EVANGELII GAUDIUM - Capítulo 4 (2ª parte)
III. O ben común e a paz social [217-237]
O tempo é superior ao espazo [222-225]
A unidade prevalece sobre o conflito [226-230]
A realidade é máis importante que a idea [231-233]
O todo é superior á parte [234-237]
IV. O diálogo social como contribución á paz
[238-258]
O diálogo entre a fe, a razón e as ciencias [242-243]
O diálogo ecuménico [244-246]
As relacións co Xudaísmo [247-249]
O diálogo interreligioso [250-254]
O diálogo social nun contexto de liberdade relixiosa
[255-258]
III. O ben común e a paz social
217. Falamos moito sobre a alegría e sobre o amor, pero a
Palabra de Deus menciona tamén o froito da paz (cf. Ga 5,22).
218. A paz social non pode entenderse como un irenismo ou
como unha mera ausencia de violencia lograda pola imposición dun sector sobre
os outros. Tamén sería unha falsa paz aquela que sirva como escusa para xustificar
unha organización social que silencie ou tranquilice aos máis pobres, de
maneira que aqueles que gozan dos maiores beneficios poidan soster o seu estilo
de vida sen sobresaltos mentres os demais sobreviven como poden. As
reivindicacións sociais, que teñen que ver coa distribución do ingreso, a
inclusión social dos pobres e os dereitos humanos, non poden ser sufocadas co
pretexto de construír un consenso de escritorio ou unha efémera paz para unha
minoría feliz. A dignidade da persoa humana e o ben común están por encima da
tranquilidade dalgúns que non queren renunciar aos seus privilexios. Cando
estes valores ven afectados, é necesaria unha voz profética.
219. A paz tampouco «se reduce a unha ausencia de guerra,
froito do equilibrio sempre precario das forzas. A paz constrúese día a día, na
instauración dunha orde querida por Deus, que comporta unha xustiza máis
perfecta entre os homes»[179]. En definitiva, unha paz que non xurda como
froito do desenvolvemento integral de todos, tampouco terá futuro e sempre será
semente de novos conflitos e de variadas formas de violencia.
220. En cada nación, os habitantes desenvolven a dimensión
social das súas vidas configurándose como cidadáns responsables no seo dun
pobo, non como masa arrastrada polas forzas dominantes. Lembremos que «ser
cidadán fiel é unha virtude e a participación na vida política é unha
obrigación moral»[180]. Pero converterse en pobo é aínda máis, e require un
proceso constante no cal cada nova xeración se ve involucrada. É un traballo
lento e arduo que esixe querer integrarse e aprender a facelo ata desenvolver
unha cultura do encontro nunha pluriforme harmonía.
221. Para avanzar nesta construción dun pobo en paz, xustiza
e fraternidade, hai catro principios relacionados con tensións bipolares
propias de toda realidade social. Brotan dos grandes postulados da Doutrina
Social da Igrexa, os cales constitúen «o primeiro e fundamental parámetro de
referencia para a interpretación e a valoración dos fenómenos sociais»[181]. Á
luz deles, quero propor agora este catro principios que orientan
especificamente o desenvolvemento da convivencia social e a construción dun
pobo onde as diferenzas harmonizar nun proxecto común. Fágoo coa convicción de
que a súa aplicación pode ser un xenuíno camiño cara á paz dentro de cada
nación e no mundo enteiro.
O tempo é superior ao espazo
222. Hai unha tensión bipolar entre a plenitude e o límite. A
plenitude provoca a vontade de posuílo todo, e o límite é a parede que se nos
pon diante. O «tempo», amplamente considerado, fai referencia á plenitude como
expresión do horizonte que se nos abre, e o momento é expresión do límite que
se vive nun espazo acoutado. Os cidadáns viven en tensión entre a conxuntura do
momento e a luz do tempo, do horizonte maior, da utopía que nos abre ao futuro
como causa final que atrae. De aquí xorde un primeiro principio para avanzar na
construción dun pobo: o tempo é superior ao espazo.
223. Este principio permite traballar a longo prazo, sen
obsesionarse por resultados inmediatos. Axuda a soportar con paciencia
situacións difíciles e adversas, ou os cambios de plans que impón o dinamismo
da realidade. É unha invitación a asumir a tensión entre plenitude e límite,
outorgando prioridade ao tempo. Un dos pecados que ás veces se advirten na
actividade sociopolítica consiste en privilexiar os espazos de poder en lugar
dos tempos dos procesos. Darlle prioridade ao espazo leva a tolearse para ter
todo resolto no presente, para tentar tomar posesión de todos os espazos de
poder e autoafirmación. É cristalizar os procesos e pretender detelos. Darlle
prioridade ao tempo é ocuparse de iniciar procesos máis que de posuír espazos.
