazón, unida a unha
especie de “noite da fe” -usando unha expresión de san Xoán da Cruz-, como un “veo”
a través do cal hai que achegarse ao Invisible e vivir en intimidade co
misterio. Pois deste xeito María, durante moitos anos, permaneceu en intimidade
co misterio do seu Fillo, e avanzaba no seu itinerario de fe»[217].
288. Hai un estilo mariano na actividade evanxelizadora da
Igrexa. Porque cada vez que miramos a María volvemos crer no revolucionario da
tenrura e do agarimo. Nela vemos que a humildade e a tenrura non son virtudes
dos débiles senón dos fortes, que non necesitan maltratar a outros para
sentirse importantes. Mirándoa descubrimos que a mesma que encomiaba a Deus
porque «derrubou do seu trono aos poderosos» e «despediu baleiros ós ricos» (Lc
1,52.53) é a que pon calidez de fogar na nosa procura de xustiza. É tamén a que
conserva coidadosamente «tódalas cousas no seu corazón» (Lc 2,19). María sabe
recoñecer as pegadas do Espírito de Deus nos grandes acontecementos e tamén
naqueles que parecen imperceptibles. É contemplativa do misterio de Deus no
mundo, na historia e na vida cotiá de cada un e de todos. É a muller orante e
traballadora en Nazaret, e tamén é a nosa Señora da prontitude, a que sae do
seu pobo para auxiliar aos demais «con moita présa» (Lc 1,39). Esta dinámica de
xustiza e tenrura, de contemplar e camiñar cara aos demais, é o que fai dela un
modelo eclesial para a evanxelización. Rogámoslle que coa súa oración maternal nos
axude para que a Igrexa chegue a ser unha casa para moitos, unha nai para todos
os pobos, e faga posible o nacemento dun mundo novo. É o Resucitado quen nos
di, cunha potencia que nos enche de inmensa confianza e de firmísima esperanza:
«Vede que volvo novas tódalas cousas» (Ap 21,5). Con María avanzamos confiados
cara a esta promesa, e dicímoslle:
Virxe e Nai María,
ti que, movida polo Espírito,
acolliches ao Verbo da vida
na profundidade da túa humilde fe,
totalmente entregada ao Eterno,
axúdanos a dicir o noso «si»
ante a urxencia, máis imperioso que nunca,
de facer resoar a Boa Nova de Xesús.
Ti, chea da presenza de Cristo,
levaches a alegría a Xoán o Bautista,
facéndoo exultar no seo da súa nai.
Ti, estremecida de gozo,
cantaches as marabillas do Señor.
Ti, que estiveches plantada ante a cruz
cunha fe inquebrantable
e recibiches o alegre consolo da resurrección,
recolliches aos discípulos na espera do Espírito
para que nacese a Igrexa evanxelizadora.
Consíguenos agora un novo ardor de resucitados
para levar a todos o Evanxeo da vida
que vence á morte.
Dános a santa audacia de buscar novos camiños
para que chegue a todos
o don da beleza que non se apaga.
Ti, Virxe da escoita e a contemplación,
nai do amor, esposa das vodas eternas,
intercede pola Igrexa, da cal es a icona purísima,
para que ela nunca se encerre nin se deteña
na súa paixón por instaurar o Reino.
Estrela da nova evanxelización,
axúdanos a resplandecer no testemuño da comuñón,
do servizo, da fe ardente e xenerosa,
da xustiza e o amor aos pobres,
para que a alegría do Evanxeo
chegue ata os confíns da terra
e ningunha periferia se prive da súa luz.
Nai do Evanxeo vivente,
manancial de ledicia para os pequenos,
roga por nós.
Amén. Aleluia.
[205] Cf.
Propositio 36.
[206] Juan
Pablo II, Carta ap. Novo millennio ineunte (6 enero 2001), 52: AAS 93 (2001),
304.
[207] Cf. V.
M. Fernández, «Espiritualidade para a esperanza activa». Acto de apertura do I
Congreso Nacional de Doctrina Social da Igrexa, Rosario (Arxentina), 2011:
UCActualidad 142 (2011), 16.
[208]
XoánPaulo II, Carta enc. Redemptoris missio (7 diciembre 1990), 45: AAS 83
(1991), 292.
[209]
Benedicto XVI, Carta enc. Deus caritas est (25 diciembre 2005), 16: AAS 98
(2006), 230.
[210] Ibíd.,
39: AAS 98 (2006), 250.
[211] II
Asemblea especial para Europa do Sínodo dos Bispos, Mensaxe final, 1:
L’Osservatore Romano, ed. semanal en lengua española (29 octubre 1999), 10.
[212] Isaac
de Stella, Sermo 51: PL 194, 1863.1865.
[213] Nican
Mopohua, 118-119.
[214] Cf.
Conc. Ecum. Vat. II, Const. dogm. Lumen gentium, sobre a Igrexa, cap. VIII,
52-69.
[215]
XoánPaulo II, Carta enc. Redemptoris Mater (25 marzo 1987), 6: AAS 79 (1987),
366.
[216] Cf.
Propositio 58.
[217]
XoánPaulo II, Carta enc. Redemptoris Mater (25 marzo 1987), 17: AAS 79 (1987),
381.
Comentarios
Publicar un comentario