O tempo rexe os espazos, ilumínaos e transfórmaos nos elos dunha cadea en
constante crecemento, sen camiños de retorno. Trátase de privilexiar as accións
que xeran dinamismos novos na sociedade e involucran a outras persoas e grupos
que as desenvolverán, ata que frutifiquen en importantes acontecementos
históricos. Nada de ansiedade, pero si conviccións claras e tenacidade.
224. Ás veces pregúntome quen son os que no mundo actual se preocupan
realmente por xerar procesos que constrúan pobo, máis que por obter resultados
inmediatos que producen un rédito político fácil, rápido e efémero, pero que
non constrúen a plenitude humana. A historia xulgaraos quizais con aquel criterio
que enunciaba Romano Guardini: «O único patrón para valorar con acerto unha
época é preguntar ata que punto se desenvolve nela e alcanza unha auténtica
razón de ser a plenitude da existencia humana, de acordo co carácter peculiar e
as posibilidades da devandita época»[182].
225. Este criterio tamén é moi propio da evanxelización, que
require ter presente o horizonte, asumir os procesos posibles e o camiño longo.
O Señor mesmo na súa vida mortal deu a entender moitas veces aos seus
discípulos que había cousas que non podían comprender aínda e que era necesario
esperar ao Espírito Santo (cf. Xn16,12-13). A parábola do trigo e o xoio (cf. Mt 13,24-30) fai gráfico un aspecto importante da evanxelización
que consiste en mostrar como o inimigo pode ocupar o espazo do Reino e causar
dano co xoio, pero é vencido pola bondade do trigo que se manifesta co tempo.
A unidade prevalece sobre o conflito
226. O conflito non pode ser ignorado ou disimulado. Ha de
ser asumido. Pero se quedamos atrapados nel, perdemos perspectivas, os
horizontes limítanse e a realidade mesma queda fragmentada. Cando nos detemos
na conxuntura conflitiva, perdemos o sentido da unidade profunda da realidade.
227. Ante o conflito, algúns simplemente mírano e seguen
adiante coma se nada pasase, lávanse as mans para poder continuar coa súa vida.
Outros entran de tal maneira no conflito que quedan prisioneiros, perden
horizontes, proxectan nas institucións as propias confusións e insatisfaccións
e así a unidade vólvese imposible. Pero hai unha terceira maneira, a máis
adecuada, de situarse ante o conflito. É aceptar sufrir o conflito, resolvelo e
transformalo no elo dun novo proceso. «Ditosos os que traballan pola paz!» (Mt
5,9).
228. Deste xeito, faise posible desenvolver unha comuñón nas
diferenzas, que só poden facilitar esas grandes persoas que se animan a ir máis
aló da superficie conflitiva e miran aos demais na súa dignidade máis profunda.
Por iso fai falta postular un principio que é indispensable para construír a
amizade social: a unidade é superior ao conflito. A solidariedade, entendida no
seu sentido máis fondo e desafiante, convértese así nun modo de facer a
historia, nun ámbito vivente onde os conflitos, as tensións e os opostos poden
alcanzar unha unidade pluriforme que procrea nova vida. Non é apostar por un
sincretismo nin pola absorción dun no outro, senón pola resolución nun plano
superior que conserva en si as virtualidades valiosas das polaridades en pugna.
229. Este criterio evanxélico lémbranos que Cristo unificou
todo en si: ceo e terra, Deus e home, tempo e eternidade, carne e espírito,
persoa e sociedade. O sinal desta unidade e reconciliación de todo en si é a
paz. Cristo «é a nosa paz» (Ef 2,14). O anuncio evanxélico comeza sempre co
saúdo de paz, e a paz coroa e cohesiona en cada momento as relacións entre os
discípulos. A paz é posible porque o Señor venceu ao mundo e á súa
conflitividade permanente «ó reconciliar o universo consigo, por El, e no
sangue da cruz poñer paz» (Col 1,20). Pero se imos ao fondo destes textos
bíblicos, temos que chegar a descubrir que o primeiro ámbito onde estamos
chamados a lograr esta pacificación nas diferenzas é a propia interioridade, a
propia vida sempre ameazada pola dispersión dialéctica.[183] Con corazóns rotos
en miles de fragmentos será difícil construír unha auténtica paz social.
230. O anuncio de paz non é o dunha paz negociada, senón a
convicción de que a unidade do Espírito harmoniza todas as diversidades. Supera
calquera conflito nunha nova e prometedora síntese. A diversidade é bela cando
acepta entrar constantemente nun proceso de reconciliación, ata selar unha
especie de pacto cultural que faga emerxer unha «diversidade reconciliada»,
como ben ensinaron os Bispos do Congo: «A diversidade das nosas etnias é unha
riqueza [...] Só coa unidade, coa conversión dos corazóns e coa reconciliación
poderemos facer avanzar o noso país»[184].
A realidade é máis importante que a idea
231. Existe tamén unha tensión bipolar entre a idea e a
realidade. A realidade simplemente é, a idea elabórase. Entre as dúas débese
instaurar un diálogo constante, evitando que a idea termine separándose da
realidade. É perigoso vivir no reino da soa palabra, da imaxe, do sofisma. Por
iso é polo que haxa que postular un terceiro principio: a realidade é superior
á idea. Isto supón evitar diversas formas de ocultar a realidade: os purismos
anxélicos, os totalitarismos do relativo, os nominalismos declaracionistas, os
proxectos máis formais que reais, os fundamentalismos ahistóricos, os eticismos
sen bondade, os intelectualismos sen sabedoría.
232. A idea -as elaboracións conceptuais- está en función da
captación, a comprensión e a condución da realidade. A idea desconectada da
realidade orixina idealismos e nominalismos ineficaces, que como máximo clasifican
ou definen, pero non convocan. O que convoca é a realidade iluminada polo
razoamento. Hai que pasar do nominalismo formal á obxectividade harmoniosa.
Doutro xeito, manipúlase a verdade, así como se suplanta a ximnasia pola
cosmética[185]. Hai políticos -e mesmo dirixentes relixiosos- que se preguntan
por que o pobo non os comprende e non os segue, se as súas propostas son tan
lóxicas e claras. Posiblemente sexa porque se instalaron no reino da pura idea
e reduciron a política ou a fe á retórica. Outros esqueceron a sinxeleza e
importaron desde fóra unha racionalidade allea á xente.
233. A realidade é superior á idea. Este criterio fai á
encarnación da Palabra e á súa posta en práctica: «Espírito de Deus podémolo
distinguir nisto: vén de Deus todo espírito que profesa que Xesús Cristo veu en
carne mortal» (1 Xn 4,2). O criterio de realidade, dunha Palabra xa encarnada e
sempre buscando encarnarse, é esencial á evanxelización. Lévanos, por unha
banda, a valorar a historia da Igrexa como historia de salvación, a lembrar aos
nosos santos que inculturaron o Evanxeo na vida dos nosos pobos, a recoller a
rica tradición bimilenaria da Igrexa, sen pretender elaborar un pensamento
desconectado dese tesouro, coma se quixésemos inventar o Evanxeo. Doutra banda,
este criterio impúlsanos a pór en práctica a Palabra, a realizar obras de
xustiza e caridade nas que esa Palabra sexa fecunda. Non pór en práctica, non
levar á realidade a Palabra, é edificar sobre area, permanecer na pura idea e
degenerar en intimismos e gnosticismos que non dan froito, que esterilizan o
seu dinamismo.
O todo é superior á parte
234. Entre a globalización e a localización tamén se produce
unha tensión. Fai falta prestar atención ao global para non caer nunha
mezquindade cotiá. Ao mesmo tempo, non convén perder de vista o local, que nos
fai camiñar cos pés sobre a terra. As dúas cousas unidas impiden caer nalgún
destes dous extremos: un, que os cidadáns vivan nun universalismo abstracto e
globalizante, miméticos pasaxeiros do furgón de cola, admirando os fogos
artificiais do mundo, que é doutros, coa boca aberta e aplausos programados;
outro, que se convertan nun museo folklórico de ermitáns localistas, condenados
a repetir sempre o mesmo, incapaces de deixarse interpelar polo diferente e de
valorar a beleza que Deus derrama fóra dos seus límites.
235. O todo é máis que a parte, e tamén é máis que a mera
suma delas. Entón, non hai que obsesionarse demasiado por cuestións limitadas e
particulares. Sempre hai que ampliar a mirada para recoñecer un ben maior que
nos beneficiará a todos. Pero hai que facelo sen evadirse, sen
desarraigamentos. É necesario afundir as raíces na terra fértil e na historia
do propio lugar, que é un don de Deus. Trabállase no pequeno, no próximo, pero
cunha perspectiva máis ampla. Do mesmo xeito, unha persoa que conserva a súa
peculiaridade persoal e non esconde a súa identidade, cando integra
cordialmente unha comunidade, non se anula senón que recibe sempre novos
estímulos para o seu propio desenvolvemento. Non é nin a esfera global que
anula nin a parcialidade illada que esteriliza.
236. O modelo non é a esfera, que non é superior ás partes,
onde cada punto é equidistante do centro e non hai diferenzas entre uns e
outros. O modelo é o poliedro, que reflicte a confluencia de tódalas
parcialidades que nel conservan a súa orixinalidade. Tanto a acción pastoral
como a acción política procuran recoller nese poliedro o mellor de cada un. Alí
entran os pobres coa súa cultura, os seus proxectos e as súas propias
potencialidades. Aínda as persoas que poidan ser cuestionadas polos seus erros,
teñen algo que achegar que non debe perderse. É a conxunción dos pobos que, na
orde universal, conservan a súa propia peculiaridade; é a totalidade das
persoas nunha sociedade que busca un ben común que verdadeiramente incorpora a
todos.
237. Aos cristiáns, este principio fálanos tamén da
totalidade ou integridade do Evanxeo que a Igrexa nos transmite e envíanos a
predicar. A súa riqueza plena incorpora aos académicos e aos obreiros, aos empresarios
e aos artistas, a todos. A mística popular acolle ao seu modo o Evanxeo
enteiro, e encárnao en expresións de oración, de fraternidade, de xustiza, de
loita e de festa. A Boa Nova é a alegría dun Pai que non quere que se perda
ningún dos seus pequeniños. Así brota a alegría no Bo Pastor que atopa a ovella
perdida e a reintegra ao seu rabaño. O Evanxeo é fermento que fermenta toda a
masa e cidade que brilla no alto do monte iluminando a tódolos pobos. O Evanxeo
ten un criterio de totalidade que lle é inherente: non termina de ser Boa Nova
ata que non é anunciado a todos, ata que non fecunda e sa todas as dimensións
do home, e ata que non integra a todos os homes na mesa do Reino. O todo é
superior á parte.
IV. O diálogo social como contribución á paz
238. A evanxelización tamén implica un camiño de diálogo.
Para a Igrexa, neste tempo hai particularmente tres campos de diálogo nos cales
debe estar presente, para cumprir un servizo a favor do pleno desenvolvemento
do ser humano e procurar o ben común: o diálogo cos Estados, coa sociedade -que
inclúe o diálogo coas culturas e coas ciencias- e con outros crentes que non
forman parte da Igrexa católica. En tódolos casos «a Igrexa fala desde a luz
que lle ofrece a fe»,[186] achega a súa experiencia de dous mil anos e conserva
sempre na memoria as vidas e sufrimentos dos seres humanos. Isto vai máis aló
da razón humana, pero tamén ten un significado que pode enriquecer aos que non
cren e convida á razón a ampliar as súas perspectivas.
239. A Igrexa proclama «o Evanxeo da paz» (Ef 6,15) e está
aberta á colaboración con todas as autoridades nacionais e internacionais para
coidar este ben universal tan grande. Ao anunciar a Xesucristo, que é a paz en
persoa (cf. Ef 2,14), a nova evanxelización
anima a todo bautizado a ser instrumento de pacificación e testemuño crible
dunha vida reconciliada[187]. É hora de saber como deseñar, nunha cultura que
privilexie o diálogo como forma de encontro, a procura de consensos e acordos,
pero sen separala da preocupación por unha sociedade xusta, memoriosa e sen
exclusións. O autor principal, o suxeito histórico deste proceso, é a xente e a
súa cultura, non é unha clase, unha fracción, un grupo, unha elite. Non
necesitamos un proxecto duns poucos para uns poucos, ou unha minoría ilustrada
ou testemuñal que se apropie dun sentimento colectivo. Trátase dun acordo para
vivir xuntos, dun pacto social e cultural.
240. Ao Estado compete o coidado e a promoción do ben común
da sociedade[188]. Sobre a base dos principios de subsidiariedade e
solidariedade, e cun gran esforzo de diálogo político e creación de consensos,
desempeña un papel fundamental, que non pode ser delegado, na procura do
desenvolvemento integral de todos. Este papel, nas circunstancias actuais,
esixe unha profunda humildade social.
241. No diálogo co Estado e coa sociedade, a Igrexa non ten
solucións para todas as cuestións particulares. Pero xunto coas diversas forzas
sociais, acompaña as propostas que mellor respondan á dignidade da persoa
humana e ao ben común. Ao facelo, sempre propón con claridade os valores
fundamentais da existencia humana, para transmitir conviccións que logo poidan
traducirse en accións políticas.
O diálogo entre a fe, a razón e as ciencias
242. O diálogo entre ciencia e fe tamén é parte da acción
evanxelizadora que pacifica.[189] O cientismo e o positivismo rehúsanse a
«admitir como válidas as formas de coñecemento diversas das propias das
ciencias positivas»[190]. A Igrexa propón outro camiño, que esixe unha síntese
entre un uso responsable das metodoloxías propias das ciencias empíricas e
outros saberes como a filosofía, a teoloxía, e a mesma fe, que eleva ao ser
humano ata o misterio que transcende a natureza e a intelixencia humana. A fe
non lle ten medo á razón; ao contrario, a busca e confía nela, porque «a luz da
razón e a da fe proveñen ambas as de Deus»[191], e non poden contradicirse
entre si. A evanxelización está atenta aos avances científicos para iluminalos
coa luz da fe e da lei natural, en orde a procurar que respecten sempre a
centralidade e o valor supremo da persoa humana en todas as fases da súa
existencia. Toda a sociedade pode verse enriquecida grazas a este diálogo que
abre novos horizontes ao pensamento e amplía as posibilidades da razón. Tamén
este é un camiño de harmonía e de pacificación.
243. A Igrexa non pretende deter o admirable progreso das
ciencias. Ao contrario, alégrase e mesmo goza recoñecendo o enorme potencial
que Deus deu á mente humana. Cando o desenvolvemento das ciencias, manténdose
con rigor académico no campo do seu obxecto específico, volve evidente unha
determinada conclusión que a razón non pode negar, a fe non a contradí. Os
crentes tampouco poden pretender que unha opinión científica que lles agrada, e
que nin sequera foi suficientemente comprobada, adquira o peso dunha dogma de
fe. Pero, en ocasións, algúns científicos van máis aló do obxecto formal da súa
disciplina e se extralimitan con afirmacións ou conclusións que exceden o campo
da propia ciencia. Nese caso, non é a razón o que se propón, senón unha
determinada ideoloxía que pecha o camiño a un diálogo auténtico, pacífico e
frutífero.
O diálogo ecuménico
244. O empeño ecuménico responde á oración do Señor Xesús que
pide «que todos sexan un» (Xn 17,21). A credibilidade do anuncio cristián sería
moito maior se os cristiáns superasen as súas divisións e a Igrexa realizase «a
plenitude de catolicidade que lle é propia, naqueles fillos que, incorporados a
ela certamente polo Bautismo, están, con todo, separados da súa plena
comuñón»[192]. Temos que lembrar sempre que somos peregrinos, e peregrinamos
xuntos. Para iso, hai que confiar o corazón ao compañeiro de camiño sen receos,
sen desconfianzas, e mirar ante todo o que buscamos: a paz no rostro do único
Deus. Confiarse ao outro é algo artesanal, a paz é artesanal. Xesús díxonos: «Ditosos
os que traballan pola paz!» (Mt 5,9). Neste empeño, tamén entre nós, cúmprese a
antiga profecía: «Coas espadas forxarán arados» (Is 2,4).
245. Baixo esta luz, o ecumenismo é unha achega á unidade da
familia humana. A presenza, no Sínodo, do Patriarca de Constantinopla, a Súa
Santidade Bartolomeu I, e do Arcebispo de Canterbury, a Súa Graza Rowan Douglas
Williams, foi un verdadeiro don de Deus e un precioso testemuño cristián[193].
246. Dada a gravidade do antitestimonio da división entre
cristiáns, particularmente en Asia e en África, a procura de camiños de unidade
vólvese urxente. Os misioneiros neses continentes mencionan reiteradamente as
críticas, queixas e burlas que reciben debido ao escándalo dos cristiáns
divididos. Se nos concentramos nas conviccións que nos unen e lembramos o
principio da xerarquía de verdades, poderemos camiñar decididamente cara a
expresións comúns de anuncio, de servizo e de testemuño. A inmensa multitude que
non acolleu o anuncio de Xesucristo non pode deixarnos indiferentes. Por tanto,
o empeño por unha unidade que facilite a acollida de Xesucristo deixa de ser
mera diplomacia ou cumprimento forzado, para converterse nun camiño ineludible
da evanxelización. Os signos de división entre os cristiáns en países que xa
están esnaquizados pola violencia agregan máis motivos de conflito por parte de
quen deberiamos ser un atractivo fermento de paz. Son tantas e tan valiosas as
cousas que nos unen! E se realmente cremos na libre e xenerosa acción do
Espírito, cantas cousas podemos aprender uns de outros! Non se trata só de
recibir información sobre os demais para coñecelos mellor, senón de recoller o
que o Espírito sementou neles como un don tamén para nós. Só para dar un
exemplo, no diálogo cos irmáns ortodoxos, os católicos temos a posibilidade de
aprender algo máis sobre o sentido da colexialidade episcopal e sobre a súa
experiencia da sinodalidade. A través dun intercambio de dons, o Espírito pode
levarnos cada vez máis á verdade e ao ben.
As relacións co Xudaísmo
247. Unha mirada moi especial diríxese ao pobo xudeu, cuxa
Alianza con Deus xamais foi revogada, porque «os dons e a chamada de Deus son
irrevogables» (Rm 11,29). A Igrexa, que comparte co Xudaísmo unha parte
importante das Sacras Escrituras, considera ao pobo da Alianza e a súa fe como
unha raíz sacra da propia identidade cristiá (cf. Rm 11,16-18). Os cristiáns non podemos considerar ao Xudaísmo como
unha relixión allea, nin incluímos aos xudeus entre aqueles chamados a deixar
os ídolos para converterse ao verdadeiro Deus (cf. 1 Ts 1,9). Cremos xunto con eles no único Deus que actúa na
historia, e acollemos con eles a común Palabra revelada.
248. O diálogo e a amizade cos fillos de Israel son parte da
vida dos discípulos de Xesús. O afecto que se desenvolveu lévanos a lamentar
sincera e amargamente as terribles persecucións das que foron e son obxecto,
particularmente aquelas que involucran ou involucraron a cristiáns.
249. Deus segue obrando no pobo da Antiga Alianza e provoca
tesouros de sabedoría que brotan do seu encontro coa Palabra divina. Por iso, a
Igrexa tamén se enriquece cando recolle os valores do Xudaísmo. Aínda que
algunhas conviccións cristiás son inaceptables para o Xudaísmo, e a Igrexa non
pode deixar de anunciar a Xesús como Señor e Mesías, existe unha rica
complementación que nos permite ler xuntos os textos da Biblia hebrea e
axudarnos mutuamente a desentrañar as riquezas da Palabra, así como compartir
moitas conviccións éticas e a común preocupación pola xustiza e o
desenvolvemento dos pobos.
O diálogo interrelixioso
250. Unha actitude de apertura na verdade e no amor debe
caracterizar o diálogo cos crentes das relixións non cristiás, a pesar dos
varios obstáculos e dificultades, particularmente os fundamentalismos de ambas
as partes. Este diálogo interrelixioso é unha condición necesaria para a paz no
mundo, e por tanto é un deber para os cristiáns, así como para outras
comunidades relixiosas. Este diálogo é, en primeiro lugar, unha conversación
sobre a vida humana ou simplemente, como propoñen os Bispos da India, «estar
abertos a eles, compartindo as súas alegrías e penas»[194]. Así aprendemos a
aceptar aos outros no seu modo diferente de ser, de pensar e de expresarse.
Desta forma, poderemos asumir xuntos o deber de servir á xustiza e a paz, que
deberá converterse nun criterio básico de todo intercambio. Un diálogo no que
se busquen a paz social e a xustiza é en si mesmo, máis aló do meramente
pragmático, un compromiso ético que crea novas condicións sociais. Os esforzos
ao redor dun tema específico poden converterse nun proceso no que, a través da
escoita do outro, ambas as partes atopen purificación e enriquecemento. Por
tanto, estes esforzos tamén poden ter o significado do amor á verdade.
251. Neste diálogo, sempre amable e cordial, nunca se debe
descoidar o vínculo esencial entre diálogo e anuncio, que leva á Igrexa a
manter e a intensificar as relacións co non cristiáns[195]. Un sincretismo
conciliador sería no fondo un totalitarismo de quen pretenden conciliar
prescindindo de valores que os transcenden e dos cales non son donos. A
verdadeira apertura implica manterse firme nas propias conviccións máis fondas,
cunha identidade clara e gozosa, pero «aberto a comprender as do outro» e
«sabendo que o diálogo realmente pode enriquecer a cada un»[196]. Non nos serve
unha apertura diplomática, que di que si a todo para evitar problemas, porque
sería un modo de enganar ao outro e de negarlle o ben que un recibiu como un
don para compartir xenerosamente. A evanxelización e o diálogo interrelixioso,
lonxe de oporse, sostéñense e aliméntanse recíprocamente[197].
252. Nesta época adquire gran importancia a relación cos
crentes do Islam, hoxe particularmente presentes en moitos países de tradición
cristiá onde poden celebrar libremente o seu culto e vivir integrados na
sociedade. Nunca hai que esquecer que eles, «confesando adherirse á fe de
Abraham, adoran connosco a un Deus único, misericordioso, que xulgará aos homes
no día final»[198]. Os escritos sacros do Islam conservan parte dos ensinos
cristiáns; Xesucristo e María son obxecto de profunda veneración, e é admirable
ver como mozas e anciáns, mulleres e homes do Islam son capaces de dedicar
tempo diariamente á oración e de participar fielmente dos seus ritos
relixiosos. Ao mesmo tempo, moitos deles teñen unha profunda convicción de que
a propia vida, na súa totalidade, é de Deus e para El. Tamén recoñecen a
necesidade de responderlle cun compromiso ético e coa misericordia cara aos máis
pobres.
253. Para soster o diálogo co Islam é indispensable a
adecuada formación dos interlocutores, non só para que estean sólida e
gozosamente radicados na súa propia identidade, senón para que sexan capaces de
recoñecer os valores dos demais, de comprender as inquietudes que subxacen aos
seus reclamos e de sacar a luz as conviccións comúns. Os cristiáns deberiamos
acoller con afecto e respecto aos inmigrantes do Islam que chegan aos nosos
países, do mesmo xeito que esperamos e rogamos ser acollidos e respectados nos
países de tradición islámica. Rogo, imploro humildemente a eses países que dean
liberdade aos cristiáns para poder celebrar o seu culto e vivir a súa fe, tendo
en conta a liberdade que os crentes do Islam gozan nos países occidentais! Fronte
a episodios de fundamentalismo violento que nos inquietan, o afecto cara aos
verdadeiros crentes do Islam debe levarnos a evitar odiosas xeneralizaciones,
porque o verdadeiro Islam e unha adecuada interpretación do Corán oponse a toda
violencia.
254. O non cristiáns, pola gratuíta iniciativa divina, e
fieis á súa conciencia, poden vivir «xustificados mediante a graza de
Deus»[199], e así «asociados ao misterio pascual de Xesucristo»[200]. Pero,
debido á dimensión sacramental da graza santificante, a acción divina neles
tende a producir signos, ritos, expresións sacras que á súa vez achegan a
outros a unha experiencia comunitaria de camiño cara a Deus[201]. Non teñen o
sentido e a eficacia dos Sacramentos instituidos por Cristo, pero poden ser
canles que o mesmo Espírito suscite para liberar ao non cristiáns do
inmanentismo ateo ou de experiencias relixiosas meramente individuais. O mesmo
Espírito suscita en todas partes diversas formas de sabedoría práctica que
axudan a soportar as penurias da existencia e a vivir con máis paz e harmonía.
Os cristiáns tamén podemos aproveitar esa riqueza consolidada ao longo dos
séculos, que pode axudarnos a vivir mellor nosas propias conviccións.
O diálogo social nun contexto de liberdade relixiosa
255. Os Pais sinodales lembraron a importancia do respecto á
liberdade relixiosa, considerada como un dereito humano fundamental[202].
Inclúe «a liberdade de elixir a relixión que se estima verdadeira e de
manifestar publicamente a propia crenza»[203]. Un san pluralismo, que de verdade
respecte aos diferentes e valóreos como tales, non implica unha privatización
das relixións, coa pretensión de reducilas ao silencio e a escuridade da
conciencia de cada un, ou á marxinalidade do recinto pechado dos templos,
sinagogas ou mesquitas. Trataríase, en definitiva, dunha nova forma de
discriminación e de autoritarismo. O debido respecto ás minorías de agnósticos
ou non crentes non debe imporse dun modo arbitrario que silencie as conviccións
de maiorías crentes ou ignore a riqueza das tradicións relixiosas. Iso a longo
prazo fomentaría máis o resentimento que a tolerancia e a paz.
256. Á hora de preguntarse pola incidencia pública da
relixión, hai que distinguir diversas formas de vivila. Tanto os intelectuais
como as notas xornalísticas frecuentemente caen en groseiras e pouco académicas
xeneralizaciones cando falan dos defectos das relixións e moitas veces non son
capaces de distinguir que non todos os crentes -nin todas as autoridades
relixiosas- son iguais. Algúns políticos aproveitan esta confusión para xustificar
accións discriminatorias. Outras veces desprézanse os escritos que xurdiron no
ámbito dunha convicción crente, esquecendo que os textos relixiosos clásicos
poden ofrecer un significado para todas as épocas, teñen unha forza motivadora
que abre sempre novos horizontes, estimula o pensamento, amplía a mente e a
sensibilidade. Son desprezados pola cortedade de vista dos racionalismos. É
razoable e culto relegalos á escuridade, só por xurdir no contexto dunha crenza
relixiosa? Inclúen principios profundamente humanistas que teñen un valor
racional aínda que estean tinguidos por símbolos e doutrinas relixiosas.
257. Os crentes sentimos preto tamén de quen, non
recoñecéndose parte dalgunha tradición relixiosa, buscan sinceramente a
verdade, a bondade e a beleza, que para nós teñen a súa máxima expresión e a
súa fonte en Deus. Percibímolos como preciosos aliados no empeño pola defensa
da dignidade humana, na construción dunha convivencia pacífica entre os pobos e
na custodia do creado. Un espazo peculiar é o dos chamados novos Areópagos,
como o «Atrio dos Xentís», onde «crentes e non crentes poden dialogar sobre os
temas fundamentais da ética, da arte e da ciencia, e sobre a procura da
transcendencia»[204]. Este tamén é un camiño de paz para o noso mundo ferido.
258. A partir dalgúns temas sociais, importantes en orde ao
futuro da humanidade, procurei explicitar unha vez máis a ineludible dimensión
social do anuncio do Evanxeo, para alentar a todos os cristiáns a manifestala
sempre nas súas palabras, actitudes e accións.
-------------------------------------
[179] Paulo
VI, Carta enc. Populorum progressio (26 marzo 1967), 76: AAS 59 (1967),
294-295.
[180] United
States Conference of Catholic Bishops, Carta pastoral Forming Consciences for
Faithful Citizenship (2007), 13.
[181]
Pontificio Consello «Xustiza e Paz», Compendio da Doctrina Social da Igrexa,
161.
[182] Das
Ende der Neuzeit, Würzburg 91965, 30-31.
[183] Cf. I.
Quiles, S.I., Filosofía da educación personalista, Bos Aires 1981, 46-53.
[184] Comité
permanent de la Conférence Episcopale Nationale du Congo, Message sur la
situation sécuritaire dans le pays (5 deciembro 2012), 11.
[185] Cf.
Platón, Gorgias, 465.
[186]
Benedicto XVI, Discurso á Curia Romana (21 diciembre 2012): AAS 105 (2013), 51.
[187] Cf.
Propositio 14.
[188] Cf.
Catecismo da Igrexa Católica, 1910; Pontificio Consello «Xustiza e Paz»,
Compendio da Doctrina Social da Igrexa, 168.
[189] Cf.
Propositio 54.
[190]
XoánPaulo II, Carta enc. Fides et ratio (14 septiembre 1998), 88: AAS 91 (1999),
74.
[191] Santo
Tomé de Aquino, Summa contra Gentiles, I, VII; cf. XoánPaulo II, Carta enc.
Fides et ratio (14 setembro 1998), 43: AAS 91 (1999), 39.
[192] Conc.
Ecum. Vat. II, Decreto Unitatis redintegratio, sobre o ecumenismo, 4.
[193] Cf.
Propositio 52.
[194]
Catholic Bishops’ Conference of India, Declaración final da XXX Asemblea xeral,
The Church’s Role for a Better India (8 marzo 2012), 8.9.
[195] Cf.
Propositio 53.
[196]
XoánPaulo II, Carta enc. Redemptoris missio (7 deciembro 1990), 56: AAS 83 (1991),
304.
[197] Cf.
Benedicto XVI, Discurso á Curia Romana (21 decembro 2012): AAS 105 (2013), 51;
Conc. Ecum. Vat. II, Decreto Ad gentes, sobre a actividade misioneira da
Igrexa, 9; Catecismo da Igrexa Católica, 856.
[198] Conc.
Ecum. Vat. II, Const. dogm. Lumen gentium, sobre a Igrexa, 16.
[199]
Comisión Teolóxica Internacional, O cristianismo e as relixións (1996), 72.
[200] Ibíd.
[201] Cf.
ibíd., 81-87.
[202] Cf.
Propositio 16.
[203]
Benedicto XVI, Exhort. ap. postsinodal Ecclesia in Medio Oriente (14 setembro
2012), 26: AAS 104 (2012), 762.
[204]
Propositio 55.
Comentarios
Publicar un comentario